Pluskokoiset plussanneet

Täällä ei kyllä oo terkkarit maininneet ikävään savyyn painosta mutta tuolla mammapolin puolella oon saanu kuulla ikävempiä kommentteja, pahinnta oli yhden kätilön marmatus ylipainosta josta sitten jäi sellainen kuva että on väärin tehdä lapsia kun on ylipainoinen, tämä siis esikoisen raskausaikana, onneksi en ko kätilöön enää myöhemmin ole törmännyt.
 
Ensimmäinen neuvola oli perjantaina ja hyvin asiallinen nuori nainen otti mut siellä vastaan. Kaikki perusjutut tehtiin, kysyi lähtöpainon, ja mittasi neuvolassa. -1,8 kg lähtöpainosta. Kysyin että onko painosuositusta paljonko sais tulla lisää, ja sanoi ettei ole, täkeämpää on äidin ja lapsen hyvinvointi! Ens kerralla neuvolassa käydään kuulemma tarkemmin liikunta ja ruokailutottumuksia, mutta kysyi että tarvinko/haluanko ravitsemusterateutin juttusille. Totesin että tiedän kyllä miksi olen ylipainoinen, syön paljon ja tykkään herkutella. Ja tiedän myös miten mun pitäisi syödä, enkä siis koe tarvitsevani ravitsemusterapeutin palveluita. Hyväksyi vastauksen ilman mukinoita. :)

Lisäksi puhuttiin sokerirasituskokeesta, kertoi kenelle se on tarkoitettu ja mitä siinä tapahtuu. Luonnollisestikin osasin jo odottaakin että sellaiseen joudun. Mutta siinä kaikki! Tosi asiallinen suhtautuminen ja erittäin mielluttävä kokemus! Olisin toivonut että tää ois ollu mun vakkariterkka, mutta oli vaan ko viikon lomittamassa. Ens kerralla pitää vielä jännittää että millainen se ihan oma terkka on... :/
 
Musamama, jos oma terkka ei miellytä, niin voit kyllä vaihtaa hoitajaa :) eikä vaihtoon ainakaan meillä tarvitse antaa sen kummempia selityksiä :)
 
Anki84, mä kysyin tuota siltä sijaisterkalta! Meillä menee asuinalueen mukaan, tarkemmin kadunnimen perusteella, tämä siksi että kaikille tulis suurin piirtein saman verran. Terkka sanoi että jos haluaa toivoa tiettyä/haluaa vaihtaa niin pitäisi olla joku syy siihen.. No enpä osannu toivoa, kun ei oo kokemusta, enkä tiiä millainen se oma terkka on. Ja tää joka otti mut vastaan on semmonen kiertävä, eli sillä ei oo "omia" asiakkaita.
Pitää toivoa että se oma olis kans kiva ja asiallinen...tai sitte jos se on ihan kauhee niin mä kyllä voin sanoa sille ihan suoraanki että sun luo en enää tuu.. Mielummin sanoo kerran ja suoraan päin naamaa, eipähän tartte sitten joka kerta ennen neuvolaa kelata asiaa..
 
Joo kannattaa tehdä kyllä niin! Meillä ainakin sama terkka jatkaa myös vauvan syntymän jälkeen, joten tärkeää että kemiat kohtaa. Muutenkin puhutaan monesti todella henkilökohtaisista ja aroista asioista, ni täytyy olla sellainen terkka jolle pystyy kertomaan mitä tahansa.
 
Me muutetaan lokakuussa ja sen takia vaihtuisi terkkari... Aion kyllä sanoa, että en halua vaihtaa kun jo yli puolenvälin ehtii olla toi sama (tosi mukava!) terkka.
Nyt kun kotona oon käyny vaa'alla, niin ekasta neuvolasta paino on pudonnut 6kg...
 
Anki84, Joo, meillä kans sama terkka jatkaa lapsen 6 ikävuoteen saakka, jos ei muuta asuinpaikkaa..
Balacenia, mulla kans paino n.3kg alle varsinaisen lähtöpainon. Tässä vaiheessahan saa vielä tippuakkin. Ja mä kyllä annan tippua niin paljon kun tiputtamatta lähtee. Nälästä en kärsi, mutta oon vaan jättäny herkuttelua pois. :)
 
Mää en oo uskaltanu käydä puntarisa ny ollenkaan... mut en usko et ainakaa on paljoa noussu paino, syön ainaki huomattavasti vähemmän ku ennen ku liikun enemmän. Mut katotaan ny :) meijän omaan puntariin ei oo luottamista, ni pitää oottaa neuvolaan asti.
 
Heips, täällä BMI 39, ei ne mitään muuta neuvolassa sanonu ku että ei tarttis hirveesti tulla raskausaikana kiloja lisää, mieluummin ei yhtään. :) Tällähetkellä (14+6) paino tippunu parisen kiloa lähtöpainosta, ja nyt on pysyny ihan samoissa viimeajat. Ekassa raskaudessa (02/01) lähtöpaino oli hulppeat 128kiloa ja kun lähdin laitokselta painoin 96kiloa... o_O se oli aika hurja muutos. Vältän ruokavaliossani sokeria ja viljaa ja vähän jännitti neuvolassa että tuleeko siitä sanomista mutta onneksi mun neuvolatäti oli ihanan ymmärtäväinen ja kertoi etten ole todellakaan ainoa "VHH-äiti" :) Sokerirasituksessa oli tunnin arvo senverran koholla että verensokerimittailu piti kotona aloittaa, nyt olen paripäivää mittaillut ja arvot ovat olleet niin hyvät että sormien rei'ittely oikeasti turhauttaa. :) Ihan ymmärrettävää kyllä kun en kotona kuitenkaan sellaisia sokerimääriä huitele menemään kuin mitä siinä rasituksessa piti juoda. :D
 
Mulla bmi 35 ennen raskautta. Tällä hetkellä raskausviikolla 23 painoni -1,5 kg lähtöpainosta. Mullakin sokerirasitustestissä viikolla 14 tunnin arvo koholla. Olen jättänyt ruokavaliosta sokerit ja vehnät. Noudatan raskausdiabeetikon ruokavaliota ja kerran kuussa mittaan sokereita 3-4 päivää. Mulla tämä nykyinen painoni bmi 35 on korkein painoni ikinä.
 
Mulla bmi 33 ekan neuvolan mukaan. Nyt siitä lähtenyt n. 6 kg.
Sokerirasituksessa 1 ja 2 h arvot korkeat ja kotimittauksissakin oli ylityksiä sen verran paljon että sain insuliinit.
Nyt pistän 2 kertaa päivässä lyhytvaikutteista insuliinia.
 
Mulla neuvolan puntarin mukaan -4.4kg lähtöpainoon ja nyt on 24+3, kotona vähä enemmän miinusta kun käyn aamuisin puntarilla. Sokeriarvot ok onneksi vielä.
 
Hei tääl yks jolla bmi 31 ja viikko 15+4 mulla on pysyny paino samana koko raskausajan. Alkuraskaus meni voidessa pahoin mut paino pysytteli samoissa. Nyt vaan pitää yrittää pitää samoissa lukemissa. Sokerirasitus mulla on vasta viikolla 22-26
 
Täällä äiti jonka BMI 47.

Neljäs murunen tulossa, ja aina ollut ylipainoa. Raskauden kiloja on tullut max. 10 ja aika pian poistuneet synnytyksen jälkeen. Imettänyt olen kaikkia 1,5v. Eikä ole ollut ongelmia missään.
 
Törmäsinpä outoon lääkäriin äitipolilla viime viikolla. Totesi ensin että jahas, paino on pikkaisen laskenut raskausaikana. Juu, niin on. Totesi sitten, että kappas, sinähän olet laihtunut vähän reippaammin ennen raskautta. Joo, niin olen. Sen sijaan että olisi joko todennut että hyvä juttu, tai jättänyt asian sikseen, niin alkoi kärttyisään sävyyn moittia siitä että olen joskus ollut nykyistä isompi. Huokaus. Voiko tuollaiselle kuin nauraa, kun mikään ei kelpaa?

Onko teitä muuten painostettu imettämään? Sain samalla reissulla kätilöltä hyvin kiivaan imetysluennon (viikkoja siis vasta 22+X) ja imetyksen hyvyyttä perusteltiin vain sillä, että painonhallinta helpottuu. Ei lapsen edulla, ei millään muulla hyvällä asialla, pelkällä painonhallinnalla. Minulle imetys tuntuu luonnolliselta, mutta pitää nyt sanoa että tuo saarna oli sen verran kiivas, että alkoi ärsyttää. Teki mieli alkaa inttää vastaan ja polkea jalkaa ja sanoa että en varmana imetä :D

Oli kaikkiaan hyvin outo käynti, muiltakin osin.
 
No ompas ollu outoo käytöstä sekä kätilöltä et lekurilta :eek: toki, aina löytyy lääkäri tms joka valittaa ylipainosta, jopa sellasille ihmisille joilla ei sitä ole! Työkaveri, joka ei tosin raskaana oo, oli saanu terkkarilta palautetta et pitäs 2-3kg laihtua ni ois "hyvä".. ei se vaan mulle sanonu mitään vaik mun pitäs laihtua 30kg :wink oli vaan onnellinen siitä ku olin lopettanu tupakoinnin :)
 
Outoa käytöstä kyllä molemmilta on ollu, mulle ei oo kukaan sanonu mitään ylipainosta tässä raskaudessa, olleet vaan tyytyväisiä kun tippunu nyt raskausaikana paino, neuvolan terkka on ainu joka kysy että syönkö tarpeeksi ja omasta mielestä syön.

Imetyksestä ei pitäs kenenkään saarnata koskaan kun varsinkin ensimmäisen kohdalla se on hyvin monelle arka paikka ja jos jostain syystä ei onnistukkaan niin voi olla äidille kova pala se (ainakin mulle oli).

Ainu mikä meinas kyrsiä oli pitkäaikaistyöttömän eläkeselvitelyjä (mulla ei tietenkään mitän mahiksia ees päästä ko oon aika terve, mut menin projektiin mukaan ko työkkäri ehdotti) tehneen lääkärin kommentti että hän kyllä suosittelee mulle lihavuusleikkausta kun oon saanu tän babyn ulos ja tyräleikkuulla käyntiä, ja totesin sille etten sitä tahdo mut kaikui kuuroille korville, lihavuusleikkaus tuskin poistaa mun tyrästä johtuvia terveysongelmia?
 
no on kyllä ihmeellisiä lekureita ja kätilöitä tässä maassa! onneksi itellä ei ole (ainakaan vielä) mitään negatiivisia kommentteja tullut lääkärien tai muun hoitohenkilökunnan taholta. Imetyksestä nyt mulle ei kukaan oo puhunut mitään... :D Tänään rv 21+4.

ps. huomenna rakenneultraan! :) (toisen kerran)
 
Neuvolasa käyty. Paino on noussu n. 6kg.. pitää ilmeisesti kattoo viel tarkemmin mitä syö :/
 
Voih. :sad001 mulla on taas pudonnut toi 6kg. nyt on parisen viikkoa tosin jo pysynyt samana...
mut mää oon kyllä joutunutkin muuttaa ruokavalioo aika paljon kun mulla on tää raskausdiabetes... Tai lähinnä oon pienentäny annoskokoja ja lisänny salaattia/kasviksia. :)
Ja herkkuja en oo syöny kun ihan harvoin! :)
 
Takaisin
Top