Kielletyt ruuat ja herkut

Siis ei kai perus juustot ole kielletty? Tarkoitan siis näitä leivän päälle tarkoitettuja jne Edam, mitä niitä on. Muuten tulee ongelma että mitä leivän päällä syö kun multa lääkäri kielsi myös leikkeleet, jos ei löydy jotain mikä on selkeesti kunnolla kypsää lihaa... Välillä kyllä menisi aamupalaksi joku ihana kalkkunaviipale leivän päällä.
 
Ai eikö leikkeleitäkään saisi syödä? Minä olen kyllä syönyt päivittäin mm. ylikypsä saunapalvikinkkua leivän päällä... Mutta eikös tuo nimikin jo kerro että se on kypsää? :D
 
Nappula123, näin mulla ainakin on sanottu että perus kinkut ja muut ei välttämättä ole kypsää lihaa, vaan jotenkin muuten valmistettu ja siksi niissä voi olla jotain ongelmia raskaana oleville... Mutta luulisi kyllä että ylikypsä on kypsä! :grin pitää etsiä jos sellaista löytyisi jostain (asutaan ulkomailla, täällä on vähän eri tarjonta)
 
Suomessa on vaan kestomakkarat eli meetvurstit jne kielletty. Samaten ilmakuivattu, sitähän ei oo kypsennetty.

Kovissa juustoissa listeria ei pysty lisääntymään. Myös esim pastöroidusta maidosta tehty raejuustoa saa syödä, en tiedä löytyykö sitä edes Suomesta pästöroimattomana? Pehmeät ja pästöroimattomat kiellettyjä.
 
No siinäpä se just onkin kun en tiedä saisko fetaa syödä? Mietin tätä jo tokaa odottaessani. Onko feta kova vai pehmeä juusto? Sen tiedän, että ihan perus edameita ja noita saa syödä kun ovat kypsennettyjä. Ja sinihomejuustoa taas ei sais muuta kun ruuassa esim. uunista tulleena.
 
Mä oon syönyt fetaa tai siis salaattijuustoa, kunhan se on ollut pastöroidusta maidosta tehtyä ja jonkun ison valmistajan, esim. Arla.
 
Ne pakkausselosteet kannattaa kyllä lukaista läpi, jos yhtään epäilyttää. Eri valmistajienkin välillä voi olla eroja reseptiikassa.

Itse repesin eilen, kun tajusin, että olen syönyt leipää, jossa on pellavansiemeniä. Voi jessus sitä paniikkia! No, ehkä se ei jälkikäteen ajateltuna ollut niin iso juttu, koska määrät oli niin pieniä, mutta suosiolla jätin loput leivät miehelle syötäväksi ja ostin kaupasta uutta, jossa ei varmasti ole mitään kiellettyä.

Aamukahvimäärä on vähentynyt luonnollisesti ja ilman tuskia sellaisesta 7dl (!) jättikupista yhteen normaalimukilliseen, eikä enempää tee edes mieli. Kummaa. Eilen itseasiassa meinasin jättää kahvini jopa keittämättä, kun ei tehnyt yhtään mieli, mutta tavan vuoksi kuitenkin join.
 
kriisi.. mies toi kaupasta hyvää hyvyyttään lempiherkkujani, lakuja.
Kiva ele sai aikaan kamalan itkun, miten mä pidän noita muka tuolla kaapissa 8kk :sad010
Ja ei, en varmaan osaisi syödä kohtuudella vaan vetäisisin kaikki kerralla :banghead:
 
OutoMamma käske ota itelle se 50g ja käske ukon syödä loput? laughing7

Mitenkäs muuten oli kaikki mausteet, neilikat ja kanelit, ja entäs tee, oliko se nyt että mustaa sai juoda, muita ei?

Ja apua miksei hunajaa? sen tiiän ettei sitä saa pienille lapsille antaa mutta täh, eikö raskaanakaan saa?

Kahvia juon mahollisimman vähän ja jo viime raskaudessa opettelin juomaan minimini kuppeja, että voin huijata itelleni useamman kupin päivässä, vaikka määrä pysyis alle 3 dl laughing6 Niin teen nytkin, ellei jotenkin kummassa onnistu tämän kahvihullun kahvinjuonti ehtymään! :rolleyes:

Pellavansiemenistä olin viime raskaudessa tosi tarkka! Ja aion olla myös nyt! Kaikki missä on etenkin hermostolliseen kehitykseen mahollisia vaikutuksia mää kierrän kaukaa.

Ainahan näistä voidaa olla montaa eri mieltä eikä yhtä oikeeta varmasti löydy. Kuitenkinhan nää on suosituksia eikä ikinä missään oo mainostettu ehottomina kieltoina! Saattaahan sitä syödä vaikka pilaantuneen omenan ja olla tukalassa tilanteessa. :meh: Mutta itellä on se tavote että vältän kaikkea kiellettyjä mahollisuuksien mukaan enkä "turhaa" riskeeraa. :joyful:
 
Voi OutoMamma sympatiat sulle! Jos mä joutuisin olemaan ilman suklaata (se on mun number one pahe) 8kk ni ei!! :eek: Tosin pitää kyllä oikeesti vähentää jos meinaan et paino pysyis kurissa..
 
Mulla on nälkä kokoajan ja nyt on kyllä munkin rajotettava syömistä ihan hirveenä! Niin ehkä se lasketaan nyt kielloksi! :joyful: Kaikki käy, myös semmoset ruuat joista en oo ikinä tykänny.
 
Pellavansiemeniä ei saa syödä...? Argh, pitää alkaa taas perehtymään noihin ruokajuttuihin, luulin jo muistaneeni kaiken.

Täällä ollut keskustelua että rajoitukset alkaa olla jo ihan mahdottomia. Ei nämä mun elämään ainakaan paljoa vaikuta, mitä nyt graavilohen ja homejuuston jätän pois. En kyllä juo kahvia tai syö salmiakkia...
 
Miun mies toi ison jäätelörasiallisen vadelma-lakritsia kun tiesi että se on miun lempparia. Totesin vaan etten saa syödä :sad001
Mietin vaan että mitä jos sitä maistelee ihan pieniä määriä sillon tällön?

Mikä vaikutus lakritsilla on?
 
Relatkaa hyvät ihmiset ja lukekaa noita ohjeita neuvoina, eikä minään täysin ehdottomina lakeina. Hyvin voiva äiti on kuitenkin tae hyvin voivasta lapsesta, ja jos se tarkoittaa pari kuppia kahvia/teetä päivässä tai kourallista lakua/salmiakkia aina joskus niin älkää ruoskiko itteenne niiden takia. Niin ja muistakaa, että tutkimusten mukaan myös ruisleipä aiheuttaa syöpää...
 
Mää lukasin nuo eviran suositukset ja hoksasitteko muuten että niissä on suositukset koko väestöä, raskaana olevia, imeväisiä ja leikki-ikäsiä koskien? Ja tuosta leikkele ja makkara asiasta vielä sen verran: niitä ei suositella korkean nitriitti (haittaa hapenkuletusta) pitoisuuden takia, samasta syystä ei suositella juureksia eikä ituja. Siemeniin kerääntyy reilusti raskasmetalleja ja pellavansiemenessä oli lisäksi jotain muuta myrkkyä muistaakseni. Mutta! Raakaa tomaattia ei sais käyttää, ja koskee koko väestöä tuo suositus? 0_0 Miten tollasta myrkkyä nyt sitten on jokasessa salaattipöydässä? :hilarious: Suosituksissa oli myös että muutama laku tai annos lakujädeä ei ole haitaksi. :)

Relatkaa hyvät ihmiset ja lukekaa noita ohjeita neuvoina, eikä minään täysin ehdottomina lakeina. Hyvin voiva äiti on kuitenkin tae hyvin voivasta lapsesta, ja jos se tarkoittaa pari kuppia kahvia/teetä päivässä tai kourallista lakua/salmiakkia aina joskus niin älkää ruoskiko itteenne niiden takia. Niin ja muistakaa, että tutkimusten mukaan myös ruisleipä aiheuttaa syöpää...
Samaa mieltä! Onhan stressikin haitallista. :happy: Mutta minä ainakin tahon ottaa selvää ja välttää tosiaan, en noudata näitä oppikirjana :rolleyes:
 
Miun mies toi ison jäätelörasiallisen vadelma-lakritsia kun tiesi että se on miun lempparia. Totesin vaan etten saa syödä :sad001
Mietin vaan että mitä jos sitä maistelee ihan pieniä määriä sillon tällön?

Mikä vaikutus lakritsilla on?

Eviran sivuilta copy ja pastetus
"Lakritsi- ja salmiakkimakeiset sisältävät glysyrritsiiniä, jonka turvallisesta käyt- tömäärästä ei ole tietoa. Korkea glys- yrritsiinipitoisuus nostaa verenpainet- ta, lisää turvotusta ja voi aiheuttaa keskenmenovaaran ja on mahdollises- ti yhteydessä lapsen kehityshäiriöihin. Pienet annokset (esimerkiksi annos la- kritsijäätelöä tai muutama makeinen) eivät ole haitallisia."
 
Ja mun muistaakseni mullasta voi saada toksoplasmoosin, joten kaikki salaatit ja vihannekset on myös vaaralistalla. Mistä sitä tietää, miten hyvin ruokalan salaatit on pesty? Tai sitä multaa voi tulla kynsien alta pihatöistä. Pakastevihanneksista voi myös saada listerioosin.

Mä tosiaan stressasin viime raskauden, mutta en aio enää.
 
Takaisin
Top