Neuvola ja alkuraskauden UÄ

Haha! :joyful: Sitä sattuu joskus. No onpas aikaisin tuo sun rakenneultra, tosin itsellä on todella myöhään. :grin Mutta onneksi nyt alkaa nämä viikot kulua jo sukkelammin.
 
Onkos rakenneultrassa miten paljon joustovaraa? Kun meillä mies on työmatkalla aika lailla 19+0-21+0, niin mietin saisko sen ennen tai jälkeen sitten tehtyä. Mieluummin ennen :D
 
Riippuu varmaan paikkakunnasta. Täällä meilläpäin se pyritään tekemään 20+0 - 20+6. Itselle ei löytynyt sopivaa aikaa tuolla viikolla, joten ultraava kätilö sanoi että voidaan tehdä se 19+6, kun löytyi sopiva aika. Mutta tuota aikasemmin ei olisi aikaa antanut.
 
tuli tänään käytyä toisessa varhais ultrassa ja voi mitä pikku kaveri sielä touhusi. 11+1 ja kaveri potki vettä, heilutteli käsiä, liikutti päätään ja teki hassua mato liikettä. Sydän löi hyvin :Heartred nyt tää mamma voi rauhottuu ja odottaa sitä nt ultraa viel sen 11 päivää ihan rauhassa. Rakenne ultra annettiin mulle samaan aikaan kun nt se on sitten joulukuun puolella ja viikkoja on sillo 20+1 :)
 
Muokattu viimeksi:
Tänään ihan perusneuvola jossa myös lääkärin tarkastus. Kaikki hyvin. Vähän sain noottia kyllä muka liian isosta painonnoususta. Painan kuitenkin vähemmän kuin esikoisen aikaan niin... Ja ihan yhtä tiheään ei ole jaksanut eikä ehtinyt käydä salilla kuin ennen raskautta :angry1
 
Mä en millään jaksais oottaa ekaa ultraa, ens tiistaita vihdoin päästään! Vähän jännittää kun ei oo missään vaiheessa sydänääniäkään kuunneltu, et onhan siellä kaikki hyvin :|
 
Toinen neuvola oli tänään, rv 15+2. Painoa oli tullut aika vähän, yllätyinkin jopa. Tosin lähtöpaino oli aika paljon enemmän kuin esikoisesta oli aikoinaan, ja painan nyt suunnilleen saman verran kuin silloin painoin viimeisessä neuvolassa :grin En jaksa silti yhtään stressata painon suhteen. Joskus parin vuoden päästä haaveilen olevani samoissa mitoissa kuin ennen raskauksia, se nähdään sitten ja sillä selvä.

Turvotukseen merkattiin yksi plussa kun mainitsin että sormuksen laittaminen tuntui hankalalta. Sf-mitta oli 13, vaikka eihän sitä yleensä tässä vaiheessa vielä edes mitata. Sydänäänet oli 135-150 ja vinhasti liikkui ja karkaili vauva anturin alta, pitkän aikaa kesti että syke ylipäänsä löytyi :p

Seuraava käynti onkin jo lääkärineuvola muutaman viikon päästä.
 
Täällä oli kans toinen neuvola, rv 16+2. Miehen kans käytiin terkkarin juttusilla, jaariteltiin niitä näitä 1,5h. Mm. perhevalmennuksen esittelyä - josta päätin jo aiemmin etten aio mennä.

Lopulta tuli se kohokohta eli kuunneltiin sydänäänet ja keskiarvo sykkeellä oli 150. :HeartredPaino ei ollut mulla noussut 10vkoon kuin 600g:dance011 ja kaikki oli muutenkin ok. Turvotus täälläkin plussalla, juurikin sormuksista sen huomaa. Virtsassa ei protskua eikä sokeria. Parin vkon päästä fyssarilla käynti ja kk päästä rakenneultra. :wav
 
Tänään mulla niinikään 2.neuvolakäynti ja olipas ihanaa kun pääsi vihdoin kuulemaan pikkuisen sydänäänet:Heartred:Heartblue:Heartred Olin jo ehtinyt hieman huolestua kun ei oikein mitään erityisiä oireita ole tällä hetkellä rv 16+5 joten aika iso möykky tipahti sydämeltä kun pikkuinen tykitti menemään sykkeellä 155-165 Voi onnea!
 
Toinen neuvola oli maanantaina ja jäi vaan siitä huono maku suuhun. Neuvolatätini on aika kokematon ja neuvoo kaiken lukemaan hussin sivuilta, itse ei selitä kauheasti mitään. Onneksi kun kuunneltiin pienen sydänääniä niin siellä se pikku höyryveturi pisti menemään sykkeellä 150-160 :Heartred ja ei tykänny että herätettiin niin potki sit sitä laitetta että kuului selvästi tömähdykset :D Maanantaina oli viikkoja kasassa 12+4, että hyvin kuulu ja löyty pikkusen syke. Vaikka neuvolatäti väitti että liian aikaista kuunnella ei kummiskaan tule kuulumaan.
 
Toinen neuvola oli maanantaina ja jäi vaan siitä huono maku suuhun. Neuvolatätini on aika kokematon ja neuvoo kaiken lukemaan hussin sivuilta, itse ei selitä kauheasti mitään. Onneksi kun kuunneltiin pienen sydänääniä niin siellä se pikku höyryveturi pisti menemään sykkeellä 150-160 :Heartred ja ei tykänny että herätettiin niin potki sit sitä laitetta että kuului selvästi tömähdykset :D Maanantaina oli viikkoja kasassa 12+4, että hyvin kuulu ja löyty pikkusen syke. Vaikka neuvolatäti väitti että liian aikaista kuunnella ei kummiskaan tule kuulumaan.

On se kumma että on niin erilaisia nevolatätejä ja muita tähän prosessiin osallistuvia tahoja, luulisi että kaikki ymmärtäisivät tilanteen herkkyyden. Harmillista ettei näin aina ole. Omalle kohdalleni on toistaiseksi osunut todella ihania tyyppejä, olisi olo varmaan muuten aika erilainen.
Ei kuitenkaan kannata antaa noiden masentaa, jollain on ehkä huono päivä menossa, pääasia että sulla masussa ja muutenkin on kaikki hyvin :love2
 
On se kumma että on niin erilaisia nevolatätejä ja muita tähän prosessiin osallistuvia tahoja, luulisi että kaikki ymmärtäisivät tilanteen herkkyyden. Harmillista ettei näin aina ole. Omalle kohdalleni on toistaiseksi osunut todella ihania tyyppejä, olisi olo varmaan muuten aika erilainen.
Ei kuitenkaan kannata antaa noiden masentaa, jollain on ehkä huono päivä menossa, pääasia että sulla masussa ja muutenkin on kaikki hyvin :love2

Sitä itsekkin ihmettelin ja tämän takia nämä neuvola käynnit ollut ihan kamalia. Mitä varten ne istuu sielä jos eivät osaa kertoa mitään tai neuvoa. Vähätteli kaikkea mahdollista kun jotain kysyin. Huomasi kyllä asenteesta että ei ole itse kokenut edes synnytystä niin ei varmastikkaan osaa neuvoa ensisynnyttäjää. Jos vaikka neuvolalääkäri olisi paljon mukavempi ja osaavampi.
 
Sitä itsekkin ihmettelin ja tämän takia nämä neuvola käynnit ollut ihan kamalia. Mitä varten ne istuu sielä jos eivät osaa kertoa mitään tai neuvoa. Vähätteli kaikkea mahdollista kun jotain kysyin. Huomasi kyllä asenteesta että ei ole itse kokenut edes synnytystä niin ei varmastikkaan osaa neuvoa ensisynnyttäjää. Jos vaikka neuvolalääkäri olisi paljon mukavempi ja osaavampi.

Jos tahdot, niin varmaan voisit vaihtaa neuvolatätiä. Vielä kuitenkin suurin osa käynneistä edessäpäin ja tylsää, jos jää paha maku suuhun aina käynnin jälkeen.
 
Jos tahdot, niin varmaan voisit vaihtaa neuvolatätiä. Vielä kuitenkin suurin osa käynneistä edessäpäin ja tylsää, jos jää paha maku suuhun aina käynnin jälkeen.

Äitini sanoi samaa, etenki kun hänen raskausajan neuvolatäti on vieläkin töissä samassa neuvolassa. Niin jos vaihdan niin vaihdan siihen sitten. Nyt olen jotenki kärvistellyt tämän kanssa.
 
Voi harmi, kun on näitä huonoja kokemuksia. Mun neuvolatäti on aivan ihana, taidetaan olla aika samanikäsiä ja hänellä on 2 lasta, oli oikein ammattitaitoinen ja osaava, joten innolla odotan toista käyntiä. Se on tosin vasta tämän kuun viimeinen, tosi myöhään, kun muut tuntuu jo piipahtaneen kahdesti neuvolassa. Mies on tulossa mukaan ja ollaan tässä mietitty, mitä asioita halutaan tuoda esille. Eniten mua kiinnostaa jo nyt mun synnytysmahdollisuudet. Haluaisin tietää jo, mitkä on mun vaihtoehdot täällä keskussairaalassa.
 
Asia mikä myös tässä mietityttää ja mistä neuvolatäti melkeimpä veti herneet nokkaan kun ei ollu tehty niinku hän sanoo. Isän päihdekysely lappu ja voimavara lomake. Kuinka moni isä tuon täyttää ja kuinka moni teistä ihan pariskuntana teette ton voimavaralappusen?

Me ei tehty, keskusteltiin miehen kanssa mitä siinä oli ja meille se riitti. Tiedämme että saamme avun sukulaisilta jos esim synnytyksen jälkeen tarvitsen apua. Ja jos nyt esim en jaksa jotain tehdä niin perhe on auttanut ja ymmärtänyt uupumukseni.
 
Takaisin
Top