Paino, ravitsemus, radi

Osaako kukaan sanoa niitä raja-arvoja, minkä ylittäminen meinaa raskausdiabetesta?

Mun mielestä paastoarvon raja on 5.3, tunnin kuluttua mitatessa raja on 10.0 ja toisen tunnin jälkeen raja on 8.6.. Ja jos yksiki täyttyy/ylittyy niin saa radin tuomion..
 
Noniin, neuvolassa käyty tämän asian takia ja ainut ongelma minun sokeriarvoissa on paastoarvoissa. Paastoarvot nyt ollu 5,3-5,6. Sokerirasituksessa viitearvo paastolle 5,3 ja nyt seurannassa 5,5.
Sanokaas viisaammaat ja kokeneemmat vinkkejä, miten voin vaikuttaa paastoarvoihin? Miten saisin ne laskemaan?
 
Noniin, neuvolassa käyty tämän asian takia ja ainut ongelma minun sokeriarvoissa on paastoarvoissa. Paastoarvot nyt ollu 5,3-5,6. Sokerirasituksessa viitearvo paastolle 5,3 ja nyt seurannassa 5,5.
Sanokaas viisaammaat ja kokeneemmat vinkkejä, miten voin vaikuttaa paastoarvoihin? Miten saisin ne laskemaan?

https://www.deeblogi.fi/2016/12/onneton-verensokeri/

Itellä ei oo kokemusta mutta tuolta ainakin löytyy tietoa juurikin noista "aamusokereista"
 
Noniin, neuvolassa käyty tämän asian takia ja ainut ongelma minun sokeriarvoissa on paastoarvoissa. Paastoarvot nyt ollu 5,3-5,6. Sokerirasituksessa viitearvo paastolle 5,3 ja nyt seurannassa 5,5.
Sanokaas viisaammaat ja kokeneemmat vinkkejä, miten voin vaikuttaa paastoarvoihin? Miten saisin ne laskemaan?
Syömällä illalla riittävästi, myös hiilaria. Jos sekään ei auta, niin jotkut herää yölläkin syömään.
 
Paljonkos teillä on paino nyt noussut tähän mennessä?

Mä en omasta lähtöpainosta ole ihan varma, kun se oli ekassa 8+4 neuvolassa kaksi kiloa enemmän mitä kuvittelin :shy: Mut jos ottaa jotain siltä väliltä niin nyt rv22+ olisi +5kg tullut lisää. Olen suht hoikka, bmi jotain alle 21. Vähän jännittää, mitkä lukemat vaa'assa paukkuu joulukuussa.. Esikoisen aikaan tuli 11-12kg lisää, mutta lähti muutamassa kuukaudessa pois helposti.
 
Paljonkos teillä on paino nyt noussut tähän mennessä?

Mä en omasta lähtöpainosta ole ihan varma, kun se oli ekassa 8+4 neuvolassa kaksi kiloa enemmän mitä kuvittelin :shy: Mut jos ottaa jotain siltä väliltä niin nyt rv22+ olisi +5kg tullut lisää. Olen suht hoikka, bmi jotain alle 21. Vähän jännittää, mitkä lukemat vaa'assa paukkuu joulukuussa.. Esikoisen aikaan tuli 11-12kg lisää, mutta lähti muutamassa kuukaudessa pois helposti.
Toistaiseksi ei yhtään.
Mutta ei haittaa vaikka ei tulis koko raskauden aikana yhtään. BMI oli lähtötasoltaan joku 33.
Edellisessä raskaudessa tuli 30 kg ja 12 vuotta sitten paino nousi 25 kg. Sen ensimmäisen sain kyllä tiputettua, ja edellisestä oli joku 15 kg jäljellä kun tämä raskaus alkoi, kiitos Mirenan joka lihotti 5kg.
Oon tässä kans ihan mielenkiinnolla seurannut painoa, ja ollut ihan hoomoilasena kun ei oo mitään vielä tullut!

Muoks. Nyt siis rv 19+jotain
 
Viime viikon neuvolassa oli tullut jo 5kg. Terkkari vaan kysyen totes, et taitaa olla ruokahalua :D
 
Mulla oli ekassa raskaudessa radi, oon normaalipainoinen, mutta normielämässäkin jotenkin insuliiniherkkä, pakko saada ruokaa muutaman tunnin välein tai alkaa heikottaa. Joten pääsin nytkin testiin ja vielä ei ollut, jee. Musta se testi oli kans lähinnä vaan tylsä, onneks oli kirja mukana. Litku oli ihan ok-makuista ja olo oli ihan normaali koko ajan. Sekä nyt että silloin viimeksi vaikka silloin tunnin arvo yli 10 nousikin. Joten ei sitä kannata pelätä, se on vaan 2 h sun elämästä :)

Mulle se radi-ruokavalio oli ihan pelastus ja sen ansiosta ei kertynyt painoa kuin muistaakseni 8 kiloa (aluksi meinasi riistäytyä käsistä kun vaan herkuttelin). Noudatin HUSin ohjeita aika tarkkaan ja mittailin ohjeen mukaan. Kokeilemalla selvisi pahimmat vältettävät ja parhaimmat jutut. Pistänpä tähän itselleni sopivat jos jotain auttaa:
- aamupuuron kielsi th aluksi, mutta kokeilin lisätä siihen reilusti raejuustoa ja sen lisäprotskun ansiosta tunnin arvo pysyi ok
- herkutteluhimoon tumma (tosi tumma) suklaa sopi hyvin
- lakua söin aika paljon kun oli verenpaine niin alhaalla, se oli aikaa ennenku oli tiedossa sen vaikutus istukkaan ja lapsen aivojen kehitykseen. Nyt oon jättänyt pois lähes 100%, kun on tuo esikoinen kyllä aika ylivilkas...
- ikean korvapuusti oli ihan killeri, nousi sokerit ihan taivaisiin. En suosittele :)
- paljon lautaselle salaattia, tomaattia ja muita vihanneksia, seuraavaksi protskua ja sit vaan vähän hiilareita (erit pasta, vaalee leipä, hedelmät petollisista)
- ylipäätään proteeliinin lisääminen joka aterialle auttoi sokerin hallinnassa, jotenkin tasaa insuliinintuotantoa/herkkyyttä

Aamuarvo on isoin riski äidin itsen kannalta (isompi riski mylhemmin saada diabetes). Kantsii pitää itsestään ja vauvasta huolta olemalla tarkka! Diabetes on kuitenkin aika vakava tauti. Ei se ole vain, että no sitten syntyy isompi lapsi, vaan siihen liittyy myös diabetesriskin kasvu myös lapsella jne.

Mulle radi oli tosiaan siinä mielessä hyvä, et opin syömään paljon terveellisemmin ylipäätään.
 
Vielä noihin muihin ruokajuttuihin piti kommentoida, kun näitä ketjuja perässä luen, että mä noudatan kanssa tarkkaan suosituksia. Vähän vertailin muiden maidenkin, jotta osaisin suhteuttaa. Se A-vitamiini oli mulla ainut, minkä tiesin jo lapsettomana. Nyt keho huusi aluksi maksamakkaraa vissiin alhaisen raudan vuoksi ja oli suuri helpotus, että siinä suhteessa oli vähän löysätty ja lopulta sen yhden pötkön himooni ostin :)

Alkoholi suhteen oon todella hämmästynyt, että joku neuvola olisi sanonut, että on ok! Voisin kuvitella, että on sanottu, että ei se 1-2 lasillista raskaiden aikana nyt ihan maailman vakavin asia oo, mutta että olis ok ottaa se lasillinen silloin tällöin, en vaan jotenkin usko, tai sit ei kyllä ole neuvolatäti oikeassa duunissa. Onhan alkoholi nyt kuitenkin ihan selkeesti myrkky ja vauvalle menee ihan sama alkoholipitoisuus kuin on äidillä. Imetysaikana sit ihan eri, kun ei enää ruokita veren vaan maidon kautta. Eli vaikka neuvolatäti olis sanonu mitä, jättäisin ne alkoholit juomatta kokonaan. Sima nyt sit on mustakin vähän eri juttu, sen alkoholipitoisuus on niin pieni verrattuna vaikka kaljaan ja sitä juodaan vain vappuna. Ekassa raskaudessa olin ihan nollalinjalla, nyt vähän hölläsin ja join pari pientä lasia. Että oli hyvää :)

Vähän huolettaa, kun ennen tietoa raskaudesta vedin kyllä parissa juhlissa monta annosta, kun sattui kaikenmaailman kissanristiäisiä juuri maalis-huhtikuulle. Se oli jännä et viimeisenä la ennen tietoa olin kaverin nelikymppisillä ja join kyllä, mutta jotenkin keho sanoi ehkä kolmannen lasin jälkeen, että ei tee enää mieli. Sit seuraavana maanantaina oli töissä joku skumppatarjoilu ja silloin en saanut edes sitä yhtä lasia alas. On se keho viisas :) Silloin aloin epäillä, et mitä jos. Kun en mä nyt yleensä kuoharilasia kesken jätä :D

Kaiken listeriariskin sisältävän (kalat, pehmeet juustot, hygienia ja ruuan esilläoloaika etenkin näillä helteillä), oon ollut ihan tosi tarkka. Jos riskinä on keskenmeno, niin en halua ottaa pienintäkään riskiä. Varsinkaan tällä iällä. Ehkä sitä alle 30 vee suhtautuisi tähän löysemmin, varmasti oma tilannekin vaikuttaa riskien arviointiin.

Tänä vuonna pesin jopa mansikat... kun pelkään sitä toksomitälie. Tosin kuoputtelin sit kuitenkin maata, että en nyt ihan oo looginen tässä, vaikka yritän. Yritän ainakin pestä kädet aina tosi hyvin ja usein myös.

Lakun suhteen otan ihan yksittäisiä joskus jos vaan on kauhee tarve. En enää osta kotiin koko pussia tai pötköjä kuten ekassa raskaudessa. Viimeks kun niitä melki suositeltiin verenpaineen nostamiseksi ja nyt taas on enemmän tietoa muista haittavaikutuksista. Ja en todellakaan haluaisi, että tämä toinenkin on yhtä vilkas kuin tämä eka. Jos se kerran nostaa adhd- jne riskejä jo aika pienillä annoksilla. Pitäis myös koittaa vältellä stressiä ja olla koko ajan iloisella päällä, eipä oikein onnistu :D
 
Mitä alhaisempi BMI ennen raskautta, sitä tärkeämpi, että paino nousee riittävästi :)

Mulle oli vähän totuttelemista siihen, että paino meni yli maagisen 60 kg viime raskauden loppupuolella. Normipainoni siis 52-53. Nyt paino jotain 55,5.

Imetys muuten olikin sitten semmoinen laihdutuskuuri, että lähti kyllä kaikki ja vähän liikaakin myös jotenkin lihaksista. Piti syödä ihan koko ajan, ettei aivan näänny. Osittain imetin 6kk tåysimetyksen jälkeen vielä 1,5 vuotta (kun se nyt vaan oli niin helppoa siinä vaiheessa ja mukavaa ja suojasi pk:n pöpöjen tarttumiselta) ja siihen asti auttoi myös painon kanssa. Heti kun lopetti, tuli kilo pari yllättäen lisää.
 
Septem, mulla oli kans aika järkyttävää, kun hyvin alkuraskaudesta lähtien ei omat housut ole mahtuneet jalkaan.. Tuntui niin hölmöltä alkaa pitää äitiyshousuja jo tyyliin rv10, mutta ei ollut mitään järkeä kiusata itseään yrittämällä ahtaa paisunutta perseettään ja mahaansa normifarkkuihin:confused:

Ja voi järkky, kuinka mun tissit on kasvaneet jo nyt!! :arghh::hilarious: Taitaa olla nyt 2-3 kuppikokoa jo isommat eikä ole yksiäkään sopivia liivejä, vaikka kaikki olen esikoisenkin odotusajalta säästänyt.. Mies tykkää tosin! :grin
 
Voi kun mullakin toimisi tuo laihdu imettämällä -taktiikka! Ei kyllä kilon kiloa vienyt :joyful:
 
Paljonkos teillä on paino nyt noussut tähän mennessä?

Täällä rv19 neuvolassa oli painoa tullut +4kg. Terkka sanoi että minun painolla ok kokonaisuus olisi 9-11kg eli max 75 sitten lopulta. Katsotaan pystytäänkö tuossa, esikoisen kohdalla meni 60 > 77kg eikä silloin kyllä tullut mitään sanomista. Nyt lähtöpaino oli 64. Kauhulla odotan kuhan 80 ei menis rikki niin ois mahdollista vielä saada poiskin, mutta eihän sitä tiedä mikä loppuraskauden vointi on vaikka nyt jaksankin taas alun pahoinvoinnin ja helteiden jälkeen enemmän liikkua ja kiinnittää huomiota ruokailuun.

Kahdessa viikossa lähti synnytyksen jälkeen -12kg ja viimeinen vitonen roikkui imetyksen ajan mukana söin ja liikuin miten paljon tai vähän tahansa. Kilo ehti sit lähteä ennen uutta plussaa. :D
 
Mulla on tullut jo joku 14 kiloa painoa, nyt on viikkoja 21+5. Ekan kohdalla tuli yhteensä 23 kiloa ja imettäessä lähti varmaan puolet. :D
Ei pysty migreenien ja selkäkipujen puolesta oikein töissä käymään, niin oon keskittyny lähinnä tohon syömiseen.
Yritän kyllä päivittäin kävellä kovasti ulkona jottei tulis niitä migreenejä, mut joka kerta ku kävelen muuta kuin etana tahtia, alkaa supistelemaan kauheasti.
 
Voisko ruualla myös olla vaikutusta migreeniin? Kun kerran pää tulee helposti kipeäksi jos ei syö tai juo riittävästi, niin jos vaikuttaa myös toisinpäin? Juothan tarpeeksi myös?
 
Joo juon kokoajan vettä, ku ihan kuiva suuki kokoajan. Mul on ollu vähintään kerran viikossa migreeni lapsesta saakka. Raskausaikana joku 3 kohtausta ollu viikossa, mut nyt pari viikkoa sit aloin juomaan kahvia, ni se on auttanut. Kyl saa olla tarkkana syömisen ja nukkumisen kanssa, mut nyt kesällä näihin lämpötilan muutoksiin en voi oikein vaikuttaa. Jos joku polttaa tupakkaa kolmen metrin päässä ni seki saattaa laukasta kohtauksen. Pahin on ehkä stressi ja jotkut ruuat. Ja väärä purenta, mille ei nyt hetkeen voi tehä yhtään mitään :s
 
Voi sua :sad001 Koita jaksaa, ei varmasti oo helppoo :sad001

Kiitos :) jaksaa tässä sen voimalla, kun ikäni kärsinyt migreenistä ja kaikista muista kivuista ja ongelmista, ja nyt vasta tajunnut pyytää apua, niin raskauden jälkeen katotaan lääkityksiä yms. Jaksaa sitten vauvankin kanssa :Heartred
 
Hmm sain nyt nuo sokerirasituksen luvut korttiin... paasto 5,1/ 1h 7,1/ 2h 6,9. Tuo paasto tulos vähän jänskättää että siitäkö nyt sit seuraavassa narahtaa...
En kyl yhtään enään muista mitä mä söin silloin just ennen paastoa... mihinkäs sitä pitää kiinnittää huomiota ennen toista koetta?
 
Takaisin
Top