Oireilua..

Veikkaan, että kutiaminen johtuu kokonaisvaltaisesta ihon kuivumisesta. Ja jos raapii, niin sit kutiaa enemmän.

Nää normonit on muutenkin laittanut ihon ihan sekaisin, kun hiukset ja naama rasvoittuu, mutta myös tietyt kasvojen kohdat on ihan rutikuivat. Mulla ei yleensä talvika aiheuta tällaista sekaihoa, joten luultavimmin ihan normaalia "raskausaikaa" meikäläiselle. :)
 
Kuka kyseli nännien kutinasta?  Mulla oli viime raskaudessa sitä, ihan hulluna kutisi!  Iho venyy ja se aiheuttaa kutinaa.  Rasvaaminen auttaa jonkin verran mutta ei kyllä poista kutinaa kokonaan.  Se on vaan kestettävä.
 
Kuivaa kuivaa kuivaa.. Saunan jälkeen pitäs aina rasvata mut ei vaan jaksa! Naamassa o pari kohtaa jotka kuivaa ja sit taas hiusraja kukkii ko mikäki kukkaketo.. Mun murrosikään kuulu 5 finniä.. Nyt sit tuntuu et tulee neki unohtuneet finnit sieltä hiljalleen.. 

Paino ei van tuppaa nousemaan ja tupakan himo o mahoton.. Joko se on kaakaoo, salmiakkia tai tupakkaa! Kaakao o ni kaua hyvä ko polttaa kielensä siihen ja kylmänä ei maistu.. Ja huomasi ettei tuo kevyt maito sovi mahalle vaan rasvatonta pittää juua ettei tuu kauheita väänteitä.. Toisaalta seki ois iha hyväks välillä ko tuolla joku istuu röörin päällä...
 
Mä en oo muuten huomannu mitään ihon kuivumista, ku noissa nänneissä. Mulla on aina aika kuiva iho, jota pitää rasvailla paljon ja pakkasella kuivaa vielä enemmän, mut en oo huomannu, et raskaus vaikuttas mitenkään. Naamakin kukkii ihan normaaliin malliin. Hiuksissakaan en oo huomannu mitään eroa entiseen. On tää vaan mielenkiintosta!
 
Mulla on normaalistikin aika kuiva iho, mutta en ole kyllä huomannut raskauden vaikuttaneen siihen juuri mitenkään, joten sinänsä ihan hyvä ettei ainakaan kuivemmaksi ole tullut.
Luulin tuossa jo, että pahimmista raskausoireista oltaisiin päästy kun muutamaan viikkoon en ollut oksentanut ja pahoinvointiakin ilmeni enää iltaisin enimmäkseen, mutta eilen sitten illalla tuli ihan hirveä olo, piti suorastaan juosta vessaan oksentamaan. Se oli kevyesti tämän raskauden rankin oksennus, joka vielä toistui hetkeä myöhemmin, mikä sai kyllä vähän miettimään että olisiko siihen voinut vaikuttaa jokin muu asia kuin raskaus? Kävin eilen syömässä ravintolassa ja heti tietysti aloin miettiä, että jospa olin syönyt jotain sopimatonta/pilaantunutta ja saanut ruokamyrkytyksen tms.. Onko kellään kokemusta/tietoa raskausaikana sattuneista ruokamyrkytyksistä?
 
Mulla on ainakin sattunu tuota että kun on jo tuntunut pahoinvointi helpottaneen niin yhtäkkiä iskeekin kuin salama kirkkaalta taivaalta.  Just perjantaina tuli semmonen olo.  Ja mikähän päivä se oli kun ykäsin ilman mitään ennakko-oireita kun vain olin kumartuneena???  Ihanaa tämä raskausaika X)

Mulla on raskausaikaan tullu kuivia länttejä, lähinnä käsiin.  Onneks nyt ei oo ihan tuhottomasti kutissu, sit oon tarvittaessa laittanu hydrokortisonia.
 
Mulla ei oo ollut koko aikana kuin ihan alussa aamuisin pahoinvointia, mutta kun jätin kahvin pois niin sinne hävis aamupahoinvoinnitkin! :) Oksentaa ei oo tarvinnut kertaakaan. 

Mutta tää väsymys on sitten ihan uskomatonta. Aamulla kyllä herään virkeenä mutta klo 18-17 jälkeen onkin sitten ihan poikki koko illan, tekis vaan mieli maata sohvalla ja katsoa telkkua. Töissä oon ma-pe klo 8-16 niin tuntuu että sinne menee kaikki energia ja sit ei kotona jaksakaan mitään tehdä! :( Päikkäreitä nukun aina kun vaan mahdollista! 

Onkos muilla jo maha alkanut kasvamaan. Musta tuntuu että maha on tupsahtanut esiin ihan muutamassa päivässä, entiset housut kiristää, kaikki paidat näyttää ihan tyhmille! :( Pitää kyl lähtee mammavaateostoksille heti kun vaan tiedän että kaikki on hyvin! 
 
Ensimmäisistä housuista nappi irtosi jo ni oon vaihtanu kuminauhavyötäröisiin.. Pitäs ettiä joku kiva oloasu jonka sit kotona nykäsis niskaan ni helpottais vattan kohalta ja ei tarviis sit ravata huussissa ko puristaa just sopivasta kohtaa istuessa..
 
Mullakin nännit ja kuivunut iho kutiavat. Maha pömpöttää ja ostin jo äitiysfarkkuja, nyt onkin paljon mukavampi olla. Lantion alueella kipuilua siivotessa ja kävellessä... ei kiva. Kai siellä lihakset reagoi löystymiseen. Ja närästää! Ikävä kiellettyjä ruokia mutta onneks tää on lyhyt aika sen suhteen :)
 
Nyt kiristää jo ne mukavat collegehousutkin... ahdistaa jättää ne ihan pehvaan roikkuun, kun mitta ei riitä vetää yli navan, jossa ei olis niin pinkee fiilis. Vaikka maha nyt ei suurensuuri vielä ole, niin yleisesti ottaen olisi housuissa aika siirtyä seuraaviin kokoluokkiin.

Mut uutena oireena on tullut armoton vessassa ravaaminen. Alkuraskaudessa mulla ei niinkään sitä ollu, mutta nyt on... Jatkuvasti saa juosta tuhertaan pientä lirua, vaikka olo on semmoinen että rakko räjähtää.

Päätä särkee lähes päivittäin ja pahoinvointi on mukana kuin .... joo, siis mukana on! Näiden oireiden poistumista, edelleen, odotellen! :)
 
15+1 meneillään ja olo o aika hyvä.. Lisukkeeksi oon onnistunu saamaan paniikkihäiriön joka pistää oksentamaan ahdistuksen mennessä yli.. Töihin ei oo voinu mennä joulun jälkeen ja viimeksi maanantaina laatotin duunin oven edustaa..  Lääkitys on vaan vaikutukseen menee vielä aikaa ja tiiä auttaako sekään iha kokonaan noihin ahdistuksiin..

Ylimäärästä kinkkua ei jouluna tullu kerättyä huonon olon vuoksi ja nyt vasta pystyy syömään jatkuvasti ko on kotona ja pystyy tekemään jopa kotitöitä (taukoja kyllä tarvii joka hetki pitää) En oo kuulemma äiteeni tullu ko sillä ei ollu pahemmin oireita ja muutenkin tuo paniikkihärö on sukuvika.. Kai tää on sit isän puolelta tullutta ko siitä puolesta ei ole pahemmin raskausajan tietoja.. Ja ko ei oo kinkkua ni kyl huomaa millo tuo vekara o hereillä.. Tuntuu tuo melskaaminen turhan hyvin vattalihaksia vasten jo nyt vaikka ensimmäinen o tulossa..

Naaman kuivaminen o helpottanu ja kuivat kohat pienentynny.. Nyt vaan sit tuntuu et ottassa kukkii oma kukkaketo.. Ei finnejä vaan tuollasia pieniä ja jossain välissä kutisevia näppyjä jotka ei häviä nii millään.. Eipä ne muille niin näy mutta itteensä häirittee..
 
Hei

Onkohan muilla esiintynyt kummallista selkävihlontaa jo näin aikaisin? Olen rv 18+6 ja tänään on koko päivän vähän väliä vihlonut toiselle puolelle selkää. Muita kipuja ei ole ollut. Eikä lihaskuntokaan pitäisi olla kovin huono, enkä myöskään ole tehnyt viime päivien aikaan mitään erilaista mistä tämän pitäisi johtua. Joku puhui virtsarkontulehduksesta.. Onko kokemuksia?
 
mulla kans tuota vihlontaa alaselässä ja iteasiassa alavatsallaki.. :/ koko lantioseudulla.. pissa oli mulla puhdas eli ei mitään tulehuksiakaa.. ilmeisesti paikat vaan löystyy voimakkaasti jo näin alussa, mulla 17+5 ja toinen lapsi tulossa.. saapa nähä pääseeko tuota puolenvälin jälkeen ees käveleen :(
 
Sympatiat kaikille oireille! Ihanaa, kun en ole vaivojen kanssa yksin!! Koska se ihana keskiraskaus alkaa?? Täällä virtsankarkailua, kohdun reuna-alueen kipua, jatkuvaa vessareissua.. Ärsyttävimpänä superturvotus. Aamulla tuskin lainkaan vatsaa ja päivällä tuplamaha, vaik ei söis mitään. Krooninen nälkä ja aina kun syö ylävatsa on simpekpee :( Massun koosta vois luulla, että 10 viikkoa pidemmällä :O Yritä siinä selitellä, että "ei ole kaksosia, viikkoja vasta 16 ja ihan elintasomasu on". Murr...
 
Minä olen ollut raskaustestin tekemisestä lähtien yhtä suurta oiretta, kattaen varmasti kaikki yleisimmät oireet oksentelusta ja pahoinvoinnista päänsärkyyn ja mielitekoihin. En enää edes odota sitä energistä ja hehkuvaa keskiraskautta (nyt rv 19+5), tunnustelen vaan mielenkiinnolla, että mitä seuraavaksi tapahtuu.

Kyseessä on ensimmäinen odotukseni, joten kaikki on uutta. Raskausviikolta 6 lähtien en ole voinut tehdä mitään raskasta ja fyysistä ilman järkyttävää "krapulaa" - sitä on pelistä pois jos vähänkään ylimääräistä lähtee rehkimään (ja tarkoitan nyt ihan kävelylenkin tasoista rasitusta). Olen entinen kilpaurheilija & elämäntapaliikkuja, että siltä pohjalta.   

Ja juuri kun neuvolassa rv 19+0 olin kertonut tyytyväisenä, että nyt pariin päivään ei ole ollut enää mitään oireita eikä vaivoja, odotan vaan että tuntisin vähitellen jo vauvan liikkeitä, niin eiköhän siitä sitten tullut kehiin vatsakivut ja raivostuttava jalkasärky - sellainen kokonaisvaltainen oikean reiden ja pohkeen särkeminen. Liitoskipuihin liittyvää?

Rv 19+2 ja 19+3 vatsastani tuli yhtäkkiä pomppulinna, ja miehenikin näki (!) jo vatsan pienet hypähdykset. Niin ihanaa! Kaksi päivää tätä hauskuutusta kesti, mutta sitten alavatsani tuli todella kipeäksi. Menkkamaista kipua kesti reilun vuorokauden, eikä potkuja tai kuperkeikkoja oikein tuntunut. Voitte kohtalontovereina kuvitella, mikä huoli tällaisesta aiheutuu. Mieheni yritti kyllä rauhoitella, että kai siitä vähemmästäkin mellastamisesta tulisi vatsa kipeäksi, varmaan on pieni potkinut kohdun uuteen muotoon ;-) 

Tänään herätessäni tunnustelin vatsaa, ja miehenikin tämän todistaa: vatsa oli muuttunut aivan pinkeäksi, kuin olisin jalkapallon niellyt! Siis vatsani oli muuttanut muotoaan sellaisesta turvonneesta pallosta oikeaksi raskausvatsaksi. Päivä onkin mennyt uuteen olomuotoon tutustuessa.

Ilman minkäänlaista lääketieteellistä ja välttämättä järjellistäkään perustaa olen tässä päätellyt, että vauva potki ja nyrkkeili itselleen kohdun suuremmaksi. Tästä johtui vatsakipu ja kipu kertoi puolestaan kohdun nopeasta kasvusta. Nyt vauvan liikkeet taas tuntuvat, mutta ei niin selvästi mitä nuo ensimmäiset pari päivää. Taisi tyyppi saada vähän isomman leikkitilan :-P On tämä kaikki niin ihmeellistä!
 
TADAA!!! Siis vihdosta viimein on pahoinvoinnit takana ja normaalimpi elämä koittanut (onhan tässä tosiaan rv 17 menossa). Rintoja ei niin pingota enää ja kutinakin on rauhoittunut!

Superhajuaistiin on totuttu, vaikka se välillä onnistuu yllättämään. Hiukset on edelleen yhtä hirveät kuin alussa ja naama kukkii edelleen. Mutta mitäpä sille voi... :P

Alkuraskaudesta ei sillee vessassa tarvinnut ravata niin nyt sinne saan juosta parin tunnin välein. Selkää särkee pienikin liike tai paikoilleen jumittaminen. Lisäksi päänsäryt on jokaviikkoinen riena.

Näillä mennään. Tärkeintä on oman mielenterveyden kannalta päästä takaisin töihin ja näkeen muita ihmisiä huomenna... Sit kun otetaan mammaloman ekat 30 päivää, 24 päivän kesäloma ja ylityöt pois kalenterista, "lomailu" alkaa huhtikuun alussa... että ihan kokonaista 3 kuukautta jäljellä! Mihin tää aika oikein katoaa?!
 
Mä juoksen ihan koko ajan pissalla...  Ärsyttävää!  Ja sain sitten virtsatietulehduksenkin, onneks se helpotti nopeesti antibiooteilla.  Muistu taas muutaman vuoden tauon jälkeen millasta on pissata verta :/

Näkyvin tai ehkä kuuluvin oire on pahantuulisuus, oikein krooninen sellainen.  Ja päätä särkee kans urakalla harva se päivä.
 
Täällä kans lasketaan työviikkoja :) 13 tai 14 jäljellä riippuen montako lomaviikkoa tuhlaan..
 
16+5 meneillään ja kipuja o ollu kivasti.. Ei onneks enää ni pahalta tunnu ko alkuun.. Nyt kyl rynkytettään sitte kusirakkoon nii et vartin sisään kolmesti joutuu vessaan meneen.. Maha ei tunnu silti pyöristyvän millään mut eiköhän se siitä pulpaha ulospäin..

Saikkua sain nyt kuun loppuun asti ja sitte mietitään pistetäänkö lisää vai onko kykeneväinen meneen töihin.. Kuitenkaan ei huvittais ottaa ressiä uudesta työstä.. Ja kovasti polttelis tarvikkeitten teko.. Piti oikeen ostaa käsityölehti ko siin on pari kivaa ohjetta vauvalle.. Tiiä kyl uskaltaako vieläkään tehä mitään isompaa muutosta ja suunnitella mitään kivaa itsetehtyä jos jotain meneekin pieleen.. Toisaalta myöhemmin voi olla ettei aika riitä enää..
 
Takaisin
Top