Lokakuun löpinät

Liikkumisesta vauvan kans: Eikö muualla saa vaunujen kanssa matkustaa paikallisbusseissa ilmaiseksi? Onko muka meillä jotenkin ainoalaatuinen palvelu, kunnan rajojen sisällä saa matkustaa siis ihan niin paljon kuin sielu sietää. 
 
Minul on noit supistuksii vaikken tekiskää mitää.. ei tarvi ku sohvalta siirtyä tuolille istumaa niin jo maha on kovana.. ja illalla ku käy nukkumaa niin sit niit tulee aika säännöllisin väliajoin ja sillo alamahassa on "menkkakipuja".. neuvolalääkärillä olen nyt käyny parin viikon välein ku kohdunkaula on pehmentyny ja auki, lääkäri sano et pääsis jo sisäsuullekki mut ei viiti alkaa ronkkii ku siit ei hyvä seurais jos se aukeais..[:D] ja oon ollu koko tän kuukauden sairaslomalla ja todennäkösesti oon siihen saakka kunnes äippäloma alkaa. Neuvolalääkäri on kieltäny kaiken kantamisen ja kaiken mikä voi rasittaa ettei laps tuu pihalle viel. Eli lepoo jalat ristissä![:)]
 
mitenkähän kuumeilu vaikuttaa noihin kohdunkaulan aukeamisiin ja pehmenimisiin kun mullakin viime lääkäri tarkastuksessa katsottiin olevan sormelle auki... nyt pitäis levätä varmaan niin paljon kun vaan jaksaa... kuumetta ei vielä ole mutta nousussa on...
 
Heissulivei, hyppään nyt mukaan tammikuun ketjuun, vaikka toki olen taustaillut ja lueskellut täällä jo ihan "viran puolesta" :) Aikamoinen porukka on jo tammikuisiakin täällä!

Toista vauvelia meille siis odotellaan ja raskaus on sujunut ihan ok. Vaikkakin eroa ensimmäisen odotukseen on selvästi, mm. alussa olin paljon pahoinvoivampi mutta menihän sekin sitten aikaa myöten ohitse. Päivät kyllä täyttyy tuon esikoisen kanssa touhuamisesta ja kodin pyörityksestä sen verran tiiviisti, että eipä tätä masulaista ihan hirveästi ehdi pohtia (voi raasua! Ottaa varmaan huomion kerjäämisessä kaiken takaisin sit synnyttyään). Paitsi silloin kun väsyttää ja liitoksia kolottaa ja oh ja voi!

Tuohon julkisilla kulkemiseen piti kommentoida, että ainakaan täällä meillä päin ei vaunujen kanssa pääse maksutta. Se on kyllä todella ärsyttävää, kun monella muulla paikkakunnalla pääsee ilmaiseksi esim. paikallisbussilla. Muistelen, että esim. Kuopiossa on juuri tehty päätös, että siellä alkaa maksuttomat matkat vaunuilijoille, olikohan se ensi vuoden alusta. Joten, se ei tosiaankaan ole mitään itsestäänselvää herkkua kaikille, valitettavasti!

Lueskelin tässä viimeisiä viestejänne ja hui hirvitys miten monella jo suppailee ja on paikat kehittyneet! Itse juuri eilen ajattelin, että ihmeen vähän on ollut harjoitussupistuksia, muistelen et esikoisesta ois kyllä ollut enemmän. Tai ehkä ne alkoi silloinkin vähän myöhemmin, ehtii niitä vielä tähänkin raskauteen tulla. Ne ei kyllä mitään herkkua ole, tsemppiä kaikille suppareiden kourissa kärsiville!

Ja oikein ihanaa ja rentouttavaa viikonloppua tammimasuille :)
 
Heips Tettemi, ja tervetuloa virallisesti mukaan [:D]. Sulla näyttää tulevan lapsosille synttärit sitten lähekkäin [:)].

Meillä on muuten tosi kallis julkinen liikenne, ja toimii jos asut tietyillä alueilla vaikka linjoja onkin kolmisenkymmentä. Täälläkin on tympeetä se, että kunnan rajan ylitys sitten maksaa. Naapurikuntia on kuitenkin ihan kiinni, eroa ei huomaa kuin kunnanrajasta kertovasta kyltistä. Kaikkien kuntien sisällä saa matkustaa vaunujen kanssa ilmaiseksi, mutta jos haluat rajan yli; joko maksat tai kävelet rajan yli seuraavalle pysäkille. Sama bussi tietenkin kulkee sen koko reitin kuitenkin... Kuntaliitoksia on tosin tiedossa täälläkin lisää, niiden myötähän tuo jää pois. Itse tosin ollaan muuttamassa niin että yksi kunta jää tohon väliin ja jos kaikki ei yhdisty niin ei auta. Mutta me asutaan jo nyt niin että oma auto on mullakin oltava jos haluaa kätevästi kulkea, eli omaan liikkumiseen julkinen liikenne ei enää vaikuta.

Niin ja Oulu siis kyseessä.
 
Kyllä pk-seudulla on hyvät oltavat muksujen (lue: vaunujen) kanssa julkisissa, kun on tosiaan ilmaista vaunujen työntäjällekin. Sitä sitten käytetäänkin ja ruuhkaisimmilla linjoilla ei välttis mahdu kyytiin mukaan. Tämä siis koskee pienten lasten kanssa vaunujen kanssa liikkumista, ilman vaunuja ei toimi.
 
Tuo rozien mainitsema kuntarajojen ylittämisasia on aiiivan järjetön.
 
Täällä Jyväskylässä onneksi mahtuu hyvin vaunujen kanssa menemään paikallisbusseilla ja ei tarvi kun ittensä maksaa, vaunut ja niissä matkaajasta ei tarvi maksaa. Nyt en muista moneen ikävuoteen asti lapsi pääsee ilmaseksi.
Katoin että Tettemin synnäri on täällä jyväskylässä. Mutta ootko mistä suunnalta? [:)]
 
Tämmönen tuli mieleen. Että kun me ei olla Antin kanssa naimisissa, kihloissa vielä ollaan, niin hänhän joutuu tunnustamaan isyyden. Googlesta lueskelin asiasta mutta en saanut selville että kuinka pian lapsen syntymän jälkeen tämä tulee tapahtua.
Tietääkö muut asiasta mitään?
 
Bofink, minäkin asiasta tietoa haeskelleena löysin vain, että ei voi tunnustaa ennen lapsen syntymää eikä lapsen kuoleman jälkeen. Eli sille ei ole mitään aikaa. Jos lapsi ehtii täysikäiseksi, lapsen pitää ilmeisesti itse hyväksyä isä [:)]
Perimysjutut tietysti ei tule ennen tunnustamista eli mahd. pian me ajateltiin asia hoitaa.
 
Joo ei meilläpäinkään tuo bussilla liikkuminen kannata. Mies meinas ostaa mulle 40 matkan kortin (max. 9km /matka) ku meni hermo kun ajelutin sitä ympäri kaupunkia niin tuli kotia 10 matkan kortin kanssa ja totes vaan että pääsee halvemmalla kun omalla autolla kulettaa ympäri kaupunkia..näin taas kaupunki tukee ajatusta yksityisautoilun vähentämisestä.. Nyt sit oon pyörällä menny kauppoihin ja mies töitten jälkeen tullut hakee tavarat ja mä polkenu kotiin. Mammat bussissa jättää vaunut sinne keskelle käy piippaamassa korttinsa ja palaa takasi.. Oota vaan Bofink ku me päästään vaunu vaiheeseen niin varmaan kerkiää tehä päätöksen et lapsetki joutuu maksaa ja saa kahteen kertaan korttinsa piipata.

On mullakin noita suppareita ollu aika paljon varsinkin töissä mut en mä oo aatellu et ne on ihan normaaleja..meinasin kyllä itekkin sitä saikkua lähtee kohta ruikuttaa ku meinaa väsyttää niin perkeleesti koko ajan..Jaksaa sängystä nousta, pedin pedata ja puoleen väliin aamulenkkiä mennä koirien kanssa kun alkaa silmät valumaan umpeen..välillä raajat ihan tärisee kun ei vaan jaksa ja joskus töissä tuntuu et huippaa ja pakko vaan istua ku ei jaksa..se ei oo kauheen kätevää tuolla keittiössä ollessa varsinkin jos on kauhee kiire. Rupee tökavereillakin menee jo hermo.

Mäkin oon miettiny tota isyyden tunnustamista mut en oo löytäny aikaa.. Muttakun et ne saattaa olla aika ärpäkkäitä ne haastattelijat, varsinkaan jos ei oo asunut yhdessä kun lapsi on saanut alkunsa jne..jeejee.. Eiks se ois sit helpompi vaan tehä isyystesti niin tarviis kenenkään käydä puolta päivää todistelemassa että on harrastetu sekisä sillon ja sillon..tyhmä idea.
 
kertokaahan tälle törpölle että mikä isyyden tunnustaminen?? onko joku pakollinen ja onko eri juttu kun isyystesti... :D
 
niin vielä lisään nyt kun tuli puhetta mieheni kanssa siitä isyyden tunnustamisesta kun itse otin asiasta selvää että mitä se käytännössä on ja miten se menee niin ihan päivän selvä juttuhan tuo on... no ei kait siinä, mieheni sanoi että ei aio tunnustaa isyyttä, kysyin sitten että miksi ei, koska hänhän on lapsen isä ja lisäksi elatus velvollinen ym. ym. mainitsin myös siitä että jos mies kieltäytyy isyyden tunnustamisesta voin nostaa asian kanteen... sanoi hän siihen että täytyy ensin tehä dna teasti ennen kuin tunnustaa olevansa lapsen isä ja elatus velvollinen... minä siihen että höpö höpö, mutta jos niin välttämättä haluat tehä ja maksaa lähes 300€ niin suostun kyllä siihen mutta rahaa en siihen hömpötykseen laita.. kovin tosissaan mies asiasta oli vaikka luulin että vitsinä sen sanoi.. mutta en osaa kuin vaan nauraa asialle ja ihmettelen suuresti sitä mitenkä paljon mieheni luottaa ylipäätään minuun ja kenenkä muunkaan lapsi voisi olla kun jo ennen plussausta molemmat tiesimme että todennäköinen varmuus tulla raskaaksi kun ei ole mitään ehkäisyä... että huh huh. äitillekkin asiaa ihmettelin ja hän ihmetteli myös että ääneen että taitaa olla poika rukka vähän hukassa näitten raskaus juttujen kanssa.. :D no jos herra näin tahtoo päättää ja selvittää asian dna testillä niin herra on hyvä vaan kiitos nam ja ottaa lainan ja tekee teastin... eilenkin keskustelimme raha asioista ja hän oli sitä mieltä että KAIKKI lapsen kustannukset maksetaan lapsi lisästä... aika niukasti lapsi elelee jos ei meinaa isän pussista lasta elättää ollenkaan... ei paljoo jää rahaa lapsi raukalle säästöön... toivoisin niin kovasti että isäni hieman selventäisi miesten ajatusmaailmaa ymmärtävänä miehelleni näitä lapsen tuloon ja raskausajan asioihin.. eihän tästä muuten tuu mitään... eihän kukaan oikeasti voi olla noin tyhmä...!!!!??? vai onko muilla esim. yksin huoltaja äideillä sitä ongelmaa ettei lapsen isä voisi tunnustaa olavansa lapsen isä ilman dna testin tekemistä kun tietää lauenneen sisään tai ylipäätään olleen yhdynnässä sukukypsän naisen kanssa!!!

hah hah ha!! en voi muuta kun huulipyöreänä ihmetellä rakkaan mieheni päähän pistoja ja päätöksiä ja ylipäätään ajatus maailmaa!!! Apuva tuunko hulluksi vai en... tosiaan on hyvä jos saisin varattua ajan neuvolaan niin että myös tuleva lapsen isä pääsisi keskustelemaan asioista yhdessä minun kanssani... ei tästä muuten mitään tule!! :D
 
lucky87, jep mielenkiintoinen ajatusmaailma sun miehelläs...!! Jos siis ei halua tunnustaa isyyttään ihan noin vaan, niin sinähän otat sillon yhteyttä lastenvalvojaan tai johonki, ja sitten se tulee pakotetuksi isyyden tutkimiseen ja tunnustukseen, äidillä ja ennen kaikkea lapsella on tähän täysi oikeus. Ja lapsilisäthän ei riitä lapsen elatukseen. Huh, ihan leuka loksahtaa mimmosia siis voi miehet olla!
 
Heips!

Tuosta isyys jutusta...

Milloin isyys täytyy selvittää?
Aina kun lapsi syntyy äidille, joka ei lapsen syntymähetkellä ole avioliitossa, lapsen isyys täytyy selvittää ja vahvistaa erikseen.
Avoliitto on eri asia kuin avioliitto. Kun lapsi syntyy avioliiton ulkopuolella - vaikkakin avoliitossa – isyys vahvistetaan tunnustamalla tai oikeusteitse.
Jos vanhemmat vihitään lapsen syntymän jälkeen Isyys on kuitenkin aina tunnustettava lastenvalvojan luona.
Kun isyys on vahvistettu
• lapselle voidaan antaa isän sukunimi
• isä voi toimia lapsen huoltajana joko yhdessä äidin kanssa tai yksin
• isä on velvollinen osallistumaan lapsen elatukseen
• lapsella on perintöoikeus isäänsä ja isän puoleiseen sukuun ja päinvastoin
• lapsi on oikeutettu eläkkeisiin ym. etuuksiin isän kuoltua
Isyys tunnustetaan lastenvalvojan luona lapsen syntymän jälkeen. Kummankin vanhemman käynti on välttämätön. Lastenvalvoja huolehtii isyyden selvittämisestä ja isyys vahvistetaan maistraatissa normaalisti n. 2 - 3  viikon kuluessa lastenvalvojalla käynnistä.


Isyyden selvittäminen Jos isä ei tunnusta isyyttään, äiti voi nostaa kanteen isyyden vahvistamiseksi.
Tällöin lastenvalvoja toimittaa isyyden selvittämisen ja tuomioistuin tekee päätöksensä selvitysten perusteella. Jos veri- ja DNA-tutkimukset osoittavat, että mies on isä, hän voi vielä tunnustaa isyytensä ennen kuin asia viedään tuomioistuimeen.
Kannetta isyyden vahvistamiseksi ei voi nostaa, jos äiti vastustaa sitä.


Lisäksi asia menee niin että, jos isä ei tunnusta ja haluaa/vaatii dna testejä niin ainakin pääkaupunki seudulla testi on ilmainen jos sen tekee heti/ samalla ekalla kerralla. Silloin kannattaa tosin sanoa että asiasta ei ole varmuutta.
Näin mun yksi tutut tekivät, sanoivat että asiasta ei ole varmuutta vaikka asia olikin (ainakin äidille) selvä mutta eipähän tarvitse sitten asiasta jälkeenpäin kinata.


Jotenkin minusta kanssa tuntuu oudolta miehesi puheet... onhan siinä oikeuksia molemmin puolin ja ne vaatii juuri sen tunnustamisen!! En tiedä miten "suullinen" sopimus tässä pätee jos tielle jotain ikävää sattuu
 
Lucky: Kyllä se dna-testi kannattaa tehdä jos sitä kerran tarjotaan (tosiaan ainakin pääkaupunkiseudulla sen yhteiskunta kustantaa isyyden vahvistamisen yhteydessä, ja monesti lastenvalvojat sitä ihan tyrkyttävätkin jotta ei tule sitten puheita jälkikäteen, minusta ihan hyvä juttu!).

Sinänsä tietysti kurja, että miehesi näin avoimesti osoittaa epäluottamusta sinua kohtaan. Ehkä voitaisiin ajatella, että hän on vain - niinkuin äitisi sanoi - vähän hukassa tämän vauva-asian kanssa nyt. Pikkaisen sekaisin päästään ja monenlaisia ristiriitaisiakin ajatuksia varmaan risteilee pienessä päässä ;-) Onhan se vähän söpöäkin!

***

Lapsilisä ei tule MITENKÄÄN riittämään lapsen kuluihin, ei sinne päinkään. Mutta sen asian ukkokulta tulee kyllä havaitsemaan kun se aika koittaa :-) Muista työntää lapsi heti hänen syliinsä, vaatia häneltä oman osansa kantamista vauvan viihdyttämisestä, kylvettämisestä, vaippojen vaihtamisesta. Siitä se kiintymyssuhde syntyy ja pian hän on valmis antamaan vauvalle ihan kaikkensa. Älä anna jäädä ulkopuoliseksi ihmettelijäksi enää vauvan synnyttyä :-)
 
Voi Lucky87 parka... Ei voi kuin myötätunto hymähdellä sinne suuntaan.. Parempi ehkä suhtautua huumorilla tohon tilanteeseen kun ruveta kauheesti pohtimaan. Ja kannattaa varmaan ottaa se neuvolaan mukaan tai keskustelemaan ees jonkun kanssa joka on jo isukki et paljonko rahaa vauvaan mene...Et onks se 100e (ko se lapsilisä on..) nyt vähän jo liikaa [:D] oisko lie jotain loppusuoran panikoimista.. Vähän meilläkin tuli kinaa et meillä on kaks läppäriä ja ukko oli sillei "mä haluun applen koneen!" ja sanoin vaan et kantsisko ootta vähän et mitä tää meidän uus raha reikä tuo tullessaan ja kun ei tosiaan sitä konetta tarvita mutku hän haluaa.. Huah.. "eikö enää saa mitään kivaa koskaan kaikki vaan menee vauvaan" no ei..mut ei me olla rikkaita et vähän jos käyttäs harkinta kykyä näissä ostoissa. Ehkä ne tajuaa sitten ku vauva tulee ja alkaa arki.

Jos sen testin saa ilmasi niin kai se sit kantsii tehä? Sit voi nóstaa ainakin kauheen draaamaqueen vaiheen miehen luottamuksen puutosta [:)] Ite kyllä jos mies sitä tahtois niin tekisin ihan suosiolla mut taitaa vaan kattoo "ettet sä missään käy kuitenkaan niin sä oo kerenny mua pettää" [:D] Mut kyl mua kieltämättä ehkä ärsyttäis aika paljon jos se sitä vaatis..
 
Huh. Onneksi mä oon ehtiny tuon miehen marssittaa maistraattiin. [:D] Yks huoli ja murhe vähemmän, niitä ku tuntuu olevan muutenki, vaikkei mies niitä aiheutakaan... On kyllä mieheltä lapsellista käytöstä, mutta jos se siitä vielä kasvais aikuiseksi...
 
Mä lajittelin tänään Pirjo-Petterin vaatteet pyykkikaappiin. Huomenna aloitan niiden pyykkäämisen. Sitten ne pitää vielä järjestellä kaappiin... Sen jälkeen on enää lelujen pesu ja meillä alkais olla valmista pientä tulokasta varten. Tosin pinnasänky ja hoitopöytä puuttuu vielä, ne tulee joulukuun alussa vasta.
 
Me ei oltu naimisissa ensimmäisen lapsen syntyessä. Ei siinä tunnustamisessa mitään kuulusteluja tai muutakaan ahdistavaa ollut. Suunnilleen vaan kysyttiin (henkilötietojen lisäksi), että ollaanko molemmat sitä mieltä, että mieheni on lapsen isä. Ja sitten vaan nimet paperiin. Ei siis mitään jännittämistä siinä asiassa. Synnytyssairaalassa on myös muuten sosiaalityöntekijä, joka voi tarkemmin kertoa, milloin ja mihin pitää ottaa yhteyttä asian tiimoilta, jos itse ei tiedä.
 
tänä aamuna tuli ukko kultani kanssa puheeksi tuo isyystunnustus hommeli uudestaan kun se niin jäi vaivaamaan ja huvittamaan ja sitten kun alkoi ukko ihmetellä että mikäs nyt kun ei vauva masua saa silitellä... tuumasin vaan että silitteleppä sitten kun dna testit on tehty ja naureskelin sitten perään... :) no ei ollut hän ressu tiennyt mistään tunnustuksista ja ei ollut tajunnut mitä tarkoittaa eikä ollut arvannut että voisi minua sillä loukata... no outoa sinänsä ja sanoinkin että kyllähän se pistää miettimään että minä se mua oikein pitää ja muutenki...

onneksi tajusi nyt asian ja kyllä todellakin aion laittaa koville miehen... mitään en nostele enää yksin ja mielelläänhän tuo tänään varmaan hyvityksenä eilisestä avusti akvaarion siivoamisessa ja imuroinnissa ja antoi silitys laudan että pääsen silittämään vauvan vaatteita ja harsoja ja jopa ihme kyllä kehui että ompa kivoja harsoja ja pieniä lakanoita... sitten kun lapsi tulee maailmaan niin kyllä pakotan sen töistä tulemaan synnärille mun kanssa vaikka kesken sen työn ambulanssi hälytys ajon ja lapsi vaan syliin ja sitä hoitamaan... se on vaan sille niin vaikea juttu suodattaa... lapsilisäänkin tais jonkulainen ymmärrys tulla kun sanoi että täytyy yhdessä sopia mitä maksetaan lisistä ja sanoi että lapsen lelut ja vaatteet ei kuuluu kuulemma lisistä maksaa... voihan se olla sitten taas toistamieltä kun sen älyää.. :) no mieheni on vaan tuollainen näköjään ja joka päivä opin hänestä jotain uutta, mutta kyllä se on osannu mua stressatakkin niin monta kertaa ja laukonu 1000x pahempia asioita suutuspäissään kun minä ikinä sille vaikka on tavarat lennelly päin näköäkin multa... :D mutta toivon todella edelleen että saan meille yhteisen neuvola ajan ja hänet sinne mukaan jos siellä osattais juurta jaksain selittää meille mikä tää raskaus on ja mitä on kun lapsi tulee maailmaan... se on niin iso juttu, minähän siihen olen jo kasvanut ja tiedän asioista paljon enemmän kun otan niistä selvää enempi... no antaahan ajan kulua...
 
Tuosta tunnustamisesta - joku mainitsikin, että voi olla läpihuutojuttu, mutta voi olla myös jotain muuta: Vaussa oli noin viikko sitten joku artikkeli, jossa sanottiin mm.
 
"... Jos lapsen siittämisen aikoihin pari ei ole asunut yhdessä, seuraa lisäkuulustelu. Selvitetään kenen kanssa seksiä on harjoitettu minäkin ajankohtana. Kuulustelu voidaan suorittaa myös eri huoneissa, jotta lausuntoja voidaan verrata toisiinsa.

Tunnustuksen jälkeen maistraatti joko hyväksyy tai sitten hylkää isyyden. Kaikki riippuu siitä, minkälainen lastenvalvojan lausunto on."
 
Eli voi olla helpohko juttu, jos kyseessä avopari, mutta voi myös olla ihan älytön tilanne kuulusteluineen ja itseäni tilanne yököttää jo senkin takia, että emme edelleenkään virallisesti asu yhdessä, emme myöskään lapsen syntymän jälkeen, joten tuossa artikkelissa oli myös sitä kauhukertomuspuolta, jossa oli tivailtu seksisuhteita ja niiden laatua - Minä lähden sitten siinä vaiheessa kävelemään, koska ei kuulu kenellekään muille kuin meille kahdelle ja siellähän voi jauhaa mitä soopaa tahansa jos haluaa.
 
Minusta tämä käytäntö on muinaisjäänne ja valtiokirkon ajamaa panettelua meitä ei-kristittyjä kohtaan. Ei miehet sentään niin tyhmiä ole, että lähtisivät tiedostetusti toisten lapsia tunnustamaan, elleivät jo itse siitä tietoisia, ja se on fakta, että se mahdollinen toisen isän lapsen tunnustaminen ei kyllä noilla kuulusteluilla paljastu. Sissus mikä yhteiskunta... Tekisivät kunnon tutkimuksen siitä, kuinka moni on jäänyt tällaisessa tilanteessa kiinni valheesta - varmasti asia menisi lähemmäs sellaista mallia, jossa isyyden voi vahvistaa ilmoituksella, koska käytännön hyötyä näistä "kuulusteluista" ei saada. Isyyden kiistämisiä tulee yleensä myöhemmässä vaiheessa, muttei varmasti enempää, vaikka siirryttäisiin keskiajalta nykypäivän ilmoitusmalliin, koska kiistämisen perusteet tulevat myöhemmässä vaiheessa.
 
Takaisin
Top