Paino, ravitsemus, radi

On todella salatiedettä :hilarious:. Aika harva varmaan 100% pystyy tai osaa niitä noudattaa. Ja jos ei muuten, niin vahingossa syö jotain mikä onkin mustalla listalla. En pitäis ainakaan itseni kohdalla sitä mahdottomuutena, melko hajamielistä puuhaa hetkittäin :joyful:.
 
Eilen palaverissa napsin iloisesti pari mustaa karkkia tarjottavista, haukkasin puolet toisesta ja muistin ettei olis pitäny. Sujautin sit vaivahkaa sen toisen karkin miehelle :P Monet töissä tietävät että oon perso salmiakille :D
 
On tosiaan jäätävää salatiedettä nää ravintojutut eikä ne neuvolatäditkään kaikkea tiedä ku pitää ravintoterapeutilta yms kysyä :D On se jotenki hullua ku suunnilleen porkkanoidenki kans pitää varoa ettei syö liikaa sen A-vitamiinipitoisuuden takia..
 
Joo ei, en jaksa olla supertarkkana noiden ruokien kanssa :D Salmiakkikin helpottaa pahaanoloon joten olen sitä vähän syönyt pahimpina päivinä että selviää. Oon ollut pääosin linjalla ei tupakkaa, alkoholia ja raakaa lihaa/kalaa/kananmunaa ja hygienia ruuanlaitossa.
 
En muistanukkaan tänne kirjotella, etten joudu nyt toisessa raskaudessa sokerirasitukseen, huh :D Kuulemma täällä noudatetaan sitä ehtoa, että jos on normaalipainoinen alle 40v uudelleensynnyttäjä ja edellinen raskaus sujui ongelmitta eikä ollut isokokoista vauvaa niin ei tarvitse mennä. Sitten laitetaan, jos vaikka pissasta löytyy merkkejä radista, lapsivettä on runsaasti tms. Iso helpotus, kun se testi oli todella tuskaa viimeksi ja oksetti ja pyörrytti vaan viimesen tunnin, silti tulokset oli ihan ok.
 
Mä oon syönyt hyvillä mielin valion tuorejuustoja. Valion sivuilla on kattavasti tietoa mitä juustoja voi syödä ilman kuumennusta ja mitä ei. Ja juuri tuorejuustojen kohdalla on, että voi syödä. Luotan siis siihen, valio on niin iso firma että ajattelisin et ei oo varaa jakaa virheellistä tietoa. Tosin en tiedä koska ne ohjeet on tehty. Mun mielestä tuo ettei edes pästöroidusta maidosta tehtyjä saa syödä on aika uusi juttu. En siis muista edellisistä raskauksista.
Ymmärsin, että tuo raaka kananmuna olis poistunut kielto listalta eli majoneesi olis ok :) Mutta itse tehtyä en mäkään söisi.
Haastavia nuo kyllä. Itse myös alkoholissa nollalinja ja lisreriariskisiä myös vältän. Ja lakua/salmiakkia ei juurikaan. Joskus lakujäätelö tai pari karkkia, se kun ohjeistuksenkin mukaan ok.
 
Mun pitäis varata aika radiin. Jännittää vähän, kuinka käy. Se kuitenkin vaikuttaa aika paljon ruokavalioon. :sad001
 
Mulla myös tulossa toi sokerirasitus ainakin kerran. Jos ei heti tuu tuomioo niin sit mulla on se vielä toisen kerran. Viime raskaudessa heitti yks arvo, mut se ei pahemmin vaikuttanu mulla mihinkään. Sokerit pysy aisoissa ihan normaalilla ruokavaliolla, eikä mitään tarvinu jättää pois. :)
 
En muistanukkaan tänne kirjotella, etten joudu nyt toisessa raskaudessa sokerirasitukseen, huh :D Kuulemma täällä noudatetaan sitä ehtoa, että jos on normaalipainoinen alle 40v uudelleensynnyttäjä ja edellinen raskaus sujui ongelmitta eikä ollut isokokoista vauvaa niin ei tarvitse mennä. Sitten laitetaan, jos vaikka pissasta löytyy merkkejä radista, lapsivettä on runsaasti tms. Iso helpotus, kun se testi oli todella tuskaa viimeksi ja oksetti ja pyörrytti vaan viimesen tunnin, silti tulokset oli ihan ok.

Meillä taas se tehdään kuulemma nykysin kaikille. Mulla on edellisistä raskauksista aikaa enkä silloin joutunut sokerirasitukseen kummallakaan kerralla mutta nyt joudun vaikkei ylipainoa yms. olekaan.
 
Mä oon syönyt hyvillä mielin valion tuorejuustoja. Valion sivuilla on kattavasti tietoa mitä juustoja voi syödä ilman kuumennusta ja mitä ei. Ja juuri tuorejuustojen kohdalla on, että voi syödä. Luotan siis siihen, valio on niin iso firma että ajattelisin et ei oo varaa jakaa virheellistä tietoa. Tosin en tiedä koska ne ohjeet on tehty. Mun mielestä tuo ettei edes pästöroidusta maidosta tehtyjä saa syödä on aika uusi juttu. En siis muista edellisistä raskauksista.
Ymmärsin, että tuo raaka kananmuna olis poistunut kielto listalta eli majoneesi olis ok :) Mutta itse tehtyä en mäkään söisi.
Haastavia nuo kyllä. Itse myös alkoholissa nollalinja ja lisreriariskisiä myös vältän. Ja lakua/salmiakkia ei juurikaan. Joskus lakujäätelö tai pari karkkia, se kun ohjeistuksenkin mukaan ok.

Mäkin luotan tähän. 2015 en löytänyt samaa infoo Valiolta joten lienee aika tuoretta tietoo.
 
Neuvolatäti kertoi, että sokerirasitus tulossa joskus puolivälin jälkeen, mutta viikkoja en nyt muista. Eli ainakin kertaalleen siihen joudun. Onneksi siihen on vielä aikaa ja onhan se toisaalta hyvä, että tarkistavat niin ei tarvi sitte miettiä että onko vai ei.
 
Meillä seuraavalla neuvola käynnillä katotaan noi radi jutut. Joudun siis sokerirasitukseen. Toivottavasti tällä kertaa ei tuomiota tule. Paino mulla ei oo noussu vaikka oon vähän herkitellutkin.
 
Mun pitää käydä kahdesti radissa, jos ensimmäisellä kerralla ei todeta raskausdiabetesta. Ensimmäinen 12-16vk aikana, ja toinen 24-28vk aikana.
Tänään varasin ajan, ja mulla on se 18.6. Silloin mulla on viikot 13+5.
 
Mulla sokerirasitus 11.6. Silloin viikot 15+2. Jos arvot hyvät niin myöhemmin vielä toisen kerran.

Esikoisen aikaan mulla ei sitä ollut, keskimmäisestä kerran lähellä rv30, kuopuksesta oli radi. Mutta pysy kurissa ruokavaliolla.
 
Minä kävin siis tänään sokerirasituksessa ja neuvolatäti soitteli iltapäivästä, että arvot ei ollu normaalit ja minulla on siis raskausdiabetes. Nyt on pää aivan pyörällä ja pihalla, mitä kaikki tarkoittaa.
Joten te, kenellä raskausdiabetes ollut, niin voitteko valoittaa mitä se käytännössä tarkoittaa? Miten vaikuttaa raskauteen ja sen seurantaan? Entäpä vauvaan?!
Netistä olen paljon lukenut, mutta haluaisin kuulla teidän kokemuksia asiasta.
 
Minä kävin siis tänään sokerirasituksessa ja neuvolatäti soitteli iltapäivästä, että arvot ei ollu normaalit ja minulla on siis raskausdiabetes. Nyt on pää aivan pyörällä ja pihalla, mitä kaikki tarkoittaa.
Joten te, kenellä raskausdiabetes ollut, niin voitteko valoittaa mitä se käytännössä tarkoittaa? Miten vaikuttaa raskauteen ja sen seurantaan? Entäpä vauvaan?!
Netistä olen paljon lukenut, mutta haluaisin kuulla teidän kokemuksia asiasta.

Älä ota liian raskaasti. Ei sille mitään voi. Ihminen on luotu niin että se pärjäis vähemmälläkin ruualla (kuin mitä me täällä syödään), siks ei haima tuota riittävästi insuliinia verensokerin tasaamiseksi.

Verensokereihin pystyy paljon vaikuttamaan hyvällä ruokavaliolla. Siihen saat hyviä vinkkejä neuvolasta, joita sitten sovellat itselle sopivaksi. Meistä jokainen on siinäkin suhteessa erilainen, että toinen voi syödä 6 palaa ruisleipää päivässä, ja toinen yhden.
Ruokavalion lisäksi liikunta on tosi hyvä keino pitää vs matalana!

Tämä vaikuttaa raskaudenseurantaan aika paljon. Sen lisäks että itse joutuu mittaamaan useamman kerran päivässä verensokeria, niin myös vauvan kasvua kontrolloidaan. Ja syntymän jälkeen mitataan vauvan kantapäästä vs, ja vauva saa herkästi lisämaitoa jos näyttää että vs laskee. Kolmen päivän seuranta, jolloin siis kaikki arvot pitää olla hyviä.

Hyvässä hoidossa ollaan, joskin joskus se voi tuntua holhoamiselta.

Muut saapi lisäillä, jäi varmaankin paljon sanomatta :).
 
Minä kävin siis tänään sokerirasituksessa ja neuvolatäti soitteli iltapäivästä, että arvot ei ollu normaalit ja minulla on siis raskausdiabetes. Nyt on pää aivan pyörällä ja pihalla, mitä kaikki tarkoittaa.
Joten te, kenellä raskausdiabetes ollut, niin voitteko valoittaa mitä se käytännössä tarkoittaa? Miten vaikuttaa raskauteen ja sen seurantaan? Entäpä vauvaan?!
Netistä olen paljon lukenut, mutta haluaisin kuulla teidän kokemuksia asiasta.


Huutelen marraskuun ryhmästä, radi todettuna itsellä. HUS raskausdiabetes ja potilasohje löytyy hyvin tietoa, löytyy ohjeistettu ruokavalio kaavio. Sulle tulee radi hoitajalle aika(ainakin meilläpäin tilee). Saat verensokerimittarin ja mittailut alkaa..hoitaja kertoo paljon asioita :)
 
Minä kävin siis tänään sokerirasituksessa ja neuvolatäti soitteli iltapäivästä, että arvot ei ollu normaalit ja minulla on siis raskausdiabetes. Nyt on pää aivan pyörällä ja pihalla, mitä kaikki tarkoittaa.
Joten te, kenellä raskausdiabetes ollut, niin voitteko valoittaa mitä se käytännössä tarkoittaa? Miten vaikuttaa raskauteen ja sen seurantaan? Entäpä vauvaan?!
Netistä olen paljon lukenut, mutta haluaisin kuulla teidän kokemuksia asiasta.

Itsellä ei ole ollut, mutta ei kannata olla kovin huolissaan :)Hyvä että kävit testissä niin radi on nyt tiedossa ja varmasti opit sen kanssa elämään eikä sulla tai vauvalla ole mitään hätää :)
 
Osaako kukaan sanoa niitä raja-arvoja, minkä ylittäminen meinaa raskausdiabetesta?
 
Takaisin
Top