Kielletyt ruuat ja herkut

Valion sivuilla on hyvin tietoa juustoista raskausaikana: http://www.valio.fi/ammattilaiset/ravitsemus_ja_terveys/valion-juustot-raskausaikana/

Hunaja on mun mielestä kielletty vain alle 1-vuotiailta.

Noissa ruokarajoituksissa on mun mielestä sellaisia, joissa tavallaan ne suuret määrät tai jatkuva käyttö ovat haitallisia (kuten vaikkapa laku tai maksamakkara) ja sitten sellaisia, joista voi huonolla tuurilla saada pienestä haukusta vakavat seuraukset (esim. raaka liha tai kala). Kannattaa siis tutustua siihen, miksi mikäkin on kiellettyä, niin osaa itse arvioida ne riskit ja voi tehdä oman päätöksen siitä, miten tiukasti mitäkin välttää.
 
Sain tänään itkut aikaaeks kun tajusin et joulu tulee ja äitin laittama maksalaatikko jää syömättä, graavilohi...homejuustot..miksi niitä tekee silllon mieli kun ei voi?!:shifty:
 
Muakin harmittaa tulevassa joulussa se, kun ei saa syödä mun suosikkiherkkuja eli graavattuja kaloja ja mätiä. :P Punaviinin juomisesta puhumattakaan!
 
Tolla raa'alla tomaatilla ei tarkoiteta tuoretta, kypsentämätöntä tomaattia, vaan siis ihan oikeasti raakaa. Niinku vihreetä kovaa tomaattia :grin
 
http://yle.fi/uutiset/raskaana_olev...meetvursti_ja_sushi_jakavat_eurooppaa/8618305

http://www.vau.fi/raskaus/Terveys/Elamantavat/Odottajan-menu-vaihtelee-maittain/

Näin ne suositukset vaihtelee.

Eikä se laku tai salmiakki ole kiellettyjä. Niitä vain kannattaa välttää tai syödä vähäisiä määriä. Syynä taisi olla se, että nostaa verenpainetta - ja omassa lähipiirissä yhdelle tuli kehoitus syödä näitä, kun oli turhan alhaiset arvot :wink

Niin ja aion edelleen putsata kissojen vessat. Tätä tosin yritin jo edellisessä raskaudssa nakuttaa miehelle, mut ei toiminut - unohti putsailla, niin luovutin :grin
 
Muokattu viimeksi:
Niin ja mikä itseä itkettää on, että ravintolasa ei pysty tilaamaan pihviä mediumina vaan pakko ottaa kypsänä :sad001
 
Tosi hyviä kommentteja! Kiitos kaikille! Kärhö kirjottikin juuri hyvin, eli tuo raaka liha ja kala on sellaisia joita en kyllä söisi yhtään. Mutta mistä alkaen tietyt aineet voi olla sitten vaarallisia tulevalle lapselle? Tarkoitan, että kun itsekin vasta sain raskaudesta tietää sillon kun menkat jäi pois, joten ennen sitä olen kyllä syönyt pellavansiemeniä, kaikkia juustoja yms.? Voiko ne jo siinä vaiheessa aiheuttaa jotain ongelmia, kun ei edes tiedä että on raskaana?
 
Neuvolasta minulle sanottiin heti kun soitin että olethan syönyt foolihappoa, en ole koska en edes tiennyt että pitäisi syödä? Kävin sitä sitten heti ottamassa, mutta netistäkin mitä luin niin oli että sitä olisi täytynyt syödä vähintään 3 kk ennen raskautumista.... Tuntuu ettei mitenkään voi pysyä ajantasalla kaikesta.
 
Joo täälä Sveitsissä yhdelle tutulle lääkäri suositteli lasillista punaviiniä sillon tällön rentoutumiseen raskausaikana, kun sillä oli riski ennenaikasesta synnytyksestä. :wink
 
Mun mielestä eines maksalaatikkoa saa syödä kunhan ei syö viikoittain paketti tolkulla. Maksaa siinä on vain nimessä, sisältö siis todella vähäistä. Jos jollain on todella himo esim graavikalaan niin sitä voi syödä kunhan graavaatte itse ja kala on pakastettu. Listeria kuolee pakkasessa. Ja tosiaan nauttii sitä heti sulatuksen jälkeen, ei montaa päivää sulatuksesta. Ei siis vaaraa.
Myös valion homejuusto on turvallista, sillä se on tehty pastöroidusta maidosta. Toki suolaa se sisältää paljon kuten energiaakin, mutta pelkän nimen vuoksi ei tarvitse välttää. Ja juustoista yleensäkin, kotimaassa tehdyt kuten valion juustot valmistetaan pastöroidusta maidosta ja ovat siis turvallisia.

Ruokarajoitukset on ihan hyvä juttu ja hienoa kun ohjeita on. Mutta itse ei aio kirjaimellisesti noudattaa vain maalaisjärkeä käyttämällä. Mulla on aina raskauksissa ollut verenpaineet kovin alhaiset joten esim suolaa voin käyttää hyvällä omalla tunnolla. Mutta kukin tekee omat ratkaisunsa ja elää niiden kanssa.
 
Ja hei oikeesti miettikää miten paljon kansainvälisesti ohjeet vaihtelevat! Miten ihmeessä lapset syntyy terveinä aasiassa ym kun siellä syödään raakaakin kalaa :wink
 
Osa syntyy terveinä, osa ei. Suomessahan on aika tiukat noi ruokajoitukset mutta tietenkin myös monilta osin erilaiset ruokaketjut kuin muualla. Tuskin esim. Aasiassa pakataan kalaa vakuumiin kuten Suomessa, joten ihan turha vertailla. Mä olen henk.koht. mieluummin vähän liian tiukka kuin yhtään liian lepsu. Olen jo viettänyt kaksi joulua ilman herkkujani, mutta olen myös saanut kaksi tervettä, ihanaa lasta. Kyllä sen kestää, kun on hyvä syy. :grin
 
Jos jollain on todella himo esim graavikalaan niin sitä voi syödä kunhan graavaatte itse ja kala on pakastettu. Listeria kuolee pakkasessa. Ja tosiaan nauttii sitä heti sulatuksen jälkeen, ei montaa päivää sulatuksesta. Ei siis vaaraa.

Nyt tulee kyllä niin väärää tietoa että pakko korjata. Listeria ei kuole pakkasessa. Listeria kuolee ainoastaan kuumennettaessa kiehuvan kuumaksi!

Lisäksi uudet suositukset kehoittavat välttämään myös itse graavattua lohta. Ei noita lisäyksiä huvikseen tehdä. Itse graavatussakin kala on raakaa, eikä tietä onko se mahdollisesti saanut matkallaan listeriabakteerin. Tyhjiöpakatut ovat suuremmalla riskillä, koska niissä bakteerilla on enemmän aikaa lisääntyä. Riski listeriaan itsegraavatuissa tuotteissa on kuitenkin olemassa.
 
Tässä Eviran näppärä tietopaketti listeriasta:

Listeria monocytogenes (myöhemmin listeria) on ympäristössä esiintyvä bakteeri, jota voi esiintyä myös käsittelemättömissä elintarvikkeissa kuten raa’assa lihassa ja kalassa, pastöroimattomassa maidossa ja tuoreissa kasviksissa sekä näistä valmistetuissa tuotteissa silloin, kun valmistusprosessi ei tuhoa listeriaa. Myös kuumennetut tuotteet voivat saastua listerialla lämpökäsittelyn jälkeen. Jälkisaastumisen riski on sitä suurempi, mitä enemmän valmiita tuotteita käsitellään valmistuksen jälkeen (esim. siivutus, suikalointi, paloittelu). Sama listeriakanta voi tehokkaasta pesusta huolimatta säilyä tuotantolaitoksessa monia vuosia saastuttaen aika ajoin tuotteita.

Listerian suhteen riskielintarvikkeina pidetään erityisesti sellaisenaan, kuumentamatta syötäväksi tarkoitettuja tuotteita, joilla on pitkä, useamman viikon säilyvyysaika. Tähän ryhmään kuuluvat esimerkiksi tyhjiö- ja suojakaasupakatut, kylmäsavustetut ja graavisuolatut kalatuotteet, joista on säännöllisesti todettu listeriabakteeria sekä tyhjiöpakatut sillituotteet ja mäti. Näiden tuotteiden valmistusprosessit eivät tuhoa listeriaa. Listeria pystyy lisääntymään kylmässä eikä elintarvikkeiden säilyttäminen jääkaappilämpötilassa täysin estä listerian lisääntymistä.

Riskiryhmät
Riskiryhmiin kuuluvat henkilöt sairastuvat helpommin listeriabakteerin aiheuttamaan infektioon eli listerioosiin. Terve aikuinen ja lapsi sairastuvat harvoin vakavasti. Listerioosin suhteen riskiryhmään kuuluvat:

  • Vanhukset
  • Vastustuskyvyltään heikentyneet henkilöt (esimerkiksi syöpä- ja aids-potilaat, maksa- ja munuaistauteja sairastavat, elinsiirtopotilaat, diabeetikot tai kortisonilääkitystä saavat)
  • Raskaana olevat naiset
Vaarassa ovat erityisesti iäkkäät ja henkilöt, joilla on vaikeita perustauteja. Listerioosiin sairastuu vuosittain 20–60 henkilöä ja suurin osa sairastuneista on ollut yli 70 -vuotiaita. Vastustuskyvyltään heikentyneillä listerioosi ilmenee tavallisesti vaikeana yleisinfektiona tai aivokalvontulehduksena. Kuolleisuus listerioosiin on korkea, jopa 20 – 40 %. Raskaana olevilla listerioosi ilmenee kuumetautina, joka muistuttaa tavanomaista influenssaa (kuume, päänsärky, lihaskivut) ja joka voi johtaa keskenmenoon tai ennenaikaiseen synnytykseen.

Vastustuskyvyltään normaaleilla henkilöillä tartunta aiheuttaa suolisto-oireita, kuten vatsakipuja, pahoinvointia, kuumetta, lihaskipuja ja/tai päänsärkyä. Tartunta voi olla myös oireeton.

Miten välttää listeriaa
Elintarvikkeiden hyvällä käsittelyhygienialla voidaan vähentää elintarvikkeiden listeriariskiä. Ruokien kuumennus kiehuvan kuumaksi tuhoaa listeriabakteerin.

Yleiset suositukset
  • Kypsennä kaikki liha ja kala kauttaaltaan
  • Pese kaikki tuoreet vihannekset huolellisesti ennen syömistä
  • Pese raakana syötävät juurekset huolellisesti sekä ennen että jälkeen kuorimisen
  • Säilytä kypsentämätön liha ja kala erillään vihanneksista, kypsennetyistä ruuista ja valmisruuista
  • Pese kädet, veitset ja leikkuulaudat käsiteltyäsi niillä kypsentämättömiä elintarvikkeita
  • Säädä jääkaapin lämpötila riittävän kylmäksi. Useimmille elintarvikkeille sopiva lämpötila on alle +6 °C. Kalatuotteille turvallinen lämpötila on kuitenkin enintään +3 °C
  • Älä käytä viimeisen käyttöpäivän ohittaneita tuotteita
  • Käytä avatut tuotteet mahdollisimman pian
Lisäksi suositukset riskiryhmille
Riskiryhmiin kuuluvien henkilöiden on hyvä välttää alla mainittuja elintarvikkeita ja kuumentaa kaikki ruoka huolellisesti ennen syömistä. Myös ravintoloissa syödessä on hyvä kiinnittää huomiota alla oleviin suosituksiin.

  • Syö vain kunnolla kuumennettuja liha- ja kalatuotteita
  • Älä juo pastöroimatonta maitoa tai syö siitä valmistettuja tuotteita. ( Usein kysyttyä raakamaidosta)
    Vältä myös pastöroidusta maidosta valmistettuja pehmeitä juustoja. Ruoanlaitossa kuplivan kuumaksi kuumennetut juustot ovat turvallisia. Kovissa juustoissa listeria ei pysty lisääntymään.
  • Kuumenna kaikki pakastevihannekset ennen käyttöä. (salaattiin lisättävät kiehautetaan ja jäähdytetään ennen lisäämistä.)
  • Kuumenna kiehuvan kuumaksi kertaalleen jäähdytetyt, uudelleen kuumennettavat ruuat.
  • Kuumenna myös valmisruoat kiehuvan kuumaksi ennen syömistä.
  • Käytä sellaisenaan syötävät tuotteet hyvissä ajoin ennen viimeistä käyttöpäivää.
https://www.evira.fi/elintarvikkeet...ikkeiden-kayton-rajoitukset/listeriabakteeri/
 
Mä olin tulossa sanomaan listeriasta samaa, ku Magnolia.
 
Kääk! Mie söin tänään auringonkukkia ja pellavansiemeniä paniinissa!

Okei, otin tietoisen riskin kun ei vaan tehnyt mieli työpaikkaravintolan ruokaa, niin vetaisin paniinin. Varovaisen rennolla täällä siis mennään.
 
Miksei auringonkukansiemeniä saa syödä? Mä oon vaan lukenut juttuja, joissa niitä on kehotettu syömään. :wideyed:

Ja yhdessä paniinissa on sen verran vähän noita, että tuskin haittaa mitenkään kunhan ei ota päivittäiseksi tavaksi.
 
No tuolla Evirassa lukee näin: "Pellavansiemeniä sellaisenaan, rouheena tai liotettuna ei käytetä raskauden eikä imetyksen ajan ummetuksen hoitoon. Pienet määrät pellavansiemeniä esimerkiksi leivissä eivät ole haitaksi."

Elikkä ei hätää, ei niitä siinä paniinissa haitaksi asti ole!
 
Takaisin
Top