Lokakuun Lörpät

ElMa86

Puuhakas puhuja
Joulumammat 2016
Maaliskuiset 2022
Jos siirryttäis tänne höpöttelemään... ;-)
 
Minä oon pitäny syyskuun hiljaiseloa vaikka oon kyllä käyny lukemassa teijän jutusteluja. Ite alotin työt taas vuoden tauon jälkeen ja tuntuu että kaikki voimat uppoo töihin. Mutta nyt lupaan tsempata tätä kirjoittelua. Itellä ultra vasta 11.10 jolloin viikkoja jo 12+5 Sitä siis odotellaan ;-)
 
Ai ai ai se on JO lokakuu! Vähänkö on hienoa! :))

Mä en oo tänne nyt pariin päivää mitää kirjotellu, kun ei oo ollu mitään sanottavaa/asiaa.. Lukenut oon kylläkin muiden juttuja :) Itse kävin perjantaina seurannassa taysissa. Vauvalla oli kaikki hyvin ja pituutta oli kertynyt jo 7cm siis pää-perämitta. Kuitenkin määrättiin primaspania syötäväksi, koska noissa isoissa virtauksissa jokin pienen pieni häikkä niin varmuuden vuoksi sitten pitäs syödä niitä :) Ei tässä oikein muuta sen kummempaa..

Paitsi onko jollain tietoa siitä missä istukka sijaitsee? Mulla se on tossa edessä ja se ärsyttää koska liikkeet luultavasti tuntuu vasta paljon myöhemmin, kuin että olisi takana.. hö.. Viimeks oli istukka takaseiässä ja liikkeet tunsin joskus rv15+...
 
Meillä kanssa kuulemma edessä, mutta eikös se näillä viikoilla vielä elä tuo istukan paikka? Vauvasta saatiin ajat sitte se nukkumapussi :) tosi kätevä pyörivällä muksulla.

Tää haluaa purkaa kiukkuvitutusta.

Olen ollut ihan yliväsy ja jalkapohjat huutaa hoosiannaa työpäivän jälkeen, alaselkä on kipeä ja töissä valtaa huono olo koska siellä ei välttämättä kerkiä syömään (ei pysty, kun asiakkaita lappaa ja yksin ollaan..) 8 tuntia on pitkä aika olla jalkojen päällä ilman taukoa ja syömistä. Viime viikolla perjantai oli ainoa veepee. Mä olen niin puhki, kotona ei todellakaan jaksa / pysty lähtee koirien kanssa lenkille, koska jalat ei kestä (poika vitsaili että tarviikko äiti kepit, näytät ihan vanhalta papalta) saati sitten seisois hellan edessä :(

Soitin neuvolaan tänään töissä ollessa, kun oli soittoaika. Pyysin josko saisin huomisen lepopäiväksi, kun olen ihan loppu, keskiviikkona on vapaapäivä ja neuvolalääkäri.

Juu ei. Supisteleeko? Ei me terveydenhoitajat kirjoitella sairaslomia. (TÄH??) Kyllä sinun pitäisi varata lääkäriltä aika.

Niin siis huomisesta on kyse, se lääkäri ON keskiviikkona.

Juu ei..

Selvä, unohdetaan koko juttu ja länttäsin luurin sen akan korvaan, alkoi itkettää ihan hirveesti, vitsi kun mä OLEN VÄSYNYT.

Itkun sain loppumaan siihen kun tuijotin puhelinta ja sanoin ääneen Vitun Lehmä, asiakkaat odotti ja piti mennä takaisin hymyilemään.

Jumaleissön!! En kuuna päivänä mene sen eukon vastaanotolle, ihan sama vaikka maksan yksityisen. *monta kirosanaa* Se yritti soittaa kaikki 5 krt takaisin en vastannut meni niin hermo. Mennään sitten huomenna töihin että pääsee takaisin kotiin makaamaan. Kukahan tulis tekee kotityöt ruoat ja lenkittää koirat :/
 
Niin siis se neuvolan täti = terppari, eli mitä hyötyä? Soittoaika sillä on 12-13 ja mä herään töihin 5.20 ihan sama ottaa niin kupoliin. Keskiviikkona on lääkäri.
 
Sanna77: Tiedän tunteen, kun mulla esikoisen raskaudesta oli kamala pahoinvointi, niin jo oli vaikea terkkarin kirjoittaa saikkua yhtään(voihan ne pyytää et lääkäri kirjottaa jos ne ei itse halua!). ja saahan ne kirjottaa sen muutaman päivän! no, itellä se pahoinvointi oli niin kamala et sitten kun olin ihan kauheen pahassa jamassa, kuivunut ja lahtunut paljon, niin sit se kysyi multa et haluatko yhden päivän saikkua? hehheh. no sit lopulta mies vei mut päivystykseen ja olin 4vk saikulla ja tipassa. ne terkkarit on jotenki niin tottunut hoitamaan vaan sellasia rutiinijuttuja, et sit kun on jostain saikusta kyse niin ei muka voi tehdä...
toi sun työ kuulostaa ihan tosi rankalta! en varmasti pystyis ite tekemään! mua pyörryttääkin niin helposti jos oon pitkään jaloillani. toivottavasti saat asioihin vähän muutosta ja helpotusta :/

ite oon palannut töihin tänään, oli onneksi lepposa päivä ja ehdin jopa soittaa pari omaa puhelua päivän aikaan ja pitää pitkän lounastauon jne. toivottavasti pahoinvointi loppuu kokonaan , mutta oon tyytyväinen että tällaisena vointi nyt.
 
Syyskuun ketjun lopussa moni puhui niistä odotus ja vauvamessuista. Minäkin olin siellä sunnuntaina yhden vähän pidemmällä raskaana olevan ystäväni kanssa :) Tosin mulla kaikki se nännirasvan ja puhdistuspyyhkeiden tyrkyttäminen aiheutti lievän ahdistuskohtauksen. Oli jotenkin sellainen olo, että olen vähän liian vierailla vesillä siellä näiden asioiden parissa. Onneksi lapsen tuloon on vielä aikaa. Kai sitä pikkuhiljaa pääsee sisään näihin juttuihin...

Tuli myös ihmeteltyä vaunuja ja muita härpäkkeitä siellä ja kysynpä vaan, että mistä h***etistä sitä tietää minkälaiset on hyvät mitäkin vekotinta? Jotain rintapumppuakin on olemassa sen sataa sorttia ja jokaisessa on joku oma erityisvimpain miksi se on olevinaan parempi kuin toinen. Yksi yhteinen piirre niissäkin kyllä on; kaikki maksaa ihan hitosti liikaa. Kaikessa, mihin voi laittaa etuliitteen äitiys tai vauva, voi myös ilmeisesti tuplata hinnan. Näin sitä tyhmää kuluttajaa koijataan. Periaatteesta tekis mieli olla ostamatta yhtään mitään äitiysjuttuja. Ikinä. Mutta ei kai se auta, vaan jossain kohtaa on taivuttava.

Tulipa tästä nyt tilitys tiistaiaamuun. Sorry.
 
En ollut viime viikonlopun messuilla, mutta Minniäisen ihan samoilla linjoilla tuon vauva- ja äitiystavaroiden hinnoittelupoliitikan suhteen. Tähän listaan voi vielä lisätä koirakamat - ja pyytää voi ihan mitä vaan...

Mistä sen "parhaan" sitten tietää? Olen turvautunut monessa äitiystäviin, niin on voinut välttää ehkä joitain pahimpia huteja.
 
Heippa!

Täällä syyskuun vaihtuminen lokakuuksi tiesi vaativampia työtehtäviä. Eilen oli kaikennäköstä koulutusta ja muuta työpäivän päälle, joten sainkin tehdä töitä täydet 12h! Arvaatkaapa olinko väsynyt illalla, kun kotiin pääsin kahdeksan jälkeen. Ei siinä lasten kanssa enää jaksanut (eikä ehtinyt) puuhailemaan. Nyt seuraavat 3kk saan siis tehdä vähän enemmän töitä (jos jaksaminen riittää) ja sitten tammikuun alussa taas katsellaan millaisiin työtehtäviin siirryn. 

Olen edelleen väsynyt, vaikka viikkoja on kasassa jo 14. Huonoa oloa ei juurikaan enää ole, mutta ei se ruoka maistu muutenkaan. Paino ei ole lähtenyt nousuun, vaan edelleen ollaan 3-4 kiloa miinuksella lähtöpainosta.

Miten usein teillä on neuvolakäyntejä? Minulla ensimmäinen oli elokuun lopussa, rv 7+. Sitten oli np ultra rv 11+ ja seuraava neuvola on nyt lokakuun lopussa rv 18+. Aika pitkät välit meillä täällä. Ja tuo ultra siis tehtiin sairaalassa.

Noista kaikista äitiyshärpäkkeistä.. Olen itse harkinnut asioita aika paljon ja edellisten lasten kanssa ostin vain sen mitä koin tarvitsevani ennen lapsen syntymää. Jokin niistä ostoksista osoittautui ihan turhaksi (esim. kuopuksen kanssa emme kertaakaan tarvinneet hoitopöytää, esikoinen ei viihtynyt sitterissä, mutta kuopus nukkui siinä päiväunia vielä 8kk iässä), mutta jotain piti sitten hakea kaupasta, kun ilman ei olisi selvinnyt (rintakumit esim.). Nyt kun kaikki vauvakamat on hävitetty jo aikoja sitten niin ajattelin ostaa valmiiksi vaunut, turvakaukalon, vaippoja sekä tuttipullon ja muutaman korvikepurkin. Minulla ei ole imetys onnistunut kummankaan kanssa kovin hyvin (ekaa 2kk, tokaa 4kk), joten varaudun jälleen siihen, että pieleen menee. Sängyn voi ostaa ihan hyvin vasta synnytyksen jälkeen (kumpikin nukkui ekat kuukaudet vaunujen kovassa kantokopassa) ja sitten tosiaankin niitä tarvikkeita sitä mukaa mitä tarvitsee.. Näin minä olen tämän suunnitellut :)

 
Eemi0806, mä olen käynyt yhden kerran neuvolassa, yhden kerran np-ultrassa ja huomenna on neuvolalääkäri, muut ultrat mitä ollu aikaisemmin olen omasta pussista maksanut ja jatkossa tulen varmaan maksaa noi neuvolakäynnitkin, on sellai palko nenässä, ellen sitten saa käydä 20km päässä toisessa kunnassa.

Jaksamista sulle töiden pariin, mä en pystyisi ihan vaan siksi kun meil ei istuta :( Viikko sitten tein 10h päivän ja olin kuolla pystyyn, koko hela dagen meni 3 kahvia ja viineri. Viinerin syömiseenkin voi mennä 15minsaa kun haukkaat, palvelet, haukkaat, palvelet, kahvit menee kahdella kulauksella seisovilleen. En haluaisi valittaa, viihdyn työssäni, olen sosiaalinen ja touhukas, mutta jotenkin nyt mä olen ihan sippi. Vanhuus ei tuu yksinään. Kai.

Noissa ostoksissa samaa mieltä kaikkien kirjoittajien kanssa mitä tähän mennessä tullut. Ihan btw, meillä nännirasva missä lampaan rasvaa (muistanko oikein) oli ehdoton hitti kun imetti, nänninpäät oli alussa niin rikki ja ruvella että se auttoi nopeasti, ihana rasva :) voi käyttää muutenkin vinkvink.



 
eemi0806: Mulla oli eka neuvola 7+2 ja seuraavaks mul no se ultra kättärillä rv 12+1 ja sit seuraava neuvola on joskus puol välissä
 
Mulla oli eka neuvola 8+ ja sit neuvolalääkäri 9+ ja nyt tänään 12+2 on se np-ultra. Ja seuraava neuvola on rv 16+. Ja siitä seuraava ultra se rakenneultra siel rv 20 tienoilla.
 
Mulla oli eka neuvola 6+5, Alku-ultra 7+1, nt-ultra tulossa 10.10. viikolla 11+1 ja  neuvola 15+1. Tuntuu, että tuo neuvola meni kauas. Viikko nt-ultraan ja sitä odotan kuin kuuta nousevaa. Olo ollut niin normaali, että mietin välillä onko kaikki ok, pääsääntöisesti olo on luottavainen.

Töissä olen jaksanut hyvin 10-12h päivätkin. Yövuorojen aamunukkumisen jälkeen päänsärkyä on välillä ollut. Meillä saa kyllä mukavasti hengähtää. Voin vaan kuvitella kuinka kamalaa on, jos koko aika jaloillaan ja ei kunnolla edes ruokataukoja.

29.10. mulla sokerirasitus. Pahoin pelkään, että häikkää on. Sukurasite kova ja pco taustalla. Onko muilla sokerirasitusta tuloillaan?
 
Mulla oli eka neuvola 6+2. np-ultra ensi maanantaina, eli se on 12+0. Sitten seuraava neuvola on 16+0. Lääkäriajasta ei mitään tietoa. Varmaan joskus 20+ viikoilla.

Välissä kävin kyllä vielä yhden ultran 9+1, kun kuukautisista laskien olisin jo pidemmällä, mutta se siis oli liian aikaisin niskaturvotuksen mittausta ajatellen, joten se oli ns. ylimääräinen kerta.
 


Tatuliini kirjoitti:
29.10. mulla sokerirasitus. Pahoin pelkään, että häikkää on. Sukurasite kova ja pco taustalla. Onko muilla sokerirasitusta tuloillaan?


Mä kuulemma joudun siihen, kertoivat että kaikki joilla BMI yli 25 siihen joutuvat. Mulla jotain 28. En ainakaan vielä oo huolissani, mut katellaan!

Olipa kiva ylläri kun kävin tsekkaas sähköpostini - osallistuin Odotus&Vauva-messuilla ties mihin arvontoihin, ja onni oli nyt sitten potkaissut ainakin yhdestä arvonnasta - sain 30e lahjakortin Missy Momin nettikauppaan! No, ei siinä kauaa nokka tuhissut kun ostin ekat äitiysvaatteeni :D
 


Tatuliini kirjoitti:
29.10. mulla sokerirasitus. Onko muilla sokerirasitusta tuloillaan?

Minäkin joudun sokerirasitukseen. Päivää en tiedä, tai oikeastaan se täytyy itse varata, enkä ole sitä muistanut tehdä, jos sillä nyt kiire vielä onkaan... Mutta sen tiedän, että viikoilla 22-24 se täytyy tehdä, sanoi neuvolantäti.
 
Mulla sokerirasitus pitää tehdä rv 12-16. Oonkohan sit erittäin suuressa riskissä, kun näin alusssa pitää tehdä.
 
Mä kans joudun/pääsen sokerirasitukseen. Mun mielestä se on toisaalta aivan perseestä, mutta parempi se on selvittää että homma hanskassa kun että tuliskin jotain yllätyksiä. Täällä meillä päin siihen menee kaikki oli laiha tai läski. Kun se koko ei siihen vaikuta että vois olla rd. Mä meen siihen joskus rv20 jälkeen ja itse se pitää varata. Ja tosiaan labrassa se tehdään kun siinä tarvii niitä verikokeita ottaa ym. On meinaa aika herkullista se juoma ;) HYI!
 
Takaisin
Top