Oireilua..

Mulla taas loppui kaikki selvät oireet johonkin viikkoon 7. Nyt olen viikolla 11 +1. Pitäisi olla varmaan erittäin tyytyväinen että voin näin hyvin mutta samalla mietityttää että onkohan kaikki kunnossa. Meillä on ultra avsta ensi viikolla, joten sittenhän asia selviää :)
 
Minkä muotoisia teillä nuo Minusunit ovat? Itselläni ne ovat soikeita, mutta purkin kyljessä olevassa kuvassa ne ovat pyöreitä... Syönköhän varmasti oikeita pillereitä emoticon  Mulla on ollut huonoo oloa edelleen. Kertaakaan ei oo tarvinnu pönttöä halailla, mutta semmonen inhottava yökötysolo vaivaa. Etenkin iltaisin.
 
Rottis: soikeita ja tollasia vaaleenpunasia on mullaki, et eiköhän me ihan oikeita pillereitä napsita :)
 
Huhhei, 10+5 ja heräsin aamulla harkkasupistukseen. Jonkin verran on supistuksia tullut imettäessä, mutta tuo nyt jo vähän alkoi mietityttää. Edellisessä raskaudessa tuli harkkasuppareita lähes koko toisen kolmanneksen, mutta tämä on aika aikaista. Onneksi edellisessäkään odotuksessa ei silti ollut ennenaikaisen synnytyksen merkkejä ja yliajallehan tuo menikin.

Muuten on huonot olot vähentyneet, joskus iltaisin hieman ällöttää, mutta vessanpönttöä en ole tässäkään raskaudessa vielä halaillut. Päikkärit pitäisi kyllä nukkua joka päivä, että jaksaa valvoa iltaan :D
 
Mulla myös Puuma harkkasupparit alkanu tässä odotuksessa jo huomattavan aikasin, jokunen viikko sitten, vaikka ei oo vielä ees vauvamahaksikutsuttavaa etureppua... Edellisessä tais alkaa just tokalla kolmanneksella jatkuen läpi raskauden, mutta ei tosiaan mitään kypsyttelyitä tapahtunut. Beibe laskeutuikin ihan älyttömän aikaisin, ja lääkäreitä myöten olivat aiiiivan varmoja, että hyvä jos 38. viikolle päästään! Vaan kuinkas sitten kävikään... ihan aidon oikeain ylaikaiseksi mussukka meni ja syntyi 42+1. (ja siitäkin taisin viimeisen kuukauden olla jonkun verran auki, mutta silti vauva antoi ootella tuloaan)
 
Miula on menossa nyt rv 12+2 ultrassa tarkentu tiistaina :) Tässä vaiheessa on jo pahoinvointi mennyt kokonaan pois, joskus aamusin saattaa tulla hieman huono-olo jos oon liian kauan syömättä heräämisestä. Muita oireita:
-Vessassa ravaaminen
-En pysty juomaa kahvia, ei tee mieli. Ennen join paljonkin. 
-Närästys
-mahan nippailut

tossa nuo nyt tais olla, joita oon tuntenut nyt viimepäivinä :)
 
Oireet o häippässy paitti illalla yleensä tuos seittemän aikoihin iskee julmetun huono olo.. Ukolle todennu et kersas heräs ko nyt tuntuu et taas viiään mammalta voimat.. Ultrassa käytiin yhessä ja nyt vähän harmittaa ens viikon perjantaina mennä np-ultraan ilman tukea.. On kyllä oma äiti mukana joten ei kuitenkaan ihan ilman.. Matkaa täältä on se 100km sairaalalle ja aamulla aikasin olisi oltava siellä.. Saan nukkua vähän aikaa autossa onneksi et o sit virkeenä siellä ja jos tää hatara pää paranis ni muistasin mitä ne tätit siellä sanoo..

Vitamiinit jäi viime kuussa mökille eikä äitee niitä löytäny sieltä ko oli auttamassa muutossa ni yrittäny enemmän syyä kaiken maaliman hedelmiä ja muuta.. Alotin maanantaina työt ravintolassa ja käryn ja hajujen takia en pysty siellä lounasta syömään.. Eilen vaikka kuinka tankkasi aamupalaa ni tuntia myöhemmin alko huimata ja heikottaa järjettömästi.. En tiiä sit onko se flunssaaki vielä siihen päälle ko ei lämmötkää nouse enää.. Normaalisti siinä 35,5-36 o normi lämpö ja nyt huitelee siinä 36 pinnassa enemmän ja vähemmän.. Jospa se siitä selkenis ni en kovi kauaa riehu siellä kipeenä..
 
Mä erehdyin eilen tuulettamaan ja kehumaan neuvolassa, kuinka oksetukset on loppunu, ja että paha olo tosiaan enää vain iltaisin vaivaa. Ei menny ku hetki neuvolasta kotiutumisen jälkeen, kun join lasin vettä ja sain käydä sen sitten oksentamassa.. jippii.

Spinneri, olikos sulla nyt eka vauva tuloillaan? Noista lämmöistä, niin mulla oli ollu läpi elämäni sen parikytvuotta "normilämpö" kans 34.5-35c ja raskausaikana normilämpö olikin just tuo 35.5-36! Ja raskauden jälkeenkin se on tuota samaa ollut. Eli ei oo välttämättä sellasta flunssakuumeilua sulla, vaan voi olla ihan oikeesti muuttunutkin sun normilämmöt :)
Ei kuulosta kyllä kovin herkulta työ työpaikka, jos ei siellä syödäkään kykene... :/
 
Pahoinvointi helpottaa!  Mutta jauhelihaa ei pysty syömään edelleenkään ;)  Tai varmaan pystyis jos ei tarttis ite eka sitä ruskistaa.

Oire tai ei mutta nyt tuntuu jo pienokaisen liikkeet :)
 
Mä en oo kans pariin viikkoon pystyny kahvia juomaan edes aamusella vaikka yleensä oon kahvin suurkuluttaja, heti alkaa oksettaa kun haistaakin kahvin. Muita oireita ei oikeestaan enää oo ja väsymyskin onneks alkaa hellittää :) Ja Perjantaina olin melkein varma että tunsin pienen potkun, viikkoja nyt 15+0 ja massu alkaa näkymään <3
 
Samassa veneessä olen SannaKoon kanssa. Toissaviikolla olo jo vähän helpotti ja luulin, että nyt päästään siihen "hehkumisvaiheeseen", mutta turha luulo...

Miten on mahdollista, että olo saattaa helpata lähes normaaliksi muutamaksi kokonaiseksi päiväksi ja sitten pahoinvointi iskee taas päälle? Näin on käynyt nyt jo parin viikon välein muutamaan otteesen. Eikös paha olo johdu elimistön suurentuneesta hormonitoiminnasta, johon kroppa reagoi tottumuksen puutteesta ököilyllä? Jossain vaiheessa aamut saattoivat olla "parempaa aikaa", mutta sitten sekin otetaan pois ja oksennus on mielessä yöt, aamut, päivät ja illat. Illat on nyt pahimmat!

Itkuhan tulee joka kerta, kun pönttöä halaa ja voimat alkaa loppumaan. Monen monta viikkoa pitöisi vielä jaksaa ja aivot on jo ihan sosiaaliseen kanssakäymiseen kelpaamatonta mössöä, kun tämä olo pitää poissa töistä jo 6 viikkoa.
 
Olin yöllä ihan varma, että sinne menee. Heräsin kuudelta ihan järkyttävään vatsan poltteeseen, mutta kohdensin sen lopulta tosi korkealle, vatsalaukkuun? Olo helpotti vasta oksentamisen jälkeen... ja en ole siis kertaakaan aikaisemmin oksentanut (edellisessä raskaudessa tai tähän astisessa). Vieläkin huolettaa, että kait tuo oli ihan normaalia pahoinvointia tai ihan överiä närästystä, eikä mitään vakavampaa?!?
 
Hyvä hyvä Puuma2, että olo helppas. Ollaan näköjään lähes samoilla päivillä menossa :)  Mä oon kans jo oppinut tunnistaan milloin sattuu vatsalaukkuun, milloin suolistoon ja milloin kohtuun. Aluksi kaikki kivistykset ja tuntemukset sai hirveän hepulin aikaiseksi.

Voi olla, että sulla on ihan "normaalia" mahahappojen tilapäistä sekoilua tai tuota paljon liikkeellä olevaa ykätautivirusta. Mutta luultavasti maha-asukilla on kaikki vallan hyvin, vaikka itse oksennat. Jaksuja!
 
Onko kellään muulla ollu tällasta oiretta, ku mulla? Sen lisäks, et rinnat on tosi kipeet (nyt jo helpottaa), niin niitä kutiaa ihan pirusti. Varsinkin nännejä ja nännipihoja kutiaa ja iho on ollu nänneissä tosi kuiva. Yritin ensin rasvailla sellasella rasvasella perusvoiteella, mut ei se auttanu. Sit oon laittanu Bepanthenia aamuin-illoin ja suihkun jälkeen. Nyt ei oo iho niin kuiva, mutta kutisee silti. Ihme oire, mistähän tääkin johtuu.
 
EvMa; Täällä on olli samanlaisia oireita... On kyllä tosi inhottavaa! En oo miekään vielä keksiny mitään apukeinoa asiaan.
 
evma: mulla oli ekan raskauden aikana tuota, mutta meni muutamassa viikossa onneksi ohi. Koitin vaan jotenkin sitä sietää.

Täällä on vihdoinkin np-ultra ohi ja löytyi sieltä masusta elämää. Olin kyllä viimeiseen asti varma, ettei kaikki ole hyvin. Oireita siis ei muuta kun pientä väsymystä päivisin ja joitakin ruokia ei tee mieli, mutta tuommoset nyt voisi johtua mistä vaan. Ensimmäisessä raskaudessa oli kumminkin selkeitä oireita ja mun km-raskauksissa ei, joten siksi viimeiseen asti odotin pahinta. Mutta ehkä tää on taas todiste, että todella vähilläkin oireilla voi kaikki olla hyvin :)
 
SannaKoo: On joo ensimmäine.. Krooninen nuha on homekämpän takia ni vähä hankala tietää millon o flunssassa ja millon ei.. Eilettäi sit lämmöt pomppasi 37 ekan kerran.. Jospa mää tulisin oikeesti kipeeks..

Kävin tuossa maanantaina sit lepäilemässä 3h tarkkailussa.. Huimausta ollu jatkuvasti ylös noustessa.. Töissä ko oli sen päivän jalollaan ni ei huimaa mut kotia tullessa ja kerran ko perseen sohvalle isket ni heti alkaa huimaamaan ko ylös nouset.. Käyrät näytti kuulemma hyvältä et tunnin verta paukuttanu levossa 80-90 ja siitä sit hiljalleen 60.. Hoitajatäti sanos et o vähä alhaset paineet mut lekuri tulkitti et tän ikäselle ihan normaalit.. Ja viikon enne tuota syöny salmiakkia about joka päivä enemmän ko sais.. KO HALUTTAAAA!! Jospa perjantaina sais sit reseptin lääkkeisiin ni vois ehkä töitäki jatkaa.. Nyt viikon saikulla paniikkihäiriön takia ko ei se lekuri uskaltanu kirjottaa reseptiä.. Aijemmat lääkkeet ei kuitenkaa nyt käy ni tiiä millasseet ne toiset on.. Joutaako sitä saikulle kokonaan ko ei pumppu ota rauhottuakseen töihin mennessä.. 

Vielä sitte tuli ns. vegekausi.. Opiskellessa oli ruokahaluttomuutta ja närästystä ja sit vattahaavaaki löyty.. Nyt on syöminen vähä hankalaa välillä ko ruuan käryt haisee ja liha maistuu pahalta.. Närästys o vähentynny onneksi.. Huomaa ainaki et millo o nälkä ko alkaa närästään ja hapot nousee.. Pitäs neuvotella neuvolan tätin kans et mitäs tehhään ko lihatuotteet vähenee ihan vaan siks et saan syötyä muuten sit enemmän..
 
Täällä käytiin kans paikallisen sairaalan päivystyksessä tippaletkun päässä hengaamassa lähes 7 tuntia. Makuullaankin pyörryttää ja oksentelu on vieny voimat...

Ja mulla kans tuntuu, että koko kroppa on saanu jonkun syyhypunkin... kutiaa julmettomasti jokapuolelta. :) Onneks tää on semmonen helpommin siedettävä oire.

Ja se SALMIAKKI...meikä vetää sitä kans päivittäin moninkertaiset "annokset"... joku ihme himo tullut siihe! :D
 
Tiikerityttö, eikös tuo kutiaminen ole raskausmyrkytyksen oire? Itseä pelotti viime raskaudessa heti jos vähänkään kutitti mistään.

Mulla ei ole tuon yhden pahoinvointikohtauksen jälkeen tullutkaan samanmoista oloa. Toivottavasti se olikin siinä.
 
Kutiaminen on raskaushepatoosin oire, ei raskausmyrkytyksen. 
Raskausmyrkytys voi tulla raskauden puolen välin jälkeen jam hepatoosi loppuraskaudessa yleensä, eli ei onneksi niistä oo kyse :)
 
Takaisin
Top