Paino, ravitsemus, radi

Mulla on kahvin kanssa ongelma :D samoin kun näköjään monella muulla sitä ei tee mieli enkä haluaisikaan juoda raskauden aikana yli 2 kuppia päivässä. Mutta oon tottunut juomaan töissä aamulla, lounaalla ja kahvitunnilla niin nyt tulee sellainen olo että kaikki työkaverit arvaa heti kun en otakaan kahvia vaikka aina yleensä otan :D vaikka ei ne ehkä oikeasti huomaa
 
Mulla on kahvin kanssa ongelma :D samoin kun näköjään monella muulla sitä ei tee mieli enkä haluaisikaan juoda raskauden aikana yli 2 kuppia päivässä. Mutta oon tottunut juomaan töissä aamulla, lounaalla ja kahvitunnilla niin nyt tulee sellainen olo että kaikki työkaverit arvaa heti kun en otakaan kahvia vaikka aina yleensä otan :D vaikka ei ne ehkä oikeasti huomaa

'Ollut nyt maha kipeenä niin ajattelin testata johtuuko kahvin juonnista' ja muutaman kk päästä 'tadaa ei ollutkaan kahvin vika, yllätyyys!' :hilarious:
 
Mä en juo kahvia ollenkaan, se haisee ihan järkyttävältä vaikka en olisi raskaana :D
Mutta mun pahe on Pepsi max, sitä menee 1,5-4litraa/päivä, riippuen päiväohjelmasta. Nyt olen töissä vaihtanut yhden 0,5l pullon makuvichyyn.

Nuo raskausajan syönti/kielto listat on muuttuneet tässä vuosien aikana jonkin verran. En edes tarkkaan tiedä mitä siellä nykyään on. En mä niitä täysin fanaattisesti kuitenkaan noudattaisi. Vähän sillai "maalaisjärjellä" mennään.
 
Mä en juo kahvia ollenkaan, ja virvoitusjuomiakin lähinnä viikonloppuisin. Mutta niitä mulla meneekin sit useampi litra viikonloppuna. Siksi vähennän niiden nauttimisen vain erikoistilanteisiin.

Mulla on tällä hetkellä ylipainoa sellainen 10kg, vähän jännittää mitä neuvolassa sanotaan. Mulla on sisko ollut sokerirasituksessa molempien raskauksien aikana, et enköhän minäkin joudu. Suvussa kuiten on rasitteena, ja siihen oma ylipaino päälle. :sorry:
 
Täällä myös ylipainoa vajaa 10kg. Edellisestä raskaudesta jäi. Paino noussut joka kerta 20-30kg. Nyt todellakin haluaisin pysyä alle 20kg painon nousussa. Edellisissä raskauksissa samalla tavalla aikalailla syönyt kuin muutenkin, mutta en ehkä älyttömän terveellisesti. Nyt ajattelin hiukan tarkempi olla, mutta saa nähdä miten käy pystyykö.

Sokerirasitus tehty joka raskaudessa, mutta ei oo radia ollut. Toivon mukaan siltä vältyn myös nyt.

Viime raskaudessa olin yli tarkka syömisistä. Nyt ehkä vähän höllään, mutta kyllä kuitenkin mahdollisimman hyvin suositusten mukaan.
 
Sama juttu kahvin kanssa ja tuntuu olevan aika yleistä, kaveri on kaksi raskautta tajunnut siitä että alkoi yhtäkkiä kahvi tökkimään. Ja tuo jano! Koko ajan suu kuiva vaikka olisi vesikannu just mennyt. Taitaa se kroppa osata kertoa mitä tarvitsee.

Mää kans luotan siihen, että keho vähän ohjailee mikä olis hyväksi. Esimerkiksi yksi ensimmäisistä oireista oli, että tupakanhaju alko etoa ja oon ihan varma, että se on kehon tapa kertoa, että se on pahasta.
 
Ensimmäinen neuvolakäynti takana.. painosta ei sanottu varsinaisesti mitään. Neuvolatäti vain kerto, että lievän ylipainon ja iän (28v) takia sokerirasitus tehdään. Lohdutteli kyllä, että se tehdään nykyään melkein kaikille.
 
Tuli eilen vasta tutustuttua tarkemmin noihin kiellettyihin ruokiin ja olihan siellä muutama sellainen joita en ole edes älynnyt välttää, mutta en onneksi ole niitä paljoa syönytkään. Outoa tosiaan kun joutuu oikein miettimään mitä saa ja mitä ei saa syödä. Maksaruokien täyskielto tuli vähän yllätyksenä. :eek:
Täällä lopahti kahvin juominen viime viikolla. Ei tee yhtään mieli, mutta pystyn tarvittaessa kupillisen juomaan ja jännä, että kylässä se kahvi vielä jopa ihan maistuu hyvälle. Entisenä kahvin suurkuluttajana tääkin tuntuu ihan superoudolta.

Minulla on painoindeksi 20 ja paino oli jopa hieman laskenut nyt alkuraskauden aikana.. Neuvolatäti kertoi, että sokerirasitusta ei tehdä jos BMI on alle 25 eikä ole mitään oireita tai pissassa ilmene muutoksia. Onneksi näin. Silti ainakin minulla on ollut koko alkuraskauden ajan hirmuinen jano kokoajan.. toivottavasti on vain oire raskaudesta eikä mitään muuta.
 
Noissa sokerirasitustesteissäki on kyllä hurjasti kuntakohtaisia eroja. Mulle tehtiin ensimmäisen kohdalla se automaattisesti, kuulemma oli lähes pakollinen juttu, vaikka ei ollut ylipainoa, lähisuvussa diabetestä tms. riskitekijöitä. Saa nähä miten nyt käy toisen kohdalla eri paikkakunnalla, että tekevätkö testin vai ei. Netistä löysin tämmöisen, jonka perusteella sitä ei itselleni tehtäis: "
Koetta ei myöskään tarvitse tehdä alle 40-vuotiaalle, normaalipainoiselle uudelleensynnyttäjälle, jolla aiempaan raskauteen ei ole liittynyt raskausdiabetesta eikä syntynyt lapsi ole ollut poikkeuksellisen kookas."
 
Noissa sokerirasitustesteissäki on kyllä hurjasti kuntakohtaisia eroja. Mulle tehtiin ensimmäisen kohdalla se automaattisesti, kuulemma oli lähes pakollinen juttu, vaikka ei ollut ylipainoa, lähisuvussa diabetestä tms. riskitekijöitä. Saa nähä miten nyt käy toisen kohdalla eri paikkakunnalla, että tekevätkö testin vai ei. Netistä löysin tämmöisen, jonka perusteella sitä ei itselleni tehtäis: "
Koetta ei myöskään tarvitse tehdä alle 40-vuotiaalle, normaalipainoiselle uudelleensynnyttäjälle, jolla aiempaan raskauteen ei ole liittynyt raskausdiabetesta eikä syntynyt lapsi ole ollut poikkeuksellisen kookas."

Jännä, tuon perusteella ei itellekään tarvis tehdä sokerirasitusta, ja silti joudun sinne taas kahteen kertaan..
 
Jep, tuon perusteella sitä ei tarvitsis tehdän kovinkaan monelle uudelleensynnyttäjälle, mut silti sinne lähes kaikki joutuu.. Toki vain hyvä niin!
 
Minulla on painoindeksi 20 ja paino oli jopa hieman laskenut nyt alkuraskauden aikana.. Neuvolatäti kertoi, että sokerirasitusta ei tehdä jos BMI on alle 25 eikä ole mitään oireita tai pissassa ilmene muutoksia. Onneksi näin. Silti ainakin minulla on ollut koko alkuraskauden ajan hirmuinen jano kokoajan.. toivottavasti on vain oire raskaudesta eikä mitään muuta.

Mä jouduin sokerirasitukseen esikoisen odotusaikana, vaikka ikää oli alle 25, bmi on 20, eikä pissassa eikä missään kokeissa mitään muutoksia. Se johtui ihan vaan isäni diabeteksesta.
 
Täällä myös lievää ylipainoa. BMI 26,93
Esikoista odottaessa painoa tuli n.20kg ja siitä edelleen 10kg jäljellä.
Imetys ei auttanut painon pudotukseen yhtään.
Nyt jännittää kuinka paljon sitä kerää tällä kertaa.. olo on jo tässä painossa epämukava :sad001
 
Onks kellään noussu vielä paino?
Just kävin vaa'alla ja näytti +1,5kg. :rolleyes:
Aijemmissa raskauksissa ollu täs vaihees laskusuunnassa.
 
Mitäs olette mieltä, uskaltaako simaa juoda ollenkaan? Ns. itsetehtyä, mies oli tilannut työpaikkansa ravintopalveluista. Kaupassa voi sentään syynäillä pulloista laskennalliset prosentit (ja päätyä ostamaan Pommacia)... :wacky:
 
Mitäs olette mieltä, uskaltaako simaa juoda ollenkaan? Ns. itsetehtyä, mies oli tilannut työpaikkansa ravintopalveluista. Kaupassa voi sentään syynäillä pulloista laskennalliset prosentit (ja päätyä ostamaan Pommacia)... :wacky:

Meillä ei kotitekoista ole mutta aion kyllä juoda kaupan lievästi alkoholipitoista, se Marlin sima on vain parasta! Lasi päivässä parin päivän ajan tuskin kauhesti saa vahinkoa aikaan:)
 
Meillä ei kotitekoista ole mutta aion kyllä juoda kaupan lievästi alkoholipitoista, se Marlin sima on vain parasta! Lasi päivässä parin päivän ajan tuskin kauhesti saa vahinkoa aikaan:)
En kyllä ottais riskiä, varsinkaan tässä alkuvaiheessa kun sikiö kehittyy kovaa vauhtia. Nollatoleranssi. Mut eikös simaa saa kaupasta ihan alkoholitontakin?
 
Olen juonut omatekoista simaa, siinä on niin mitättömän vähän alkoholia, ettei sillä ole mitään merkitystä lapsen kannalta. Kunhan sitä ei litratolkulla vaan litki. Enemmän siitä sokerista on haittaa, kuin alkoholista. Stressasin ihan järkyttävästi ensimmäisessä raskaudessa kaikesta, nyt en aio sitä virhettä tehdä.
 
En kyllä ottais riskiä, varsinkaan tässä alkuvaiheessa kun sikiö kehittyy kovaa vauhtia. Nollatoleranssi. Mut eikös simaa saa kaupasta ihan alkoholitontakin?

Samat sanat, nollatoleranssi alkoholille. Muutenkin pyrin syömään niiden rajoitusten mukaan - miksi ei tarjoaisi haavoittuvalle elämän alulle parasta mahdollista kasvuympäristöä?

Varmaan saa alkoholitontakin simaa, mutta siinä yhdessä jonka löysin, oli niin paljon sokeria, että jäi ostamatta. Eilen join sitten Pommacia vissyllä laimennettuna, kun kaikki makea tkee huonon olon.

Kukin tyylillään.
 
Mä en oo seurannut simojen alkopitoisuutta, kun mun vatsa ei kestä niitä juoda. Mut silti väitän että pienikin määrä alkoholia voi saada alkiolle vaurion (kun sopivassa kohtaa alkion kehitystä sen juo). Kun taas sokerijuoma kerran tai kaksi juotuna ei varmastikaan haittaa muuta kuin äitiä itseään.

Eihän niitä suosituksia ja muita tuulesta ole temmattu. Kyllä ne on tutkittua juttua. Mutta jokainenhan sen tosiaan itse päättää ja seuraukset kantaa.
 
Takaisin
Top