Oireilua..

Flunssa jatkuu edelleen, alkoi jo yli 2 viikkoa sitten. Mulla on ollut tällä viikolla aika usein hikka, uskoisin sen johtuvan raskaudesta. Tuntui että eilen olin koko ajan jääkaapilla (se tosin oli mandariinien vika, ne on liian sokeripitosia), mutta onneksi vaakalukemat eivät olleet nousseet.
 
Heh, raskausajan hekuma tekee tuloaan ;)  Tekee siis mieli seksiä usein.  Tää on hankala oire tässä kohtaa kun on kuitenkin suurimman osan ajasta pahaolo ja uupumus, harvemmin enää tekee mieli iltasella kun lapset nukkuu.  Muita ajankohtia meillä ei oikein ole kun herätys on ennen sianpieremää (poika herää) eikä tuo esikoinen nyt nuku päikkäreitäkään...  No, eipä tätä pahoinvointia toivottavasti kestä enää monta viikkoa.
 


*Ellie* kirjoitti:
Täällä ihan järkyttävää pahoinvointia ja oksentelua :/  Viikkoja nyt 8+2.
Mikään ruoka ei oikein meinaa pysyä sisällä. Närästää jo tässä vaiheessa tosi paljon.

Ensimmäistä odottaessa väsytti paljon ja oli huono olo, mutta en oksennellut. Tämä on näköjään päinvastainen. Toivottavasti ei vaan kestä pitkään näin pahana.

Onko muilla vaikuttanut työntekoon ja töissä olemiseen?

Ite oon joutunut olemaan töistä pois, vielä en ole esimiehelle kertonut raskaudesta koska haluan ensin käydä neuvolassa. Poden vaan huonoa omatuntoa kun joutunut olemaan pois ja lähtemään kesken päivän kotiin... 


Mä olen kanssa joutunut olemaan töistä pari päivää pois (joskin flunssan takia, mutta en normisti tuommoisen flunssan takia olisi ollut pois. Nyt vaan valmiiksi väsynyt ja etova olo + limainen flunssa oli vähän liian iso pala purtavaksi, jotta olisin voinut kuvitella olevani työkykyinen) ja olen joutunut potemaan samaista huonoa omaatuntoa. Mulla oireet tällä hetkellä onneksi pahimmillaan vasta lounaan jälkeen, joten olen muuten pystynyt ihan ok aamupäivät tekemään töitä, mutta iltapäivisin olo on kyllä niin hirveä, että en voi sanoa olevani ihan täysillä mukana. Meillä on tosi pieni työyhteisö, joten ajattelin kyllä huomenna aamulla kertoa pomolle, vaikka viikkoja on vasta näin vähän. Mulla on tällä hetkellä aika paljon vastuita ja tuntuu että en kyllä ennen tämän pahoinvoinnin helpottamista voi tehdä mitään vastuullisia päätöksiä yksin... 
 
Heh, Iltalehdessähän oli täs hiljattain joku juttu, että raskaana olevan naisen pahoinvointiin auttaa sperman nieleminen x) Eipä oo kyllä tullut testattua xD
 
Oksentelulla on monia puolia... Esikoisemme Joona se muuten on oikein reipas ja kannustava näiden mun olotilojen kanssa. Viikonloppuna se vahti vierestä mun oksentamista (Jep, mä yritän ykäilyjen välistä huutaa sitä menemään muualle, mutta se vahtii vieressä...) ja kun tuli pieni tauko ykäilyyn, niin Joona tsemppaa äitiä "Hyvä äiti! Voitko tehdä vielä kerran sitä oksennusta!" Jepjep, superäiti täällä hei, mun supervoima on tehdä oksennusta! :S

Luin kans ton sperma-jutun, ja ei kyllä ihan heti tekis mieli siinä öklötyksen hetkessä alkaa miestä imuttelemaan! Vai pitääkö sitä lypsää johonki purkkiin valmiiks? :D
 
Purkillinen höyryävää spermaa!  Hyi yök!  Ei tosiaan tekisi ensimmäisenä oksennusta nieleskellessä ryhtyä poskeen ottamaan :D  Kaikenlaisia tutkimuksia sitä tehdäänkin ;)  Olihan joku vastaiskukin tälle artikkelille kun joku gynekologi tyrmäsi tämän spermateorian :)
 
Hei Moon tai joku muu jo ainakin 2 lasta saanut! Muistatteko, et oisko tokalla kerralla tai nyt kohdun kasvukivut tuntuneet jotenkin pahemmin ja vahvempina? Vai onks nääkin säryt jotain sellaista, mitä en vaan muista? (Eli mieluusti myös ekakertalaisten mielipiteitä tähän :D) Siis aivan käsittämätöntä "venymisentunnetta" alavatsalla/häpyluun päällä, juuri niillä kohdin, missä se kohdunreuna varmaan tällä hetkellä tekee tilaa itselleen...
 
alkaa pikku hiljaa positiiviset ajatukset täällä päässä loppumaan.. Tuo huono vointisuus tuntuu olevan loputonta, jos ei oo ihan 24/7 huono olo niin viimestään illalla nukkumaan mennessä tulee tarve päästä moikkaamaan pönttöä ja usein pitää puklata maha ihan tyhjäksi että se "pala" kurkusta häviää.. Sit tuleekin se ongelma että uni ei taho tulla ku massu on ihan tyhjä ! Huhhuh, aikamoista rallia ! Kestänyt jo useamman viikon niin rupee paukut olee pikku hiljaa lopussa.. Toinen ärsyttävä juttu on tuo valkovuoto, se saa mulla myös alapään välillä kutisemaan ihan sietämättömällä tavalla, ja myös tosi araksi seksin jälkeen. Aika outoa. No anyway toivottavasti oireet pian helpottaa niin vois nauttia tästä ihmeestä ja elää suht normaalia elämää vielä :)
 
SannaKoo:  Voi rähmä, en kyllä osaa auttaa tossa asiassa yhtään kun mulla on käyny niin hyvä tuuri ettei juuri oo ollu kasvu-, liitos- ja mitänäitänyton ligamenttikipuja.  Mutta oon kyllä parin kaverin kohdalla seurannu voimakkaampaa kipuilua kakkosraskaudessa joten hyvinkin mahdollista!
 
Mua etoo kaikki ja vaan hedelmät maistuis, mut viel ei oo oksentaa tarvinnut. Eilen illalla kun väsytti kovasti ja oli etova olo, mutta vielä piti töissä jaksaa, niin join vähän kokista ja ihanasti auttoi molempiin vaivoihin, kun sain kunnolla röyhtäistyä. :) Toinen erittäin häiritsevä juttu on, et herään joka aamu viideltä ihmettelemään, kun ei saa unta. Oikeesti ärsyttää, kun sitten puoli kasilta tai kuudelta kun pitää oikeesi herätä, niin väsyttää niin julmetusti. Tosin mulla vieläkin vatsaa kivistää, etenkin öisin se haittaa, et voi olla et heräilyt johtuu siitä. Muuten oon saanut suht oireettomast olla :)
 
SannaKoo: Mulla oli ekassa raskaudessa hirmuiset liitoskivut, juoksin fysioterapiassakin niiden takia ja yhdessä vaiheessa (joskus viikkojen 28-30 välillä) mulle tarjottiin jo keppejäkin kun kävely oli ihan tuskaista. Fysioterapeutti sanoi että se johtuu raskaushormonien löystyttämistä kudoksista, eikä siihen ole mitään varsinaista ratkaisua, mutta fysioterapialla oireita voidaan lievittää.

Millä viikolla itse menetkään nyt? Mulla nyt viikolla 9 ei vielä tunnu, mutta pelonsekaisin tuntein odotan sitä, nimittäin se ei kyllä ollut mukavaa kun olisi tehnyt mieli liikkua pysyäkseen kunnossa, mutta kävely oli välillä tosi vaikeaa! Varmaan kun tästä pahasta olosta pääsee niin sitten alkaa se riemu. Mutta se fyssari kyllä auttoi, koita saada sinne vaikka lähete. Maksaahan se silti, mutta mä sain sieltä kyllä apua. Ja semmoinen lämmitettävä kauratyyny auttoi myös jonkun verran ja lisäksi kävin  mammajoogassa, joka myös tuntui hyvältä. Mulla oli se kipu just siinä häpyluun päällä ja niillä tienoilla, muistan kuinka omituista oli kokea kipua siinä kohtaa kehoa! Eipä ole semmoinen kohta kroppaa jota yleensä särkee! Tsemppiä ja toivotaan että sulla olis vaan kohdun kasvukipuja, eikä jatku pitkään!

Ja jos on muita samoista vaivoista kärsiviä, mun kohdalla ainakin tarkoitti sitä että avautumisvaihe oli suhteellisen nopea, eikä tarvittu episiotomiaa ja tikkejä tuli vain kaksi! Mutta tiedä sitten oliko näistä löystyneistä kudoksista johtuvaa... :)
 
SannaKoo: täällä oli esikoisen aikana järkyt ligamenttikipuja, mut ne ilmeni siinä puolen välin paikkeilla ja jatku loppuun saakka. Nyt ei oo ainakaan vielä mitään kipuja ilmaantunut, ja toivon että menis mahollisimman kauan ennen ku niitä ilmaantuis.
Marmeladi: mulla meni hyvin samoin synnytys, nopeesti avautu, eikä tarvinnu ku pari tikkiä, saattaa hyvinkin joku yhteys olla löystyneillä kudoksilla :)

Täällä pahoinvointi taas vain pahentumaan päin mitä likemmäs rv 12 pääsee.. huoh.. no ei auta kun vaan pönttöä halailla..
Väsymyskään ei millään anna periksi, esikoisen aikana ei yhtään väsymystä ollut, mutta nyt on senkin edestä.
Ja tukka rasvottuu tosi nopeesti, ja  näppyjä on ilmaantunut ympäri kroppaa, siis ei edes teininä oo ollu näin kauhees kunnos iho.. :o
 
Onko kellään konsteja vatsan turvotuksen ehkäisyyn? Mulla alko tällä viikolla vatsa meinaan vaivaamaan. Aamulla vielä ihan ok olo, mutta kun syön lounaan niin sen jälkeen maha on  ihan täynnä ilmaa ja iso ku ilmapallo, olo on tukala emoticon Joudun avaamaan farkkujen napin ja vetskarin. Ehkä joudun tuon turvotuksen takia ottamaan äippähousut jo käyttöön kun on muuten niin huono olla. Esikostakin oli alkuraskaudesta turvotusta.
 
Onpas mulla nyt huono olo, kävin jo pöntön yllä yökkimässä- ei tullut ylös saakka :D Onko tämä nyt SITÄ pahoinvointia vai joku pöpökö on iskenyt? Mulla ei olle pahoinvointia juurikaan ollut missään raskaudessa... Yih, iltavuoroon pitäisi kyetä. Kai tämä tästä :)
 
Voi Kaneli, taitaapa kyse olla nyt sitten juuri siitä itsestään! Mulla ainakin enempi just tota etomista, ei (tässä raskaudessa) niinkään oksentamista.

Ja nää mun säryt, mitkä oletan olevan kohdunkasvusta johtuvia, niin ei oo ihan sellasia samanlaisia kuin ne liitoskivut, mitkä edellisestä tuli silloin puolenvälin jälkeen, kun vatsa alko oikeesti tosissaan kasvaa... Mutta sellasta omituista jomotusta siis.

Ja tossa saattaa kyllä olla perää, että liitoskipuiluiden jälkeen avautuminen olisi nopeampaa. Mulla kans edellinen avautumisvaihe oli nopea, itseasiassa koko synnytys kesti muutaman minsan päälle kolme tuntia, eli aika haipakkaa sitten lopulta mentiin kun synnytys käynnistyi. Ja se etenikin sitten siihen tahtiin, ettei lapsen pää ehtinyt mukautua synnytyskanavaan, vaan syntyi aikalailla "täyskokoisena" sellaisen littanan pään sijaan... Ja tämäpä aiheutti aikamoiset repeämät, eli mulla oli alapää yhtä reikää sulkijalihaksiin saakka. Eli mun kohdalla ei toteutunut tuo kaava, että liitoskivut = nopea ja (lähes) tikitön synnytys, vaan tosiaan tikkaus suoritettiin synnytyksen jälkeen leikkaussalissa nukutuksessa :(
 
Joo, saa nähdä miten nämä olot tässä kehittyy. Iltapäivä menikin jo ihan kivasti, ei yököttänyt ja iltavuoro sujui töissä.

Mulla ei ole tainnut mitään kovia liitoskipuja olla, en ainakaan muista. Mutta nopeat avautumiset kyllä synnytyksessä... 1,5h ehdittiin olla sairaalassa ennen kuopuksen syntymää ;)
SannaKoolla aika rankankuuloiset repeämät :/ Hyvinkö parantuneet?
 
Löysihän se pahoinvointi sitten minutkin :(

Aiempina oireina palelua ja etenkin nännien arkuutta sekä hajuaisti herkistynyt. No eilen sitten oli jo tosi huono olo etenkin aamupäivästä ja tänä aamuna sain halailla pönttöä. Edellisessä raskaudessa ei pahoinvointia juurikaan ollut ja kertaakaan en oksentanut, joten olisin mielellään pärjännyt nytkin ilman, mutta minkäs teet. Tulin kaupan kautta töihin, ja nyt on evästä jääkaappi täynnä ja lohduttaudun sillä ajatuksella, että ehkä tää kestää enää vain 5 viikkoa, yyh. No okei tällä hetkellä ei oo paha olo, kun just söin leivän, jee :)

Niin joo ja kahteen päivään en ole kahvia voinut juoda. Aiemman raskauden aikana litkin sitä ihan normaaliin tapaan. Ja vessaan täytyy nousta yöllä. Ja väsyttää. Eli lähes kaikki mahdollinen löytyy :D Miehen kanssa aamulla vitsailtiin, että se taitaa sitten olla poika tulossa, kun eroaa edellisestä raskaudesta (tyttö) niin paljon.
 
No nii saapas nähdä kuinka tämä päivä töissä menee... Kaks edellistä päivää olen kärsinyt tosi pahasta oksetus olosta, ja välillä tullut jo maku suuhun :/ 
Rinnat on edelleen ku jalkapallot. Pieniä päänsärky kohtauksia tulee sillon tällön mutta auttaa jos juo paljon vettä.
 
Onko muilla univaikeuksia? Mulla alko pari viikkoa sitten aamuyön heräilyt, nyt herään 3 tuntia nukkumaanmenon jälkeen enkä saa unta enää sen jälkeen. Alkaa olla suht uupunut olo. Oon koittanut lueskella aiheesta eikä ilmeisesti ihan harvinaista ole. Työkyky on nyt vaan koetuksella. Masennuksesta ei ole kyse vaikka kyllähän tämä alkaa jo mielialaankin vaikuttaa.

Soittelin neuvolaan, sain ajan jo huomiseksi ja th sanoi että usein joutuvat määräämään lääkkeitä ja sairauslomaa. Tuntuu aika kamalalta alkaa syömään jotain unilääkkeitä... Ja vielä nyt ensimmäisen kolmanneksen aikana kun pitäis olla niin tarkka mitä suuhunsa pistää...
 
Mulla on niin vähän oireita, et en tunne oloani kauheen raskaana olevaks. Tissit ja maha kuitenkin NÄYTTÄÄ siltä että jotain outoa on tekeillä. :))
 
Takaisin
Top