Raskauden aikana kiellettyjä asioita

Kide_

Sukkela juttelija
Kesäkuun äidit 2019
Helmikuiset 2021
Joulukuiset 2023
Täällä voidaan puhua raskauden aikaisista kielletyistä asioista ja ruuista yms.
 
Me ollaan miehen kanssa huomenna menossa ulos syömään kun esikoinen lähtee hoitoon. Uskaltaako vuohenjuustoa syödä kun se kuumennetaan?
 
Mä uskaltaisin, mutta mä nyt en ihan supertarkka olekaan juustojen kanssa :grin Syön fetaa ja tuorejuustoa jos on takuulla tuoretta ja tiedän kylmäketjun olleen kunnossa.
 
Täällä kans kaiken suhteen mennään maalaisjärjellä, juon kahvia niin kauan kun se maistuu ja aion syödä salmiakkia kohtuudella :)
 
Mä en uskalla enää syödä salmiakkia kuin ihan tosi harvoin ja pieniä määriä, esim. tänään oli pakko napata irtokarkkilaarista muutama salmiakkikarkki mukaan. Esikoista odottaessa tuo salmiakkisuositus ei vielä ollut niin tiukka kuin nykyään, ja silloin söin esim. sellaisen Fazerin karkkiaskin ehkä pari kertaa viikossa. Ja nyt kun tuo lapsi ei ainakaan ole mikään rauhallinen ja tarkkaavaisuuttaan yhteen asiaan pitkiä aikoja suuntaava, en uskalla ottaa sitä riskiä että seuraavalla on joku adhd :woot:

Muuten oon kyllä sitä mieltä, että kohtuus on avainsana. Pehmeitä juustoja (vaikka sitä vuohenjuustoa tai fetaa) söisin tosi varoen, mutta tuorejuustoja voisin syödä, jos tosiaan kylmäketju olisi ok. Suomalaiset pastöroidusta maidosta tehdyt tuorejuustot on kuitenkin listerian suhteen tosi turvallisia.
 
Mä en enää yhtään muista mitä kaikkea kieltolistoilla on. Onneksi neuvolasta saa kohta taas listat mukaan.
 
Söin kanssa vuohenjuustoa ravintolassa käydessä. Mitään ei oo ainakaan tullut. Riski on yleensä aika pieni. Mulle terkka jopa sanoi, että nykyään ei suositella enää maitorahkaa tai raejuustoa. :wideyed: Totesi kyllä samalla, että maalaisjärjellä näistä selviää. Mitenhän sitä ennen selvittiin, ko syötiin mitä vaan. :grin Raejuustoa en oo koskaan oikein tykänny syyäkään, mutta maitorahkaa kyllä.
 
Söin kanssa vuohenjuustoa ravintolassa käydessä. Mitään ei oo ainakaan tullut. Riski on yleensä aika pieni. Mulle terkka jopa sanoi, että nykyään ei suositella enää maitorahkaa tai raejuustoa. :wideyed: Totesi kyllä samalla, että maalaisjärjellä näistä selviää. Mitenhän sitä ennen selvittiin, ko syötiin mitä vaan. :grin Raejuustoa en oo koskaan oikein tykänny syyäkään, mutta maitorahkaa kyllä.

Miksei niitäkään?
 
Minä oon syöny huoletta ja pojat ovat rauhallisia ja keskittyy hyvin, että ei ainakaan meillä vaikuttanut mitään :D

Mutta joo, itse olen vähän kriittinen kieltojen suhteen koska ennen tosiaan syötiin kaikkea huoletta, eikä mitään todisteita oo että silloin olisi syntynyt enempää kehityshäiriöisiä lapsia. Esim kenenkään meidän äitien raskausaikana ei juuri kieltoja ole ollut.
 
Mä kyllä muuten noudatan suosituksia tai kieltoja aika tarkasti, mutta juustot on mun heikko kohta :P Raskausaikana niissäkin tosin vältän ulkomaisia (fetalla ylempänä tarkoitin siis tätä salaattijuustoa vai millä nimellä se nyt onkaan) ja kotimaisiakin pastör... pästor.... lämpökäsittelemättömiä.
 
Mä myös pyrin noudattamaan suosituksia, koska ne yleensä perustuvat uusimpaan tutkittuun tietoon. Onhan se totta, ettei näin tarkkoja suosituksia aina ole ollut, mutta silloin "aikoinaan" ei myöskään ole välttämättä aina tiedetty, mistä jokin lapsen häiriö tai vaikkapa raskausajan ongelma johtuu. Eihän ne raskausajan vaikutuksetkaan välttämättä heti lapsessa näy, esim. just tuo salmiakki vs. adhd.
 
Kylläpä se adhd tulee yleensä ihan muualta. On perinnöllinen. Nimimerkillä ite ja ainakin 1 lapsista diagnosoitu adhd (todennäkösesti tuo toisiks vanhinkin on) p.s. inhoon salmiakkia joten en oo raskausaikanakaan vahingossakaan suuhuni työntäny, yök:wtf:
 
Itse jätin vakuumipakatun graavilohen, juustoja syön muutenkin vähän. Joulu on ainut paha rasti kun on juustoja ja lohta ja maksalaatikkoa :D
 
Pakko heittää trolli: Jos haluaa pelata varmanpäälle, on paras juoda ja syödä vain keitettyä ja tislattua vettä... Mikä ei tietenkään ole yhtään terveellistä...
Huoh, olis helpointa jos joku antais määrät että montako piparkakkua tai salmiakkia on ok ja millä reunaehdolla tai että kerrottais että miten suomalaisissa maitotuotteissa on listeriavaaraa jne.
 
Mä rakastan juustoja yli kaiken, mutta mä kyllä jätän raskauden ajaksi kaikki pois. Maistuu sitten synnytyksen jälkeen entistä paremmalle :D Itse kun oon ravintolasssa töissä ja tiedän miten ne juustot siellä valmistetaan. Just joku vuohenjuustokin joka on pästöroitu niin se sisältää kuitenkin hometta(juuston reunat on hometta, jotta juusto pysyy kasassa), eikä sitä edes kuumenneta kunnolla (otetaan vain vähän lämpöä ja väriä pintaan) niin siinä on kuitenkin mun mielestä omat riskinsä.
 
Hankikanto meinasin samaa eilen jo laittaa :D mitään ei voi syödä/juoda ja kotoa ei voi liikkua mihinkään koska kaikki on vaarallista.
 
Kylläpä se adhd tulee yleensä ihan muualta. On perinnöllinen. Nimimerkillä ite ja ainakin 1 lapsista diagnosoitu adhd (todennäkösesti tuo toisiks vanhinkin on) p.s. inhoon salmiakkia joten en oo raskausaikanakaan vahingossakaan suuhuni työntäny, yök:wtf:

Toki tulee, enkä mäkään tietenkään usko että odotusajan salmiakin syönti on adhd:n aiheuttaja numero 1 :grin Mut mua tosiaan yllätti edellisen raskauden jälkeen, että suositukset on vielä siitäkin tiukentuneet ja kun luotan asiantuntijoihin näissä niin haluan siksi välttää, kun tuollainen syy-yhteys kuitenkin on löytynyt.
 
Takaisin
Top