Paino, ravitsemus, radi

Hmm sain nyt nuo sokerirasituksen luvut korttiin... paasto 5,1/ 1h 7,1/ 2h 6,9. Tuo paasto tulos vähän jänskättää että siitäkö nyt sit seuraavassa narahtaa...
En kyl yhtään enään muista mitä mä söin silloin just ennen paastoa... mihinkäs sitä pitää kiinnittää huomiota ennen toista koetta?
Syö illalla tuhti iltapala mielellään 10h paastolla. (Paitsi jos teillä ohjeistetaan 12h)
Vältä liian vähän syömistä, muuten maksa alkaa tuottamaan itse sokereita ja sitten viitearvot paukkuu :).

Muoks näin siis tein itse, vaan ei auttanut :wacky:
 
Mua neuvolantäti ohjeisti paastoamaan 11-12h, ei yhtään enempää eikä vähempää. Kai sitä varoiksi voi olla vaikka pari päivää syömättä mitään kovin makeaa / karkkia, vaikka ei mulla mitään hajua ookkaan, onko siitä mitään iloa :D Näin ajattelin itte tehdä, kun sokerirasitus on ensi viikolla.
 
Eikö sitä kuitenki kantsis syödä ihan normaalisti edelliset päivät eli silleen ku muutenkin syöt ja sit paasto ohjeen mukaan. Tarkoitus kun ei ole vältellä positiivista tulosta, jos se on tullakseen?
 
Mä nyt ainakin tarkotin sitä, että kannattaa ehkä kuitenkin varmuuden vuoksi välttää sitä karkkipäivää edellisenä päivänä.. Ellei tavallisesti ole karkkipäivä joka päivä.
 
Nää on mystisiä juttuja. Mulla pysyi viime raskaudessa paastoarvot hyvinä kunhan muistin syödä illalla palan jäätelöä normin iltapalan lisäksi :rolleyes:.
Kannattaa siis ihan normaalisti syödä, mitään paastoja en suosittele :).
 
Joo, mäkin kyl luulen et mulla laukaisi radin edellisessä raskaudessa mun järjetön normaalista poikkeava herkuttelu monta viikkoa kesän aikana (silloin laskettu aika myös joulukuussa). Nyt oon ollut viisaampi ja vielä ei arvot paukkunu yli, vaikka tunnin arvo vähän koholla olikin. Säännöllisesti monta terveellistä ateriaa/välipalaa päivässä ja myös illalla, niin luulis olevan paras.
 
Mulla oli sokerirasituksessa se viimeinen arvo juuri rajalla eli radi-diagnoosi napsahti. Viikon mittailin sokereita ennen ja jälkeen joka aterian, ne oli ihan ok. Seuraava neuvola on vasta kolmen viikon päästä, mutta täytyy sieltä pyytää lisää liuskoja että voi jatkossa seurailla ainakin välillä. En oikein saanut vielä mitään ohjeistusta kuinka toimia radin kanssa tuon viikon seurannan jälkeen, mutta ymmärsin että vaikka nyt arvot ok niin loppuraskautta kohti voikin alkaa enemmän heittelemään...? miten teillä on menneet nuo seurannat ja millaisia toimintaohjeita ootte asiaan liittyen saaneet?
 
Mulla oli sokerirasituksessa se viimeinen arvo juuri rajalla eli radi-diagnoosi napsahti. Viikon mittailin sokereita ennen ja jälkeen joka aterian, ne oli ihan ok. Seuraava neuvola on vasta kolmen viikon päästä, mutta täytyy sieltä pyytää lisää liuskoja että voi jatkossa seurailla ainakin välillä. En oikein saanut vielä mitään ohjeistusta kuinka toimia radin kanssa tuon viikon seurannan jälkeen, mutta ymmärsin että vaikka nyt arvot ok niin loppuraskautta kohti voikin alkaa enemmän heittelemään...? miten teillä on menneet nuo seurannat ja millaisia toimintaohjeita ootte asiaan liittyen saaneet?
Mitkähän ne pahimmat viikot mahtoi olla, olisko ollu 25-32? Ihan lopussa alkaa helpottamaan useimmiten.

Silloin kun mulla oli ruokavaliohoitoinen viimeksi, niin 4 kertaa viikossa mittasin paaston ja kolme kertaa aterianjälkeisen arvon. Sitten lopussa kun arvot ei enää yhtään ylittynyt, niin ei tarvinnut mitata kuin muistaakseni joku kerran viikossa.


Mä taas en usko että pelkkä muutaman viikon herkuttelu voi laukaista radia. Täytyy olla riskitekijöitä pohjalla. Joko liikalihavuus, geneettiset tekijät tai korkeampi ikä. Kaikki radilaiset ei esimerkiksi ole ylipainoisia, tai yli 30 vuotiaita.
Tunnen langanlaihan alle 30-vuotiaan jolla oli radi. Hänellä vain sattui olemaan geneettinen alttius, ihan ilman herkutteluja. Hän teki pedanttina ihmisenä alussa sen virheen, että jätti hiilarit minimiin, koska luuli sen olevan hyödyksi vauvalle. Tuloksena insuliinihoito lopussa, koska elimistö tottui erittäin vähiin sokereihin eikä enää osannut käsitellä hiilareita loppuvaiheessa. Ja lisäksi siinä kaiketi aamunkoittoilmiönä maksa alkaa tuottaa itse sokereita.
Siksi välttäisin kaikkia dieettejä ja sallin itselleni pienen herkuttelun silloin tällöin, mittausten sallimissa rajoissa.
 
Mulla taas nosti sokeria heti pienikin herkuttelu tai pasta-annos radituomion jälkeen viimeksi :sad001 paastoarvon kanssa ei koskaan ollut ongelmia. Kai se vaan omaa syömistä ja sokereita seuraamalla selviää, miten oma keho reagoi. Normi lautasmalli ja sekaruoka oli mulla paras + se tumma suklaa :)

Helsingin alueella ainakin sai selkeet ohjeet sellaisessa ryhmätapaamisessa.
 
Mulla taas nosti sokeria heti pienikin herkuttelu tai pasta-annos radituomion jälkeen viimeksi :sad001 paastoarvon kanssa ei koskaan ollut ongelmia. Kai se vaan omaa syömistä ja sokereita seuraamalla selviää, miten oma keho reagoi. Normi lautasmalli ja sekaruoka oli mulla paras + se tumma suklaa :)

Helsingin alueella ainakin sai selkeet ohjeet sellaisessa ryhmätapaamisessa.
Tumma suklaa on pelastus :grin
 
Tuon radin testaaminen taitaa olla aika yleistä nykyään? Mulle sanoi neuvolan täti, ettei sitä tarvitse multa ottaa, ainakaan vielä, ikää 34v, aiemmat lapset 15 ja 11v. Perusterve olen. Nyt rv 24+0, painoa tullut 1kg, lähtöpaino 64.5kg(165cm) Syönyt olen monipuolisesti, huomattavasti terveellisemmin kuin ennen raskautta, ja pienempiä annoksia (muuten tulee toosi huono olo).
 
Ei mullakaan esikoisesta otettu ennenku neuvolan pissatikku hälytti, vaikka olin yli 35.
 
Sokerirasitus läpäisty! :joyful: Todella hyvät arvot oli, joten tuskin tälläkään kertaa tarvitsee toista kertaa mennä. Mä jouduin sinne ainoastaan sukurasitteen takia; paino on normaali, esikoisen aikana ei ollu radia ja ikääkin on alle 30. Huh, mikä helpotus!
 
Mulla on uus sokerirasitustesti perjantaina, koska eka meni jotenki pilalle, kun näytteenottaja mokas jotain. Vähän jännittää, viimeks tuli niin hirvee olo sen testin jälkeen. Jouduin jäämään sinne terveyskeskukseen tunniks makoilemaan, koska alko heikottaa ja kädet ja kaikki vapisi ja hiki valu ku vesiputous. :s
 
Onks kellään muulla tullu ihan hirveä olo tossa sokerirasituksessa ? Taas oon saanu tehä kaikkeni etten pyörry tai oksenna.
 
Mä ainakin huomasin, että jos lakkasin yle areenan katsomisen eli pystyin keskittymään itteeni ja huonoon oloon, niin olo huononi :bag: Eli katoin koko ajan jotain kiinnostavaa ohjelmaa..
 
Mulla ollu villasukan teko tai kirja mukana sokerirasituksessa ja huono olo tuli silloinkin...
En osaa sanoa mistä johtuu moinen huonovointisuus mutta hirveää se on kun tuskan hiki päällä, korvissa suhisee ja silmissä näkyy tähtiä...
 
Mua muuten esikoisen odotusaikana kiellettiin sokerirasituksessa neulomasta! Olisin kutonut vauvan villasukkia, mutta hoitajatäti kielsi heti moisen urheilun, kun näki, mitä meinasin. Sanoi, ettei yhtään saa itteään rasittaa, eikä auttanut, vaikka naureskelin, ettei se touhu paljoa rasita. Siksipä olin tällä kertaa lähes liikkumatta ja vahtasin kännyn ruutua..
 
Esikoisen raskaudessa molemmissa rasituksissa oli aivan kauhee olo, mut nyt kun viimeks kävin ni olo ei ollu juuri normaalia kummosempi :eek:
 
Takaisin
Top