Paino, ravitsemus, radi

Punis

Puuhakas puhuja
Meitä on varmasti kaiken kokoisia odottajia, joten painonmuutos tulee kaikilla olemaan erilainen. Samoin myös riski raskausajan diabetekseen painon tai perintötekijöiden vuoksi.

Ensimmäiset neuvolat kohta käsillä, joten nämäkin asiat siellä varmasti tulee esille. Sokerirasitukset, ruokavalion muutokset, nouseeko paino liian nopeasti tai hitaasti - tai ihan kuinka itse reagoi muuttuvaan vartaloon, höpötellään näistä!
 
Itse normaalipainoinen, esikoisen kanssa +17kg josta 12kg hävisi parissa viikossa synnytyksen jälkeen ja 'viimeinen vitonen' roikkui mukana imetysajan. Nyt vielä noin 3kg plussalla noita kiloja, vaikka suunnitelma oli pudottaa kaikki ennen uutta raskautta.

Sukurasitteen vuoki 2x sokerirasitusta viimeksi, samat tod näk edessä siis nyt. Arvot oli kunnossa, ei radia. :)
 
Just kirjottelin tästä tuonne pelkojen puolelle enkä huomannut tätä aihetta :D Kopsaanpas viestini tännekkin, tänne se enemmän taitaakin kuulua..

Mulla on siis yhtenä pelkona sokerirasitustesti (jos siihen joudun, koska ikää alle 30v ja edellisestä raskaudesta alle 2v) ja sen tulos. Edellisestä testistä sain muka puhtaat paperit, mutta häiritsee tänäpäivänäkin se tulosten tulkinta, kun Omakanta-palvelusta sitten tarkistin myöhemmin niitä arvoja, niin muistaakseni se keskimmäinen tulos oli pari desimaalia viitearvoja korkeampi ja käsittääkseni yhdenkin desimaalin heitolla joutuu raskausdiabeetikkojen kerhoon..? Ja se testi itessään oli kamala kokemus, toisen tunnin aikana tuli todella huono olo ja olin lähellä mennä luovuttamaan, mutta sain sitten skarpattua.. Hyh! Lapsi kyllä syntyi aivan normaalikokoisena..
 
Mulla on kolme radia takana, Joten arvaan että kyllä se nyttenkin tulee. Etenkin kun omaa painoa on todella paljon (BMI 43) ja isälläni on kakkostyypin diabetes. Mä osaan jo radiin suhtautua kuin väliaikaiseen erilaiseen elintapaan. Kyllä sitä muutaman kuukauden voi hieman erilaisella ruokavaliolla elää :)
 
enpä itsekään huomannut tätä heti :facepalm::hilarious:

mähän meinasin pyörtyä molemmilla kerroilla kun mulle tehtiin toi sokerirasitus. tuska hiki päällä, supistaa ja korvissa vinkuu...
enkä nyt halua pelotella ketään... hoitsukin oli ihmeissään että miten mä sillälailla reagoin siihen...

ja mullehan tuli esikosta huimat 30kg lisää... niistä vasta tän jonkin aikaa sitten sain pudotettua 10kiloo eli vielä ollaan plussalla reippaasti. sen kai tää uus raskaus ja tulevat rasitustestit vähän huolestuttaa...
 
Sokerirasituksen suurin ongelma mulle on tylsyys. En mä jaksais istua kahta tuntia labrassa tekemättä mitään. Etenkään kun jo "tiedän" että radi tuomio tulee.

Mun painon muutokset raskauksien aikana on menneet hieman eri tyylillä kuin suurimmalla osalla muita. Ensin paino putoaa (esikoisesta 8,5kg, seuraavasta 4,5kg ja viimeisestäkin jonkin verran, en nyt muista) ja sitten viimeisellä kolmanneksella nousee takaisin pudonneet kilot ja vähän lisää (esikoisesta 1,5kg, tytöistä en muista). Ja synnärille jää 10kg joten aina synnytyksen jälkeen paino on vähemmän kuin lähtöpaino. Mutta se tulee takaisin muutaman kuukauden sisällä eli mun oma paino vaan on tällainen.
 
Mulla on tällä hetkellä suhteellisen paljon ylipainoa. Oon nyt terveellisellä ruokavaliolla. Edellisessä raskaudessa oli radi ja nyt yritän sitä välttää. Mulla oli siis paasto arvo vaan koholla ja luulen että johtui edellis illan herkuttelusta. :D nyt teen kaikkeni ettei paino nouse liikaa ja en saa radi tuomiota.
 
Esikoisen kohdalla jouduin myös sukurasitteen takia käymään kaksi kertaa sokerirasituksessa. Molemmilla kerroilla tuli puhtaat paperit, joten en siitä ole nyt kovin huolissani. Mutta toi painoasia, se kyllä stressaa.. Oon siis ihan normaalipainoinen, ja esikoisen kohdalla sain painoa lisää sellaisen 25kg, kun nestettä kertyi aivan järkyttäviä määriä. :confused: En siis tosiaankaan syönyt itteäni siihen kuntoon.. Ja siis se olo oli niin tukala loppuaikana, että pelkään että menee taas siihen. Ainoa positiivinen asia on, että kaikki kilot lähti tosi nopsaan, yhteensä lähti joku noin 30kg, joten nyt oon saanut painon alemmas kuin silloin kun aloin odottaa esikoista. Saa nähdä miten tällä kertaa käy..
 
Esikoisen kohdalla jouduin myös sukurasitteen takia käymään kaksi kertaa sokerirasituksessa. Molemmilla kerroilla tuli puhtaat paperit, joten en siitä ole nyt kovin huolissani. Mutta toi painoasia, se kyllä stressaa.. Oon siis ihan normaalipainoinen, ja esikoisen kohdalla sain painoa lisää sellaisen 25kg, kun nestettä kertyi aivan järkyttäviä määriä. :confused: En siis tosiaankaan syönyt itteäni siihen kuntoon.. Ja siis se olo oli niin tukala loppuaikana, että pelkään että menee taas siihen. Ainoa positiivinen asia on, että kaikki kilot lähti tosi nopsaan, yhteensä lähti joku noin 30kg, joten nyt oon saanut painon alemmas kuin silloin kun aloin odottaa esikoista. Saa nähdä miten tällä kertaa käy..
Mulla ihan sama kun sulla, mulla oli lähtöpaino 55kg, ja synnärille mentäessä 84kg, suurin osa nesteitä, kotiin kun päästiin niin paino oli sen 54kg.se loppuaika ennen synnytystä oli muuten ihan hirveetä niiden nesteiden takia
 
Minä jouduin esikoisen aikana kahdesti sokerirasitukseen, ja joudun varmasti tälläkin kertaa. Mulla on sekä ikää että painoa sen verran. Esikoinen ei ollut sokerilapsi, mutta painoi silti syntyessään 4,2kiloa, eli oli isohko. Minulla on sen ylipainon lisäksi PCO, joka ainakin yhden naistentautien lääkärin mukaan voi johtaa siihen, että lapsesta kasvaa iso. Hän kehoitti minua noudattamaan radi-ruokavaliota, mutta en niin tehnyt (syitä löytyy monia). Ajattelin yrittää tällä kertaa. Josko vaikka vauva olisi sitten pienempi ja saisin hänet alakautta maailmaan.

En syönyt esikoista odottaessa mitenkään epäterveellisesti, mutta en myöskään niin kasvispainotteisesti kuin olin siihen mennessä tottunut, ja tuntuu, että nyt pikkulapsiarjessa tuo kasvispainotteisuus saa myös helposti kenkää. Lapsella on nirsoilukausi menossa, ja miehelle harvoin kelpaa minun tekemäni pöperöt.

Mutta jospa silti yrittäisin? :)

Tässä pari asiaan liittyvää linkkiä:

https://www.diabetes.fi/diabetes/raskausdiabetes#Raskausdiabeteksentrkeinhoitoonoikearuokavalio

https://www.terveyskyla.fi/naistalo/raskaus-ja-synnytys/raskausajan-ongelmat/raskausdiabetes
 
Mulla on tällä hetkellä suhteellisen paljon ylipainoa. Oon nyt terveellisellä ruokavaliolla. Edellisessä raskaudessa oli radi ja nyt yritän sitä välttää. Mulla oli siis paasto arvo vaan koholla ja luulen että johtui edellis illan herkuttelusta. :D nyt teen kaikkeni ettei paino nouse liikaa ja en saa radi tuomiota.

Ei välttämättä johdu herkuista. Saattaa johtua myös liian vähäisestä iltasyömisestä. Aamunkoittoilmiö nimeltään ja liittynee jotenkin maksan toimintaan, se alkaa tuottaa sokeria itse jos ei sitä muuten saa tms.

Mulla myös viimeksi ongelmana juuri tämä paastoarvon nousu.
Ensimmäisessä raskaudessa 11 vuotta sitten vältin radin, mutta sain yli 4kg vauvan ja 25 kg nousi paino. Vuosi sitten syntyneestä oli radi, ja saman kokoinen vauva. Paino nousi reilu 30 kg. Ei sentään mitään inskoja joutunut piikittämään. Toivottavasti ei tästäkään. Nyt on kyllä edellisestä jääneet kilot vielä tallella, että se heikentää tilannetta.

Viime kerrasta muistan miten rankkaa se oli henkisesti. Tosi paljon syyllistin itseäni koko jutusta, vaikka se ei nyt ihan niinkään ole. Pahinta oli se, että sen lisäksi jouduin sellaiselle dm-hoitajalle joka syyllisti lisää.
Eli jos vain voin, niin yritän välttää dg:n tällä kertaa. Jos en voi, niin ainakin nyt tiedän mistä on kyse :).
 
Täältä löytyy BMI 32 ja hieman kauhulla odotan mitä neuvolassa (pe) sanotaan painosta. Ensimmäistä odotan, joten en tiedä mitä odottaa painon nousulta raskausaikana...
 
Miten tarkkaan ootte noudattaneet raskausajan ravitsemussuosituksia? Mulla tulee olemaan eniten haastetta juustojen ja kahvin suhteen, muissa tuskin ongelmaa tulee olemaan.
Oon ite ollut aina hoikka, pikkulapsesta 25-vuotiaaksi asti alipainoinen, ja siksi tottunut että saan syödä ihan mitä vaan ja kuinka paljon vaan huvittaa (näin kärjistetysti sanottuna) Siksi tuntuu tosi oudolta ja vaikealta että pitäisi alkaa miettiä mitä syö, syökö tarpeeksi/liikaa ja minkä verran paino saa nousta. Ei kai auta kuin opetella :D
 
Mä en oo ollu noissa ravintosuosituksissa mikään pilkunnu****sija, sellasella terveellä maalaisjärjellä koittanu mennä ja ainakin ensimmäisestä syntyi ihan terve lapsi :) Päihteissä toki nollalinja mut kyllä esim. lakua ja salmiakkia tuli joskus irtsikoiden seassa syötyä jne..Kahviakin juon mutta oon vähentänyt pelkkään aamukahviin..
 
Muokattu viimeksi:
Mulla Taikapilvi on vähän sama linja noissa lakuissa ja salmiakeissa, että maalaisjärjellä mennään: tuskin kaksi lakun palaa viikossa vaikuttaa yhtään mihinkään. Niiden on vaan täytynyt ottaa tuo nollalinja, kun kohtuuden rajaa on vaikea määritellä ja turvallisesta rajasta ei ole tarkkoja tutkimuksia.

Kahvia oon vielä juonu sen 2-3 annosta/pv, kun pian se ei maistu enää ollenkaan, jos käy niin kuin esikoisen kanssa.

Mä oon myös normaalipainoinen, n. 54kg ja esikoisen aikana tuli 11kg. Muutaman kuukauden otti, että ne lähti ja lähti vähän extraakin. Nyt pelkään, että paino nousee hulluna, kun pitää koko ajan syödä..
 
Miten tarkkaan ootte noudattaneet raskausajan ravitsemussuosituksia? Mulla tulee olemaan eniten haastetta juustojen ja kahvin suhteen, muissa tuskin ongelmaa tulee olemaan.
Oon ite ollut aina hoikka, pikkulapsesta 25-vuotiaaksi asti alipainoinen, ja siksi tottunut että saan syödä ihan mitä vaan ja kuinka paljon vaan huvittaa (näin kärjistetysti sanottuna) Siksi tuntuu tosi oudolta ja vaikealta että pitäisi alkaa miettiä mitä syö, syökö tarpeeksi/liikaa ja minkä verran paino saa nousta. Ei kai auta kuin opetella :D

Minä vedin aika maalaisjärjellä, ei nyt ihan 'kaikkea kohtuudella' mutta sinne päin. Totta kai alkoholi, tietyt lääkkeet ym kielletyt täysin pois, mutta kahvia joo ja taisi mennä parit sushit merilevineen ja jouluna graavilohta, ups. Itsellä paino ei raskauden tai imetyksen aikana lähtenyt radikaaliin nousuun vaikka miten herkutteli, niin se vähän lähti välillä lapasesta - tällä kertaa yritän välttää pahimmat överit vaikka en nytkään aio kahvipullasta - ehkä siitä toisesta vasta- kieltäytyä. :wink
 
Mä olen normaalipainoinen. Viime raskaudessa tuli n 15kg painoa, 8kg jäi synnärille. Imettäessä paino tippui ja tippui, lopulta oli -10kg alkuperäisestä. Nyt on hipsinyt takaisin samoihin lukemiin, taitaa olla kilo enemmän ku mitä esikoisen raskauden alussa. Oikeasti haluaisin olla pari kiloa hoikempi, mutta ainakin kropan mielestä tää on hyvä paino raskautumiselle :D Enemmän huolestuttaa kunto, mulla on ihan paska selkä ja yritän vielä ehtiä jumppaamaan sen kuntoon.
 
Mulla on lievää ylipainoa ja jännittää kans miten siihen neuvolassa huomenna suhtaudutaan. Sokerirasitus todennäkösesti on edessä.

Ravinnon kans olen yrittäny mennä maalaisjärjellä. Välttelen tottakai kiellettyjä ruoka-aineita, mutta esim. pienellä määrällä inkivääriä maustettu ruoka tai pieni määrä lakua/salmiakkia ei jää syömättä. Kahvin määrää säännöstelee ilmeisesti keho ite kun ei tee yhtään edes mieli. 0-1annosta menee/pv.
Lisäksi olen aina ollu tosi huono juomaan vettä, mutta nyt mulla on useasti päivässä jano. Ruoka-annokset on pienentyny, ruokailukerrat lisääntyny ja olen yrittäny lisätä lautaselle kasviksiaki.
 
Kahvin määrää säännöstelee ilmeisesti keho ite kun ei tee yhtään edes mieli.
0-1annosta menee/pv.
Lisäksi olen aina ollu tosi huono juomaan vettä, mutta nyt mulla on useasti päivässä jano.

Sama juttu kahvin kanssa ja tuntuu olevan aika yleistä, kaveri on kaksi raskautta tajunnut siitä että alkoi yhtäkkiä kahvi tökkimään. Ja tuo jano! Koko ajan suu kuiva vaikka olisi vesikannu just mennyt. Taitaa se kroppa osata kertoa mitä tarvitsee.
 
Takaisin
Top