Neuvola ja alkuraskauden UÄ

Asia mikä myös tässä mietityttää ja mistä neuvolatäti melkeimpä veti herneet nokkaan kun ei ollu tehty niinku hän sanoo. Isän päihdekysely lappu ja voimavara lomake. Kuinka moni isä tuon täyttää ja kuinka moni teistä ihan pariskuntana teette ton voimavaralappusen?

Me ei tehty, keskusteltiin miehen kanssa mitä siinä oli ja meille se riitti. Tiedämme että saamme avun sukulaisilta jos esim synnytyksen jälkeen tarvitsen apua. Ja jos nyt esim en jaksa jotain tehdä niin perhe on auttanut ja ymmärtänyt uupumukseni.


Me tehtiin yhdessä ne kaikki 100 ja 1 lappua mitä annettiin täytettäväksi. Olihan ne ihan täyttä shaissea, mutta täytettiin silti. Ymmärrän neuvolatädin turhautumisen jos ihmiset ei niitä täyttele (omassa työssä samanlaisia tilanteita), mutta ei sitä tunnetta tarvitsisi asiakkaille näyttää. Ne kuitenkin kuuluu siihen prosessiin, ei niitä kiusalla sinne ole laitettu.
 
Ootteko käyneet ottamassa influenssarokotusta? Mä otin, vaikka en oo aiempina vuosina ottanut.. heti vaan alko tuntua siltä, että kipeäksi tulee. Ärsyttää kyllä nyt sairastua sen rokotteen takia [emoji52]
 
Ootteko käyneet ottamassa influenssarokotusta? Mä otin, vaikka en oo aiempina vuosina ottanut.. heti vaan alko tuntua siltä, että kipeäksi tulee. Ärsyttää kyllä nyt sairastua sen rokotteen takia [emoji52]

Aion ottaa, vielä ei täällä meillä ole rokotukset alkaneet. Se on ihan normaalia, että rokotuksen jälkeen voi tulla flunssanoireita (kuuluu ihan yleisimpiin haittavaikutuksiin) - mutta se ei kuitenkaan ole sitä influenssaa. Toki nyt on muutenkin lentsua liikkeellä, että kyse voi olla myös sattumasta. Pikku lentsu on kuitenkin pienempi paha kuin influenssa, joka voi todella olla vaarallinen.
 
Mä en aio ottaa. En ole koskaan ottanut. Toki kummassakin on puolensa että ottako vai ei.
 
Mä en edes muista millon olisin ollut oikeasti flunssassa, siitä on useampi vuosi aikaa.. mut ajattelin nyt, että rokotus suojaa ennen kaikkea vauvaa sairastumasta. Toivotaan niin, ja toivottavasti en tuu itekään nyt kipeäksi.
 
Pakko huudella tännekin kun olin nyt aamusta ekalla lekurikäynnillä viiskulmassa ja oli kyllä omituisen haparoiva tapaus. Ei siinä sinänsä mitään että lekuri tuli ensinnäkin myöhässä, aamun ekana potilaana olin vaan itse herännyt jo aikaisin että ehtisin, mutta kun kelit on mitä on niin ihan ok tuo, ehdin töihin vielä suht ajoissa. Oli pihalla millä viikolla nyt mennään raskaudessa, mutta ei varmaan ollut ehtinyt aamukiireessä tsekata eli sekin ihan ok. Luulin että oli tarkoitus tehdä sisätutkimus, mutta hän totesi että ihan vaan kuunnellaan sydänäänet. Ok, ehkä olin ymmärtänyt terkkarin puheet ja ohjelaput väärin. Noh, kuunneltiin sydänääniä, ensinnäkin aika oudossa asennossa(mielestäni) eli ihan selinmakuulla vaakatasossa. Kysyin että pitäiskö mun olla hieman selkä koholla mutta ei kuulemma. Ok. Laittoi purkin geeliä mahaan ja ihan kevyesti siveli edes takaisin laitteella. No eihän sieltä mitään muuta kuulunut kuin kohinaa ja mun oma syke. Kun lekuri oli tovin jatkanut tuloksetta etsintöjä päätin että ei hemmetti, eihän tästä tuu mitään. En kyllä aio kävellä täältä ulos sillä ajatuksella että syke on loppunut vaan siksi että joku ei osaa-kun ihan tolla omalla puhelinapilla saan sykkeen kuulumaan niin kyllä on pakko löytyä myös sairaalan laitteilla! Sanoin että mitäs jos hieman painaisit, sillä tavalla itse löydän sykkeen. Ja sittenhän se löytyi, reipas 150 syke. Lekuri näytti huojentuneelta. Toiv uskaltaa seuraavankin kohdalla vaan reippaasti käyttää voimas ettei tule kellekään itku turhaan. Kaikenkaikkiaan oli kyllä niin epävarma kaikessa että jäi hieman outo olo koko käynnistä.
Virtsan ph arvo (jonka luonnollisesti itse mittasin:) ) oli 8 eli aika emäksinen, jonka vuoksi ehdotin että mitäs jos laittais labraan lähetteen että otetaan varmuuden vuoksi virtsakoe ettei ole mitään isompaa häikkää. Näin 44v ja ensisynnyttäjän riskit koko ajan takaraivossa en halua mitään "turhia" huolia lisää. Mutta joo, olkaas naiset tarkkana että saatte kunnon hoitoa, nyt jos koskaan se on tärkeää kun kannatte arvokasta pakettia tuolla masun uumenissa:Heartpink:Heartblue:Heartred Parin vk päästä rakenneultra Kättärillä, jee!
 
Meidän neuvolalääkäri oli myös melkonen konitohtori.. semmonen nuori "poika" ja olin kyllä melko hämmentynyt, kun ensimmäistä kertaa hänen luonaan käytiin. Kaikkiin minun kysymyksiin vastasi Googlen tai terveysportin avulla. Mut onneksi terveydenhoitaja on tosi ihana, mieluummin käyn hänen luonaan ja annan tarvittaessa konsultoida tuota lääkäriä [emoji16]
 
Meillä mieheni kanssa kumpikaan ei ole ottanut infulenssarokotetta ja toivon että pärjätään ilman, sillä eikö se pitäisi joka vuosi ottaa uudestaan? Itse en pidä oikein noista ylimääräisistä rokotteista :/
 
Minäkään en ole aiempina vuosina ottanut, mutta nyt ajattelin vauvaa ja otin. Koska vaikka itse ei ole sairastuvaa sorttia, niin se ei tarkoita etteikö vauva sitten voisi olla. Mikään muu ei suojaa vastasyntynyttä kausi-influenssalta. Laumasuojakin toimii vain, jos koko vauvan muu lähipiiri on rokotteen ottanut, eikä vauva saa mistään ulkopuolisia kontakteja..mikä taitaa olla käytännössä ihan mahdotonta.
 
Mä otin ekan kerran kanssa vasta ekassa raskaudessa. Pistoskohdan pientä arkuutta lukuun ottamatta ei mitään sivuvaikutuksia.
 
Mulla eka neuvolalääkäri viikolla 18 oli melko turha. Sanoi että ei tarvitse sisätutkimusta tehdä, ellen sitten itse toivo että tehdään. Tarkasti sitten kuitenkin kohdunsuun tilanteen kun sanoin että aikaisemmin oli ollut rusehtavaa vuotoa. Ei otettu pissanäytettä, ei verenpainetta tai painoa. Jos olisin itse halunnut että ne katotaan niin sitten oltaisiin katottu. Mutta enpä mitään tarvetta siihen kokenut.
 
Minustakin eka neuvolalääkäri oli ihan turha :shifty: Ja seuraava lääkärikäynti vasta viikolla 36! Paljon järkevämpää olisi mielestäni että eka käynti olisi joskus 25-30 viikolla, silloinhan voi osalla olla jo muutoksia kohdunsuulla ja näin ne huomattaisiin heti. Kaikenlaisia kolotuksiakin alkaa siinä vaiheessa jo kuitenkin olla.
 
Itselläni oli tänään myös ensimmäinen neuvolalääkäri mikä oli mielestäni vähän turha kun nopea tarkastus oli. Mutta onneksi pääsi pikkuisen näkemään toistamiseen, reipas liikkuja siellä :)
 
Täällä en ole vielä neuvolalääkäriä tavannutkaan ja seuraava neuvolakerta on tammikuussa, silloinkaan ei mielestäni lääkäri ole paikalla. Saa nähdä milloin hänet tapaan.
 
Onpa erilaisia käytäntöjä, mulla oli neuvolalääkäri viikolla 8, tehtiin alkuraskauden ultra silloin ja sen jälkeen ei oo ollu puhetta että nla-lääkäriä enää tapaisin...
 
Onpa erilaisia käytäntöjä, mulla oli neuvolalääkäri viikolla 8, tehtiin alkuraskauden ultra silloin ja sen jälkeen ei oo ollu puhetta että nla-lääkäriä enää tapaisin...

Meillä myös näin. Seuraava neuvolalääkäri olis rv35 synnytystapa-arvio, mut mulla se on automaattisesti päksissä. Joten ei enää neuvolalääkärikäyntiä.
 
Mulla oli neuvolalääkäri vkolla 9 (alkuraskauden ultra, gyn.tutkimus jne..) ja seuraavan kerran viikoilla 35-36. Tässä välillä se on tietty tarvittaessa. Eka lriaika oli itselle merkityksellinen, koska sai tietää onko siellä elämää. :) Lyhyt käynti se kuitenkin oli, varmaan 10-15minsaa.
Enkä oikeastaan edes kaipaisi tähän välille mitään lääkärin tarkistuskäyntiä, vaan riittää että se on siellä lopputaipaleella. Luotan omaan ja terkkarini arvioon, ja tiedän että tarvittaessa järjestetään lääkäriaika, jos siltä tuntuu (esim. jos haluaa tarkastuttaa kohdunsuun tilanteen tms).
 
Miten ihmeessä näissä osassa paikkakunnista toteutuu asetuksen mukainen laaja tarkastus, johon kuuluu lääkärikäynti? Ajoitetaan viikon 18 seudulle. :wideyed:
 
Miten ihmeessä näissä osassa paikkakunnista toteutuu asetuksen mukainen laaja tarkastus, johon kuuluu lääkärikäynti? Ajoitetaan viikon 18 seudulle. :wideyed:

Olen nähnyt äitiysneuvolatyön sisäisen ohjeen (koska olen itse saman organisaation sh, näen ne meidän intrasta), missä kerrotaan, että laaja terveystarkastus sisältää th käynnit + lääkärin käynnin. Ei siinä ole mitään ongelmaa. :)
 
Takaisin
Top