Lokakuun Lörpät

Facebookista Itse myös sillä linjalla että sinne kerron vasta kun muksu on tullut ulos ja kaikki vaikuttaa olevan ok. Oon sillä linjalla että kaikille oikeasti tärkeille ihmisille tulee kuitenkin kerrottua kasvotusten tai vähintään puhelimessa. Varsinkin kun sukulaisetkin kuittaantuu sillä että marraskuussa on miehen puolella häät ja mun puolella mummon 85-synttärit niin viimeistään silloin ne jotka eivät ole kuulleet kuulevat tai ennemminkin näkevät. :)

SI-vyö Onko kellään ennestää kokemusta. Puhuin mun fysiatrin kanssa tänään kun mulla on yliliikkuvat nivelet ja varsinkin lonkat niin että ois ollut aikamoinen ura balettitanssijana edessä. Tämä sitten valitettavasti aiheuttanut asentovirheen kävelyyn ja kipeytyy helposti lonkat niin nyt on loppuraskaudeksi lähete fysioterapiaan jonne voi sitten varata ajan heti jos alkaa tuntua siltä että ei omin avuin ja kohtuullisella paratabsien syönnillä. Tähän mennessä kulunut nappeja joku 1-2 viikossa kun pahimmillaan viime talvena se oli se 3kpl päivässä + muut kipulääkkeet. Huomattavaa edistystä siis! Mutta niin, jos tässä nyt hormonit lisää löysyttää niveliä (miten se on enää mahdollista) niin pitää sitten tuollainen hakea koska voi olla vaarallista liukkailla keleillä kun jalat eivät kanna ja lonkan sijoiltaan meno ei oo ihan samaa sarjaa jonkun nilkan tai olkapään kanssa.

Lääkkeet Onko ylipäätään porukka joutunut paljon syömään mitään särkylääkkeitä tai vastaavia, kateellisena ainakin lueskellut kun muutama maininnut ettei tarvitse lähes koskaa ottaa kun itsellä käsi käy välillä lääkelaatikolla kuin karkkirasialla. Sentään ihan aiheesta mutta silti ei ole kivaa ja haluaisi voida vähentää.
 
facebookista: pakko kommentoida:)
Mä en ymmärrä sitä miksi se on niin ihmeellistä, että ei halua kertoa omia asioitaan niin julkisesti. Enkä mä ymmärrä miten ei voi joku ymmärtää että erityisesti ikävien kokemusten jälkeen ei halua kertoa kaikille uudesta raskaudesta tai haluaa pitkittää kertomista mahdollisimman pitkään.
Musta tuntuu että tosi moni pitää itsestäänselvyytenä että kun raskaustesti on positiivinen niin et ei voi tapahtua mitään ikävää. Tai vaikka tiedostaisi sen mahdollisuuden, ei sitä kuitenkaan oikeasti sisäistä. Toki voi koska tahansa sattua mitä vaan, mutta musta on ymmärrettävää että joku pitää raskauden omana tietona ja nauttii siitä omassa perheessään niin pitkään kun siltä tuntuu.
Nykyään tuntuu, et kaiken pitäsi olla niin avointa, eikä mikään saa olla yksityistä tai intiimiä...Ihmiset on niin erilaisia...

tulipa tilitystä. sori. eihän tää näin vakavaa oo, enkä halua tuomita ketään, mut tää on nyt ollut vähän aiheena pinnalla täällä päin.....!:)
 
Viltsukka muuten, tuli mieleen että yksi aika vaikuttava asia varmaan on se että miten kukin niitä kavereita facebookissa huolii. Joillain on oikeasti vain sellaisia joita nimittää ystävikseen kun taas esimerkiksi itsellä on luokkakavereita jne joihin todellisuudessa ei kyllä yhteyttä pidä.
 
Ikuisuus: Toi on ihan totta toi pointti, itselläni on fb:ssä yli 200 kaverimäärä, miehellä taas (työnkin takia) yli 700. Itse koen että ihan turvallisuudenkin takia en ihan kaikkea jaa (esimerkiksi en kerro että jos vaikka lähdemme viikon reissulle -> murtovarkaudet, puhumattakaan kaiken maailman hulluista lapsen kaappaajista :( ). Ystäville (n. 20 hlöä jotka ovat myös läheisiä arkielämässäkin) näkyy enemmän kuin muille. Muut olen luokitellut eri listoille; "puolitutut" jne joten voi hallita mitä heille näkyy -> hyvin vähän. Fb on hyvä yhteydenpitoväline, mutta kannattaa pitää kuitenkin tietty varovaisuus sen suhteen, niinkuin kaikessa netin käytössä. Tämä kun on kuitenkin aika hallitsematon loppujen lopuksi. :)

Mutta jokainen tyylillään tosiaan, ja vaikka minäkään en ihan ymmärrä kaiken jakamista facebookissa, niin eipähän se minulle kuulu miten kukin omat asiansa päättää siellä hoitaa. Ja itsekin kyllä lasten syntymästä ilmoitan ja otan onnitteluja vastaan kyllä.. Mutta nyt raskausaikana en halua että ystävät seinille raskaudesta mitään kommentoivat kun en siitä itsekään vielä näin aikaisessa vaiheessa kommentoi, siksi näen vain itse mitä seinälleni kirjoitellaan.

 
joo, toi on ihan totta! Ja siis ei sillä etteikö saisi jakaa ihan mitä haluaa itsestään ja elämästään, mut tosiaan en tykkää siitä että sitä omana tietona pitämistä kummaksutaan. Kaikilla on omat rajansa mitä kertoo ja mitä ei. Toiset ei kerro juuri mitään itestään ja toiset ei jätä kertomatta juuri mitään itestään.
meillä on ollut yhessä kaveriporukassa tästä aiheesta puhetta ja väittelyä paljon :) ihan mielenkiintoista kun on aika eri näkemyksiä. lähinnä kavereiden kanssa puhuttu facebooksita ja mm. BB:sta jossa ihmiset on aika "paljaana" koko suomelle...ja paljastaa ihan tietoisesti itestään Ihan kaiken ("kun se on niin luonnollista"). ei jätetä mitään yksityisasiaksi. ja aika paljon on ekoista kausista muuttunut meno.

no joo, meni ihan aiheen vierestä, mut noi on vaan ajankohtaisia juttuja, varsinkin kun yks tuttu bb:ssa...........
 
Mun kommentin takiako täällä tunteen niin lämpeni.. :) Mä puhuin vain omasta puolestani ja miten itse teen. Jokainenhan toki tekee omat päätöset mitä laittaa ja mikä näkyy kenellekin.
Kyllä mä tiedän,että munkin fb kavereissa on sellasia,ettei näytä välttämättä edes mulle kaikkea ja voi olla niinkin,että joku laittanut ettei halua nähdä mitä kuvia mä julkasen ym.
Jos fb oikein ahdistaa niin sieltähän voi oman profiilin vaikka hetkellisesti 'piilottaa' niin ei tartte kenellekään kertoa mitään. :)

En mäkään nyt ihan kaikkea kerro ja kaikkia mahdollisia kuvia sinne laita.
Niin ja mä en kummastele sitä,että jos joku ei halua kertoa asioitaan julkisesti.Se,kun on edelleen on jokaisen itse päätettävissä mitä laittaa.
 
Ikuisuus: Itellä välillä todella kovaa migreeniä, ollut aina, mutta nyt raskaana etenkin ollut rajujakin oksentelukohteuksia, neuvolassa käytännössä kiellettiin kaikki lääkkeet niin oon koittanut selvitä ilman ja tosiaan ennen oon syöny vahvojakin lääkkeitä ku leipää.. Aika hermoja raastavaahan toi on ollut, mutta en jotenkaan uskalla uhmata neuvolaa kun esikoisesta kyse enkä oikeen mistään mitään tiiä :) en tiedä sitten jos olis noin, että ois pysyvämpää kipua kun kohtaukset niin voisin olla sortunut, onhan se omakin hyvinvointi tärkeää!

Ja FBstä, ite kyllä pitäisin asiani ominani, en häpeästä vaan kaikenmaailman väärinkäytösten vuoksi, ja idioottien joiden kanssa ei ole mitään puhuttavaa niin ei tarvitse puuttua mun elämään tai tietää siitä mitään erityistä. Onneksi on rajoitukset niin jos jotain kertookin niin saa kuitenkin päättää kuka sen lukee! Joten minusta hyvä vaan jos tosiaan on sukua muualla niin voi sitten sieltä etäältäkin helposti seurata perheen toimia ja muut puolitutut voi blokata ulos:)
 
Itse kyllä sain Marthan kirjoituksesta käsityksen, että puhuikin vain omasta puolestaan :) Minun puolesta myös jokainen saa kirjoittaa Fb:ssä mitä haluaa, vaikka itse en siellä oikeastaan mitään kirjoittelekaan. Ainakaan julkisesti. Olen tosiaan myös rajannut kaverilistoja, joten kaikki kuvat, lapsen kuvat mukaanlukien, näkyvät vain läheisimmille. nsimmäisestä raskaudesta kerroin kyllä heti ekan ultran jälkeen, ja laitoin masukuviakin. Nyt ei ole ollut tarvetta, kun en tuonne muutenkaan mitään päivittele. Ehkä sitten joskus, jos sattuu vatsa kuvissa näkymään :D En siis peittele, mutten myöskään erikseen ilmoita asiasta :) Ne ihmiset jo tietävät, joiden haluankin.
 
Ei toi mun kommentti kellekkään suoraan ollu tarkotettu :D ihan yleisesti kun monet kaverit ihmetteli esikoisestakin et miks en laittanu mitää ja millon vauvasta kuvia jne. Eivät vaan millään ymmärtäneet että kaikki ei halua siellä tuoda julki kaikkia asioita. Ja en tätä raskautta peittele mutten vaan oo muutenkaan sellainen joka siellä muutenkaan kirjottelee mitään päivityksiä. Ja oon kaveritki karsinu niin et kaikki on sellaisia joille sanon heipat kun nähdään mutta silti en halua tätä sinne laittaa.

Tiedän myös ihmisiä ketkä laittavat heti facebookkiin kaiken, esimerkiks kun lapsella tulee eka sana niin ekana juostaan siitä facebookkiin kirjottamaan eikä oo edes lasten isälle keretty kertoa siitä.. Mut kukin taplaa täällä tyylillään :)
 
Mua vaa vähä ärsytti tää ku sanoin täälä et kirjotin facebookii, nii tuli kommenttia "eevi sinne facebookii ei kaikkea kannata laittaa/kirjottaa" tai jtn siihe suuntaa, ku en mäkää täälä kommentoi niille jotka ei laita sinne "kannattaa kyllä laittaa".. Mä laitoin sinne niin ainoastaan jotku läheisimmät ihmiset tuli kyselee "onko isä sama, meneekö teillä nyt hyvin, kuka on isä" tai serkku ym. ei kukaan kenenkaa en ole niinkää tekemisis. Mulle olis muutenki ihan sama mitä ihmiset kommentoi siitä asiasta, se on mulle iso asia jonka haluan siel julkaista, se ei kuitenkaa tarkoita sitä et kirjtoan kaiken sinne esim "söin just tätä, ja tein tätä" ym ym. , Mut anyway tästä ei sen enempää , enkä halua tästä itse enää jauhaa :)
 
Tää facebookki asia on just sellanen aihe että siitä on turha jauhaa kun kaikilla on ne mielipiteensä ja jos siitä alkaa puhua niin siitä ei tuu ikinä loppua kun kaikilla on eri mielipide asioihin ja siihen mitä itsestään tuo julki ja millä tavalla. Mulla itelläni on vissiin joku 60kaveria facebookissa, joskus oli monta sataa mut oon niitä paljon karsinu juurikin siks et mua ei kaikkien asiat kiinnosta ja taas mä en halua et mua kytätään.. Ja ne 60 kaveria ei siltikään kaikki oo mitään best friend forever kavereita ne vaan sattuu oleen siel joukossa... Mut mä oon huomannu et siitä facebookista on vähän tullu sellane että ihmisiin ei tarvi sit millään tavalla konkreetisesti olla yhteydessä kun sä näät jo kaikki mitä sille kuuluu kun vaa meet lueskelee.. siis joillekkkin tuntuu olevan tolla tavalla. Mulle se on ihan sama mitä muut kirjottaa vaikka ilmottas kun paskalla käy, se ei haittaa mua.

Mutta ne ihmiset mua ihmetyttää ketkä vinkuu, itkee ja valittaa kun kaikki tietää niiden asiat ja niiden asioita puidaan kylillä ja joka paikassa. Niin jos haluaa kaikki kertoa facebookissa niin sit on turha valittaa kun kaikki tietää kaiken. Ja vaikka kaikki ei olis sun kavereita tai yksityisyysasetukset mitkä tahansa super hyvät ni silti on aina joku juorukello niissä ketkä taas näkee kaiken...

Ja tää oli yleinen kommentti, kuten jo sanoin et sama se mitä muut kirjottaa :)
 
Ikuisuus: Itse jouduin tuossa n.13 vk syömään aika paljonkin pääsärkypillereitä. Nyt 15 rkv on tasottunut huomattavatsi. Mulla kyl teki sekin kuulemma, että kun ono herkä muutenkin pääsäräylle kun on tuota mikreeniin taipumusta.
FB: Itsellä on noita tuttuja joilla jo lapsi, joten ymmärrän kyllä mistä ihmiset puhuu. Miehenikin sano mulle jo, että ei meillä sit kiitos sitä systeemiä FB:hen, että: "nyt se kääntyy, nyt se kontaa, nyt se pieras, se teki sitä ja tätä" yms koko ajan lapsipäivityksiä 24/7 ja joka päivältä tyyliin 5 eri kuvaa mukulasta.
Itse oon aatellut FB henkilöille vasta joskus tammi-helmikuussa kertoa enkä yhtään ajemmin! ne joille kerrotaan asiasta, ni painotetana, että me ei haluta asiaa koko maailman tietoon, eli ei mtn fb päivityksiä mistä ihmiset joille asia ei kuulu ala kyselee ennenaikaisesti mtn. Ja itselläkin se, ettei mtn kauheita määriä kyl lapsesta mee nettiin. Jotain perhekuvia kastajaisista yms tilanteista kyl, mut ei pahemmin muuten. Et pidän ne vauvvakuvat ihan omassa albumissa kuvinani =)
Mut onhan se, jokaisella oma tyyli ja tapa ja jokaine tekee miten itsestä tuntuu hyvältä =)

Mut omia kuulumisia kans: Itseäni nyt jotenki ahdistaa kun tuo talvi tulee ja tuntuu ettei ole vaatetta mihin mahtuu! Varsinki talvitakki asia ahdistaa! Ku pitäs ostaa takkia missä mahtuu maha kasvamaan, mut ei tuota ylimäärästä ole ja ne on muutenkin niin kamalan kalliita. ja jotain villapaitojakin pitäs varmaa ostaa ettei jäädy. Äryks!!
 
Juu siis tietenki jokainen laittaa mitä haluaa ja kyl mäki tykkään kavereiden joitaki julkaisuja lapsista lukea mitä ovat sanoneet jne ja kuvia mut omiin periaatteisiin ei kuulu facebookissa minkään julki tuominen :) oli se sitte raskaus tai mikä tahansa muu asia. 
 
Eevi: Jos tarkoitat mun kommenttia, niin tarkoitus oli pahoitella kun (viestistäsi ei ilmenny että kuka sulta oli tollasia henk.koht asioista on tullu kyselee) ois vähän kyllä epäkohteliasta minusta. Siis että mieluummin onnittelisivat kuin utelisivat. :) Ja siksi siis että "ei kannata kaikkea kirjoitella" kun kaikki ei tajua olla kohteliaita ja toivoa vaan hyvää.. 

Juu mutta eiköhän jätetä koko facebook asia nyt rauhaan, kun ei siihen tosiaan tule loppua. :)

Lääkkeistä: Itse joudun käyttää atooppiseen ihoon rasvoja jotka iholääkäri on vahvistanut turvalliseksi. Kyllä se välillä aika pahalle silti tuntuu. Samoin särkylääkkeitä joutu viime viikolla päänsärkyyn nappailee muutamana päivänä. Mulla on myös pahimpiin allergiaoireisiin heinix käytössä ajoittain, sekin lääkärin luvalla. Neuvolassa ois kielletty noi kaikki (särkylääkettä lukuunottamatta), onneksi tuli tarkistettua asiantuntijalla, muuten ois aika tuskanen olo nyt mm. ihon kanssa. Toki kaikkea turhaa käyttöä vältän viimeseen asti.. 
 
Siilineiti: Joo taisin käsittää vähän väärin sun kommenttis :s kun tosiaan en niitä kirjottanut kuka kyseli.
 
Heips!

Sen verran pakko sanoa, että itse en kyllä suosittele ketään repimään koiraa korvasta tai mistään muustakaan kohtaa! Kyllähän sen tietää jos koiraa satuttaa että se ei siitä tykkää? Vai pitäisikö koiraa totuttaa kipuun? En ymmärrä tätä asiaa ollenkaan.

Oma koirani on kiltti lapsia kohtaan, koska on tottunut lapsiin ja osaa väistyä tilanteesta jos ei tykkää. En ole koskaan repinyt sitä kokeillakseni mitä se tekee, enkä siis missään nimessä suosittele kenenkään tekevän niin. Koira ei missään nimessä saa purra tai edes näytellä lapselle hampaitaan. Enkä koskaan ole antanut koirani tehdä niin. En päästä koiraani turhautumaan. 

Ihmisillä on eri mielipiteitä asioista, niin myös koiran kouluttamisesta. Tämä on minun mielipiteeni. 

Kaikille mukavaa syksyn jatkoa! :) 


-Cruise
 
Lääkkeet: Mä olen viimeisen vuoden-puolentoista aikana syönyt aivan mahdottomia määriä erilaisia lääkkeitä. Parhaimmillaan hain apteekista kerrallaan 300 tablettia eri merkkisiä lääkkeitä. Nyt multa on kielletty kaikki muu paitsi Paracetamol 500mg. Tosi kiva. Mulla on migreeniä mihin tuo ei auta eikä se auta oikein mihinkään muuhunkaan. Ohjeena on ottaa 2 tabl. 500mg paracetamolia ja jos migreeni ei hellitä niin päivystykseen. 

Kuopuksen raskausaikana söin kolmiolääkkeitä lääkärin määräyksestä. Ne oli määrätty unettomuuteen ja pelkään, että taas joudun hakemaan reseptiä, sillä en nuku juurikaan..

Isyyspakkaus: Minä tein yhdenlaisen isyyspakkauksen miehelle, kun odotin esikoista. Tuolla se on jossain tallessa vielä. Siellä oli ainakin vaippoja, jotain suklaata, samanlaiset paidat vauvalle ja isälle, sekä toki sellainen isä-paita. Vauvanhoito-opas ja mitä kaikkea. Pitääkin varmaan kaivaa se tuolta jostain kellarin kätköistä..

Me kerrottiin nyt viikonloppuna lapsille vauvasta. Kuopus on ihan innoissaan, että hänestäkin tulee isoveli. Kertoo lähes jokaiselle vastaantulijalle, että äitin mahassa on vauva ja hänestä tulee kanssa isoveli. Esikoinen hautas pään käsiin ja sanoi, toivottavasti se on poika  Että juu, näin meillä..
 
Tuo oli kyl ihana tuo isyyspakkausidea, saa nähdä miten käy.
eemi0806: Noh, lasten reaktio on kyl varmasti mitä parasta katsottavaa ja kuultavaa, voi vitsit. itselle tuli ainakin tuosta sun jutusta vaan hymy :D

Huomaa, ett' oon kärsimätön jotenkin, ku alkanut kutoa pikkuselle haalareita, mut jotenki tuntuu et ei niistä tuu mtn ja yms. Silti kauhee halu kutoo viel jotain isompaa, niinku kastemekkoa :DD
 
On kyllä tosi hauska idea. Täytyykin alkaa suunnittelemaan, mitä itse laittais isyyspakkaukseen. :D
 
Takaisin
Top