Kiinteiden ruokien aloitus

Cianna,jos luet kirjoitukseni tarkemmin puhuin vain omasta henkilökohtaisesta mielipiteestä ja mainitsin vielä että jokainen tekee kuten tykkää, kukaan ei ole loukkaantunut mistään. Ei ole olemassa mitään oikeaa ja väärää tapaa. Ihan sama mulle miten paljon muiden muksut sotkee, kuhan mun ei tarvi sitä siivota :) musta on outoa että kun olen eri mieltä niin heti ollaan puolustuskannalla , saan kait minäkin kertoa oman näkemykseni?Ja saa se minunkin lapseni sormiruokaa,raja vaan menee siinä että mitä itsekin voisin syödä sormin,annan lapsellekin. Hyviä syöjiä olen tähän mennessä kasvattanut.
 
Cianna,jos luet kirjoitukseni tarkemmin puhuin vain omasta henkilökohtaisesta mielipiteestä ja mainitsin vielä että jokainen tekee kuten tykkää, kukaan ei ole loukkaantunut mistään. Ei ole olemassa mitään oikeaa ja väärää tapaa. Ihan sama mulle miten paljon muiden muksut sotkee, kuhan mun ei tarvi sitä siivota :) musta on outoa että kun olen eri mieltä niin heti ollaan puolustuskannalla , saan kait minäkin kertoa oman näkemykseni?Ja saa se minunkin lapseni sormiruokaa,raja vaan menee siinä että mitä itsekin voisin syödä sormin,annan lapsellekin. Hyviä syöjiä olen tähän mennessä kasvattanut.

Ehkä kumpikin on sitten tulkinnut toista väärin:) Ajattelin vaan kun kritisoit aika tiukasti aiemmassa viestissäni mainitsemia asioita, esim. tuota vaippasiltaan oloa, se minun korviini kuulosti arvostelulta. Tällaista tämä äitiys on, itse en juuri foorumeille kirjoittelekaan kun vaikka kuinka yrittää kirjoittaa omasta näkökulmasta ja mikä meillä toimii, niin jonkun toisen mielestä se on väärin tai vähintään ymmärretään toista väärin. En usko, että lapsestani tulee siistimpää, vaan että ne sotkut jotka tulisivat joka tapauksessa siinä vaiheessa kun lapsi saa ruokailuvälineet käteen, tulevat sormiruokailijalle aiemmassa vaiheessa.
 
Juurikin näin,jos oltaisiin keskusteltu naamatusten tietäisit etten pahalla tarkoita. Kirjoitin nimenomaan siitä mitä en voisi oman lapseni antaa tehdä. Meidän kotona sääntö nr.1 ruokapöydässä ollaan vaatteet päällä, niin isot kuin pienetkin lapset. Se mitä naapurin ruokapöydässä tapahtuu ei kuulu mulle. Luotan itse esimerkin voimaan, se mitä isot edellä niin pienet perässä :)
 
Musta on kiva kuulla miten muilla tehdään. Se on juuri tämän foorumin suola. Tapoja on monia ja mielipiteitä monia. Mikään ei ole oikein tai väärin, jokainen tekee niin kuin parhaaksi näkee. Vinkkejä saa täältä monia. Kiitos naiset :)
 
Tänään taas urakalla tehty soseita! Kukkakaali-perunaa, bataattia, naudan jauhelihaa, parsakaalia, lohta, kesäkurpitsa-spagettia, palsternakkaa.

Millaista on maa-artisokka? Tarkoitan niinku onko voimakas maultaan? esim. palsternakka mielestäni voimakas, jolloin sitä suhteessa vähemmän soseessa ja taas kesäkurpitsa miedompi ja sitä voi olla vaikka puolet soseesta.

Minäkin tykkään kuulla erilaisista tavoista hoitaa ja kasvattaa muksuja. Ei kannata ottaa paineita toisten tavoista/mielipiteistä. Kiva on silti mielestäni vertailla vaikka jatkaisinkin omalla linjallani. Oon saanu kivoja ideoita myös!
 
Maa-artisokka on miun mielestä sellanen "keskivoimakas", siis voimakkaampi ku perus kasvikset mut ei kuitenkaa niin voimakas ku palsternakka. Laittaisin soseeseen ehkä 1/3 maa-artisokkaa ja 2/3 vaikka perunaa. Miulla vaa ainakii itelläni menee maha sekasin kun syön maa-artisokkaa ni en ihan vielä meinannu pojalle antaa vaikka se on ihan sallittu ruoka-aine, saattaa aiheuttaa ilmavaivoja :grin
 
uskaltauduin antamaan tytölle nyt leipää kun toinen ihan kiljuu ja ihan kun komentaisi jopa minua antamaan sitä kun itse aamukahvilla söin :p tykkäsi kovasti ja hyvin se suli suussa sellaiseksi muhjuksi,ei kakonut ollenkaan. Eli leivällä näköjään aloiteltiin viljat kun tuo kaurapuuro ei edelleenkään kelpaa:wtf: ostin myös mannasuurimoita ja tänään meinasin keittää mannapuuroa,täytyykin muistaa tehdä se äidinmaitoon,ettei vahingossa mee tavalliseen:wideyed:

Minäkin olen saanut täältä uusia näkökulmia lastenhoitoon vaikka olenkin jo "vanha tekijä",eli olen kovasti tykännyt tästä foorumista. Ja olisihan se hassua jos kaikki olisivat aina samaa mieltä kaikesta,erilaisuus on rikkaus ja siitä voi aina jotain oppia! Olin itse nuorena äitinä herkkä arvostelulle ja sitä otti monesti itseensä kun joku tuli neuvomaan tai oli tietävinään paremmin,sitä heti luuli että pidettiin huonona äitinä. Nyt kypsänä naisena sitä on sen verta itseluottamusta tullut ettei enää loukkaannu jos joku kertoo miten voisi tehdä toisin,sitten puntaroin oman tietotaitoni uuden systeemin kanssa ja valitsen niistä paremman. Eli vanha koira voi oppia uutta jos se on parempi kuin vanha,heh :laughing002 niin ja tiedän senkin että olen maailman paras äiti just näille lapsille,ne on kertonut sen mulle:laughing002
 
Meillä ei enää kaurapuuro tai neljän viljan puuro maistukaan ko äiti meni keittämään mannapuuroa niin nyt maistuu vaan se :D
Ei muuten haittais, mutta mannapuuro on vaan työläämpi tehä.
En oo pitkiin aikoihin enää pumppaillu maitoa niin keitin mannapuuron korvikkeeseen.
Täytyy koittaa totuttaa vauvaa taas nuihin normipuuroihin ettei tarttis hulluna satsata noihin korvikkeisiin.
 
Neuvoja nyt kaipailisin. Eli, "ongelma" on se että haluaisin pikkuhiljaa lopetella tätä tissittelyä kun syyskuussa olis tarkoitus mennä töihin ja alkaa jo tuntuun siltä etten halua töissä enää pohtia tuleeko maidot läpi :wink mutta tyttö (7kk) tuntuu olevan asiasta toista mieltä, neiti ei nimittäin korviketta suostu juomaan :rolleyes: en toki oo kokeillu muuta korviketta ku nania eli sitä vois eka testailla. Ja sit kun tuo tuttipullokaan ei oikein nappaa tuulta alleen. Just oltiin viikko turkissa 33 asteen kuumuudessa nii aika vähän tyttö suostu tuttipullosta juomaan, ei auttanu ku kaivella vähä väliä tissiä esille ja toivoa ettei turkkilaiset kivitä mua :wink mutta siis juuri tämän reissun takia en tissittelyyn vielä ollu mitenkään puuttunu mutta nyt vois jo vähä vähentää... Varsinkin ku musta tuntuu et tyttö syö muita ruokia aivan liian vähän, mut eihän toista pakkosyöttääkkään voi :rolleyes: vaikeeta tämä touhu aina välillä :woot: mutta en kyllä aijo tästäkään asiasta stressiä ottaa, ei se enää 15v tissiä syö :hilarious:
 
Räsynalle: Oletko kokeillut antaa maitoa nokkamukista? Jos ei pullo kelpaa... Siitä pullostahan pitää kans opetella pois, joten vois olla helpompaa opettaa suoraa mukiin. Toki maitomäärät ovat tämän ikäisillä vielä aika suuria.
 
Kuinka paljon annatte maitoa päivässä, siis jotka syö kiinteitä pääasiassa ja ei enää imetä? kuinka paljon sitä pitäisi vauvan juoda tässä puolen vuoden iässä.musta tuntuu et meil menee korviketta tosi vähän päivässä, velliä menee lisäksi.
 
Lilly: joo, nokkistakin on testattu mutta se oli ehkä vieläkin suurempi floppi :shifty: katto mua ku halpaa makkaraa ja yritti sen jälkeen antaa mukia koiralle o_O harvase päivä laitan molemmat tarjolle, pullot (2 erilaista) ja mukin mut huonolla menestyksellä juo :sorry:
Vaikka yritän antaa maitoa sillon ku yleensä on rinnalla niin ei siihen suostu, tissiä on saatava. Eikä auta vaikka en olis kotona ja iskä antais, huutaa niin kauan kunnes tuun kotia :meh:
 
Korvikkeen suositeltu määrä yli puolivuotiaalle vauvalle on 5-7 dl/vrk olettaen että syö kiinteitä. Meillä tuo määrä on lähempänä 1litraa ja olen yrittänyt sitä vähentää antamalla vähemmän kerrallaan.
 
Mä oonki miettiny tota että juokohan likka tarpeeksi maitoa. On niin vaikeeta sanoa paljonko noista utareista enään tulee eli ainut varma on noin 80-150ml iltaisin kun laitan nukkumaan.
 
Meillä neuvolan ohjeistus on 700-1200ml äidinmaitoa/korviketta vuorokaudessa. Vasta 8kk:n iästä 600-800ml 10kk:n ikään saakka, sen jälkeen 600ml...jne.. Netistä googlettelin asiasta lisää ja olen alkanut laittamaan soseiden/puurojen sekaan korviketta, jotta edes minimi täyttyy toisen osalta.

edit.ja kiinteitä syödään ja vauvat normi kokoisia kasikiloisia 70cm typyjä.
 
Ahaa, uutta tietoa citrus, tai sitten on suositukset muuttuneet viimeisen 5 vuoden aikana :) mut ainakin toi meijän typy saa tarpeeksi maitoa jokatapauksessa :p
 
Vaipat kertoo aika hyvin, että saako vauveli tarpeeksi nesteitä. 5-8 märkää vaippaa pitäis tulla vuorokaudessa, ellen nyt ihan väärin muista! Imetyksen tuki ry:n sivuilla siitä varmaan lukeekin jostain. :)
 
Uskoisin että saa tarpeeksi maitoa jos tulee useampi pissavaippa päivässä. :)

Meillä poika nyt selvästi tilaa lisää maitoa koska viihtyy rinnalla useammin kuin ennen. Kiinteitä syö silti jo isot satsit.
 
Räsynalle. Suosittelen lämpimästi kokeilemaan pilliä. Joko pillillä lasista, pillimukeja tai itse tehtyä pillimukia (uhraten tuttipullo jonka tuttiosaan pieni reikä/viilto ja pilli siitä läpi). Meidän poika täytti juuri sen puoli vuotta ja vesi ja vastike uppoaa parhaiten pillillä. Juo kyllä myös pullosta.. Ja pilliin oppi kun aluksi vähän painoi maitoa/vettä suuhun tai huulelle. Tämä on myös puheterapeuttien suosima vaihtoehto nokkamuki vaiheen ohitukselle :wink
 
Siis meillä tulee pissa vaippoja useita päivässä,mutta lämpimällä ilmalla hän juo viel vettäkin ja velliä menee. Onks velli kuitenkaan yhtä hyvä kuin korvike?
 
Takaisin
Top