Kiinteiden ruokien aloitus

Citrus

Sukkela juttelija
Joulukuunmammat 2014
Laitetaas tällaista ketjua pystyyn...alkaahan tämä kohta olla "ajankohtainen" aihe :)
 
Muokattu viimeksi:
Jokos ne sun tytöt on niin vanhoja? Mä oon muistaakseni aloittanut kiinteät siinä lähempänä 4 kk just maissivellillä, riisivelli ei ole uponnut mun pojille :depressed: se on ollut hyvä se kun antaa sitä velliä ennen nukkumaan menoa niin on nukuttu paljon pidempään kuin pelkän maidon voimalla :)
 
Meillä tarkoitus aloittaa kiinteät kesäkuussa kun Meena on 6kk. Ja vellejä ei anneta ollenkaan ja aloitetaan kasviksilla ja hedelmillä. Viljat sit ihan puurona.
 
Meillä kans tarkoitus mennä täysimetyksellä mahdollisimman pitkään. En aio ressata kyllä nuitten soseiden kans vielä 6kk iässäkään jos vauvaa ei kiinnosta... Maistelemaan aletaan varmaan viimeistään 6kk kohdalla ja jos vauvaa näyttää aikaisemmin syöminen selvästi kiinnostaa, niin annan jotain sotkettavaa jo aikaisemmin:wink
Tuolla meidän esikoisella alkoi kunnolla kiinteät upota ehkä joskus 8kk kohdalla, ja ehdin kyllä ressata niistä ihan tarpeeksi! Eihän se lapsi syö enempää ku ite haluaa ja omalla tuputtamisellani sain vaan omat hermot menemään! Nyt osaan toivottavasti ottaa tämänKIN asian rennommin:) kesällä kiva sitten tarjota tuoreita marjoja ja vihanneksia!
 
mites ootteko ajatellut itse tedä soseet vai meettekö valmiilla? mä ajattelin kyllä jaksaa tehdä soseet itse tuoreista raaka-aineista että Minea oppii "oikean" ruuan maun eikä teollisen,menee sitten myöhemmin helpommin sama ruoka kuin muillakin on. Marjasoseet annan matalammalla kynnyksellä purkista koska kotimaisia tuoreita marjoja on vaikea saada muulloin kuin kesällä.
 
Vinkkinä muuten kiinteiden aloittamiseen: Kannattaa aloittaa ei-makeilla kuten esim perunalla. Jos nimittäin aloittaa makeilla ja vauva tottuu heti siihen makeeseen , niin sitten ei välttämättä niin helposti enää maistukaan muu ruoka.. Senhän tietää itsestäkin että makea uppoaa paremmin kuin muu ruoka :wink
 
Ajattelin kans itse tehdä ainakin alkuun soseet. Perunaan on esim helppo soseuttaa tissimaitoa ja pakastaa jääpalapusseihin. Aluksi ei kuitenkaan syö isoja määriä. Pitkitän aloitusta niin myöhään kuin mahdollista. Tosin ehkä mun hermo ei enää kestä imetystä 24/7 montaa kuukautta :D
 
Mä en ole vielä kamalasti ajatellut noita soseita. Esikoisen kanssa olin vakuuttunut, että teen soseet itse, ja niin teinkin, mutta neitipä ei suostunut niitä syömään! Ei siis missään vaiheessa. Niinpä siis ollaan menty kaupan soseilla ja muilla ruuilla ihan tuonne viime syksyyn saakka. Elli ei myöskään suostunut syömään karkeata ruokaa, ennen kuin nyt kun syö itse, eli ravittiin hänet sitten noilla 6kk ja 8kk melko sileillä eväillä. Tätä taustaa vasten en taida ihan kamalasti uskaltaa luottaa, että omilla soseilla onnistuttaisi, mutta kyllä mä varmaan kokeilen ja yritän taas.
 
Uuteen makuun totutteleminen vaatii n.30 maistikertaa, joten tässäkin asiassa sitkeys palkitaan! :smug:
Mä oon aiemmille lapsille tehnyt just niitä maistipaloja jääpalamuottiin pakkaseen. Isommat määrät purkitin sitten pilttipurkkeihin ja yks erä säilyy sen 4-5 päivää jääkaapissa, ihan helposti sen omatekemän purkkiruuankin nappaa mukaansa kun jonnekin lähtee.
Ja onhan se niin ettei se lapsenkaan suu oo
tuohesta tehty,joten voi niitä ruokia maustaa vaikka yrteillä että maistuisi jollekin. Älkää nyt pahastuko mun innostuksesta, tää on vaan mulle sydämen asia :joyful::p
 
Eevis: toi on hyvä idea tehdä jääpalamuottiin maistiasia, täytyypä kokeilla! :) Mä en ole vielä edes miettinyt näitä kiinteitä, joko ne pitäis kohta aloittaa? Onko mun vauva jo niin iso? :eek: :) Ehkä sitten lähempänä 4kk ikää rupean miettimään mitä antaa ja onko tarvetta. Riippuu siitäkin, miten mulla maitoa riittää. Aikaisempia muksuja olen syöttänyt 6kk ikään asti, sitten on maito vaan loppunut pikku hiljaa, nyt katotaan mihin asti tämän neidin kanssa mennään.
 
Meillä menee vielä ainakin pari kuukautta ennen kuin kiinteitä aloitellaan. Aion kyllä tehdä ite soseet. Ne on kuitenkin helpoimmasta päästä ruuan valmistusta enkä itsekään syö eineksiä, joten en tahdo lapsenkaan syövän. En kuitenkaan vastusta kaupan purkkiruokia, varmaan tulee joskus niitäkin annettua sitten aikanaan.
 
Eevis4: mäkin oisin kiinnostunu tekee itse noita soseita niin mietiskelikin että sulla kun on tuota kokemusta jo niin oisko sulla antaa jotain hyviä makupari yhdistelmiä mitä vois ensi soseina antaa? :) kyllä itselläkin perus makupareja mieleen tulee mutta maustamiseen (vissiin yrtit ois hyviä?) ja siihen mitä ruoka-aineita milloinkin voi rueta maistelemaan tarvitsisin kokeneempien neuvoja! :)
 
Kannattaa käyttää niitä mausteita, joita muutenkin on tottunut käyttämään ruoanlaitossa, niin vauva tottuu makuihin. Itse käytän melkein joka ruoassa pippureita, sipulia ja paprikaa, niin niitä käytin myös vauvan ruokien valmistamisessa esikoiselle...
 
Kannattaa just aloittaa ei makeista soseista just niinkuin LILLY kirjoitti ettei sit käy niin ettei muu kelpaa. Hyviä aloitus soseita mielestäni on peruna, porkkana, bataatti ja näiden yhdistelmä,myös kukkakaali ja parsakaali sopii hyvin peruna tai porkkana soseen sekaan. Sipuli saattaa aiheuttaa ilmavaivoja joten en sitä ensisoseiden sekaan vielä laittaisi, vasta sitten kun on jonkinaikaa jo soseita syöty ja vatsa tottunut kiinteisiin.
Itse aion tehdä maustepusseja, eli teen haudutuspussiin laitan mieleiset mausteet, esim.laakerinlehti, pippuria, rosmariinia tai timjamia, sidon pussin langalla kiinni ja tämä laitetaan kattilaan muiden tuotteiden mukaan kiehumaan. Kun ruoka on kypsä , vedetään narusta pussi pois ja saadaan sileä siisti sose tehtyä ilman pippurinjyviä sun muita maustesattumia. Ja sose kannattaa mielestäni soseuttaa omaan keitinveteen mihin kaikki ravintoaineet liukenee keitettäessä.
 
Peruna muuttuu pakastaessa aika rakeiseksi, siksi pakastettavaan soseeseen kannattaa sekoittaa esim parsakaalia tai porkkanaa. Sitkeesti kun maistattaa niin jossain vaiheessa alkaa upota myös oudommat maut. Oma ilme kannattaa myös pitää syöttäessä positiivisena. Jos ei itse vaikka pidä jostain mausta, niin se asenne silti ratkaisee monesti. :wink
Eräs kaverini aloitti syöttämisen sanomalla vauvalle että et sä tätä kuitenkaan syö, joten arvaatte varmaan ettei syönyt.
 
Joko joku on alotellu soseiden antamisen?
Noissahan on suositus 4kk ja siitä ylöspäin, mutta mä harkitsen alottamista nytten jo kun likka on sen 3kk. Veikkaan ettei tuo yksinkertaisesti syö vatsaansa täyteen ja sen takia heräillään 1-2 tunnin välein öisin. Joskus toki vaan ottaa tissin suuhun ja nukahtaa, mutta yleensä syö jonku aikaa ennenku nukahtaa uudestaan.
Jos pikkuhiljaa yrittäisi edes lusikallinen/päivä jos ei sen enempää viitti vielä antaa..
 
NinjaKirppu: Kannattaa neuvolassa jutella asiasta, ne osaa neuvoa. Omin päin en kyllä lähtis vielä 3kk kanssa kokeilemaan. Ruoansulatus ei ole vielä kovinkaan kehittynyt, saattaa tulla vatsavaivoja, vaikka jotkut varmaan jo alkavat kokeilla tässä iässä.
 
Me aloitetaan ensi viikolla kiinteiden maistelu, Ilonalla tulee pituutta nyt reippaasti painoon nähden, joten massaa ois hyvä saada ja th sanoi, että nyt kun rupeaa jo maistelemaan niin 4kk iässä syö sitten jo sujuvasti soseita (jos on yhtään sisaruksiinsa tullut niin ei syö :D ).
 
Takaisin
Top