Lokakuun Lörpät

Noista koirista,mä ennen adan syntymää kävin joka ikinen ilta koiaapuistossa, 4 kertaa viikossa about toisenka treeneissä ja omistin täysin elämäni vaa niille. Ku ada synty tottakai ne jäi vähemälle. Mutta edelleen saava huomiota lenkkejä ym, eikä niitä ole unohdettu :) treeneihin en tollee enää pääse ku ei mulla ole enää autoa ja siin vaaditaa autoa :( mut itsneäisesti kaikkea sit :)
 
Huuhkaja: Hyvä että pääsit säikähdyksellä! Liukkaus on kyllä petollista varsinkin syksyllä kun ei vielä sillä lailla muista sitä.

Isyyspakkaus: Kiva ajatus. Voisin itsekin väsätä sellaisen jossain vaiheessa :) Joku vauvan I love dad -paita tms. ois ainakin ihana laittaa siihen jos jostain löytäisi sellaisen.

Tuohon vakuutusasiaan pitääkin varmaan itsekin tutustua. Lisätietoja kuulen kyllä täälläkin mielelläni jos jollain on kokemuksia millainen ois hyvä.

Joko teillä muilla alkaa tulla jotain liikuntarajoituksia tai supistuksia tms. oireita?
Minulla ei vielä, mutta ihmettelen, kun kaikki koko ajan kyselee vointia ja tänäänkin olin eräillä messuilla esittelemässä, niin kollega pyysi koko ajan minua istumaan, kun kerran olen raskaana. Samoin hän ei antanut minun nostaa laatikoita. Ihmettelen vähän, kun olo on ihan normaali ja ihan hyvin pystyn nostamaan laatikoita ja jaksan seistä. Käynhän minä kuntosalillakin nostamassa painoja hyvänen aika! Melkeinpä alkaa ärsyttää tuo kaikkien hössötys, vaikka hyvä tarkoitus varmaan onkin. Eihän raskaus sentään sairaus ole. Onko muilla ollut tällaisia tuntemuksia?

Toinen juttu, niin en edes tiedä miltä supistukset tuntuvat. Osaako joku kuvailla? Ja missä vaiheessa niitä yleensä alkaa tulla? Nyt parin päivän ajan olen kuitenkin jo jotenkin enemmän "tuntenut" mahani ihan vaikkapa seistessä. Se on jotenkin raskaampi kuin ennen. Liikkeitä ei kyllä vielä tunnu, tai en tunnista. Tosin istukkakin on edessä, mikä kuulemma estää niiden tuntemisen kovin ajoissa, kai.

 
Kyllä vakuutusta kannattaa harkita, etenkin suuremmissa kaupungeissa asuvien, missä kunnallinen terveyden huolto on mitä on ja jonot pitkiä! Meillä on ollut molemmilla vakuutus siskoni kanssa ja oli kyllä pienenä jo niin kätevää vaan mennä sinne yksityiseen lääkäriin ja ainakin vanhempani ovat ehdottomasti vakuutuksen kannattajia. Ja me ei edes olla oltu kovinkaan kipeitä ikinä, mutta onhan se kätevä kun jos jotain epäileekin, voi tarkistaa asian samantien ennemmin ku odottelee kunnallista aikaa, puhumattakaan päivystys jonoista! Mä olin pienenä hurjan tapaturma-altis joten mulle se vakuutus oli senkin takia ehdoton, millon mikäkin paikka laitettiin pakettiin, ja mun siskolle se otettiin jo ihan varuiks hyvien kokemuksien vuoks, ja sattuikin 3-vuotiaana jo saamaan silmälasit niin vakuutus maksaa vieläkin mun siskon ollessa alaikänen suuren osan noista laseista. Ainakin meillä välillä tiukankin rahatilanteen keskellä etitään ne vakuutus rahat jostain vaikka väkisin! Kyllä se varmasti on tarpeen terveemmälläkin lapsella ainakin jossain vaiheessa elämää!
 
Pohjolassakin se on sen 600 euroa vain jos kotivakuutus ei oo samassa paikassa. Kotivakuutuksen kanssa se vuosimaksu on noin 300e.

Lasten vakuutuksissahan hinnat laskee vuosi vuodelta, mitä vanhemmaksi (ja siten vähemmän sairastavaksi) lapsi tulee. Mutta siksi se on alkuvuosina niin "kallis" (lainausmerkit siksi kun riippuu miltä kantilta katsoo), että silloinhan lapset eniten sairastelevatkin, mutta pointtina on just se että on si tauti tai tapaturma, niin pääsee yksityiselle hoidattaan lapsen paremmalla hoidolla kuin julkisella (sori niille, jotka julkisen puolen hoitsuja/lääkäreitä ovat, jos tästä loukkaantuvat).

Pelkät tapaturmavakuutuksethan ovat sitten ipanoille sen about 10-30e vuodessa :D

Kantsii myös vakuuttamisen asioissa pohtia sitä omaa vakuutusta sitten samalla ettei käy niin että lapsi ja koti on turvattu mutta äitiä/isää ei!!

--
Sain tänään lisää lastenvaatteita, ja äitiysvaatteita, jotka jäi kyllä vielä töihin. Töissä en sitten ees viitsinyt niitä hipelöidä, niin ne ehkä vähän unohtui. Samalla sain myös kantorepun, jonka toimintaa en myöskään ehtinyt katsella. Mut halvalla sain ison säkin kaikkee, niin ei haittaa jos kaikki ei sitten itselle sovikaan ja joutuu laittaan niitä eteenpäin.

Kerroin tänään taas parille kaverille raskaudesta, ja aaaaahhh sieltä tuli niin ihanat reaktiot! Kyseessä siis kaksi naisihmistä, jotka eivät todennäköisesti tule ikinä lapsia hankkimaan. Toki onnittelivat, mutta sitten se asia oli siinä ja asiasta ei sinällään ruvettu enempää puhumaan, tai ainakaan hössöttämään. Juteltiin asioista niinkuin ennenkin, ja tiedän nyt että heihin voin luottaa, jos kaipaan sellaista seuraa että haluan jättää kaikki vauvapuheet pois. Ihanaa! Tykkään siis oikein paljon. Mulla ollut niin pelkona, että pian mun puheet on vaan pissassa, kakassa, puklussa ja "en mä pääse tuleen ku mul o tää vauva". Nämä henkilöt pitävät minut vielä omana itsenäni, vauvaa vihaamatta. :)
 
Mä taas en ole ottanut vakuutusta esikoiselle enkä ajatellut tulevallekaan ottaa, tapaturmavakuutus toki on. Suomessa lapset hoidetaan kuitenkin hyvin (mun käsitys), neuvolat toimii ja kunnallisella puolella pääsevät useimmiten jonojen ohi. Ja jos oikein sairas lapsi on, niin hoito tapahtuu keskus- tai yliopistosairaalassa. Lisäksi yksittäinen käynti yksityisellä on n 70-100e, sama mikä menee parturikäynnillä. Ja yksi pointti on että asutaan maalla, eli ei aivan hirveesti ole yksityisiä lääkäreitä tarjolla.   
 


UskoToivo kirjoitti:
 Lisäksi yksittäinen käynti yksityisellä on n 70-100e, sama mikä menee parturikäynnillä. Ja yksi pointti on että asutaan maalla, eli ei aivan hirveesti ole yksityisiä lääkäreitä tarjolla.   

Se toki on eri asia, jos maalla asutte, mutta siinä vakuutuksessahan on just se pointti että pienellä omavastuulla sä käyt just sillä yksityisellä ja vakuutusyhtiö maksaa loput :)
 
Galadriel: Onko teillä ihan prismaa tai cittaria lähellä? Mä olen ostanut kestoliivinsuojat ihan prismasta.Ovat sielä missä kaikki tutit,pullot jne jutut ovat. Yhdessä paketissa taitaa olla 4kpl.Niitäkin taisi olla kahden eri firman myynnissä. Tulee ainakin pidemmällä tähtäimellä vähän halvemmaksi,kun kertakäyttöiset suojat. :)

Minniäinen Jos siis meinaat harjoitussuppareita niin niitähän voi tulla jo aika aikaseenkin.Niiden tietenkin kuuluisi kestoltaan olla aikas lyhyitä,eikä mitenkään hirveen jatkuvia.
Miten sitä osais selittää miltä tuntuu..Yleensä vatsa kovettuu ja alavatsalla saattaa tuntua sellaista jännää painetta. Eron kyllä sitten huomaa,kun synnytys lähenee/alkaa,koska ne supistelut on sitten jo jotain aivan omaa luokkaansa..
Jos tuntuu,että supisteluita alkaisi nyt olemaan paljon,eivätkä meinaa loppua kannattaa aina olla yhteydessä neuvolaan ja lääkäriin. 
Itse jouduin edellisessä raskaudessa vuodelepoon kotiin rv30 aikoihin,kun meinas muksu tulla vähän liikaaikaseen pihalle. Supistelut tuntui tuolloin nivusissa ja paineen tunnetta oli,etenkin silloin jos oli vaan kävelyllä ulkona.Piti oikein välillä istahtaa johonkin,kun tuntui niin pahalta.
Mä toisaalta ymmärrän kauheen hyvin tuota sun kollegaa.Koska raskaiden laatikoiden nostelu saattaa yllättäin tulleena tuntua selässä,nivusissa ym.Raskauden aikana lihaksisto kuitenkin joutuu ihan erilaiseen kohteluun,kun normaalisti.
Samoin myös raskauden edetessä on hyvä vaan aina,kun mahdollista nostaa jalat ylös,jottei ala tulee turvotuksia ym.
Itsellä esikoista odottaessa olikin niin,kun vanhustyötä teen ja asukkaat vuodeasukkaita ja raskaita kääntää niin välillä ottikin tosi pahasti selkään,vaikka kuinka ergonomisesti koitti kääntää.

Mä en edes tiedä mitä mahtaa tuon esikoismuksun vakuutus maksaa...Mies ne on hoitanut aina.. :) Ennen syntymää otettavaa vakuutusta ei saatu esikoiselle ja tiedän ettei saada tälle tokavekarallekaan.Otetaan sitten syntymän jälkeen taas.
Mulla ei ole lapsenhoidon kannalta mitään pahaa sanottavaa meitin arvauskeskuksesta.Aina ollaan päästy samantien jos on epäilyttänyt onko korvatulehdus ym.
 
Galadriel: Onko teillä ihan prismaa tai cittaria lähellä? Mä olen ostanut kestoliivinsuojat ihan prismasta.Ovat sielä missä kaikki tutit,pullot jne jutut ovat. Yhdessä paketissa taitaa olla 4kpl.Niitäkin taisi olla kahden eri firman myynnissä. Tulee ainakin pidemmällä tähtäimellä vähän halvemmaksi,kun kertakäyttöiset suojat. :)

Minniäinen Jos siis meinaat harjoitussuppareita niin niitähän voi tulla jo aika aikaseenkin.Niiden tietenkin kuuluisi kestoltaan olla aikas lyhyitä,eikä mitenkään hirveen jatkuvia.
Miten sitä osais selittää miltä tuntuu..Yleensä vatsa kovettuu ja alavatsalla saattaa tuntua sellaista jännää painetta. Eron kyllä sitten huomaa,kun synnytys lähenee/alkaa,koska ne supistelut on sitten jo jotain aivan omaa luokkaansa..
Jos tuntuu,että supisteluita alkaisi nyt olemaan paljon,eivätkä meinaa loppua kannattaa aina olla yhteydessä neuvolaan ja lääkäriin. 
Itse jouduin edellisessä raskaudessa vuodelepoon kotiin rv30 aikoihin,kun meinas muksu tulla vähän liikaaikaseen pihalle. Supistelut tuntui tuolloin nivusissa ja paineen tunnetta oli,etenkin silloin jos oli vaan kävelyllä ulkona.Piti oikein välillä istahtaa johonkin,kun tuntui niin pahalta.
Mä toisaalta ymmärrän kauheen hyvin tuota sun kollegaa.Koska raskaiden laatikoiden nostelu saattaa yllättäin tulleena tuntua selässä,nivusissa ym.Raskauden aikana lihaksisto kuitenkin joutuu ihan erilaiseen kohteluun,kun normaalisti.
Samoin myös raskauden edetessä on hyvä vaan aina,kun mahdollista nostaa jalat ylös,jottei ala tulee turvotuksia ym.
Itsellä esikoista odottaessa olikin niin,kun vanhustyötä teen ja asukkaat vuodeasukkaita ja raskaita kääntää niin välillä ottikin tosi pahasti selkään,vaikka kuinka ergonomisesti koitti kääntää.

Mä en edes tiedä mitä mahtaa tuon esikoismuksun vakuutus maksaa...Mies ne on hoitanut aina.. :) Ennen syntymää otettavaa vakuutusta ei saatu esikoiselle ja tiedän ettei saada tälle tokavekarallekaan.Otetaan sitten syntymän jälkeen taas.
Mulla ei ole lapsenhoidon kannalta mitään pahaa sanottavaa meitin arvauskeskuksesta.Aina ollaan päästy samantien jos on epäilyttänyt onko korvatulehdus ym.
 
Itse katselin vanhoja keskusteluja noista vakuutuksista. Niissä moni oli sanonut, että Pohjantähdestä on saanut vakuutuksen, vaikka Pohola, If ja muut oli hylännyt hakemuksen esim. vanhempien sairauksien ym. vuoksi. Tiedä sitten. Olisiko myös ollut Pohjantähti, joka korvaa apteekkimaidot, jos lapsella maitoallergia. Ilmeisesti kaikilla vakuutusyhtiöillä ei ole ainakaan tuota korvausta. Todella monella siis oli juuri Pohjantähdessä.
Meille tosin tuota tuskin tulee. Otetaan sitten riski, että käydään julkisella. Kyllä sieltä päivystyksestäkin ihan hyvä hoitoa on aina saanut, vaikka jonoa on. Ja ei täällä ainakaan minkään vähänkään kiireellisemmän asian takia ole joutunut jonottamaan. Saa vaikka päivystysajan, jos tarvis :) Omien vaivojen kanssa asia onkin eri, ja siltä osin kokemukset huonot julkisesta. Ja voihan sitä toki joskus käydä yksityiselläkin, jos tarve vaatii. Saahan tuohon 600€ hintaan muutaman käynnin sielläkin, tosin tutkimukset maksaa paljon.
 
Galadriel, näin meilläkin mentiin viime raskaudessa, eli loppu raskaudesta heitin miehen takin niskaan koiria käyttäessä :) Se päällä ei vaan viittiny lähtee minnekään ihmisten ilmoille kun hihatkin ylsi melkein polviin :D Laitahan sitten tuonne meidän käsityö-ketjuun kuvaa siitä kastemekosta kun se etenee, jollet ole jo laittanutkin ;)

Martha, meillä on 8-vuotias pitkäkarvainen collie ja se keisarinleikattu on 3-vuotias shetlanninlammaskoira. Saan Lunan varmaankin perjantaina kotiin <3

heidh, aijaa, aika erikoinen vaiva kyllä kuitenkin kun ei meinaa syytä löytyä :( Mutta kiva jos on helpottanut jo hieman vessassa ravaaminen ;)

merihevonen, onnea pienestä tätitettävästä! :) Ihanasti teidän poika siskosi vauvaan tuntuu suhtautuvan <3

Unki, tervetuloa joukkoon! Me ehdittiin seurustella vuoden verran ja asua yhdessä 4kk ennen kuin rupesin esikoista odottamaan ja ihan toivottu pienokainen oli. Hieman olitte kyllä meitä nopeampia :D. Tsemppiä raskauteen ja opintoihin!

Minniäinen, mulla on tullut repäisykipuja molemmille puolille alavatsaa jos liian nopeasti nousen. En oo huolissani, esikoisen aikaan samoille paikoille alkoi pistämään raskauden puolen välin jälkeen jos kävelin liian nopeasti ja se pakotti hidastamaan tahtia. Tässä raskaudessa joudun seuraamaan ettei kipua tule tuohon keskivatsalle missä mulla on sektioarpi, kun se on vielä niin tuore (niin ainakin neuvolan lääkäri mut hyväks asiasta pelotteli). Mua ärsytti sillon eka raskaudessa kun työkaverit mua paapo. Tässä raskaudessa ovat jättäneet mut rauhaan. Oisko siitä johtuen että sanoin useaan otteeseen sillon että en mä invalidi tai vakavasti sairas oo, ihan työkykyinen oon. Nyt kun mua itteä huolettaa tuo arven seutu niin otan ite tietoisesti rauhallisemmin kuin viime kerralla.
Supistuksista sen verran että harkkasuppareita voi tulla koko raskauden ajan (normaalia ehkä rv15 eteenpäin?). Ne ei mun mielestä tunnu oikeen miltään. Masu menee kovaksi ja jos on selällään niin se oikeen nousee esille etenkin alkuraskaudessa. Hassultahan se tuntuu, mutta ei pitäis sattua. Kipeistä suppareista mulla ei oo juurikaan tietoa, mutta masu kovettuu ja tulee sellanen jomotus masun tai/ja selän puolelle. Muistuttaa ehkä sellasta kovaa menkkajomotusta, mutta jokatapauksessa sen sitten kyllä tunnistaa. Kipeä suppari pakottaa pysähtymään.

Sairaskuluvakuutuksesta, kyllä me varmaan tällekin pienokaiselle otetaan se vakuutus jo odotusaikana kun esikoisenkin aikaan niin tehtiin. Ei olla kyllä vielä edes asiasta keskusteltu, mutta eipä tässä mikään kiire vielä olekaan :)

Ja sitten Erilaiset äidit, voi että mua pisti vihaks se tämän päivänen jakso! Että eletään sossun tuella ja ehkäisystä ei pidetä huolta! Sitten hommataan hienot pesukoneet (mihin ei meilläkään ois varaa vaan valittaisiin ehottomasti joku karvalakkimalli) ja ipodeja naputellaan. Arggghhhh, anteeksi. Mua vaan niin kiukuttaa tuollaset ihmiset jotka itekin myöntää ettei ole edes halua lähteä töihin vaikka se mieskin oli nuori, terve ja muutenkin täysin työkykyinen! Siinä näytetään sitten niille viidelle lapselle samalla mallia että kyllä Suomessa voi elää ihan hyvin ilman koulutusta ja työtäkin kun sossu maksaa.

Sitten omaa napaa; Mulla on alkanut tulla kipuja alavatsalle molemmin puolin jos nousen ylös liian nopeasti. En oo mitenkään huolissani kun esikoisen aikaan oli samantapaisia, mutta lievempiä kipuja samoilla paikkeilla. Vähän ihmetyttää kun mielestäni kohtu kasvaa enemmän vasemmalle puolelle vatsaa kun tunnustelen. Lähinnä siksi kun takana on sektio, ettei ole sen seurauksena mitään vakavampaa ongelmaa kohdun kasvamisen kanssa syntynyt. Täytyy kysellä seuraavalla neuvolakäynnillä.
Täällä jatkuu edelleen pahoinvointi vaikka syönkin töissä välipaloja. Lounaalle pitäisi päästä jo klo.10, mutta eihän se ole aina mahdollista kun potilaita tulee ajanvarauksen mukaan niin että vasta klo.11-12 on hiljaisempaa. Täytyy yrittää keksiä tuhdimpia välipaloja tässä pikkuhiljaa.
 
Mä katsoin juuri katsomosta sen Erilaiset äidit -jakson.
Siinä ei sinänsä ole pahaa jos joutuu hakemaan sossusta rahaa, mutta juurikin se pisti
vihaksi, ettei se mies viitsinyt hakea töitä!
Silloin voi luokitella sossupummiksi. Jos se työnhaku ei ole itsestä kiinni,
niin silloin ymmärrän, että joutuu hakemaan rahaa sossunluukulta.
Ja se, että tehtaillaan lapsia koko ajan, ettei vain tarvitse mennä koulutukseen tai töihin
(ja lapsilisä kasvaa...huh huh)...
Ja se pesukone! Ei hyvää päivää! 600€:n pesukone!!
Me, jotka käymme molemmat töissä, joudumme useastikkin miettimään, että mitä ostaa ja mitä ei. Ja meilläkin on ihan perus 6kg pesukone ilman mitään digitaalinäyttöjä.
Varmasti tuokin perhe olisi saanut hyvän ja suuren pesukoneen halvemmalla,
kun olisi vaan viitsinyt vähän vaivaa nähdä sen etsimiseen.
Mutta kukin taaplaa tyylillään. Mua vaan henkilökohtaisesti ottaa niin paljon kaaliin tuollainen, että ei VIITSITÄ omaa laiskuutta ja haluttomuuttaan olla töissä ja sitten haetaan sossusta rahaa ja ostellaan kalliita pesukoneita ja puhelimia!
Mullakin on ihan peruspuhelin, vaikka olen työssäkäyvä ja me kitkutellaan pienellä rahasummalla per kuukausi. Tuntuu jotenkin epäreilulta.
Toki joku voi olla erimieltä tässä asiassa, mutta näin minä tämän asian näen...
Elämä on monessakin asiassa niin epäreilua.
Ja isä olisi halunnut vielä lisää lapsia..... emoticon
 
Martha: Ai jaa, täytyypi kahtella seuraavaksi kun käy niissä jos löytäisi. No varmasti joo paljon parempi käyttää kestoliivejä. Ihan samaa oon sanonut jo vaipoista miehelle, että meillä ei tulla pahemmin näkemään vaippapaketteja, mikäli ei olla matkoilla :D

Unelma-Anelma: Mulla on tuon miehenki takissa se ongelma, et se tuskin mahtuu enää joulukuun jälkeen päälle. Ollana niin samankokosia kuitenki. Sillä on vaan jotenkin reilu yks talvitakki. Et veikaan kyl, että pakko jossainvaiheessa ostaa takki, kun ei tuo joulu ja pakkaset yleensä joulukuuhun lopu.
Mekko, ei hitsi... Oon niin kärsimätön, etät ku eilen lopetin, sain mitaksi n.7cm joka on musta tosi vähän kolmen päivän kutomisella =D Ehkäpä tuo tuosta.. jotenki hirvittää tuo leveyski ku kutoo 260 silmukkaa... ehkä mä saan sen huhtikuuhun mennessä just ja just valmiiksi =D

Mä en edes ymmärrä, miten jotku jaksaa olla sossupummeja. Ollaan molemmat työttömiä ja kirotaa joka kk ku pitää viedä kauhee lappukasa sossuun parinkympin takia. Mut tehdään se, kun ne maksaa isompia laskujakin pois (sähkö ja kotivakuutus lähinnä).
Ja nyt ku kuultiin et tulee lapsi, oon menos työkärin kautta lapsen syntymän jälkene uudelleenkoulutettavaksi siivousalalle jossa riittää töitä kuulemma vaikka millä. Ärsyttää olla kotona, ja muutenkin haluan, ettei lapsi opi "pahoille sossutavoille" niinsanotusti.

Omaa napaa: Voi vitsit että mulla on nyt ollu varsinki aamusin tosi höhlä olo. Mahalihaksista krinnaa ja jotenki vaan semmone omituine olo... Ilmeisesti issiaisesta johtuvaa kipuakin välillä oikeellapuolella selkää/kylkeä.
 
Erilaiset äidit närkästytti eilen myös täällä. Ensin rouva ihmettelee ettei he mitään sosiaalipummeja ole ja seuraavassa repliikissä mies kertoo ettei hae töitä eikä rouvakaan siihen pakota. Kotoa jos mistä arvot ja asenteet ammennetaan, mutta ehkä työnteko ei kaikille ole se tavoittelun arvoinen asia. Jäin myös miettimään miksi (no nykyään ehkä lapsimäärän ja talouden takia?), esikoista ei ole palautettu äidilleen, sillä kyllähän he lapsistaan huolehtivilta kuitenkin vaikuttivat.

Ensimmäisen jakson jälkeen olen ollut ihan tyytyväinen sarjaan, onhan niitä valtavirrasta erovaisuuksia sieltä tullut.

Esikoisella on vakuutus IFssä ja hintaan vaikutti mm. se millä omavastuulla sen otti. Muistelen, että se on reilusti alle 200 eur vuodessa. Ja onko sille ollut käyttöä? No ei! Tasan kerran olen poikaa lääkärissä käyttänyt. Mutta varmaan kakkosellekin se otetaan, miehen vastusteluista huolimatta. Olen tosin kuullut, että lähiarvauskeskukseen saa ihan samallekin päivälle ajan lapselle.

Anelma-Unelma, meilläkin on muuten collie. Sellainen vähävillainen versio, "laiskanmiehen lassie".
 
Muikkis ja unelma-anelma: Oon samaa mieltä teidän kanssa asiasta. Ei oikeesti kannattais hankkia lapsia jos ei viitti edes taloutensa eteen mitään vaivaa nähdä muutaku sen että jaksaa käydä kyselemässä mitä sossu maksaa jos ostaa sitä ja tätä ja tota.

Mekin käydään molemmat töissä ,mutta ei sitä rahaa silti oo mitä mulle jakaa, mutta mä oon silti tyytyväinen että pärjätään sillä rahalla mitä tulee ja se on pärjättäväkin! Joskus tarvii miettiä mitä sitä voi ostaa. Ollaan koitettu säästää rahaa pahan päivän varalle.. ja siitä on joskus ollutkin apua. Esim nytkin jouduttiin hankkiin uudet nastat autoon ja sit vielä kaiken kukkuraks auto hajos ja remppa oli pakko tehdä. Ne on näitä ihania yllättäviä menoja mistä ei voi etukäteen tietää:( silti mulla on ollu jotenki aina se että mä en kehtais mennä sossun luukulle, eikä me kyllä sieltä juuri mitään saataiskaan. Mä mieluummin kitkuttelen siihen asti että saan ite hoidettua asiat. Yksi ainoa kerta on kun joutu kääntyy sossun rahojen puoleen oli kun se meidän vauva kuoli! Ei meinaan ollu mitään ilmasta lystiä sekään homma tuhkaus-, hautauskulut ym.. Mutta muuten pyritään pärjäämään sillä mitä on ja käyttämään rahoja järkevästi.
 
Pakko tälläkin puolella hehkuttaa, että lapsivesipunktion tulokset tulivat ja terve poika tulossa =) Kyllä on helpottunu olo. Kiva tietää jo sukupuoli, meillä esikoinenkin on poika ja voin jo kuvitella veljekset tuonne leikkimään (ja tappelemaan) =).

Supistuksista sen verran, että mulla on harjotussuppareita ollu jo paljon. Mulla harjotussupistus tuntuu paineena alavatsassa ja vähän samalta kuin jännittäs vatsalihaksia. Neuvolasta sanottiin viime viikolla et harjotussupistuksia saa tulla vaikka miten paljon, niistä ei oo mitään haittaa ja ei tarvii rajoittaa liikkumista tai mitään mut jos kipua tuntuu ees vähäsen supistuksen yhteydessä ni sit tarvii olla heti yhteydessä äitipolille. Sit kuulemma harjotussupistuksia tulee helpommin kun on vain vähän aikaa edellisestä raskaudesta. Mulla harjotussuppareita tulee eniten jos joudun istumaan pitkään vaikka autossa, lenkkeillessä myös jonkin verran.

Oikeessa supistuksessa on mukana kipua tai jomotusta (selässä tai vatsassa tai joillain kuulemma reisissä) ja se selkeesti alkaa ja loppuu. Itellä ainakin tällänen kokemus, sitä on vähä vaikee selittää ku jokainen tuntee sen tietysti vielä erilailla.
 
Nyt täytyy vielä vähän täydentää tuota eilistä ärsytystä Erilaisista äideistä. Anteeksi jos pahoitin jonkun mielen tuolla kommentillani, taisin sanoa turhan kärkkäästi ja yleistää vaikka yleensä olen aika suvaitsevainen. Siis ei siinä mitään jos ei saa töitä tai ei ole työkuntoinen ja joutuu sossusta apua hakemaan, sitä vartenhan sossu on että se auttaa kun on vaikeaa. Se vaan tosiaan kiukutti kun mies selvästi sanoi ettei halua töihin kun ei kiinnosta. Ja sitten harmittaa se että tämäkin pari on sitä mieltä että hyvin Suomessa pärjää ilman töitäkin - niin kun muut maksaa verona heidän elämisensä ja lapsia tekemällä "kasvaa tulot"! Toiset käyttää sossua väärin, eikä heidän rahankäyttöään voida näköjään edes seurata. Nyt rupes taas ärsyttämään :D.

Nahkiainen, nahkacollie siis :) Täytyy sanoa, ettei tuo pitkäkarvainenkaan nyt kovin vaativa turkiltaan ole :D Tiedätkö muuten, että onko näiden kahden välillä luonteessa paljon eroa. Niitähän risteytetäänkin. Olikohan nyt niin että se pitkäkarvaisuus voi kulkea piilevänä tekijänä lyhytkarvaisten geeneissä tai jotain?

suklaasydän, onnea lapsivesipunktion mahtavista tuloksista ja poikalupauksesta! <3
 
Erilaiset äidit: Heh, mä eilen jo arvasin jaksoa katsellessani että aikamoiset keskustelut siitä varmasti syntyy.
Kyllä mäkin vähän kiehuin kun sitä katselin. Mua niin ärsyttää tuollaiset yhteiskunnan elätit, kun ei itse olla oman toimeentulon eteen valmiita tekemään yhtään mitään! Ihan turha kerätä sympatiaa kantelemalla niitä pyykkejä jätesäkeissä anopille, kun ei ole varaa pesukoneeseen. Niin, jos edes se mies kävis töissä niin varmaan olisi varaa..

Tuli vaan sellainen fiilis että siihen ohjelmaankin on haettu vaan sen kuvauspalkkion takia. Otaksun että joku palkkio mainoskanavalle myydystä ohjelmasta annetaan.

Muutenkin on aika kylmäkiskoinen mielipiteessäni sen suhteen, että jokainen on oman onnensa seppä. Ainakin rahallisissa asioissa. Toki elämässä voi sattua vaikka mitä ikävää ja yllättävää, mikä aiheuttaa taloudellisen ahdingon, mutta jos puhutaan ihan perusmeiningistä, niin turha valittaa kun ei ole varaa, jos ei ole mitään kiinnostusta käydä koulua saati hakeutua töihin, joista ehkä saa ihan ok palkkaa. Ainakin sen verran, että pystyy perheensä elättämään.
Kyllä se koulutus ja pieni sinnikkyys elämässä monesti kuitenkin näkyy siinä palkkapussissa.
 
Takaisin
Top