Lokakuun löpinät

Juuh, kuuma on täälläkin suurimmaksi osaksi. Meillä on kissat tyytyväisiä kun pidän häkkiin johtavan ikkunan auki nyt melkein koko päivän [:D].

Bofink: Kiitos [:)]. Nyt menee kyllä ihmeen hyvin, eilen piti ottaa kaksi lääkettä mutta muuten on tää viikko mennyt vain iltalääkkeellä ja on todella iso edistys kun viime viikolla piti ottaa välillä neljää.

Ihanaa, päästään viikonlopuksi tuulettumaan [:)]. Miehen työpaikalla on soppari yhden Vuokatin majoitusjärjestäjän kanssa ja mies varasi meille huomiseksi hotellin. Päästään kokeilee uutta kameraa kunnolla Vuokatin maisemiin kun on pikkupakkasta luvannut. Olen kotoisin 40 km:n päästä Vuokatista ettei nyt mitään eksotiikkaa luvassa mutta ihana päästä irti kotoo ja ei ole kyllä tullut muutamaan vuoteen Vuokatissa yövyttyäkään [:)]. Jos siitä sitten vielä jatkais itärajalle sukuloimaan niin eiköhän sitä jaksa taas öllistellä kotonakin.
 
Mulla ei ole kyllä yhtään kuuma! Vaikka olen sitä vähän toivonutkin, kun ei ole vielä edes päälle mahtuvaa talvitakkia löytynyt. [;)] Kaikki on puhunut, että tässä vaiheessa vaan hikoiluttaa, mutta eipä ole sen suhteen ongelmaa ollut. No, voi olla että vuodenaikaan nähden vähän normaalia vähemmän on vaatetta päällä mutta en ole kyllä suurempaa eroa tavanomaiseen huomannut.

Tähän asti olen kauhulla lukenut teidän selkäkipujuttuja, ja ollut onnellinen ettei itsellä ole samaa vaivaa ollut. Eilen se sitten alkoi, hirveä selkäkipu ihan yhtäkkiä ja tänään en meinannut enää päästä töihin lähtemään kun sattuu niin paljon... Eli tästä se riemu näköjään alkoi täälläkin... [:@] Onneksi edessä on taas viikon loma, toivon että sen aikana helpottaa.

Mutta tällä hetkellä liikkuu päässä vaan yksi kysymys, mitäs kaikkia lääkkeitä tähän selkäkipuun saakaan ottaa?!
Pitänee kahlata nuo teidän aikaisemmat viestit läpi, sieltä varmaan löytyy vastaus tähänkin.
 
Satsuma: Parasetamoli on ainoa sallittu lääke. Mulla on eri vahvuisia panadoleja (joista ei kyllä paljon apua ole kivun tullen) ja panacodia, mutta tuo panacod pitäis nyt koittaa vähentää pois jos vaan mahdollista. 
 
Aika jännä: Fysiatrian polilla aikoinaan testailtiin, että auttaako selkäkipuuni raskausaikana sallitut lääkeaineet. Eivät auttaneet. Mikä on jännää, niin se lääkäri laittoi reseptillä (saa ilmankin) sellaisen monen sadan tabun purnukan Panadol Compia ja nyt kun yllä esitetyn keskustelun perusteella kuukletin sen, oli siinä parasetamolin lisäksi kofeiinia - Miksi ihmeessä se fyssa on määrännyt sellaista parasetamolia missä kofeiinia, vaikka nimenomaan mietittiin asiaa raskauden kannalta - Okei: kofeiini tehostaa parasetamolin vaikutusta, mutta eikö olisi kannattanut ensin testailla raskauskäyttöön parasetamolia _ilman_ kofeiinia...
 
Sellaista mietin vielä, että onko jollain tämä tehoton parasetamoli joskus auttanut johonkin (muuhun kuin flunssaan), koska tuntuu, että ihan turhaa ja tehotonta tavaraa... Yrittääkö ne lohdutella raskaana olevia, että muka jotain apua olisi, vai onko lääkefirmat 'kannustaneet' levittämään parasetamolin ilosanomaa? Tuntuu kuin parasetamolia tarjotaan vain sen takia, että jos edes joku kuvittelisi saavansa tästä "plasebosta" avun...
 
Minulla taas sitten on ihan toisenlaiset kokemukset parasetamolista. Olen kärsinyt vuosia migreenistä, johon syön sekä reseptikohtauslääkitystä että ibuprofeiinia. Nyt kun kielettyinä ovat molemmat (ibuprofeiinia voi syödä turvallisesti 2. kolmanneksella raskauden aikana), olen hillinnyt päänsärkyjä panadolilla ja hyvin on auttanut. Raskaus on kyllä onneksi harventanut migreenikohtauksia ja lieventänytkin niitä [:)] Aion jatkossakin kokeilla päänsärkyyn panadolia ibumaxin rinnalla.
 
Ennen raskautta en oikeastaan koskaan syönyt parasetamolia kun se ei auttanut kupuihin ollenkaan, jos nyt ei lasketa panadol compia. Otin aina vaan buranaa kun särki. No raskauden myötä piti se burana jättää pois ja alkaa ottaa parasetamolia. Mietin että no kärsitään kaikenlaisista kivuista sitten kun ei se lääke kuitenkaan toimi. Toisin kuitenkin kävi, parasetamoli ihmeellisesti viekin niitä kipuja pois. Ihmeellistä on myös se että ennen jouduin ottaa särkylääkkeitä monesti viikon aikana kaikenlaisiin kipuihin kuten päänsärkyyn ja nyt raskauden myötä kivut ja lähinnä päänsäryt ovat lähes kadonneet. Osteopaatti ystäväni onkin sanonut että raskaus tekee keholleni hyvää. Vielä kun vaan saisi sen huonon olon ja supistelut pois niin olisikin varmaan eläväisempi olo.

Hikoilua ei kummallisesti ole ollut täällä. Peiton alla en kyllä toisaalta nuku enää niin usein että lämpöisempi voi kyllä olla.
 
Olipas kiva käydä verotoimistossa tänään.... [:@]
Kävin laskettaa veroprosentin noille äippärahoille, niin ku ne on etuuksia(ei saa vähennyksiä) ja se nostattaa mun tuloja tälle vuodelle(se yksi erä mikä tulee joulukuun lopussa), niin joko mun ennakkoverot nousee tai siitä äippäraha erästä olis veroprosentti ollut 50%. Jotenka maksan nyt sitten melkein tonnin ylimääräsiä ennakkoveroja alkuperäseen summaan mitä olen maksanut.[:'(] Ja pakko melkein maksaa se koko erä tänä vuonna ellen halua sitä ensi vuonna maksaa äippärahoista. No loppuvuosi pyöritellään senttejä että rahat riittää(ja ku hankittavaa olis vielä vauvaa varten). On se kiva olla yrittäjä....
 
Särkylääkkeistä... Mulle lääkäri sanoi tiistaina että buranaa saan käyttää viikoille 32 asti satunnaisesti! siis ei päivittäin mutta kerran kaks viikossa voin ottaa kun muut lääkkeet ei auta mulla päänsärkyyn.

Prkl...tuota kelaa...ihankuin olisin aikaisemmin maininnut niitten kanssa taistelusta... Nyt ne oli tehnyt päätöksen äippärahasta vaikka jättäessä hakemusta sekä juuri sinne soitin niin mainitsin että toimitan tulotiedot toisesta työstä heti kun saan niin silti ne oli tehny päätöksen 2008 tulojen mukaan [:@] ja eiku tekee valitusta...huoh
 
Perheen asuntosaaga on saanut käänteen: Vuosaaren asunto, jota kävimme katsomassa muttemme uskoneet saavamme koska edellä oli monta muuta perhettä, tulee sittenkin meille! Jonkun perheen onnettomuus (eivät saaneet lainaa pankista!) on meidän onnemme, ja pari muuta eivät vain halunneetkaan tätä asuntoa. Me haluamme!

Tänään käytiin pankissa sopimassa lainasta. Joskus joulun tienoilla muutetaan. Jeeeee.
 
Onnittelut Kressidalle asuntoasian johdosta! Onneksi asioilla on tapana järjestyä! Toivottavasti pääsette jouluksi uuteen tupaan ja ehdit vielä järjestellä kaiken kuntoon uutta tulokasta varten. :)
 
Mulla on päällä taas hirmuinen järjestelyvimma. Olen alkanut pyykkäämään pienen tavaroita (joita on kertyny ihan älyttömät määrät!) ja järjestelemään kaappiin. Vaatteisiin asti en ole vielä edennyt, mutta pinnasuojat, peitot, tyynyt, katosverhot, liinavaatteet... Ja kaikki monikossa... Etenkin liinavaatteita on vauvalla PALJON, pesin niitä neljä koneellista ja en pese vajaita koneita. [:D] Olen vaan koittanu isännälle selittää, että ensimmäisen kura-yrjötaudin jälkeen se ymmärtää, miksi lakanoita pitää olla 15 ja patjasuojuksia melkeen saman verran.
 
Vielä tohon lääkekeskusteluun.. Oletteko ottaneet Panadolia (500 mg) kahta tablettia kerralla? Yksi tabletti on nimittäin 32 kilosen lapsen annos.. Moni kokee parasetamolin tehottomaksi ja aliannostelu on hyvin yleistä.
 
joulukuisista poikkesin vierailulle...

pakko ottaa kantaa tuohon lääkeasiaan:
mussuli kysyi onko joku ottanut 2x 500 mg panadolia.
Mä olen, neuvolalääkäri sanoi mulle, että yli 50 kg painaville
ei yhdestä 500 mg panadolista ole mitään apua. Eli suositteli
ja kirjoittikin reseptin 1 mg panadolista. Ja sitä joudun ottamaan
joka ilta yötävasten lonkkakipuihini..
 
Varmaankin noita 1 g tabletteja oot ottanu.. ku sais ottaa 1000 kpl 1 mg tabuja et sais saman vaikutuksen. [:D]Noo saivartelu sikseen.. [:)] Itellä ei toi parasetamoli oikein auta, onneksi ei nuita kipujakaan ei kauheesti ole vielä ollut, koputtaa puuta (päätä) [:)]
 
Mulla on 1 g Panadolia. Panadolin kanssa vaan pitää muistaa sitten ettei ylitä 3000 mg:n vuorokausiannosta, pahassa tarpeessa korkeintaan 4000 mg. Parasetamolin haittapuolia kun on se maksan kuormitus. 
 
Oletteko lukeneet Koko Naisen kirjoituksen Särkyneestä ehjäksi? Ainakin tänä aamuna siihen on etusivulta suoraan linkki. Kuinka ihana tarina. Itku tuli moneen kertaan.

Istukan paikan takia minun on valmistauduttava henkisesti suunniteltuun sektioon (onneksi muutaman viikon päästä on ultra, jossa selviää, onko istukka noussut kohdun kasvun mukana pois kohdunsuulta). En pelkää synnytystä, mutta sektioon en haluaisi. Koen ajatukset sektiosta samankaltaisina kuin Koko Nainen. Tunnen itseni epäonnistuneeksi äidiksi, jos en saa synnyttää alateitse. Vaikeita juttuja. Lukekaa ihmeessä, kuinka synnyttäminen voi olla ihanaa!
 
Jännä miten ihmiset kokee erilailla noi synnytys asiat. Itseä ei sillä lailla vielä ainakaan jännitä synnytys, luotan siihen että kun sen hetki tulee niin sairaalassa ne osaa neuvoa ja tehä miten parhaaksi katsovat koska ammattilaisia ovat ja luotan siihen. Itse olen valmistautunut siihenkin etten välttämättä pysty normaalisti alateitse synnyttämään, koska äitilläni ja hänen usealla siskolla on ahdas sisälantio, että heidän lapsoset on tehty sektiolla. Ja ilmeisesti periytyvää tämä, niin minullakin saattaa olla sama edessa. Neuvolalääkäri kyllä sisätutkimuksessa tunnusteli lantiota ja oli sitä mieltä että pystyisin normi synnytykseen. Mutta sen näkee sitten kun sen hetki tulee.

Tänään tasan 30 viikkoa täynnä!! <3<3<3
10 viikkoa olisi h-hetkeen jäljellä ja neljä viikkoa olisi töitä vielä ennen äippäloman alkua [:)]
 
Wii: Olipa hyvä kirjoitus. Rupesi muakin itkettämään.

Vaikea juttu pukea sanoiksi. En tiedä miten kävisi tositilanteessa, mutta tuntuisi että jos sektioon joutuisin, tulisi myös epäonnistumisen tunne. Se on siinä mulle pahinta, että minä, lapsen ÄITI, ei saakaan lasta syliinsä heti syntymän jälkeen. Pelkään, että ehkä vauvaa vähän vilautetaan metrin päästä, ja viedään pois, jonnekin putsattavaksi, punnittavaksi, tarkastettavaksi, muiden outojen ihmisten käsiin joka tapauksessa. Että minut "unohdetaan" siihen leikkauspöydälle kokoon kursittavaksi, sivuosan esittäneenä, kun muut saavat "nauttia" minun lapsestani. Toki vauvan isä voi saada silloin enemmän sitä ensikontaktia omaan lapseensa, ja se on tottakai hirveän hyvä asia. Mutta silti. Haluaisin niin kovasti että vauvan ensikosketus maailmaan olisi nimenomaan minun luona, äitinsä rinnalla lämpimässä paidan alla. Että minä sen lapsen olen kantanut ja synnyttänyt eikä sitä ole vain revitty vatsanahan läpi ventovieraiden lääkärien toimesta; minähän sen vauvan ansaitsen HETI lähelleni. Voi kuulostaa typerältä tai itsekkäältä??!, mutta ajatuksilleen nyt ei voi mitään; ensisynnyttäjä, outoja pelkoja. Puhumattakaan siitä että sektion jälkeen ei pysty itse edes heti nostelemaan vauvaa syliinsä, imettämään oikeassa asennossa, jne.
 
Heissan,
Vaan olenpas iloinen saavutuksestani: ompelin äitiyskoppaan koristereunuslakanan ihan itse, eikä tullut maksamaan mitään, kun käytin vanhoja verhoja ja pitsiverhoja mitä sattui löytymään kangaspalojen joukosta [:)] Valkoisesta verhosta sisäpuolelle kangas ja pitsistä ulkopuolelle rypytystä. Ai että tuli sievä. No omasta mielestä. Ei ainakaan näytä niin postista pahvilaatikossa saadulta lapselta sitten [:D] Äitiyslaatikossa vaavi tulee nukkumaan kuitenkin vähän aikaa, ettei se tarvi kummempia pehmusteita reunoille, kun ei se osaa vielä kääntyillä ja kolhia itteään. Pinnikseen pitää sit hankkia se kunnon pehmuste reunoille.

Sitten oon koittanut taas kutoa jotain pientä, nyt valmistumassa (kai) olkainmekko pienelle. Tuli vaan hieman liian röyhelöinen helma, kun arvioin silmukkamäärän ihan pieleen, mutta ei kai se haittaa... Tässä ne taidot taas paranee kun ei ole kuitenkaan pitkään aikaan paljoa neulonut.

Toinen ihana asia: keskiviikolle varasin hieronnan, ihanaa [:)] Mies antoi sen mulle synttärilahjana. Halusin sellasen niska-hartia-yläselän hieronnan mutta se nainen sanoi että siinä ajassa ehditään kyllä myös jalkoja hieroa jos haluan. Toi keskiselkä rangan molemmin puolin vetää meikäläisellä usein pahasti jumiin, niin hieronta tekee kyllä terää. En ookaan ikinä käyny missään hierojalla!

En vaan tiedä siitä jalkahieronnasta, onkos se täysin turvallista raskauden aikana? nimittäin jalkapohjissahan on niitä akupisteitä jotka voi vaikuttaa kohtuun ja jotkut sanoo niiden pisteiden hieronnan voivan aiheuttaa jopa ennenaikaisia synnytyksiä...[:-] Mies on kyllä mun jalkoja hieronut ja saa hieroa vastakin, mutta ammattilaisen otteet voi olla vähän voimallisemmat.
 
Huomenta ja heit vaan pitkästä aikaa!

Vähiin on jäänyt meikäläisen palstailu. Nytkin koitan nopeesti muutaman asian kirjottaa ennen kuin pikku-ukko herää ja mä säntään aamutoimien kautta lääkärineuvolaan.

Meillä on sairasteltu. Ensin mies oli kovassa kuumeessa ja heti perään sille tuli vatsatauti. Minä ja pikku-ukko onneksi säästyttiin niiltä vaivoilta. Nyt mulla on ollut viikon korvatulehdus ja asian tiimoilta olen juossut jo kolmesti lekurissa. Ensin oli vain korvakäytäväntulehdus, sitten heti perään välikorvan tulehdus, johon sain antibiootit. Kuinka ollakaan arvauskeskuksen lääkäri kirjoitti reseptiin mulle liian pienen annoksen, joten eihän se tauti siellä korvassa helpottanut. Taas uudelleen lääkäriin, joka ystävällisesti nosti mun ab-annoksen oikeaksi ja tässä nyt sitten jännityksellä odotan, tehooko toi uus annos tohon korvaan. Pikku-ukkolla on silmätulehdus ja tippoja laitellaan n. 2,5h:n välein. Mulla on kuuppa ihan pimeenä. En tajua miten mä tätä arkea täällä pyöritän, kun öisin en saa edes nukuttua. Oon ihan kuihtunut kukka.

Joo. Parasetamolia mä oon joutunut vetelemään, koska Ibuprofeiini ei mulle sovi. Migreeniin vetelen kohtauslääkkeen lisäksi gramman parasetamolia kerralla ja se on mulla auttanut ihan ok. Nyt raskausaikana migreenit ovat yleistyneet ja pahentuneet ja Panacod on ainoa asia, jota voin tuohon päänräjähtämiskipuun ottaa (1-2 kerrallaan), kun mulle se ainoa raskausaikana sallittu migreenilääke ei tehoa. Jorvissa käyn välillä tipassa, kun tuo Panacod ei auta.

Selkäkipuja on taas ollut täälläkin. Ristiselkävaivaa on ollut normaalistikin, mutta nyt taas paljon pahempana kuin aiemmin. Jossain parassa on hermot jumissa ja jalat saattavat pettää kävellessä alta. Ei kiva. tukivyö on vähän jeesannut tohon selkävaivaan...

Masussa möyritään. Nyt on pari päivää pikkukaverilla ollut villi meno päällä. Mä olen ollut vähän huolissani, kun tämä uusi tulokas on paljon rauhallisempi tuolla yksiössään kuin edeltäjänsä. Oon kyllä huomannut, että kaveri potkii paljon sisäänpäin ja tuonne alaspäin...sillä taitaa olla selkä mun napaa vasten. :) Mutta joo...välill on mennyt päiviä, että oon ihmetellyt, onko siellä edes ketään. Onneks nyt pääsen pitkästä aikaa neuvolaan.

OMANAPA: Joko kävitte siellä Mauritiuksella? Meillä on viikon päästä lähtö ja täällä vielä ihmettelen sitä paikallista lastenruokakulttuuria. Millaista vauvanruokaa siellä on saatavilla (uskaltaako siihen luottaa, etä sieltä löytyy suomalaisen lapsen suuhun sopivaa ruokaa)? Ja onko paikallisesta putiikista ostetuissa kertakäyttövaipoissa hajusteita? Onko mitään hajua? :D

Kressidalle suuret onnittelut uudesta asunnosta! Nyt vaan pian pesänrakennuspuuhiin. Voi kuinka ihanaa. Jouluksi omaan kotiin. :)

Toi "Särkyneestä ehjäksi" -kirjoitus itketti täälläkin...

Nyt pitää juosta hoitamaan poikanen valmiiksi, että ehdin neuvolaan. Jaksamista kaikille! Mä kirjottelen taas kun ehdin ja jaksan. Oon ollut niin väsy, että oon täällä välillä vaan itkeskellyt. Nyt vähän jo parempi mieli...elämä voittaa.

EDIT: Sadepilvelle piti vielä huikata tosta hieronnasta. Mulle jo alkuraskaudessa yks tosi hyvä fysioterapeutti sanoi, että raskausaikana ei saa hieroa alaselän aluetta. Ja mitä pidemmällä raskaus on, sitä ylempänä (selässä, hartioissa...) hierojan pitää pysyä. Jaloista tuo täti ei ainakaan mitään varoitellut... Nautinnollista hierontareissua! Mulla odottaa vielä synttärilahjaksi saatu intialainen päähieronta...
 
Jee jee! 10vko jäljellä ja kaikki on valmista! Ihanaa kun on nyt sellanen olo että saa tulla ku tahtoo! Ei jännitä oikeestaan synnytys ollenkaan.. Luotan siihen että luonto hoitaa hommansa. Toivon tietty et ens vuodelle menee ja ettei ainakaan jouluna tarvii ruveta puskemaan mutta kaikki on kyllä mallillansa jos tahtoo tullakkin aikasemmin. Vaatteet on pestynä kaapissa ja sängytkin laitoin jo valmiiks. (tekis mieli ite hypätä tonne pinnasänkyyn tai äippälaatikkoon ku näyttää niin kotosilta [:D] harmi vaan ku ei oikein mahru..)

Vielä ois 3,5vko jälellä töitä mutta aattelin et jos tän ja ens viikon olis töissä kun on sunnuntai työvuorot ja sit viimeset 1,5vko saikuttaisin ihan vaan sen takia että sen voi tehdä [:D] Joulu valmistelut ja lahja ostot yms kiinnostaa enempi kuin tuo työn teko. Eikös tuo 1,5vko mene vielä työnantajan maksuun niin tarvii kelalta saikku rahoja sitten kinua. Kyllähän tässä rupee energiat helposti loppumaan että ei kyllä töitten jälkeen /ennen mitään jaksa tehdä ja töissä supistelee jo aika mukavasti mutta en tahdo noita sunnuntaita saikutella kun menettää ne tuplat sitten. Pitääpä muuten itekkin muistaa käydä tuolla verotoimistossa..

Mies on ihana se tekee kaiken oikeestaan mitä pyydän vaikken kauheen tosissaan ees pyydäkkään (ja täähän nyt johtuu ihan siitä että sanoin että vauva saa miehen sukunimen jos mies lupaa olla kiltisti ja totella mua [:D]) Sit se lupas ostaa mulle bussikortinkin (kun oon ajeluttanu sitä mun shoppailu kuskina niin sillä menee hermo [:D]) mut töihin silti ihan ajan säästön takia kyllä meinaan polkea loppuun asti. Mies meinas kyllä itsenäisyyspäivänä lähtee oman firmansa pikkujouluihin laivalle...mä en ihan niin varma oo et haluanko sen lähtevän ku se on vähän semmonen hölmö tommosissa tilanteissa, mutta sanoin että jos oon kunnossa niin saa se lähtee..tiiä sit millon ens kerran sen mihkään päästän niin menköön [:D]

Ens viikolla ois firman pikkujoulut ja ootan niitä ihan innoissaan kun en tosissaankaan oo käyny missään "viihteellä" sitten maaliskuun.. Enkä oo meikannu vuoteen niin kiva et pääsee vähän laittautuu..loppu tulos voikin olla melko jännä ku meikkaus taidot oo ihan kohillaan ollu muutenkaan [:D] Joulua ootan muutenkin jo kovasti mutta eniten kyllä että saan noi työt pois alta! JES! Mitenhän sitä osaa yli vuoden olla vaan kotona!? No ehkä tuo pirpana keksii aktiviteetteja [:D]
 
Takaisin
Top