Lokakuun löpinät

Noista firman pikkujouluista.. Meilläkin ukko meinaa lähteä koko viikonlopuksi joulukuun alusta tallinnaan! Mulla olisi sillon synttäritkin, jotka olisi kiva viettää vielä kun onnistuu, mutta menkööt. Eipä sekään tammikuussa samalla tavalla niin vaan lähde mihinkään! :)
Alkaa tuntua jo että kohta on h-hetki kun viikkoja jäljellä 11+5. Jee! Pitäisi vielä hankitojakin tehdä vaikka kuinka paljon, mutta onhan tässä vielä hetki aikaa :)
 
Miten kaikilla tuntuu alkavan äitiysloma paljon aikaisemmin kuin mulla? Vai tuntuuko aika vaan niin pitkältä? Viisi viikkoa pitäisi jaksaa olla vielä töissä, huoh. Ei ole yhtään motivaatiota mihinkään. Haluaisin vaan olla kotona ja keskittyä pelkkiin vauvajuttuihin.

Mäkin kävin eilen ostamassa kangasta äitiyslaatikon koristelua varten. Tykkään noista kankaista tosi paljon, toivottavasti saan ne vielä ommeltua nätisti kasaan. Ja viikonloppuna innostuin kutomaan vauvelille sukkia. Ekasta tuli kyllä niin ruma, että sitä ei kyllä laiteta kenenkään jalkaan. [:D] Mä en koskaan ollut mitään käsityöihmisiä, mutta nyt mulla on kauhea himo tehdä itse kaikkea vauvaa varten. (Ja mieskin haluaisi, mutta sen ompelutaitoihin luotan vielä vähemmän kuin omiini. [:D])

Tajusin tuossa pari päivää sitten, että se äitiyspaketissa tullut peitto taitaa olla ihan liian iso, jos vauva nukkuu aluksi siinä laatikossa. Miten olette muut ajatelleet asian ratkaista?
 
Mulla ainakin on etsinnässä ihan pienen pieni unipussi. Pusseja mulla kyllä on, mutta pienimmät taitaa olla kokoa 62. Niissä on se hyvä puoli, ettei tarvi ainakaan olla siirtelemässä peittoa pois kasvoilta ja vauva ei saa huidottua sitä minnekään. Tosin ihan pieni vauva ei vielä edes pyöri ja huido, mutta onpahan ainakin vauvalla turvallisempi olo, kun on siellä pussissaan.
 
Suze: Itse ajattelin käyttää ko. peittoa, koska olen jostain muualta foorumilta bongannut, että sen peiton voisi "lukita" niin, ettei sitten vauva joudu uppeluksiin sen alle, joten ihmiset ovat ilmeisesti ratkoneet asiaa mm. niin, että taittelevat peiton (reunojen allekin?) niin, ettei pääse vahingossa liikkumaan. Vastasyntyneillehän sitten jotkut käyttävät niitä unipusseja, joissa on pääntie ja on muutenkin kuin asuste, jottei vahingossakaan joutuisi peitonomaisesti alle.
 
Itsekin jo toivoisin lomaa: Alkuaikojen itkukohtaukset alkaneet taas, eli saatan vaikka kesken naurun alkaakin itkemään - nyt tein niin esimieheni aikana ja eilen kaupan kassalla... Matkamittari sanoo, että vielä 42 päivää mammalomaan. Ja kun kaikki on mennyt muuten hyvin, niin turha edes haaveilla mistään aiemmasta vapautuksesta. Noh, nopeasti se aika juoksee ja täytyy vain yrittää ottaa huumorilla nämä "hormoonihyökkäykset". Ja ehtiihän sitä kai sittenkin ja yritettävä olla stressaamati :)
 
Täällä kotiuduttu käsioperaatiosta, aamulla menin ja puoleltapäivin jo kotia!
Niin tässä sitten kävi että tämä mamma aloitti myös mamma lomailun nytten..saikkua tuli äitiyslomaan asti eli liki 7vko
Tavallaan kyllä helpottaa kun ei tarvitse miettiä työ juttuja vaan saa kaikessa rauhassa keskittyä muuhun...paljon mielenkiintoisenpaan [:D] nyt kyllä käsi niin pirun kipeä ja seuraava lääkitys vasta nukkumaan mennessä [&:] mulla oli sormen päässä limarakkula/kysta/kasvain..mikä lienee nyt oikea nimi se poistettiin ja tilalle laitettiin ranteesta omaa luuta!
 
ALKUPERÄINEN: Suze

Miten kaikilla tuntuu alkavan äitiysloma paljon aikaisemmin kuin mulla? Vai tuntuuko aika vaan niin pitkältä? Viisi viikkoa pitäisi jaksaa olla vielä töissä, huoh.


Suze: millois sulla alkaa ä-loma virallisesti? Jos sä olet nyt tickerin mukaan tänään rv 30+3, oot yli viikon mua edellä (mulla tänään 29+0). Ja mullakin on lomaan nyt aika tasan viisi viikkoa, ä-loma alkaa virallisesti 2.12. (Oon vaan nyt syyslomalla eli lasken jäljellä olevan noin neljä viikkoa työaamuja.) Eikö sulla pitäis alkaa viikkoa aiemmin äitiysloma kuin mulla?!
 
Sadepilvi: Nyt kun kaivoin nuo Kelan paperit esiin, niin niiden mukaan mun äippäloma alkaa tosiaan jo 25.11. eli siihen olisi tänään sitten neljä viikkoa. Oon koko ajan ajatellut, että se alkaa vasta 29.11. (ja oon ilmottanut tän töihinkin, tuleekohan tästä vielä joku ongelma? ) Mutta hyvä juttu, että töitä onkin pari päivää vähemmän jäljellä, motivaatio kun tosiaan on nolla.
 
Mulla ainakin Suze on viikon talviloma mammaloman alussa.. Ja joulukuun pyhät siirtää mukavasti mammaloman alkua.. hyvä aika sinäänsä tehä vauva [:)] Ja mä taas yleensä tykkään tähän aikaan vuodesta hirveesti kutoo ja tehä käsitöitä yms mut nyt ei kiinnosta yhtään! En tajua! nyt kun ois vielä paljon kaikkee kivaa pientä ja helppoo mitä vois tehä. Paitti semmosen tosi pörrösen ihanan karhupuvun meinaan tehä ku en oo kaupasta löytäny kivaa. Sit jos tulee mutantti vauva niin voin pukee sen karhupukuun niin kaikki luulee sitä söpöks [:D] (siis ite oon tällei kypsästi aina jaotellut nää vauvat tosi söpöihin ja semmosiin mutantteihin mitkä ei nyt oo ihan niin söpöjä.. )

Ja kyllähän sitä pitää vähän motivaation puutos saikku"lomaa" ottaa jo ihan sen takia että sitä on mahdollisuus saada.. Tarvii ku vähän voivotella niin lappu tulee kouraan [:)] Mullekin neukku tädit jo monesti puhunu et katotaan sit miten jaksat niitä töitä tehdä vaikka oon kokoajan vaan puhunu että ei oo oireen oiretta mihinkään suuntaan [:D] Ite ainaki ollu töissä aikoinaan jos jonkinmoisessa räkätaudissa ja kuumeessa kun ei oo tilalle ketään saatu niin nyt on hyvä hetki ottaa ne takasin [:D]
 
oliskohan tavallinen flunssa nuha oikea syy jäädä saikulle kun sellainen nyt vaivaa tällä hetkellä... työ on fyysisesti raskasta.. kuumetta ei vielä ole toistaiseksi.. onhan se rasite kun tänäkin aamuna huonosti nukutun yön jälkeen supisteli yhdenkerran vähän kivuliaasti kun sängystä ylös nousin.. supistus onneksi meni nopeasti ohi ja eikun töihin vaan... työ päivän aikaan ei kyllä supistellut ja sanoinkin tytöille että tämän päivän otan rauhallisemmin ettei mitään komplikaatioita tule.

kiva kiva.. kun tämä nuha nyt sitten tuli ja veljen pienet pojat ovat tulleet käymään joista juuri toinen on oppinut kävelemään... niin sain kielteisen vastauksen etten saa tulla heitä katsomaan vaikka heilläkin vähän taas nuhaisuutta on tällä hetkellä... (kyseessä pojat joilla ei ole ollut kuukauttakaan vuoden aikana ettei ole ollut korvatulehdusta ja kuumetta ja nuhaa)... olisin niin mielelläni nähnyt pienen tätitettäväni kävelevän ja muutenkin kun harvoin nähdään... :( tuli vähän paha mieli kyllä... mutta en tiedä miten itse toimisin oman lapseni kanssa jos paljon sairastelevat... tuskin ainakaan yhtä nuha kammoinen olisin koska nuhanhan voi saada mistä vaan.. en tiedä... en kyllä heihin halua tahallani flunssaa tartuttaa mutta kun ovat jo valmiiksi hieman nuhaisia niin miksen saisi käydä moikkaamassa vaikken edes koskisikaan heihin... noh tapansa kullakin... sitten he ovat jo isoja poikia kun seuraavan kerran nähdään ja itsellä pieni vauva niin sekin harventaa näkemis kertoja... hö. kylläpä tosiaan sapettaa....
 
Mun ei enää tarvi töissä naamaani näytellä tämän vuoden puolella. Kävin tänään äippäpolilla ja sain sellaisen tuomion, etten ole työkykyinen. Ei siis tarvi erityisäitiysrahaa hakea... Menee kai se sairaslomallakin, eipä tuossa niin eroa oo. Äitipolin lääkäri aikoi B-lausunnon kirjoittaa ja laittaa sen postissa tulemaan. Minä oon ollu jo sen pari kuukautta sairaslomalla A-todistuksella, joten se ei enää riitä. Tylsäähän tämä on, mutta näillä mennään... Keskityn itseni lääkitsemiseen ja P-P:n kasvatteluun. Siinähän sitä on työsarkaa yhdelle naiselle.
 
Suze: En usko että toi äippäloman päivämäärä on ongelma, sanot vaan töissä että laskit väärin ja että papereitten mukaan alkaa silloin. Näyttää vaikka laput pomolle jos rupee kitisemään. [:)]

lucky: Tosi harmi että veljesi on noin tarkka. Itse jos olen perus pikku nuhassa ollut(nenä vähän vuotaa) niin kyllä mie oon saanut nähä ystävien lapsia ja leikkiä ihan samalla lailla niitten kanssa.
Ku varsinkin tähän aikaan vuodesta tautii pyörii jos jonkin laista koko ajan että sen voi saada ihan mistä vaan vaikka kaupasta ku räkäset ihmiset työntää ostoskärryjä.

Kun mua ainakin ärsyttää äärimmäisen paljon jos ollaan liian hysteerisiä lasten suhteen. Esim. mun kaveri pitää vessassa ja lapsen hoitopyödällä käsidesi purkkia, että kun me mennään käymään niin pitää käsidesillä vetää kädet ja jos hän alkaa vaihtamaan pojan vaippaa niin desinfioi kätensä ennen ja jälkeen operaation. Ja ihan pienenä jos halusit ottaa syliin niin piti vähintään olla pessyt kädet eka. Ei ihme että hän sitten ihmettelee että mikä pöpö magneetti poika on.
Huvitti kun telkkarissa mainostettiin joku aika sitten vanishin jotain uutta bakteereja tappavaa/tuhoavaa pesuainetta. Siis ihan hullua!!

Meillä kirppu hikkas tänään eka kertaa [:)] Onko muilla pikkuiset hikkailleet?
Rv 30+3
 
Jotkut ovat oikeasti tosi pahasti bakteerikammoisia. Eihän siinä ole mitään järkeä olla ylihysteerinen jos muksu syö vaikka vähän hiekkaa. Just sillä tavallahan saa sitä vastuskykyä. Mies naureskelee sille Vanishin bakteeri-aineelle, meille ei siis todellakaan ole tulossa sitä. Olen todennut monesti että kaikkea ei tarvitse ymmärtää ja bakteerikammoisuus on yksi niistä asioista. Mä nyt vielä ymmärrän että omat kädet desinfioidaan jos ne on kirjaimellisesti ollut kakassa. Mutta kyllähän ihan perusvesi ja saippuakin toimii, sillä keinolla selvisin ihan hyvin possutaudin aikana ja olen sentään kaupassa töissä.

Tiistaina olisi neuvolalääkäri niiden suppareiden takia. Saa nähdä mitä sanoo. Supparit ovat tässä nyt jo vähän pahentuneet ja niitä tulee paljon herkemmin. Kuukauden olen tässä ollut jo saikulla. Töihin ei varmaan ole enää kauheasti asiaa.. Mutta asiat selvenee tiistaina. Nyt vaan mietin että pitäiskö hakea maanantaista saikkua työterveyslääkäriltä kun saikku loppuu sunnuntaina ja neuvolalääkäri on paikalla vain tiistaisin.. Antaako ne takautuvasti yhden päivän..?
 
Karmea väsymys on tullut tänne ja oikein asettunut taloksi. [&o] Mitään ei jaksa tehdä! Voisikohan laskevalla hemoglobiinilla olla tän kanssa jotain tekemistä?? Anemian oirehan on väsymys ja voimattomuus. Hengenahdistuskin sopisi oirelistaan, mutta voinee johtua ihan kohdun painosta. (löytyy taas kaikki sopivat oireet, kun näitä netistä lueskelee..) Pitäis käydä mittauttaan Hb neuvolassa, kun se viime kerralla oli laskussa (114).

Eilinen hartia-selkähieronta oli mukava. Varsinkin selkä kaipasi "käsittelyä". Mutta niskan alueelle kun päästiin, niin tulikin yhtäkkiä tosi paha olo siinä kasvot alaspäin nojatessa, joten jätettiin niska enemmälti rauhaan. Jalkoihin ei sitten koskettukaan session aikana, mutta eipä haitannutkaan. Nyt vaan selkä-hartialihakset on kipeinä kuin paremmankin liikuntasuorituksen jälkeen [:)]

Täällä lämmitellään tänään leivinuunia. Ei olla sitä vielä ehditty testaamaan, kun kevättalvella tähän muutettiin. Tai oikeestaan minun mieshän sitä lämmittelee, ja teki taikinatkin valmiiksi - kokeillaan siis tehdä ensin pitsaa ja sitten karjalanpaistit lopuksi hautumaan. Minä väsyneen pregnoidin oikeudella makoilen lähinnä ja katson vierestä [;)] Ottaisko pikku päikkärit...
 
Sadepilvi: Ennen podin vähän huonoa omatuntoa kun en auttanut miestä kun touhusi jotain. Nykyään ihan pokkana otan rennosti ja katselen kun hän touhuaa. Se on rankkaa kasvattaa elämää sisällään. [:D] Jos väsyttää niin pitää nukkua, kohta sitä vaan muistellaan kun joskus sai nukkua kunnolla.

Hieronta kyllä kelpaisi tännekin suunnalle. Selkä jumittaa kivasti ja kun pyydän hieromaan niin hierontaa kestää ehkä viitisen minuuttia ja sitten todetaan että käsistä loppuu voimat.. No entäs mun selän voimat..?! [:)]
 
Mä oon lähinnä kateellinen kaikille jotka on joutunu saikulle [:D] ite oon niin tunnollinen etten viitti voivotella ku ei oo oikeeta syytä että en oo ees omalle saikkulomalle jäänyt. Nyt tosin rupee kyllä väsymys viemään voiton.. Jos se sadepilvi on tää ku viikkoja rupee olemaan jo kuitenkin aika paljon ettei vaan jaksa enää samalailla. Mulla oli hemppa noussu johonki 120 mut silti olo on ku muumiolla ku vähänkin jotain tekee. Mulle ainakin työkaveri sano että jos töitten jälkeen ei mitään jaksa kotona tehä niin saikulle vaan että ei se oo tarkotus että loppusuoralla oleva mamma menee sängystä töihin ja töistä sänkyyn et on sitä muutakin elämää oltava. Et katotaan jos vaikka ens keskiviikkona viimein tääki pääsis makoilemaan..EI! En taho menettää sunnuntai palkkaa...hankala tilanne [:D] Mieli tekis jäädä jo lomille mut järki sanoo et vikat rahat ois otettava mamma loman rahoihin..ei ois montaa vuoroa enää..mut silti niin laiskottais..

Puutuuko muitten raajat jotenkin herkemmin nykyään? Herään joku kolme kertaa yössä siihen et oikee (aina oikee..?) käsi on ihan puutunu..En tiiä kai jotenkin nukun sen päällä mut mun mielestä tosi outoo..Sit samasta kädestä nimettömän pää on ihan tunnoton. tai kihelmöi sillei että siellä ei oikein veri kierrä ollenkaan.. eilen se oli jo vähän keksisormen päässäkin et heikkeneekö jotenkin ääreisverenkierto raskaana ollessa vai mikä juttu tää on? eka luulin et se jothu siitä ku otin vähän nyrkkimatsia pinnasängyn kanssa ku sitä kokosin mut siitäkin on jo aikaa..

Mites ku ootte suppareitten takia jääny saikulle niin onks ne ollu jotenkin kipeitä tai muuten outoja? Ku ite neukkulassa sanoin et välillä tulee semmosia suppareita et tekee mieli vähän jo irvistää niin se anto ympäripyöreen vastauksen et jos ei oo säännöllisiä tai kipeitä niin ei haitta..olin vähän sillei et ei ne säännöllisiä oo mut on ne vähän kipeitä..kai..? Tai ei ne nyt hirveesti satu mut vähän kuitenkin..hankala selittää.
 
Huh, olipas turhan rankkaa kiertää kirppiksiä . Kolmella kävin ja selkä ei enää tykännyt ruokakaupasta eikä autolla ajosta, eikä kyllä masukaan kun alkoi niin supistella. Pitää ottaa vieläkin rauhallisemmin siis...

Mutta tein vähän löytöjäkin; Nyloninen kissaverkko pinnikseen, tämän ostin kun halvalla sain. En usko että on meillä toimiva mutta myyn sitten eteenpäin. Äitiyspakkaukseen reunakangas, hoksasin kyllä kotona että mulla tais jo yks olla mutta tää oli oikeestaan ilmanen niin sama sille [;)]. Sitten ihkupihkut Nalle Puh-lakanat, näitä oon ihaillu jo muutaman kuukauden enkä oo raskinu ostaa (15€) mut nyt oli 3€ kirppiksellä niin nehän oli PAKKO saada [:D]. Ja niitä froteemuoveja pinon ja ihan vahingossa ittelle kengät [8D].

Lisäksi äiti soitteli ja siinä puhelun aikana tilasi meille sen oikeanlaisen turvakaukalon, ihan mahtava homma kun säästetään siinä [:)].

Että ei sitten ollenkaan huonompi päivä, vielä kun toipuu tuo selkä niin voi olal hyvillä mielin.
 
Munkin täytyy tunnustaa, että oon Basuran lailla vähän kade kaikille, jotka on joutunut sairaslomalla. Yhä enemmän on alkanut tuntua siltä, että mä en jaksa enää neljää viikkoa töissä, mutta kun mitään varsinaista "vikaa" ei ole ja mun työtilanne on vähän kimurantti, niin pakko sitä on jotenkin jaksaa. Mutta arkisin elämä on just sitä, että jaksan juuri ja juuri käydä töissä ja mitään muuta en sitten enää jaksakaan.

Mua on nyt parina päivänä supistellut tosi paljon. Supistukset on kivuttomia, mutta niitä saattaa tulla kolme tai neljäkin tunnissa, vaikka vaan makoilisin sohvalla. Lisäksi ne kestää musta aika kauan, jotain puolesta minuutista minuuttiin. Aikaisemmin ei siis ole supistellut yhtään. Toivottavasti nää on ihan tavallisia harkkasupistuksia, mutta silti vähän hirvittää, kun mies on syntynyt viikolla 33.
 
Basura, puutumisesta: on ihan tavallinen raskausoire, ja johtuu ilmeisesti siitä että nestettä kertyy soluvälitiloihin tavallista enemmän (jopa silloin kun näkyvää turvotusta ei ole) ja hermot joutuu näin olemaan pienemmässä tilassa: tulee puristusta helpommin.

Polkupyörän kumi hajosi tänään. Siihen loppui pyöräilyt, olen ihan varma etten saa paikkausta/vaihtoa aikaan enää tänä syksynä, eikähän pyörää sitten vauvan kanssa tarvitsekaan ennenkuin alkaa liikkua ilman vauvaa - tai hän on tarpeeksi iso turvaistuimeen, joskus vuoden ikäisenä. Ja silloin on talvi taas eikä uskalla pyöräillä lapsen kanssa!

Harmittaa sikäli, että selkävaivan takia kävely on kauheaa lyllerrystä ja hi-das-ta. Olisin mieluusti vielä ajellut pyörällä mitä kauppa- ja lauttaan-matkoja täällä saarella on (asun siis Suomenlinnassa Helsingissä.... vielä pari kuukautta.... heh.... odotan ensi viikolla vahvistusta siitä että saadaan Vuosaaren asumisoikeusasunto, mutta en ymmärrä mikä voisi enää olla esteenä!).
 
miten vois muuten vauvaa kulettaa pyörän kanssa..tai ei nyt kyl ihan heti mut sit keväämmällä ennen ku se pysyy missään pyöränistuimessa kyydissä. Vähän meinasin koiria lenkittää sillei et vauva on kantoliinassa ja isotakki päälle ku tarviin molempia käsiä noitten kahen lehmän kanssa.. Mut noi bussikortit on ihan älyttömän hintasia niin mietin et miten pääsisin vauvan kanssa pyörällä vaikka shoppailee..

Mistä muuten löytyis lastenverhokangasta? Kävin eurokankaassa tänään ja en löytäny hyvää karhupuku kangasta enkä kivaa talviaiheista lasten verhoa! Tolla prkl eurokankaallakin kun on täällä aikamoinen monopoliasema niin kiplailijoita kauheesti oo.. Toisessa pienessä oli ihan kivoja mutta ei just sellasta mitä tahtosin..Mitähän netti kauppoja ois mistä vois löytää?
 
basura: Ei tää kyllä kauheata herkkua ole vaan maata kotosalla suppareiden takia. Tuntuu että kohta ei voi enää tehdä enää mitään kun suppareita vaan tulee niin ilkeäksi. Mulla tulee tosiaan fyysisen rasituksen aikana eli teenpä käytännössä nykyään melkein mitä tahansa. Vatsaa alkaa kiristämään ilkeästi ja se muuttuu ihan kovaksi supparin ajaksi. Tunne ei välttämättä kestä pitkään mutta ne on vaan kauhean ilkeitä ja ei ne oikeen edes satu, ne on vaan ilkeän tuntuisia. Neuvolalääkäri sanoi että ne on ihan normaaleja (ollut vielä ainakin tähän asti) mutta ne on vaan ilkeitä ja ei niihin mikään auta. Se on siis vaan kärsittävä. Neuvolatäti kehotti pitämään sellaisen päivän etten tekisi yhtään mitään jos sellainen onnistuu. Enpä mä kyllä kauheasti ole muutenkaan rasittanut itseäni kotona muuten kuin viemällä koirat ihan pienelle lenkille. Kohta en varmaan sitäkään saa enää tehdä..

Vähän kyllä melkein toivoisin että tehtäisiin päätös että ei sinne töihin tarvitse enää mennä, en mä usko että kuukauden jälkeen musta olisi siellä enää mitään iloakaan. No pitää nyt odottaa ainakin sinne tiistaille.
 
Takaisin
Top