Pluskokoiset plussanneet

Onko teillä muilla minkälainen ruokavalio? Itselläni elokuun lopussa sokerirasitus edessä ja huomenna alkaa totaalikieltäytyminen kaikesta makeasta sekä epäterveellisestä ja palaan täysin edelliseen ruokavaliooni joka kostuu pääsääntöisesti proteiinista ja kasviksista. Puuro kuuluu aamuun sekä päivällisellä riisiä/pastaa/perunaa mutta muuten viljatuotteet minimissä.
 
Balacenia, koska sulla on laskettu aika? Mulla on todella reippaasti ylipainoa ja ikääkin on reippaasti, mutta silti lääkäri ja neuvolatäti ei mitenkään ylenmääräisesti oo huomautellut painosta. Toki tietty se, ettei paino saa grammaakaan nousta raskausaikana. Tänään oli eka karkkiahminta-kohtaus koko aikana, muuten oon pystyny aika hyvin olemaan herkuttelematta. Toki vasta jotain 6+ menossa :-/

Mulla on la 4.2. nyt siis mennään 13+2 viikoilla. :) Pahoinvointi mulla alkoi viikolla 7 ja jatkui tonne 12 viikolle asti. Nyt on helpottanu jo.


mulla ny ainakin vielä aika perusruokavalio, eli normaalia kotiruokaa, herkkuja yritän vältellä, eikä ne tosiaan juurikaan ole edes maistunut.

ens viikolla pitäis soitella ne sokeriraistuksen tulokset (olin siis viime viikolla jo siellä, mut olin reissussa, niin en oo ehtinyt tuloksia soitteleen), saa nähdä jäinkö jo kiinni ja mitä kaikkee pitää sit ruokavaliossa muuttaa jos se radi diagnoosi nyt jo tulee...
 
Balacenia: Kanta.fi:stä löytyy myös useimmiten sokerirasituksen vastaukset, mut uskoisin että terkka ois sulle soittanu jos sun sokereissa ois ollu häikkää.

Ja tuosta ruokavaliosta, toiset kestää enemmän hiilareita mitä toiset, hirveän yksilöllistä siis tuon ruokavalionkin suhteen että miten kärsii syödä, toisilla taas ei ees ruokavaliohoito riitä ollenkaaan vaan joutuu heti insuliineille tai metforminin ottaan käyttöön, mulla on riittänyt onneksi vielä ruoka valio ja se on melko lepsu ruokavalio eli tuon korkeimman hiilarimäärän mukainen 230g ja jos näyttää että alkaa sokerit nousta niin sitten on vielä vara kiristää ruokavaliota. Junnun raskaudessa riitti onneksi ruokavalio raskauden loppuun saakka.
 
Balacenia: Kanta.fi:stä löytyy myös useimmiten sokerirasituksen vastaukset, mut uskoisin että terkka ois sulle soittanu jos sun sokereissa ois ollu häikkää.

ei löydy täällä meillä kun labrapalvelut ostetaan ostopalveluna Fimlabista ja yksityiset ei käytä vielä tota omakanta-palvelua...
Tosin joo, ois varmaan soittanu, mut haluun silti ehkä ite ens viikolla varmistaa asian, kun lääkärineuvola on vasta 17.8...
 
Täällä kanssa yksi reilusti ylipainoinen odottaja,vasta plussannut kylläkin. Sokerirasitukseen varmasti joudun ja todennäköisesti kahteen kertaan, niinkuin viimeksi vaikka ensimmäiset arvot oli tosi hyvät, eikä ne seuraavat olleet siitä pahemmin muuttuneet. Toivon, että pahoinvointi ei ole samanlaista kuin esikoista odottaessa, silloin putosi alkuun kymmenen kiloa ja sitten ne tuli pikkuhiljaa takaisin loppua kohti. Ruokavalio oli silloin todella huono, kun oli niin vähän ruokia mitkä pysyi sisällä. Sitä pahoinvointia kesti yli puolenvälin.
Tällä kertaa olisi tarkoitus elellä paljon terveellisemmin, voisin jopa vilkaista sitä Radi ruokavalio suositusta ja yrittää saada miehen mukaan noudattamaan, niin ei tule houkutuksia niin helposti :)
Ai niin pituutta löytyy 154 ja painoa 79 eli ylimääräistä kyllä on.
 
Mitenkäs kaikilla menee? Joko maha on alkanut näkyä?

Täällä mennään viikoilla 15+2, eikä vauvamahasta ole tietoakaan. Kaveri juuri halusi nähdä sivuprofiilini, ja totesi sitten "ei siinä oikein vielä näy vauvaa, taitaa olla pelkkää Snällaa koko maha" :D Kiitos, kaveri :D

Vaatteet eivät vielä ole alkaneet kiristää, vaikka tuo maha on kyllä vähän ulkonevampi. Olen kyllä käyttänyt pääasiassa joustovyötäröhousuja ja hameita, ja minulla on myös yleensä sellainen ongelma, että kun housut istuvat hyvin pebasta ja reisistä, vyötäröllä on 20 cm tyhjää. Joten se varmaan auttaa tässä vaatteiden istumisasiassa. Vesijuoksuvyö sen sijaan kiristää jo! Olen yrittänyt asetella eri kohtiin, mutta kiristää aina vaan. Saakohan tuohon ostettua pidemmän vyökappaleen...

Muuten olo on ollut hyvä. Raskausdiabetesdiagnoosin sain pari päivää sitten, mutta se ei ollut mikään yllätys. Itse asiassa paastosokeri on tällä hetkellä paljon parempi kuin viime vuonna, kun en ollut raskaana. Terveellisellä linjalla mennään, paino on pudonnut kilon verran raskauden alusta, vaikka otin lomalla syömisten suhteen rennosta ja söin sekä jäätelöä että muuta makeaa. Katsotaan nyt miten tuo rd-ruokavalio vaikuttaa, olenko synnytyssairaalasta tullessa pienempi kuin raskautuessa :) Ei ainakaan vielä ole tullut nälkä.
 
Täällä ei masu näy muuten kuin makuullaan ollessaan, jos kaveri köllii poikittain tai jommalla kummalla puolella. Vielä löyty kaapista äitiyshousujen lisäksi yhdet farkut, jotka mahtu päälle :D Ovat siskoni antamat kokoa 50 olevat farkut, jotka ei hälle mahdu ja mulle on liianki väljät, ku oma koko 46/48 :wink Kyllä niissäkin nappia saa työpäivän jälkeen avata ku tuntuu alamahaa turvottavan.

Mulla alkanu yövalvomiset ja närästys.. :sad001 Ärsyttää.. Ja rintojen aristus is back..
 
mää en yleensäkään tykkää käyttää farkkuja, kun ne aina kiristää jostain kohtaa... Eli oon käyttäny lähinnä legginsejä ja kollareita. ja tietty mekkoja.

Raksausmahaa ei oikein (omasta mielestä) vielä näy, vaikka läskit on ehkä "noussu" vähän ylemmäs. :D Iltaisin turvotuksen takia näytän siltä, kun oisin 6. kuulla raskaana...

Ja tosiaan Radi-diagnoosi täälläkin napsahti ja näillä sokereilla tulee varmaan kohta lähete äitipolille. Mitkään syömiset ei tunnu auttavan. Ainoastaan paastosokeri on pysynyt viitearvojen alapuolella koko ajan.

Onneks makeet ei mulle maistu, ja miehellekin oon sanonu, että herkkuja ei sit kotiin kanneta. Ettei tuu houkutuksia.

kaikki ruoka närästää ja välillä tulee refluksioireita. Ei oo kivaa oksentaa mahahappoja. :sad001
Täytyy vaan toivoo, et tää närästys ei ois kokopäiväistä seuraa seuraavan puolen vuoden ajan. :sad001
(mun äidillä närästi lähes koko raskauden ajan. :sad001 )

Tänään rv 14+3
 
Mulla on ylämaha alkanu pömppään ihan erilailla kuin ennen ja mies sanoo että maha on kasvanu vaikka paino on pudonnu sen kolme kiloo raskauden aikana, joten kaipa se sit kohtu kasvaa ja työntää muuta ylös päin.
 
Mulla on paino pudonnu pian 3 kiloa kans ja tuntuu et kroppa on alkanut muotoutua raskaaksi olevaksi. Takapuoli ja lantio pienenee, mut ylämaha kasvaa :-D Mulla tosin vasta 8+2 tai jotain.
 
Minä olen laihduttanut 25kg ennen tätä raskautta, silti plussakokoinen. Nyt kyllä vähän pihalla miten tässä alkaa olemaan ja syömään. onneksi ei makeat maistu tällä hetkellä. Ihan tavallinen ruoka vain.
 
Ensinnäkin pakko sanoa, että ihanaa kun löysin teidät! :)

Täällä yksi pari viikkoa sitten plussannut pluskokoinen esikoisen odottaja! Mulla myös bmi reippaasti yli 40 ja olen alkuvuoden aikana pudottanut 22kg , joista olen saanut kesäloman, turvotuksen ja tupakanpolton lopettamisen takia n. 10 kg takaisin :sorry: Nyt olen kuitenkin noudattanut terveellisempää ruokavaliota ja lenkkeillyt. Pyrin noudattamaan terveellistä ruokavaliota ja mikäli paino putoaa sivutuotteena niin se on aina vaan parempi :)

Mua jännittää myös mennä ensimmäiselle neuvolakäynnille, kun en yhtään tiedä millaisia ihmisiä siellä on. Ystävä kyllä sanoi, että se nainen kenelle mä olisin menossa on super mukava... Toivotaan , ettei ole paljoa muuttunu :)

Laskettu aika sijoittuisi mulla suunnilleen huhtikuun alkupuolelle :)
 
maanantaina menossa lääkärineuvolaan ja samalla katotaan toi verensokerin kotiseurantalappunen. Mulla on ylityksiä yhteensä 9, eli melko varmasti tästä napsahtaa lähete äitipolille. Kotiseuranta nyt ainakin jatkuu edelleen.

painoa on ekasta neuvolasta pudonnut n. 3kg. eikä tosiaan haittaa vaikkei tulis ollenkaa lisää painoa tän raskauden aikana kun painoindeksi täälläkin yli 30.

niin ja tänään 15+2
 
Jee! Toinen neuvola ohi ja paino tippunut 4,8kg 9 viikon aikana vaikka mahaa ja turvotusta on tullut. Perjantaina on sokerirasitus ja saan maanantaina tulokset, vähän jännittää.
 
Kiitos kysymästä, hyvin meni! painoa pudonnu neuvolan vaa'an mukaan lähes 4kg.
sokeriseurantaa tein nyt viel toisen 6pv seurannan putkeen, eli tänään oli viimenen mittailupäivä. Terkka pyysi, että lähetän arvot hälle sähköpostilla, jonka jälkeen laittaa si huomenna sen lähetteen sinne äitipolille.
Ekan kuuden päivän aikana tosiaan ylityksiä 9 (ruuan jälkeisissä arvoissa), nyt toisessa muistaakseni 2-3.
Eli seuraavaks odotellaan äitipolin tuomiota, jatketaanko kotimittailua, tuleeko käynti äitipolille vai miten menetellään.
Ajattelin kyl edelleen seurailla noita sokereita itekseni siihen asti, kunnes saan seuraavat ohjeet...

Eli se terkka varmaan si ottaa muhun yhteyttä, et mitä sieltä äitipolilta sanotaan? emmää tiiä... :D

Mut siis neuvolassa oli muuten kaikki hyvin, hemoglobiini ja verenpaine hyvät. sikiön sydänäänet myös kuunneltiin ja hyvältä kuulosti! oli tiheä, tasainen syke, ei liian hidas eikä liian nopea. :)

Nyt vaan on taas hirveen pitkä aika seuraavaan neuvolakäyntiin! (ru 22.9. ja nla 5.10)
 
Mun terkka kun pisti lähetteen äippäpolille niin tuli seuraavana päivänä kirje kotiin ja aika mammapolille käyntiä varten joka oli sit 1.5vkon päästä. Nyt seuraava radikäynti on RU:n yhteydessä äippäpolilla niin hoituu samalla käynnillä onneksi :)
 
Onko teillä tullut aikaa kokoarvioon jo? Mulla on lokakuussa aika äitiyspolille lääkärille ja sen ajan sain melkein heti radidiagnoosiin jälkeen. Ehkä tää kuuluis enemmän radi-keslustelun puolelle, mut kysynpä nyt täältä :D
 
Takaisin
Top