Oireilua..

Mimmu84: Melatoniini voisi olla uni- tai nukahtamislääkkeitä parempi vaihtoehto, se kun on elimistön luonnollinen unihormoni. Muualla maailmassahan se on reseptivapaa, ihan hölmöä, että täällä sen saanti on tehty vaikeammaksi.. Juttele jos saisit vaikka reseptin siihen, jos se auttaisi univaikeuksiisi :)
 
Mimmu84:  Mä olen ikäni ollu huono nukkuja ja ajoittain olen turvautunu nukahtamislääkkeisiin, lähinnä katkaistakseni unettomuuskierrettä.  Yleensä mulla riittää yksi, joskus kaksi, lääkkeellisesti nukuttua yötä ja sen jälkeen saan taas unta "omin voimin".  Tavallaan siis käyn yliväsyneenä niin kierroksilla etten saa unta.  Nyt raskaana ollessa on taas vaihteeksi tullut kuvioihin tuo aamuyöllä herääminen, sen jälkeen on TODELLA vaikeeta saada unta.  Nukahtamislääkkeitähän ei tosiaan suositella raskausaikana käytettäväksi mutta jos todellinen tarve ja unettomuusongelma syntyy niin silloin neuvolalääkäri voi määrätä sellaisen lääkkeen josta on eniten tutkimustietoa.  Ja tuo melatoniini jonka Uninii mainitsi on tosiaan raskausaikaan suositelluin, siitä ei tosin ole kaikille apua.  Mutta kannattaa vaikka soittaa neuvolaan ja jutella eri vaihtoehdoista!  Mulla nuo unettomuudet raskausaikana ovat keskittyneet just alku- ja loppuraskauteen.   Vielä ei ole tarvinnut lääkkeisiin turvautua.
 
Juu niinhän siinä kävi että neuvolasta sairauslomaa kirjoittivat tähän unettomuuteen, ei lääkkeitä. Olen oikeastaan ihan tyytyväinen, mieluummin lääkkeettä olenkin. Tuo sairausloma-asiakaan ei vaan ole ihan yksinkertainen kun toisaalta nyt sitten ressaa tekemättömät työt. Toisaalta erittäin hyvä että voi edes torkkua nyt silloin kun haluaa, vaikka vartin pätkiä pitkin päivää. Katsotaan taas mikä tilanne viikon päästä, neuvolälääkärikin "lupaili" että pitäisi helpottaa piakkoin.
 
Mimmu84: kiva (tai siis tylsää) kuulla että jollain muullakin on univaikeuksia. Mä oon viikon plussaamisen jälkeen eli kolme viikkoa nyt herännyt joka aamu viideltä ja sen jälkeen en oo oikein kunnolla saanut unen päästä kiinni. Ja muutenkin on unet tosi rikkonaisia vaikka normaalisti nukun aika hyvin. Joka toinen päivä herään jo vartin vaille kuusi, joten silloin ei harmita niin kovasti, vaikka väsyttäiskin vielä. Ja joka toinen päivä saisin nukkua puoli kahdeksaan, mutta viiden jälkeen en siis nuku kunnolla. Toisaalta saan puolelta päivin nukkua kolmesta viiteen tuntiin päikkäreitä, joten oon ollut väsymyksestä huolimatta ihan työkuntoinen, onneksi. Ehkä pitää puhua asiasta neuvolassa myös, jos vaikka tilanne myöhemmin pahenee :/
 

täällä on ollut, kumma kyllä, vain etovaa oloa. tällä viikolla esikoista odottaessani yökin töissä aina tauolla, mutta nyt ei oo tarvinnu vielä vessaan juosta tai niinku aikaisemmassa raskaudessa jouduin pysäyttään auton ja avaamaan oven, jotta oloni parani. 

tänään käytiin ensimmäisellä neuvola käynnillä. viikkoja siis 8+5. 

oletteko muut huomanneet, että teillä tulee jo maitoa rinnoista? itse huomasin äsken saunassa käydessä, ku vähän puristin, ni tippa tuli. ihmettelinkin, ku rinnoissa tuntui samanlaista kihelmöintiä, niinku aiemmin, kun imetin.

 
Tänään 9+5 mittarissa! :)

Itsellä oireet ovat niitä monelle tuttuja: rintojen aristus ja kasvu (0,5-1 kuppikoko), mahan nippailut/vihlaisut/muljahdukset jne, väsymys, superhajuaisti ja PAHOINVOINTI aamusta iltaan ja läpi yön!

Pahoinvointi alkoi vähäisenä jo viikolla 5 ja nyt alkaa olla mitta täynnä, koska töistä jouduin hakemaan useita viikkoja sairauslomaa jatkuvan yökkäilyn/oksentamisen vuoksi. Vetää niin heikkoon kuntoon, kun ei ole mitään asiaa päivittäien esim. pienelle kävelylenkille, vaan 22 tuntia vuorokaudesta on pakko maata vaaka-asennossa ja loppu aika naama valkoisena yrittää syödä jotain tai oksentaa syötyä pihalle. :( Sais jo pikkuhiljaa alkaa helpottaan...

Mut semmoinen kysymys olisi muille, että joko teillä on maha kasvanut? Ei siis turvotusta vaan kasvanut näkyäksi? Itsellä kyseessä ensimmäinen raskaus ja kaikki on yhtä kysymysmerkkiä... olen melko hoikka normaalisti ja nyt vyötäröön on tullut kohta 10 cm lisää mittaa. Lisäksi vyötärön ja lantion väliin on tullut pömppis, joka ei vaan laske milloinkaan. Mitkään aiemmat housut ei mahdu enää päälle. Gollegehousut olleet siis kova sana viimeiset viikot... :)

Ihan lähisuvussa ei kaksosraskauksia ole ollut, mutta jotenkin sitä on alkanut pyörittää kaikenmoisia skenaarioita mielessä, kun on niin "iso" olo. Ultra on vasta 3 viikon päästä...
 
Hei ihmiset, auttakaa mua ja kertokaa että onko mun syytä huolestua kun on ollu maha tänää omituinen, viiltävä pakotusmainen kipu ajoittain tullu? Oikeasti ottanut kipeää. :/ ihan ekoina oireina oli tällaista mutta lievempää. Eli ei varmaa kuitenkaa tarvii olla huolissaa?
 
Kaiiisa ruuansulatusvaivoja ja kovia kipuiluja siihen liittyen voi tulla. Eilen mulla tuntui niinkuin olisin saanut suolistokrampin. Kävely ja kumartelu sattui aivan sairaasti ja hetken kävi jo mielessä, että ei kai vaan... Mutta sitten alkoi vatsa toimimaan ja olo sitä myöten helpottumaan. Ruuansulatushan hidastuu raskaudessa, jotta kaikki ravintoaineet imeytyisi mahdollisimman tehokkaasti pikkuisen käyttöön ja jämät sitten itselle :D Toinen minkä uskon kanssa ärsyttävän vatsaa on kasvava kohtu. Kaikki muut elimet ja suolisto joutuu väistymään kohdun kasvun tieltä. Mulla on just tällä viikolla vatsa reistaillut kovasti ja on ollut turvotusta. Maitohappobakteerit tuntuu helpottavan tilannetta.

Tänään aamupäivällä mulla hävis kaikki raskausoireet ja ehdin jo huolestua, että onko jotain vialla. Keskeytynyt keskenmeno sattui keväällä juur vastaavina rv päivinä, jolloin vähätkin oireet katosivat. Pelko kolkuttelee kovasti takaraivossa. Sitten iltapäivällä oireet palasivat oikeen täyslaidallisesti ja piti käydä yökkäämässä pöntöllä. Eli se aamuinen oireettomuus oli vain tyyntä myrskyn edellä. Ilmeisesti noi hormonitkin jotenkin aaltoilee kehossa. Toivottavasti tää olo tasoittus seuraavien lähiviikkojen aikana...

Massu kasvaa ja alkaa jo tuntua housujen kiristyksenä. Onhan se kohtu jo gereipin kokoinen xD Olen aika hoikassa kunnossa ja hoikemmassa vielä kuin esikoista odottaessa, joten kyllä se masu vaan jo alkaa pullistelemaan.
 
Kiitos sulle vastauksesta hirmu paljon :) en tullu ees ajatelleeks että vois tosta johtua :)) ja helpottaa tietää että muillakin tätä :) mulle tää on ensimmäinen lapsi joten sillä niin säikkynä :/ itselläni varmaan nyt myös oksentaminen alkaa tulla mukaan kuvioihin, viime yönä oksensin. :( varmaan sekin saanut mahan sekaisin :)
 
Kiitos sulle vastauksesta hirmu paljon :) en tullu ees ajatelleeks että vois tosta johtua :)) ja helpottaa tietää että muillakin tätä :) mulle tää on ensimmäinen lapsi joten sillä niin säikkynä :/ itselläni varmaan nyt myös oksentaminen alkaa tulla mukaan kuvioihin, viime yönä oksensin. :( varmaan sekin saanut mahan sekaisin :)
 
Täällä nyt menossa RV 11+2. Oon koko ajan sanonut ettei mulla oo juurikaan mitään oireita, mutta jos oikein mietin niin on mulla vähän huono olo välillä. Varsinkin jos oon välillä liian pitkään jossain huonossa asennossa, kippurassa tai jotain. Mutta pääasiassa huono olo on ollut poissa eikä oo tarvinnut käydä oksentamassa kertaakaan. Välillä alavatsassa jotain nippailuja (kasvukipuja?) ja pari kertaa aivastaessa on sattunut tosi paljon just alamahaan.

Täytyy kyllä sanoa että oon ihan kiitollinen ettei oo kovin pahoja oireita ollut, vaikka aluksi vähän pelottikin että onko kaikki ihan kunnossa. Onneksi meidän neuvolassa on oma ultralaite niin sillä sitten ekalla neuvolakäynnillä ja sitten vielä neuvolalääkärikäynnillä katottiin ja siellä se sydän hienosti sykki ja oli oikeessa paikassakin. Nyt alkaa olemaan paljon luottavaisemmalla mielellä vaikkei vieläkään pahemmin oireita oo. Se ehkä vaikutti eniten tohon pelkoon kun lähes joka paikassa lukee just noita yleisempiä oireita tyyliin "kaikilla on näitä" ja sitten kun ei itsellä ollut mitään.
 
Täällä mennää 8+5.. LA sattuu kivasti kesäkuun loppuun jollon on miehen siskon ja hänen poikansa synttärit.. Itse olen alkukesän lapsia.. 

Tuossa ko tutkin noita raskausviikkojen oireita ni tuntuu et oon viikon edellä.. Olin aijemmin pe ja la töissä kapakassa 22-03 ja viimeisin työvuoro meni huteran pään ja väsymyksen kera.. Onneks ne duunit loppu ni voi keskittyä rauhottumaan ja rentoutumaan.. Viimesen työvkl jälkeen kotiin päästyä (työt 70km päässä, majotuin porukoitten mökillä) tuli voimaton olo ja oksetus eikä saanu nieltyä mitään kiinteetä.. Mehut ja hedelmät oli ainoot mitä sai alas ja alko huolettaa et ko pitäs syyäkki jotain.. Nyt sit on olot jo parantunu et pystyy toimimaan ihan normaalisti ja tekeen kotitöitä heti ko lakkaa väsyttämästä..

Neuvolassa käytiin miehen kanssa perjantaina ja lääkärille olis meno viikon päästä.. Mies töissä joten ei tiedä pääseekö lääkärille kurkkimaan masumörköä :( Eilettäin tajusin et jo kaks kk takana ja kohta se o jo ulkona! Aika menee nyt liian nopeeta ko plussan odottelu oli niin hidasta :D
 
Täällä viikot 12+1 ja tuo pahoinvointi loppu melkein kokonaan n. viikko sitten ja nyt taas alkaa ruoka maistumaan. Koko aikana en kyllä oksentanu ku 4-5 kertaa mutta kuvotus oli jatkuvaa eikä mikään meinannu mennä alas. Aika vähällä pahoinvoinnilla ja oireilulla selvisin ku lukee näitä muiden kirjoituksia :)
 
Pahoinvointia, pahoinvointia, pahoinvointia. Vain kerran olen joutunut oksentaamaan hammaspesun yhteydessä.. Se ei todella ole suosikkipuuhaani tällä hetkellä!

Tosi ihana kuulla että monilla alkaa olo helpottamaan siinä viikon 12 kieppeillä. Vaikka tosiaan se oireiden loppuminen varmaan myös sitten ihmetyttää/ huolestuttaa.

Kyselikö täällä joku valkovuodosta? Alkaa olemaan pää vähän pehmeä, varsinkin näin iltaisin.. Mutta siis itsellä ollut runsasta valkovuotoa, tosi inhottavaa. Kävinkin sitten lähetteellä sekä hiiva- että bakteeritulehdustestissä viime viikolla kun olin jo haistavinanikin jotain ja alavatsa samalla ikävästi kipuillut. Mitään ei kuitenkaan löytynyt, pissatulehduskin seulottiin samalla.. Inhottavaa kuitenkin.

Mollamaija ja Kaiiisa: Mulla myös ollut tosiaan tässä noita alavatsakipuja ja kramppeja. Kiva kuulla että teillä ainakin ollut ihan suolistoperäistä. Turvotusta on mullakin varsinkin iltaa kohden ja istuminen tavallisilla housuilla alkaa olla inhottavaa. Tänään kaivoinkin sitten yhdet äitiyshousut naftaliinista ja oli kyllä heti helpompi olla!
 
Mä muuten huomasin, että viime viikolla päivä-pari ennen ultraa oireet alko vähentyä. Tai siis se yleinen ällötysolo ja se on nyt pysynykkin aika hyvin melkein poissa. Välillä tulee pieniä hetkiä, jos jokin tietty haju tulee nenään, mutta muuten on jo paljon parempi olo täällä. :) Ja perinteisesti nyt kun menin mainitsemaan asiasta se ällötysolo tulee takasin.
 
Joo mulla sitä kesti kaks päivää, siis sitä mahan kipuilua ja kävinkin sitten lääkärissä varmuuden vuoksi, kaikki kunnossa niin vauvalla kuin mullakin :) harmittaa tosin kun kävin ns. Turhaan mutta näinpä pikkuisenki siellä heilumassa ni kappas seuraavana päivänä kipu oli poissa. Luultavasti kannatin kipuja ja lisänä mahalla stressaaminen :)
 
10+0 menossa tänään. En ole mitään kivoja oloja tästä raskaudesta vielä löytänyt, valitettavasti. Edelleen kuvottaa, etoo ja oksettaa. Onneksi ei joka päivä ole tarttenut pönttöä halata, joinain päivinä kolmestikin. Rinnat on varmaan tuplanneet kokonsa jo nyt, mutta ne on tosi epämiellyttävän tuntuset. Kuin teillä muilla? Helpottaako rintojen juiliminen viikkojen varrella? Juokseminen on pitänyt lopettaa kokonaan. :(

Mä odottelen, jos vaikka olo helpottuisi parin viikon sisään. :)

Ai nii, onneksi mulla on ymmärtäväinen mies kun nää tunnevaihtelut on aikamoisia..
 
siis mikä siinä on ku aina tuon monivitamiinitabletin oton jälkeen oksettaa?! voiko nuo kaks asiaa liittyä toisiinsa?? pitäskö vaihtaa merkkiä?? nyt menee siis minisun merkkinen raskausvitamiini.. rasittaa ku melkeen aina viimestään tunnin päästä tuon tabun ottamisesta lentää laatta.. siis eihän se ehi ees vaikuttaa! eikä muutosta vaikka ottas eriaikaan, et ei esim. vaan aamulla vaan oon kokeillu sitäki et ottaa vasta illalla... onko muilla ollu samaa? auttoko merkin vaihto?
 
Itsellänikin on noita Minisun -vitamiineja ja muuten ne on olleet ok, mutta kolmisen kertaa olen aamulla oksentanut juuri silloin kun olen ottanut sen vitamiinin tyhjään mahaan. Ja muuten en ole aamuisin oksentanut enkä muina aamuina syönyt sitä tabua kuin vasta aamiaisen jälkeen, että en tiedä voisiko sillä olla jotain vaikutusta. Mutta en osaa sanoa olisiko jokin muu vitamiini parempi tai johtuiko oma oksenteluni juuri siitä milloin söin sen tabletin.

Viikkoja on nyt 13+6 ja tuntuu, että pahimmat oireet alkaa hellittämään, mutta kyllä vieläkin on pahoinvointia, erityisesti iltapainotteista, en kuitenkaan ole pariin viikkoon joutunut oksentamaan mikä on hyvä eikä olo ole muutenkaan ollut läheskään niin etova kuin vielä muutama viikko sitten. Päänsärkyä on välillä ja uskon sen liittyvän tähän raskauteen, koska mielestäni se on ollut itselleni epätyypillisen voimakasta ja pitkäkestoista ja väsymyskin painaa enemmän kuin ennen. Mutta positiivisella mielellä olen kuitenkin ja luottavainen, että olo tästä vielä paranee, ja jo ennen kesäkuuta;)
 
Takaisin
Top