Kielletyt ruuat ja herkut

Oon kans muistellu et pästöroitu olis se juttu. Esikon kohdalla sain siunauksen Aurajuustoon (ainoo homejuusto mitä syön) ja sitä oon jo paketillisen syöny.

Lihat ja kalat syön aina kypsinä, siinä ei ongelmaa.
 
Ja tosiaan kiehuvan kuumaksi kuumennettuna uskaltaa niitä muitakin juustoja vedellä. Pehmeissä juustoissa on listeriariski, mutta listeria kuolee kuumennettuna.
 
Mä menin vahingossa syömään leipäjuustoa. Ajattelin kaupassa, että sehän on paistettu, että siinähän ne bakteerit kuolee ja toki oli tehty pästöroidusta maidosta. Mutta sitten myöhemmin aloin asiaa vielä miettiä ja kun tarkistin, niin leipäjuusto lasketaan tuorejuustoihin, joihin voi iskeä listeria pakkausvaiheessa. Riski on tietenkin pieni, mutta silti soimaan nyt itseäni siitä. :sorry:
 
Eikä! Eihän sitä voi herkutella kohta millään! Leipäjuustokin..
 
Tietääkö kukaan mistä sais pastöroidusta maidosta tehtyä parmesaania? Hirveä himotus, mutta prismasta en löytäny ainkaan.
 
Minäkin söin eilen leipäjuustoa :O enpä tiennyt.
 
Mä olen syönyt valion raejuustoa; ison firman ja pastöroidusta maidosta. :)
 
Heip sellainen mielessä kun minulla nyt järkyttävät pahoinvoinnit ja mikään ei pysy sisällä. Himoitsen vaan mustia turkinpippureita ja muita salmiakki/lakritsi karkkeja. Onko nämä nyt miten kielletyllä listalla? Pakko olisi saada edes jotain alas syötyä ja suuhun imeskeltyä. Huippaa ja oksettaa ja itkettää vaan.

7+0 tänään.
 
nappula123, en uskalla suositella jotain mikä saattais olla vaaraksi, kun uusimmat tutkimukset eivät osaa määritellä turvallisen määrän rajaa glykyrritsiiniä (joka siis se ongelmallinen osa lakua), mutta kysy neuvolasta mitä mieltä ovat.. varmasti verensokerin nostaminen vois auttaa siihen pahoinvointiin ees sen verran, että sais himoittua jotakin muutakin :D voihan se olla että suolanpuutteen takia himoitset noita, niin yritä saada suolaa jotain muuta kautta? vichy?
Itse en siis usko, että pienet määrät ovat vaaraksi, ennenhän suositus oli alle 50g kerta-annos. tämä olikin täällä jossain linkattuna: http://www.hs.fi/ruoka/a1453349152208 mutta en mee muille suosittelemaan kun en tiedä :) oon itekin syöny (tässäkin raskaudessa) vähän ja vasta sit muistanu et ainiin, ei suositella ollenkaan.. edellisessä söin useampiakin kertoja, mut vähän kerrallaan.
 
Pakko oli napsia salmiakkia, kun himotti. Mutta siis vain muutama pala :)

Miten muuten on majoneesin kanssa? Siinähän on yleensä raakaa kananmunaa, minkä takia ei suositella, mutta jos ainesosaluettelossa lukee "pästöroitu munamassa" onko se silloin ihan ok?
 
Ei olis pitänyt tulla tänne lueskelemaan.. edelliset raskaudet mennyt ihan vaan "maalaisjärjellä" ja neuvolan suositusten mukaan.
Nyt iski melkein jo paniikki että mitä kaikkea sitä on jo tullut syötyä mitä ei olisi saanut..
Esimerkiksi tuorejuustoa ja sitruunatahnaa eilen kakussa jonka leivoin. Tuorejuustossa luki että on pärstöroitu ja samoin kananmunaa sisältämässä sitruuna tahnassa luki kananmunan jälkeen että pästöroitu, niin aattelin että ne on ihan ok.
.. onkos tässä nyt sit joku listeria vaara vai? Mitenkä kauan sitä nyt sit saa huolissaan olla että millon oireet iskee päälle ja ja... voeeh..
 
Mä en edes viime raskaudessa tiennyt majoneesirajoituksesta. Nyt olen syönyt sitä surutta, jossain brittien ohjeessa sanottiin, että jos majoneesi kaupassa ei ole kylmähyllyssä, niin sen ei pitäisi olla tuoreesta munasta. Tuorejuustoja syön myös, joskin välillä iskee vähän huono omatunto. Ulkomaalaiset lähteet sanoivat myös, että parmesaani on turvallista, vaikkei olisikaan pastöroitu. Uskalsin siis syödä sitäkin. Mutta ne tosiaan on minun ratkaisuja, ymmärrän kyllä halun ottaa varman päälle ja seurata ohjeita kirjaimellisesti.
 
En oo ees lukenu uusia suosituksia, mutta jos menis samoilla ohjeistuksilla ku esikoisesta. Majoneesista en esimerkiksi välitä yhtään, joten ei oo ongelma. Tosin munani oon aina tykännyt nauttia hieman löysänä (buhahahaa), mut senkin voin nyt unohtaa hyvillä mielin kun mikään ei maistu muutenkaan - kiitos pahoinvoinnin... Ehkä tää tästä muutamassa viikossa :)
 
Ymmärtääkseni suomalaisissa munissa on erittäin pieni riski saada ruokamyrkytyspöpö. Ja muutenkin kannattaa mieluummin katsoa eviran sivuilta raskausajan kieltolista kuin joltain ulkomaalaiselta sivulta.. :)
 
Muokattu viimeksi:
jos on pahoinvointia niin ei se salmiakki pahenna pääasia että saat syötyä. Ruokamyrkytysriski on hurjin ja lääkkeitä ei juuri raskausaikana suositella.
 
Nimenomaan EI ole _kielletty_ :D
 
Takaisin
Top