Kielletyt ruuat ja herkut

Iiti86

Päivystävä dosentti
Toukomammat 2017
Maaliskuun äidit 2019
Nyt kun raskaus on todennäiköistä niin miun pitäisi ainakin jostain saada tietää mitä kaikkea ei saa syödä.

Lakritsi ja salmiakki (ja samalla kyseiset jäätelöt) ainakin on listalla. Miulla tekee nää tiukkaa! Sanoinkin miehelle että jos nyt en oo raskaana niin haen kaupasta lakupussin ja ahmin sen kerralla ihan sen takia että vielä voi.

Hunaja (just kun ostin hyvää metsäkukkahunajaa..)

Mitä muuta on?
 
Syklamaattia E952 ja sakariinia E954 ei suositella käytettäväksi raskauden aikana. Niitä löytyy mm. erilaisista light tuotteista (jogurtti, limsat), sokerittomista pastilleista jne. Aspartaamia taas voi ilmeisimmin syödä kohtuudella.
 
Ai niin salmiakki! Voi ei, sitä tulee kyllä ikävä.

Aurajuusto on toinen mitä jään ikävöimään, vaikka sitä saakin kypsennettynä syödä. Oon vaan nyt tykänny ripotella sitä "raakana" lähes joka ruokaan...
 
Salmiakin perään itken minäkin. Vaikka oliko se niin, että 50g voi syödä?
 
Maksalaatikko jää myös. Se on ollu helppo eväs töihin sillon kun ei jaksa kokata.
 
Esikoisen aikana oli vielä toi 50g sillon tällön. Nyt ainakin kaveri sanoi, että suositukset on muuttunu ja enää ei suositella ollenkaan syötäväksi.
 
Ehkä se on parempi olla kokonaan ilman, miulla ei nimittäin oo kauheen hyvä itsekuri herkkujen suhteen :smiley-angelic006
 
Joo suositukset on muuttuneet ja enää ei suositella ollenkaan lakua/salmiakkia.

Vakuumipakattuja kaloja ei myöskään suositella.
Olihan noita vaikka mitä.
Muistaakseni ekassa raskaudessa googletin thl:n sivuilta mitkä oli kiellettyjä.
Kahvia sai juoda 3 pientä kuppia.
Ja pastöroimatyomst juustot sekä raska kala tosiaan pannassa :rolleyes:
 
Onneks on nirso ruokavalio koostuu lähinnä kasviksista nyt saa taas alkaa syömään lihaa :sad001 menee kyllä mutta ei mitään herkkua mutta oi aurajuusto sitä tulee ikävä
 
Jos haluatte nauttia aurajuustosta ilman riskejä, löytyy sille kasvipohjainen vaihtoehto: Sheesen Blue Style- valmiste. Sulaa hyvin ruokien sekaan ja maistuu sellaisenaankin vaikka salaateissa, leivän päällä tai suoraan paketista nautittuna.

Majoneesiahan ei suositella raskauden aikana, koska se sisältää raakaa kananmunaa. Mutta. Esim. Xtralla on kevytmajoneesi, jossa ei ole kananmunaa ollenkaan. Sitä voi siis ainakin syödä :)
 
Muokattu viimeksi:
Tuulia löytyyköhän tota tuurilla myös normaaleista marketeista vai vaan jostain Prismoista ja Cittareista?

Mulle ehdottomasti kovin juttu tulee olemaan noi kypsentämättömät kalat ja herkkujuustoja. Nytkin kaappiin jäi Brie-juuston jämät, onneksi ehdin herkutella sillä just ennen plussaa! Rakastan graavikalaa ja kylmäsavustettua kalaa. Joulusta tulee taas vaikea paikka.. Onko joku tehnyt joskus kylmäsavulohipastaa tms? Listeriahan kuolee kuumennettaessa siihen johonkin tiettyyn lämpötilaan, mut ehtiikö se kala kuumeta tollasissa pastoissa tarpeeksi?
 
hmm...

en tiedä, mutta itse olen todennut että ehkä hieman omalla järjellä menen..

mä en toisessakaan raskauksessa estellyt itteeni.. vaan ihan oman mielihalun mukaan menin ja tottakai järjellä..

eli kyllä mä maistelen kaikkea mutta en kuitenkaan hullun lailla...

terhi
 
Mangolia, en ole ihan varma. Joissain isoissa marketeissa on (Cittarissa varmemmin), mutta myös pienemissä K-kaupoissa olen nähnyt. Ja kannattaa kysellä esim. S- ketjulta, jos voisivat tilata. Yleensä kauppiaat ovat aika suopeita noissa asioissa.
 
Me tehtiin viimeksi jouluksi omat graavikalat (tai siis mun äiti teki). Tiskiltä tuore filee, ja suolaus. Välttyy siltä vakuumipakkaukselta ja oli myös paljon parempaa! Muutenkin jossain vaiheessa tympäännyin siihen kieltojen määrään, ja otin vähän rennommin.
 
Joo tiskiltä ostettuja kaloja olen syönyt.
Ja Valion aurajuustossa on muistaakseni pastöroitu maito, sitä nautin kyllä pari palaa viime raskaudessa.
Samoin monissa fetajuustoissa ( suomalaisissa) pastöroitu maito. Eli aika paljon pystyy syömään kun vaan tsekkaa tuoteselosteet :)
 
Valion sivuilla noista juustoista on tämmönen :
"Monia Valion juustoja voi nauttia turvallisesti raskauden aikana:
Valio raejuustot. Valio raejuusto valmistetaan pastöroidusta maidosta ja valmistusprosessissa on useita lämpökäsittelyvaiheita. Siksi raejuusto katsotaan listerian suhteen vähäriskiseksi tuotteeksi.

Valio Viola® tuorejuustot. Valio Viola® tuorejuusto pastöroidaan valmistusprosessin aikana ja pakataan kuumana. Siksi tuote on turvallinen raskaana oleville ja imettäville naisille.

Valion kypsytetyt kovat juustot kuten Valio Polar®,Valio Edam, Valio Oltermanni®, Hyvä suomalainen Arki™ juusto, Valio Turunmaa®, Valio Salaneuvos®ja Valio Lappi® ovat turvallisia myös raskauden ja imetyksen aika-na.

Valio sulatejuustot. Valio sulatejuustojen kutenValio Koskenlaskija® , Valio Olympia, Valio Polar® 9% levittyvän ja Valio Oltermanni® levittyvänvalmistusprosessissa on voimakas lämpökäsittely, joka tuhoaa mikrobit. Tuotteet pakataan myös kuumana, joten se on turvallinen myös raskaana oleville ja imettäville

Valio Mustapekka®. Valio Mustapekka® juustot ovat ns. tuorejuustoja, jotka vielä pintamaustetaan. Juustolassa maito pastöroidaan ja juustolan ja juustojen puhtautta valvotaan säännöllisesti, joten on erittäin epätodennäköistä että Listeria pääsisi tuotteeseen.

Muita Valion juustoja. Valio juustoleipä HYLA®,Valio mozzarella, Valio kotijuusto HYLA® ja Valio Viola® salaattijuustot on valmistettu pastöroidusta maidosta ja valmistustilojen sekä tuotteiden laatua ja turvallisuutta valvotaan tarkasti. Viranomainen suosittaa, että raskausaikana vältetään pehmeitä juustoja. Kaikki ruoanlaitossa kuplivan kuumaksi kuumennetut juustot ovat turvallisia."
 
Mun piti miehen kanssa viettää leffailtaa nyt vklp samalla herkutellen ja myös juoden, mä viiniä ja mies kaljaa. :D mut sit tuli tää muuttuja matkaan. No, kävin alkossa tutustumassa valikoimiin ja ihan juotavaa toi alkoholiton punaviini oli :)
 
Meillä on ollu vähän turhan usein jotain herkkua kun tykätään illalla katella leffaa tai jotain sarjaa. Ajattelin et tästä tulee suuriki kidutus saada herkkuja vähennettyä mutta jo melkeen ne mitä sallin itelle, esim suklaapatukka vklopuksi, jää syömättä kun ei tee mieli. Ei siis tee pahaa syödä mut tuntuu samalta ku söis vaikka näkkäriä. Onhan tää ok mut en haluu enempää.

Ruuassa oon koittanu kiinnittää huomiota piilosokeriin, ja olikohan ne luonto+ jogurteissa on eri makuja sokerittomina. Sokeri teessä, pullat ym on minimissä, mielummin syön hedelmiä.

Voikohan tää olla jotenkin hormonaalista tai vaistonvaraista, kun tuntuu ettei oo tarvinut paljon päätä vaivata näiden miettimiseen. Miten muilla?
 
No mulla meni iso osa viime raskaudesta niin, että kaikki terveellinen oksetti. Jonkun aikaa kykenin syömään vain mandariineja ja mehujäitä, sitten meni vain sokeriset ja rasvaiset jutut. Olin raskauden ajan muutenkin tosi ruokarajoitteinen, monia asioita ei kyennyt syömään vaikka yritti. Esim. salaattia, joka normaalisti on musta hyvää. Eli mulla luonto ei ainakaan ohjannut terveeseen ruokaan. :D
 
Takaisin
Top