Raskaaksi 2014

Tuli nyt vielä mieleen kun noista rokotteista oli puhe päivällä. Suoranaisesti ei niihin liity mut kuitenkin. Kaverin kanssa on juteltu siitä, että ennen on käytäntönä ollu ettei napanuoraa synnytyksessä katkaista ennen kuin se on sykkinyt loppuun. Nykyään se kuitenkin leikataan suht nopeasti. Napanuoraa pitkinhän lapsi saa kaiken tarvittavan niin kauan kun on siinä kiinni. Kaverilla siis ensimmäisen lapsen kohdalla napanuora leikattiin heti, ennen kuin äiti ehti edes mitään tajuta. Lapsi alkoi hoitajien mielestä kellertää (mutta ei äidin mielestä..) ja lapselle pistettiin k-vitamiinirokote. Vasta rokotteen laiton jälkeen lapsi näytti äidin mielestä kellertävältä. Toisen lapsen kohdalla äiti oli jo toivelistaan kirjoittanut että napanuoraa ei saa katkaista ennen kuin istukka on sykkinyt loppuun - ja näin tehtiin. K-vitamiinirokotetta tarjottiin mutta äiti ei antanut sitä laittaa - lapsi pysyi normaalina koko ajan. Eli siis oliskos tolla napanuoran leikkaamisella jokin merkitys, kun kuitenkin viimeisetkin kantasolut meni lapselle asti? Ja miksi k-vitamiinirokote vain lisäsi keltaisuutta - bilirubiiniarvot kuitenkin koko ajan normaalit? Omasta mielestä tietysti k-vitamiini luonnollisena (istukasta) on parempi vaihtoehto kuin k-vitamiini suurena määränä kerralla ja synteettisenä aineena pistämällä. Niin mikähän lienee syynä ettei istukan anneta sykkiä loppuun vaan tarvittavat aineet annetaan pistoksena - ajanpuute vai lääketeollisuus?

Äh, ei tossa taida olla nyt päätä eikä häntää mut toivottavasti jotakin selvää saa :D

Edit. Lisään vielä et hätätapaukset on asia erikseen. :)
 
Jellis, plussa-aalto on nyt kyllä tosiaan ottanut vähän takapakkia :sad001

Silv, monesti itekin miettinyt noita että taitaa monissa rokotteissakin olla "ylimääräsiä" aineita mitkä aiheuttaa jos jonkinmoista ihmiselle. Sitten alkaa se järkky lääkekierre jne. Tohon napanuoran leikkaamiseen, niin taitaa olla ajanpuutteesta lähinnä kiinni. Sisään, ulos ja seuraava tilalle periaatteella. Mutta tää oli vaan mun mielipide joten toivottavasti kukaan ei pahoita mieltään tästä :) :rolleyes:
 
Eipä näy tätiä, mutta ei tää jätä arvailujen varaa. Juoksimpas vitutukseen reilu 12km rattaiden kanssa... itkin, huusin, yskin ja räin... Luulin et kuolen, mut enpäs kuollutkaan!
 

Liitteet

  • 1414774410988.jpg
    1414774410988.jpg
    14 KB · Katsottu: 103
Silv itse asiassa nimenomaan nykyään ohjeena on että napanuoran on annettava sykkiä loppuun... Näin minulla 6kk sitten, MUTTA tässä on suuria sairaala- ja kätilökohtaisia eroja. Toiset on tottunut katkaisemaan aiemmin, vaikka nykytiedon mukaan on parempi antaa napanuoran sykkiä ja pitää vauva vatsalla sen aikaa, jotta veri varmasti virtaa vauvaan päin. Keltaisuus voi olla myös maitokeltaisuutta jos ei bilirubiiniarvo nouse :)
 
Olen tässä seuraillut kovasti keskusteluja, mutta nyt tuntuu ettei ole mitään annettavaa. Vauvajutut tuntuu pyörivän vähän turhankin paljon mielessä ja taidan aiheuttaa itselleni tästä painetta. Tänään siis kp1 tai 4 tai mikälie ja menkkakivutkin iski päälle... Taidan siis pitää hetken taukoa täältä palstalta ja oireiden seurailusta, niin ehkä se stressikin vähenee ja saa ajatuksia vähän muualle välillä.

Plussatuulia kaikille sillä välin ja tsemppiä muuhunkin piinailuun ultrien yms. kanssa. Varmaan jossain vaiheessa ryömin tänne taas takaisin ja yritän selvittää mitä on tapahtunut. Minulle voi ainakin varata paikan jo sieltä Raskaaksi 2015 -ketjusta :D
 
Minskille pahoittelut :sad001 Muillekin pahoittelut negoista ja kp1sestä.

Huuuuuuuoh! *pitkä tuskainen huokaus* "joo joo" mä sanon kun mulle koitetaan iskostaa päähän että minäkin vielä tulen raskaaksi. Musta tuntuu että ei meidän aika ole pitkään aikaan. Olen rukoillut ja keksinyt muuta ajateltavaa, aloittanut uuden koulun jo kuukausia takaperin, siltikään EI. Hiukan menee jo maku. Joku ylempi voima ei halua meille lasta. Ystäväni kanssa puhuin tänään tästä mun tilanteesta ja hän oli ihana kun sanoi älä luovuta, tulet vielä raskaaksi ja mun vauva tarvii kaverin. Hänen vauvansa kanssa tänään vietin aikaa. Ilmeisesti tää on se hetki kun päätän etten voi notkua täällä niin usein kuin haluaisin. Tulee olemaan vaikeaa. Oon tottunut tsemppaamaan muita ja plussatuulia lähettämään ja melkein aina kun olen netissä tulen katsomaan teitä ja täältä on saanut tukea.
Ratamolle pahoittelut myös. Ratamon kanssa olen samoilla linjoilla. Maanantaina alkaa joulukuuhun asti kestävä työssäoppimisen jakso. Parasta keskittyä vain siihen. Toivon kaikille vahvaa plussaa.
Vielä viikonloppuna "saatte" viettää mun kanssa aikaa turisten :) tää on vaan liian mehuja vievää enkä halunnut sen menevän tällaiseksi ollenkaa. Niin ja sinne gynekologille kun pääsisi! Eka olisi varattava hammaslääkäri, nielurisoihin liittyvä aika ja sit se gynekologi. Mulla on halu tietää mun riskit reumaan mutta se tulee viimeisenä.
 
Voi että tätä naisena oloa. Mulla alkoi ihan oppikirjan mukaan oireilua oviksen jälkeen ja pientä vaaleanpunaista vuotoa. Nyt viimeiset 4 pv mahaa on juilinut ja vihlonut. Välillä munasarjojen kohdalta,välillä kohdusta..Tänään alkoi vähän kovemmat mahakivut ja verta on tullut pitkin päivää..Tosin suht kirkasta...Mahaa juilii edelleenkiin ja ihme pistelyä. Tänään kierron mukaan menkat. Olisikohan ollut mahdollsita että olen saanut keskenmenon tms? mulla oli ennen ehkäisykapseli, ja on ollut jo monet normaalit menkat...Lääkäriin en tietenkään voi mennä :grin

Tota juilimista on niin vaikea selittää :oops:
 
Takaisin
Top