Lokakuun Lörpät

Mä en aio ottaa rokotetta vaikka sitä jo pariin otteeseen on kaupatta, en näe tarpeelliseks koska en oo muutenkaa koskaan kipeenä millään lailla. Viimeks pieni kuume ollu kaks vuotta sitten keväällä.. Ja hyvällä tuurilla mä saisin rokotteesta kuitenkin jonkun narkolepsian!
 
SE influenssa rokotus on aikani helsingissä ilmanen raskaana oleville. Mä oon miettinyt et ottaisin sen koska mul ei oo raskaus aikana mitään vastustuskykyä ja muutenki tosi heikko ollu nyt muutaman vuoden ajan :o
 
Se on kaikille raskaana oleville ilmainen koska kuuluu silloin ns. riskiryhmään.
 
Influenssarokote on ensimmäinen konkreettinen tilanne, jossa tajusin et hitto mun pitää ajatella tässä toistakin ihmistä. Outo tunne. :)
Mä oon aina ollut hieman näitä "ylimääräisiä" rokotuksia vastaan, ja niihin erittäin isolla varauksella suhtautuva. En ole ikinä influenssarokotetta ottanut, ja pitkän pohdinnan tuloksena päätin, että en ota nytkään. Kysyin myös miekkoselta, että mitkä hänen fiiliksensä ovat. Korrektisti tietenkin hän vastasti ympäripyöreästi ja siten että "teit niin tai näin niin on se kai ihan ok" :D
Oon aina huolehtinut hygieniastani ja varsinkin talvisin keskittynyt siihen, mitä syön ja miten pukeudun. Mulla on pieni bakteerikammo, joka ilmenee esim siten, että en ikinä julkisissa tiloissa tai kulkuvälineissä koske paljain käsin painikkeisiin tai kaiteisiin yms. Koulun mikrobiologiatunnit joskus vuosia sitten opettivat ihan tarpeeksi hyvin, mitä kaikkia pöpöjä niissä on :D

Maalaisjärjellä ja pienellä varovaisella huomioinnilla oon siis ihan hyvin pärjännyt jo monta vuotta. Jos olen sairastellut, on se ollut pääosin talvella kerran viikon flunssan ja keväällä/kesällä sitten enemmän, näin karkeasti jaoteltuna.
 
Huuhkaja: sama itsellä et oon kyl ollut tämmösii ylimääräsii rokoteit vastaan, mut nyt oon phdiskellut sen ottoa ku mulle tarttuu kaikki raskausaikana ku tää vasstustuskyky on iha olematon :(
 
Huh, kun on taas tullut paljon tekstiä tänne :)

Influenssarokotteesta, mekin itseasiassa tänään mietittiin työkaverin kanssa (joka myöskin raskaana) tuota influenssarokotetta että kannattaako se ottaa. Musta vaan tuntuu että mulla on sen verran hyvä immuniteetti (en ole ollut sairaana töihin paluun jälkeen eli ainakaan 3,5 kuukauteen), olen nuori ja suht hyväkuntoinen etten rokotetta ehkä halua ottaa. En halua turhaa riskiä rokotteen haitoista kun muuten ei ole riskitekijöitä (paitsi että olen hoitohenkilökuntaa ja raskaana :D). Olen kyllä yleensä rokotteiden kannattaja ja meidän poika ottaa kyllä kaikki suositellut rokotteet kiltisti ensi tiistaina. Mutta nyt jotenkin tuntuu siltä että tuo rokote ei ole minulle tarpeellinen, ainakin toistaiseksi. En ole varsinaisesti influenssasta huolissani, meillä käy tutkimuksissa niin monenlaista tallaajaa pöpöineen. Mutta jos tuntuu että vastustuskyky on heikohko, niin varmasti on hyvä päätös tuo rokote ottaa.

Tuosta tihentyneestä pissaamisen tarpeesta, mun käsityksen mukaan se tarve alkuraskaudessa liittyy vilkastuneeseen aineenvaihduntaan ja loppuraskautta kohden se kasvava kohtu painaa enemmän ja enemmän virtsarakkoa ja muita sisäelimiä. Eli ei se kohtu sieltä rakon takaa pomppaa tai nouse minnekään näillä viikoilla, sehän on kiinnikin siellä emättimessä lantion pohjassa :) Mulla on nyt ollut muutaman päivän ajan useammin tarve pissalle, olisinkohan juonut normaalia enemmän...

Ja sitten tuosta facebookissa ilmoittelusta, minä en ole tässä raskaudessa kirjoittanut naamakirjaan mitään mistä voisi päätellä minun olevan raskaana. Esikoista odottaessani laitoin raskauden puolenvälin jälkeen masukuvia fb:iin, mutta niin ettei niitä päässyt katsomaan kuin tietyt henkilöt. Samoin poikani kuvat näkyvät suurimmalta osin vain perheeni jäsenille ja tärkeimmille ystävilleni.

Mulla ei ole tänään mitään tähdellistä kerrottavaa, ensi viikon neuvolaa odottelen ilolla ja kauhulla. Ihana päästä kuulemaan pikkuisen sydänäänet pitkästä aikaa, mutta on niin sydäntä raastavaa kun tietää että esikoiselle samalla annetaan 1-vuotis rokotukset :'( Niin juu, poika täyttää perjantaina tasan vuoden <3 Ja viikonloppuna otettiin ensiaskeleitakin ;)
 
Mäkään en esikoisesta facebookissa ilmoitellut mitään ja kuukaus ennen la:ta laitoin asetukset niin ettei mun seinälle voinut käydä kukaan kirjoittamassa. Ja työkaveritkin huomas vasta marraskuussa (tyttö synty tammikuussa) että oon raskaana kun jouduin masua piilotella. Esikoisesta ei oo yhden yhtä kuvaakaan facebookissä enkä tuu laittamaankaan.

Ja tästä raskaudesta en aio myöskään laittaa sinne mitään, laitoin jo asetukset niin ettei sinne pääse seinälle kukaan huutelemaan mitää kun kuulevat. Enkä oo vielä edes kertonut kun parhaimille kavereille ja sukulaisille. Kerron itse niille joille tuntuu tärkeältä kertoa ja muut saavat sitte kuulla muualta ja tulla kertomaan itte että juorut liikku taas kerran hyvin. Inhoon sitä kun jotkut facebookissa ilmottavat KAIKEN! meijän vauva sitä ja tätä tai käynpäs nyt pissalla, nyt tulin pissalta ja käyn syömässä, no söin makaroonilaatikkoa ja nyt oon ihan täys meenpäs nukkuu jne.. :D 
 
Milly82:

Voimia stressaavaan tilanteeseen. Ymmärrän kyllä että varmasti välillä on hankala olla. :( Tuosta eläinasiasta löytyy monta puolta. Meillä oli esikoisen syntyessä koira. Yksi iso asia oli se, että asuimme rivitalossa ja koiran pystyi aamulla ja illalla päästämään vain pikaisesti pissille pihalle. Se on yks sellanen jonkin aikaa iso vaiva, jos on yksin (!) pienen vauvan kanssa kun toinen aikuinen ei voi koira käyttää. Huhtikuussa kuitenkin pitää aikalailla vielä vauvelia kääriä ja jos asuu kerrostalossa niin on oma hommansa päästä ulos asti. Toki vauvan kasvaessa ongelmakin on pienempi ja kesällähän ei tarvitse (toivottavasti) niin kauheasta pukea pihalle lähtiessä. Koira kyllä kasvattaa vauvan vastustuskykyä ja pitää myös äidin kiinni liikkumisessa ja ulkoilussa, että sikäli hyvä. Ja vaunulenkithän sujuvat hyvin koiran kanssa kunhan koiran rauhassa asiaan opettaa. Kissasta en tiedä, miten kissa teillä ulkoilee tai ulkoileeko lainkaan. Kissojen kanssa täytyy vaan olla varovainen että ei mene vauvan päälle nukkumaan, ne kun tykkää etsiä lämpimiä paikkoja johon käpertyä. Onko sulla naapurissa innokkaita lapsia jotka voisivat koiraa aamu/iltalenkkeilytyttää? Kannattaa miettiä tällaset apuvoimat jo etukäteen.Ja tietystihän sinä varmaan oletkin päätäsi puhki jo miettinyt.. Alkuvaiheissa vauvaan ei kauheesti rahaa mene (ellei nyt osta kalleimpia merkkivaatteita jne härpäkkeitä -> en suosittele), mutta tiedän kyllä että eläinlääkärilaskut voivat nousta välillä aika hurjiksi.. :S
Tsemppiä!

Facebookista: Joo mä en tosiaan myöskään ole raskaudesta facebookissa ilmoitellut yleensä, puolivälin jälkeen tai loppuvaiheissa olen saattanut jotain heittää mutta ultra/mahakuvien latailu ei ole mun juttu. Enkä oikeen ymmärrä miksi ihmiset niitä sinne laittaa mutta jokainen tietysti tyylillään.. Raskaus on iloinen asia, enkä mahaani kyllä muuten alun jälkeen piilottele, mutta en luota ihan tohon facebookkiin. Tytöistä on kuvia siellä, mutta ne näkee vain lähimmät ystävät. Syntymästä on sitten kyllä ilmoitettu (rajattuna) ja onnittelut on siihen saaneet tulla..

Huh! Täällä alkaa maha jo pömpöttää aika mukavasti. Ei paljon jätä arvailujen varaan, olen niin pienikokoinen muuten.. :) Toisaalta hauskaa kun näkee ihmisten ilmeitä, ihan eivät vielä uskalla kommentoida (puolitutut) mutta pitkiä katseita alkaa jo saada. :D Viimeinen kerta luultavasti itsellä kun tästä ilosta saa nauttia, niin otetetaan sitten kaikki irti.. ;D


Ai niin ja influenssa-rokotteesta. Olen kaksi kertaa sen ottanut, ekan kerran sitten sairastin rokotteen jälkeen ihan hirveästi. Sattumaa kenties mutta jäi vaivaamaan. Toisen kerran otin sikainfluenssa-rokotteen itselleni ja esikoiselle piiiitkän pohdinnan jälkeen. Tämä on tosiaan ensimmäisiä konkreettisia asioita joissa tajuaa ettei ole vastuussa vain itsestään päätöksillään. Kohujen takia en ota uudestaan. Meillä tytöt saavat kaikki muut rokotteet,paitsi pneumakokki jätettiin ottamatta.. Vaikeita asioita joista on hankala sanoa toisen puolesta juuta taikka jaata..
 

Kyllä se kohtu painaa aika aikaisin sitä rakkoa. Tuolla vko12 sepostuksessaki lukee siitä... Ja muistelen jostain lukeneeni tuostakin, että kun kohtu alkaa kasvamaan "eteenpäin" niin paine helpottaa. Minulla ainakin loppui yölliset vessareissut melkeen kokonaan tuossa vko 12-13 kohdalla. Mutta eiköhän tämäkin ole kaikilla täysin yksilöllistä...

Meillä on läppäri rikki, joten kirjottelu jääny vaikka puhelimella lueskelen kyllä päivittäin.

 
itsekin odottelen mielenkiinnolla, miten omat kissani (2 kpl) suhtautuvat uuteen perheenjäseneen... toinen on tottunut nukkumaan kainalossa, mutta luulen, että valitettavasti täytyy karvakaveri blokata makuuhuoneesta kun vauva tulee. pelkään juuri tuota, että se menisi vauvan päälle nukkumaan. toinen kisu taas on välillä kova meluamaan öisin, että jos sama tahti jatkuu niin olemme miettineet, että se lähtee asustelemaan ainakin toistaiseksi maalle.

facessa en tosiaankaan aio mitään huudella raskaudestani, jollen sitten loppumetreillä höyrähdä. eikä mulle tulisi mieleenkään että kukaan kaverikaan (joka tietää) alkaisi siellä mitään kommentoida asiasta. eipä tuo nyt mulle ole muutenkaan niin suuri päänsärky, että mitä kukakin siellä kirjoittelee ja julkaisee tai jättää julkaisematta, ihan vapaasti jokainen tyylillään. :) mulla on yksityisyysasetukset, jotka estää puolituttuja näkemästä mitään mun statuksia tai kuvia. että kyllä mä syntymän siellä todellakin ilmoitan ja onnitella saa! sehän on hienointa, mitä mulle koskaan elämässä varmaan tapahtuu, joten en näe tarvetta salailla sitä, jos kaikki menee hyvin.
 
Siilineiti: Kiitos tsempeistä! Asun rivitalossa, että sinänsä se ulkoiluhomma ei mua huoleta, koska koiran voi tosiaan päästää sinne tarpeille, mutta kaikki muu sitten huolettaakin. Koira allergisoi välillä tosi pahasti ja sitä rään määrää ei voi kukaan kuvitellakaan, kun koira aivastelee ja muutenkin sairaana on tosi levoton. Siinä jää yöunet vähiin sekä koiralla että omistajalla. Kissa on ollu tarkotus viedä piikille jo ennen kun tiesin raskaudesta, että se on jo aika varma asia, että kissaa ei ole kun vauva syntyy. 
Mutta eiköhän ne asiat tässä ajan myötä järjesty.. eipä sitä kannata ressiä ottaa :) 

Minäkin olin lukevinani jostain, että kyllä se pissaushomma liittyy myös siihen, että kohtu painaa rakkoa.. mutta kyllähän se aineenvaihduntakin sitä lisää. 

Tänään oli neuvola ja kaikki oli hyvin vauvalla ja minulla. Ihana sydämensyke siellä kuului.. aina sitä ressaa, että kuuluuko niitä.. =/
 
Onko muuten muita veriryhmältään rh-negatiivisia? 
Sain tietää olevani 0-, joten joudun pariin ylimääräseen verikokeeseen... 
 
Milly82: Aivan, kyllä ne asiat yleensä siitä järjestyy, tavalla tai toisella.
Minä ole myös rh- negatiivinen. Mulla se ei ole ollut ongelma aikaisemissakaan raskauksissa, toivottavasti ei siis nytkään.. Verikokeita vaan kolme kertaa kontrollina raskauden aikana ja toisen lapsen synnytyksen jälkeen sain sen rokoteen (vasta-aine vai mikä olikaan) kun selvisi että nuorempi tytärkin on rh -.
 
Lemmikit: Meilläkin on koira ja kissa. Kummatkin aiotaan pitää, jollei jotain pakottavaa estettä eteen tule (kuten lapsen vakava allergia). Itse odottelen jo innolla kunnon vaunulenkkejä koiran ja vauvan kanssa. Koiraa koetetaan jo nyt kouluttaa hieman olemaan koskematta esim. (kissan) leluihin, joita lattialla pyörii. Aiemmin se on repinyt kaikki riekaleiksi heti, ja pelkään että se omisi myös vauvan lelut itselleen. Eiköhän se nämä temput ehdi oppia kun aikaa on vielä kuitenkin aika paljon vauvan tuloon. Makuuhuoneeseen emme sitä myöskään enää päästä ollenkaan öisin. Kissan suhteen jännittää hieman ne nukkumispaikat. Voin vaan kuvitella, että vaunun koppa olisi aivan ihana paikka käpertyä unille. Sen sijaan jotenkin luotan kuitenkin, että se ymmärtäisi olla käymättä vauvan päälle. Kissaa ei näissä asioissa oikein voi kouluttaa, vaan ainut keino lienee pitää vaunut paikassa johon kissa ei pääse. Pinnasänkyyn en usko sen menevän korkeiden reunojen vuoksi.

Some: En ole kertonut raskaudestani facebookissa, mutta luulen, että jossain kohtaa puolen välin jälkeen laitan jonkun masukuvan profiiliini. Ja vauvan syntymästä kerron varmaan myös. Eihän tämä salaisuus ole vaan iloinen ja iso asia elämässäni. En kuitenkaan näe tarvetta sen enempää asiaa hehkuttaa siellä, sillä tiedän, että joitain sellainen voi ärsyttääkin.
 
Meillä on kanssa koira. Ja jännitin että miten esikoisen kanssa lähtee menemään mut meillä on menny todella hyvin :) täällä sulassa sovussa elellään ja koiraa jos ärsyttää tytön itku tai muu niin lähtee omalle paikalleen tai hyppää korkeammalle minne tyttö ei ylety :) alkuun oli hankaluutta kun tytölle alettiin hokea ei niin koirahan siinä sekos et mitä mä nyt tein mut nykyää kyl tietää et millon kumpaaki komennetaa :)
 
Minä olen myös rh-negatiivinen, mutta se ei ole minulle aiheuttanut muuta kuin ylimääräisiä verikokeita raskauksien aikana. Ensimmäisen synnytyksen jälkeen sain piikin, mutta toisen jälkeen en. 

Influenssarokotusta en aio ottaa. Pitkään pohdin, mutta päätin ettei meidän perheessä ota sitä kukaan. Ei edes esikoinen, joka kuuluu riskiryhmään. 
 
Meil on kans 2 koiraa, toinen on tosi arka ja varauksellinen uusia ihmisiä kohtaan,kyl mä sitä jännitin kauheesti ja sil on hrivee suojeluvietti mua ja meistä kohtaa, mut etenki mua, nii kyllä mä jouduin olee senkaa tosi tarkkana, sillo ku ada ei viel liikkunut jade vaa pysy poissa tieltä kaukana vauvasta, sit ku ada lähti konttaa jade vähä yritti sitä komennella mut ei kutienkaa purra mut se kyl laitettii ymmärtää et pitää käyttäytyä, välillä se on tykännyt adasta ja välillä tas ei oo ja sit se juossu tääl sitä pakoo, nty se tykkää adasta hriveesti ja alkanut sitä kohtaa herää suojeluviettiä, nykyää pussailee iha ada ja on sen kanssa. Meiä toinen koira taas olit todella mustasukkanen ku ada tuli koska se oli ollu meiän vauva, siitä kyl olin 100% varma ettei se tekis adalle mitään, se näytti mustasukkaisuutensa niin että rikkoi ihan KAIKEN , sisi vaikka oltii kotona se vaa tuhos ekan kuukauden. Sit se loppu, on tykänny adasta hirveesti siit sakka ku tultii kotii ja tykkää edellee tosi paljon :)
 
Minäkin oon mietiskellyt tuota influenssarokotusta, ja lopulta tulin siihen tulokseen, että sen otan. Olen talvella toivottavasti keikkahommissa opettajana, joten pöpöjä tulee kovasti vastaan. Alkuraskaudessa sairastettu normiflunssa tuntui jo niin karsealta, että en halua edes tietää, miltä influenssa tuntuisi... o.O Eihän se rokotekaan tietenkään mitään takaa, mutta jospa siitä jotain hyötyä olisi. Sinänsä oli hassua, että meillä ei terveydenhoitaja edes tiennyt raskaanaolevien ilmaisesta rokottamisesta, vasta lääkärineuvolassa sain vahvistuksen siihen, että se rokote tosiaan annetaan.
 


Katjuska83 kirjoitti:
Miten sinne facebookin ryhmään pääsi liittymään


Epäsuora kirjoittaa: "Siispä loin Facebookin ryhmän nimellä "Huhtikuiset 13" se on suljettu ryhmä.
Laittakaa joko minulle tai -masu-:lle yksityisviestinä täällä nimi ja jonkinlainen selvitys profiilikuvasta, että erottaa muista samannimisistä. Pyydämme teitä sitten kaveriksi, kutsumme ryhmään ja poistamme kavereista.
"
 
Takaisin
Top