Kiinteiden ruokien aloitus

Meillä on pelkästään sormiruokailtu, mutta vasta jokusen viikon. Kokeiltu on viinirypäleet, viinimarjat, nektariini, tomaatti, kurkku, bansku, kananmuna, aprikoosi (heh, huomaa että oltiin matkalla), kirsikka, vesimeloni, peruna, puuro, mustikka. Huomenna olis tarkoitus antaa kanaa ekan kerran ja jotain uunissa valmistettuja juureksia. Nyt kun on palattu reissusta niin pitää ihan tosissaan luoda myös ruokailuun rutiinia. Oltiin melkein 6 kk asti täysimetyksellä niin tuntuu että ollaan jotenkin "jäljessä" vaikkei niin pitäiskään ajatella:) Ei ole juuri ikinä kakonut, ja huolestua pitääkin vasta, jos ääntä ei kuulu ja lapsi näyttää pelästyneeltä. Lapsen kakomisrefleksi tulee paljon aiemmin kuin aikuisella, juurikin siksi, ettei tukehtuisi. Toki samassa huoneessa tulee aina olla ja lapsen pitää osata istua sormiruokaillessa tai olla sylissä. Ikeassa olis vissiin tommoinen ruokailuviitta, pakko hankkia! T: aamun mustikkapuuron jälkeinen siivooja
 
En ookkaan kuullut/tajunnut tuota, että lapsella tulee aiemmin kakomisrefleksi :eek: Täytyy siis vaan rohkeammin antaa tuolle naperolle jotain sormiruokailtavaa :)
 
Meillä ollaan menty nyt soseruokiin tutustuen viimeinen kuukausi. Vauva ei vielä jaksa itse istua syöttötuolissa joten istutetaan sylissä syötön ajan. Sormiruokailu (tai sekaruokailu) aloitetaan heti, kun itse istuu. Nyt on vauva saanut maistella muutamia sormiruokia sylistä, mutta periaatteessa itse istuminen on sormiruokailun edellytys. Oon menny tän ohjeen mukaan, sillä haluan ehdottomasti että imetys onnistuisi vuoden ikään vähintään. Eli vauva saa 2-3 lisäruokaa päivässä, yleensä yksi niistä on sormiruoka.
http://www.imetys.fi/materiaali/imetys_ja_muuruoka.pdf
 
Saako teillä vauvat oikeesti jotain suuhunkin tuossa sormiruokailussa? Meillä kun poika vaan leikkii ja hieroo ruokaa jokapaikkaan. Loppujenlopuksi ruokaa on lähes kaikkialla muualla paitsi suussa. Esim just äsken lopetin sormiruokailun kesken kun poika innostui hieromaan kananmunaa suoraan silmiinsä.. Ja nyt sitten on silmät ihan punaiset :rolleyes: Me ollaan syöty pääosin soseita, mutta sormiruokailtu silloin tällöin. Juures- ja kasvistikkuja annan imeskeltäväksi aina jos omasta ruuanlaitosta jää sellasia yli. Tikkujakin imeskelee vain hetken kunnes heittelee niitä minne sattuu ja koira syö ne. Maissinaksuja osaa kyllä syödä jo hienosti. En missään nimessä voisi kutsua sormiruokailua meillä ateriaksi, koska suuhun menee niin vähän mitään. Aterioilla vetää sosetta/puuroa jo pilttipurkin verran 4-5 kertaa päivässä. Meillä ikää 7kk.
 
Meillä ruokaillaan vaan lusikalla "kunnon ruuat", jos jotain käsiin antaa, niin mielummin hän tuntuu heittelevän niitä kurkkuja yms. pitkin lattioita, kuin syö :cool01 välillä innostuu jäytämään tosissaan ikenillään ja kun se on kaluttu loppuun niin se tietty lentää kuin leppäkeihäs kädestä jonnekkin tai se jämä hierotaan istuimeen, naamaan, pöytään tai annetaan koiralle :laughing002 ei meillä ei oo ainakaan mitään pinsetti otetta, pulleat sormet puristaa nyrkkiin sen herkun, maissitikutkin on yhtä lähmää käsissä ja pään vaan saa syötyä ja sit tietty kiukutellaan kun se ei irtoa kädestä ja mene suuhun :laughing002
 
Joo, kyllä tuo ihan kurkusta alas saa sormiruokailussakin ruokaa. Kovasti riippuu siitä, kuinka hyvin ruoka pysyy käsissä. Liukas on vähän väliä lattialla... Pinsettiotetta ei vielä osaa. Mut onhan se niin hidasta ja sotkevaa puuhaa, että olen antanut kuitenkin melko vähän. Ei sen suhteen ole ns. tavoitteita. Kun taas sosetta syötän sinnikkäästi aina koko tekemäni määrän.
 
Maissinaksuista meilläkin tykätään mutta puolet lentää aina lattialle tai niinkuin muut tässä jo mainitsi, hierotaan pöydälle, kasvoihin, käsiin, vaatteisiin. Eilen koitin ensimmäistä kertaa antaa kurkkua ja hän saikin siitä heti puraistua ikenillään pienen palasen mikä johti kyökkäilyyn ja pian lensikin jo ulos suusta. :D tämän jälkeen ilme oli oikeen muikea kun vähän väliä maisteli kurkkua uudestaan. :D
 
Meillä toinen tykkää myös leikkiä ruoalla tai hienosti sanottuna, tutustua ruokaan. "mätkii", heittelee ja välillä syökin - aika paljon riippuu sormiruoasta. Kai jotkut on syömisen arvoisia ja osa taas leikkimisen.

Kiinteitä meillä syödään nykyään 4 kertaa päivässä + sormiruokaillaan satunnaisesti ennen jotain "ateriaa". Toinen söisi vaikka ämpärikaupalla kiinteitä, tuntuu, että aina loppuu kesken. Toinen taas vähän vaihdellen ja tutustuen ruokaan tai leikkien.

On muuten "mukavaa" siivota niitä ruokasotkuja..onneks toinen on vähän siistimpi syömäri. Vielä. Toisen saa suunnilleen pestä päästä varpaisiin :grin
 
Meillä työntää sormiruokaillessa suun niin täyteen kuin vaan saa ja sitten kohta alkaakin kakominen. :rolleyes: Soseitakin syödessä ottaa puoliväkisin lusikasta kiinni ja vie sen ite suuhun (= vie suuta kohti, siirtää kämmenen lusikkaosan kohdalle ja työntää nyrkin naamaan, jolloin kämmen on sosetta täynnä ja kohta sitä on joka paikassa.)

Tänään syötiin ekan kerran kaupungilla omia eväitä. Otin pakasteesta mikron kestävään muovirasiaan kana-kasvismiksin ja lounaspaikassa sitten mikrotin safkan lämpimäksi. Ei ollut ollenkaan hakalaa. Likaiset kamat pakkasin samaan minigrippipussiin, jossa ne aluksikin oli ja pesin vasta kotona.
 
Meillä kun tuo sormiruokailu on ollut ainoa syömätapa tähän mennessä, niin todistetusti vaipasta löytyy myös ruuanpaloja:D Eli kyllä sinne nieluun asti menee tavaraa, mutta toki ihan eri määriä kuin soseita menisi, sormiruokailun "ideologiaan" kai kuuluukin, että ruualla saa leikkiä ja joskus tulee vain makua suuhun, esim. lihanpalasta jota imeskellään. Lähtökohtana siis että maito on pääruoka ja hiljalleen sormiruokaa menee enemmän ja enemmän kun taidot karttuu. Meillä tyttö oli heti ensi kokeilusta lähtien kartalla siitä, mihin ruoka menee, mutta välillä leikkii ja sotkee enemmän kuin syö. sotkua on helpottanut triptrapin tarjotin, ruokailuviitta, missä on hihat ja vaippasiltaan syöminen. Toivon että sotku nyt on pois tulevaisuuden sotkuista:p Painostakaan ei vielä tarvitse ressata, kun on melkein kymmenkiloinen, joten sormiruokaillaan ainakin loma-aika, myönnän, että olen myös sen verran laiska mutsi, etten jaksa nyt keitellä soseita ja syöttää lasta:D Facessa on kiva sormiruokailijat ryhmä, josta saa perustietoa ja vinkkejä, jos kiinnostaa jotakuta enemmän!
 
Meillä sormiruokaa tarjotaan joka ruoalla 4 kertaa soseen ohella ja neiti oikein odottaa sormiruokaa. Sotkuista se on ja lähinnä imeskelee ja sylkee pois, mutta aina jotakin menee masuun asti ja saa tutustua eri ruokiin ja oppii samalla. Tänään kun käytiin kahvilassa kahvilla neiti istui tyytyväisenä syöttötuolissa ja mutusti maissinaksuja, kun kotona annan yleensä muuta sormiruokaa.
 
Mä annan sormiruokaa yleensä soseaterian päälle, yleensä kurkkua, tomaattia, muita rehuja tai jotain hedelmiä. Ei tosiaan voi syömiseksi kutsua,mutta yritys on kova ja kaikki yritetään järsiä mitä käteen annetaan.
Minusta tuo on aika ristiriitaista että ruualla saa leikkiä kun samaan aikaan pitäisi opettaa ruokailutapoja. Mä en voisi antaa oman lapseni sotkea itseään päästä varpaisiin johonkin puuroon tai soseeseen tai ruokailla pelkässä vaipassa,eihän me aikuisetkaan niin tehdä että alusvaatteissa oltaisiin ruokapöydän ääressä sotkemassa. Tämä on tietenkin vain minun oma henkilökohtainen mielipide, jokainen tekee kuten tykkää. Mutta en usko että vauva joka luvan kanssa annetaan sotkea ruualla olisi vanhempana sitten siistimpi ruokailutavoissaan kuin ne lapset ketkä alusta asti opetetaan syömään nätisti.
Meillä saa sitten sotkea ulkona kuralammikossa kun sen aika on.
 
Meillä poika kans oikein odottaa sormiruokaa soseen jälkeen. Ottaa mua kädestä kiinni ja avaa käteni kuin katsoakseen onko siellä sisällä jotakin. Jos ei ole niin ottaa mun sormesta kiinni ja yrittää viedä sen suuhunsa :D
 
Mä annan sormiruokaa yleensä soseaterian päälle, yleensä kurkkua, tomaattia, muita rehuja tai jotain hedelmiä. Ei tosiaan voi syömiseksi kutsua,mutta yritys on kova ja kaikki yritetään järsiä mitä käteen annetaan.
Minusta tuo on aika ristiriitaista että ruualla saa leikkiä kun samaan aikaan pitäisi opettaa ruokailutapoja. Mä en voisi antaa oman lapseni sotkea itseään päästä varpaisiin johonkin puuroon tai soseeseen tai ruokailla pelkässä vaipassa,eihän me aikuisetkaan niin tehdä että alusvaatteissa oltaisiin ruokapöydän ääressä sotkemassa. Tämä on tietenkin vain minun oma henkilökohtainen mielipide, jokainen tekee kuten tykkää. Mutta en usko että vauva joka luvan kanssa annetaan sotkea ruualla olisi vanhempana sitten siistimpi ruokailutavoissaan kuin ne lapset ketkä alusta asti opetetaan syömään nätisti.
Meillä saa sitten sotkea ulkona kuralammikossa kun sen aika on.

Minä suhtaudun näihin asioihin pragmaattisesti enkä näe että olisi yhtä oikeaa tapaa. En ole ainakaan kuullut kenestäkään sormiruokailijasta, joka olisi jotenkin huonompikäytöksinen kuin muut. Joillakin se on ollut ratkaisu esim. syömisongelmiin. Mutta itse sormiruokailun hyvistä puolista voi kukin lukea muualta lisää. Meidän perheessä se on ollut kaikille hauskaa ja tytön motoriikka kehittyy huimaa tahtia:) Ja lapsihan oppii useimmat asiat leikkimällä. Itse en vielä alle vuosikkaalle opeta ruokailutapoja, vaan toki sitten kun aika on niin tytölle opetetaan, miten ruokapöydässä käyttäydytään. Meillä asunnossa kun on lähes 30 astetta niin lapsi on vaippasillaan usein muutenkin ja minäkin vähissä vaatteissa. En tiedä ketä minä tällä tavallani loukkaan:D? Sormiruokailussa sotkua tulee melko paljon jo siitä syystä, että lapsi ei aina saa otetta ekalla yrityksellä, joten useimmat ruuat menee linttaan. Mutta minä teen tavallani, tehkää muut omallanne.
 
Mä oon kai huono syöttäjä ja lapioin lusikan liian täyteen sekä tyttö hyvin innokas avustaja, joten jo soseruokailu saa meillä mahdottoman sotkun aikaseks! :D Jos joka kerta viitsin vaihtaa vauvalle puhtaat päälle, niin menee neljät vaatteet päivässä helposti! Ja meidän pyykkäri on ollu viime viikot laiskalla päällä, joten vaippasiltaan on menny syömiset. :)
 
Takaisin
Top