Kielletyt asiat ja ruuat raskausaikana

Voihan pastöroituun juustoon kuitenkin tulla listeriaa myöhemmin, eihän se pastörointi sitä myöhemmässä vaiheessa enää estä...
 
Voihan pastöroituun juustoon kuitenkin tulla listeriaa myöhemmin, eihän se pastörointi sitä myöhemmässä vaiheessa enää estä...
No sittenhän se voi tulla ihan kaikkeen? Eikä mitään saisi syödä?
 
No sittenhän se voi tulla ihan kaikkeen? Eikä mitään saisi syödä?

No tietysti voi, mut ehkä ne bakteerit elää parhaiten pehmeen juuston päällä? En miäkää sitä kieltoa ymmärrä, ko miusta tuntuu muutenki et se on enemmänki "varmuuden vuoksi".
 
Se siis koskee pastöroituja pehmeitä juustoja siksi että ne on hyvä kasvualusta listerialle. Ja se on kyllä totta että listerian voi huonolla tuurilla saada melkein mistä vain. Sitähän voi olla vaikka jääkaapissa jos siellä on joskus ollu jotain missä on listeriaa. Mutta koko listerian riski on tosi pieni ja liialliseen hysteriaan ei tietenkään kannata rueta. Tuskin evira on kuitenkaan turhaan listaansa tehnyt, mutta tosiaan se listerian riski on hyvin pieni. Ne eviran listassa olevat on vaan niitä mistä sen yleisimmin saa. Ei sitä välttämättä saa vaikka söis joulupöydässä graavilohta tai juustokakkua juhlissa. On vaan hyvä tiedostaa se riski mikä siinä on olemassa, jokainen tekee sitten itse sen päätöksen että syökö vai ei.
 
Ja eiks pehmeissä juustoissa oleva maito pastöroida ensin ja sit valmistusvaiheessa ei enää kuumenneta?
Ko eihän muitakaan tuotteita suositella, mitä ei valmistusvaiheessa kuumenneta, kuten meetvurstia.
Mut joo, tietty se mahdollisuus on aika pieni, mut kyllä miä ainaki välttelen just niitä juustoja vaikka hotelliaamiaisen juustolautasella ja mieluummin just kalaaki vasta kuumennettuna.
 
Eikö se kuitenkin oo esim. kylmäsavustetun lohen kanssa niin, että jos sen kypsentää täysin, sitä saa syödä? Kuten juustoissakin?
 
Valion sivuilla ihan tänä vuonna päivitetyssä artikkelissa sanotaan että heidän juustot on täysin turvallisia raskausaikana (myös sulatejuustot yms). En usko että uskaltaisivat laittaa jos epäilisivät. Kuitenkin kyseessä koko firman maine.
 
Eikö se kuitenkin oo esim. kylmäsavustetun lohen kanssa niin, että jos sen kypsentää täysin, sitä saa syödä? Kuten juustoissakin?

Joo, ko ne bakteerit kuolee yli 60 asteen lämpötilassa. Tein itekki kylmäsavulohipastaa, kun teki mieli lohta :)
 
Listeria tarvitsee tuhoutuakseen kuumennuksen yli 70 asteen lämpötilaan. :)

Olen itse vähän sellainen, että tykkään selvittää tarkat taustat suositusten takana ja mitä nyt noita tutkimuksia olen vilkuillut, niin ”vaarallisin” tuote listerian kannalta ovat ne tyhjiöpakatut kalatuotteet, joista pistokokeissa useinkin on listeriaa löytynyt. Niihin en itse koske kuumentamattomana. Jätän myös pehmeät juustot väliin kuumentamattomana, vaikka riski niiden suhteen onkin hyvin pieni.

Sitten taas olen kapinallinen sen suhteen, että parmesaani on ei-suositeltujen listalla. Parmesaani on odottajalle sallittujen juustojen listalla mm. Norjassa ja Ruotsissa, jotka ovat todella korkean elintarvikehygienian maita ja joissa myös on tarkat suositukset odottajien ruokavalion suhteen. Ja parmesaani on sallittu näissä maissa siitäkin huolimatta, että se valmistetaan pastöroimattomasta maidosta. Tämä johtuu ymmärtääkseni siitä, että listeria tuhoutuu parmesaanin valmistusprosessissa (vaikka sitä siis raakamaidossa olisikin), eikä kykene myöskään lisääntymään valmiissa tuotteessa: juusto on liian hapan ja vedetön. Kiinnostaisi tietää, millä perusteella Suomessa ko. juusto on lykätty ei-suositeltujen listalle, mutta mistäpä tuota nyt sitten kysyisi, jotta saisi riittävän asiantuntevan vastauksen...
 
Listeria tarvitsee tuhoutuakseen kuumennuksen yli 70 asteen lämpötilaan. :)

Olen itse vähän sellainen, että tykkään selvittää tarkat taustat suositusten takana ja mitä nyt noita tutkimuksia olen vilkuillut, niin ”vaarallisin” tuote listerian kannalta ovat ne tyhjiöpakatut kalatuotteet, joista pistokokeissa useinkin on listeriaa löytynyt. Niihin en itse koske kuumentamattomana. Jätän myös pehmeät juustot väliin kuumentamattomana, vaikka riski niiden suhteen onkin hyvin pieni.

Sitten taas olen kapinallinen sen suhteen, että parmesaani on ei-suositeltujen listalla. Parmesaani on odottajalle sallittujen juustojen listalla mm. Norjassa ja Ruotsissa, jotka ovat todella korkean elintarvikehygienian maita ja joissa myös on tarkat suositukset odottajien ruokavalion suhteen. Ja parmesaani on sallittu näissä maissa siitäkin huolimatta, että se valmistetaan pastöroimattomasta maidosta. Tämä johtuu ymmärtääkseni siitä, että listeria tuhoutuu parmesaanin valmistusprosessissa (vaikka sitä siis raakamaidossa olisikin), eikä kykene myöskään lisääntymään valmiissa tuotteessa: juusto on liian hapan ja vedetön. Kiinnostaisi tietää, millä perusteella Suomessa ko. juusto on lykätty ei-suositeltujen listalle, mutta mistäpä tuota nyt sitten kysyisi, jotta saisi riittävän asiantuntevan vastauksen...

Totta, 70 on tietysti oikein. Saksassakaan ei parmesaani ole kielletty, koska sitä kuivatetaan voimakkaasti valmistuksen aikana, eikä siksi listeria siinä elä. Näin oli siis saksalaisella sivulla selitetty :) mut osasta kovia juustoja suositellaan poistettavan se ns. kuoriosa, koska siinä ne bakteerit voi kuitenkin lisääntyä. Ehkä sama homma myös parmesaanissa?
 
Totta, 70 on tietysti oikein. Saksassakaan ei parmesaani ole kielletty, koska sitä kuivatetaan voimakkaasti valmistuksen aikana, eikä siksi listeria siinä elä. Näin oli siis saksalaisella sivulla selitetty :) mut osasta kovia juustoja suositellaan poistettavan se ns. kuoriosa, koska siinä ne bakteerit voi kuitenkin lisääntyä. Ehkä sama homma myös parmesaanissa?

Joo, kuoriosa on ilmeisesti oma juttunsa.

Ja onneksi nämä listeria-asiat ylipäätään liittyvät aivan minimaalisiin riskeihin, mutta tottakai nekin pitää saattaa odottajien tietoon, tartunta kun kohdalle osuessaan olisi sikiölle erittäin vaarallinen. Ja jos nyt oikein muistan, listeriatartunta raskaanaolevalla ilmenee yleisimmin viimeisellä kolmanneksella (mikä siis sekin on äärimmäisen harvinaista, että raskaanaoleva ylipäätään tartunnan saa). Itselleni on tässä alkuraskaudessa sattunut muutamia huteja ei-suositeltujen ruokien kanssa (ajatuksissani söin mozzarellaa, samoin meetwurstia tuossa yhtenä päivänä), mutta en ole niistä mitään paniikkia ottanut. :happy:
 
Suomessa en ota paniikkia itsekkään. Syön mm. Aamupalajuustoja. Täällä Thaikuissa oon kyl nyt välttäny kaikkee maitotuotteita ja raakoja kasviksia (kun ne on varmaan pesty hanavedellä, mitä ei muutenkaan suositella juotavaksi). Hedelmät oon syöny kuorittuna. Sit ku on tää ällö olo lähes koko ajan ja tekis mieli vaan jogurttii, ni onkin välillä vaikeeta.. pitsaa, pastaa, wokkeja yms. Meneekin senkin eestä :hilarious: sipsit on ollu myös täällä mun huonon olon pelastus monta kertaa!
Mä niin odotan kotiin pääsyä salaattien ja jogurttien muodossa :grin
 
Oon nyt miettiny että aion syödä valion tai muun kotimaisen valmistajan pastöroituja juustoja. Mutta näistä vakuumipakatuista olen tarkka.

Entäpä salaatit? Uskallatteko syödä esim kaupan valmis salaatteja? Buffettien salaattipöydästä? Tai yleensäkään tilata vaikka hampparia jossa välissä salaattia?
 
Ketjun ulkopuolelta huutelen, että ainakin Hesburgerin salaatti on pestyä, suomalaista salaattia. Samoin ABC:n lounaspöytien jäävuorisalaatti.

Nimim. molemmissa töissä ollut ja tieto on fakta
 
Oon nyt miettiny että aion syödä valion tai muun kotimaisen valmistajan pastöroituja juustoja. Mutta näistä vakuumipakatuista olen tarkka.

Entäpä salaatit? Uskallatteko syödä esim kaupan valmis salaatteja? Buffettien salaattipöydästä? Tai yleensäkään tilata vaikka hampparia jossa välissä salaattia?

Uskallan kyllä. Niissä varmaan on joku muu vatsataudin vaara kun listeria luulen.
 
Ketjun ulkopuolelta huutelen, että ainakin Hesburgerin salaatti on pestyä, suomalaista salaattia. Samoin ABC:n lounaspöytien jäävuorisalaatti.

Nimim. molemmissa töissä ollut ja tieto on fakta

Itse en ihan täysin luota.
 
Muokattu viimeksi:
Hamppareissa se majoneesi taitaa olla pahempi.

Jos tehty suomalaisista kananmunista niin ei pitäs olla riskiä. Ja luulen että kaikki Suomessa tekee suomalaisista munista :) ulkomailla ei raakaa kananmunaa suositella. Hesen majo taitaa vielä olla jostain pastöroidusta munajauheesta tai jostain sellaisesta kun joskus luin.
 
Vain tuoreista kananmunista tehty majoneesi on vältettävien listalla, kaikki kaupasta ostetut on tehty pastöroiduista kananmunista. Eli ei oikeestaan oo ongelmaa kuin vaan jos on itsetehtyä :eek:
 
Vielä Eviran sivuilta lainattuna.

Saako raakoja kananmunia syödä? Kotimaisia kananmunia voi syödä raakana ja löysäksi keitettynä. Myös kakkutaikinaa, majoneesia yms., johon on sekoitettu raakaa kananmunaa, voi maistella.
 
Takaisin
Top