Kielletyt asiat ja ruuat raskausaikana

Auroora

Vauhtiin päässyt keskustelija
Heinäkuun äidit 2019
Muistin virkistämiseksi jos listaisi asioita ja ruokia jotka on kielletty raskausaikana.

Itellä ruoista aurajuusto,maksa ja kylmäsavu sekä graavilohi! Niitä jään kaipaamaan. On varmaan paljon muitakin vaan nyt en tosiaan muista. En ole mitään lääkkeitäkään uskaltanut syödä vaikka kuin olisi pää kipeä.
En uskaltaisi myöskään juoda tankkimaitoa, vaikka siihen ei ole mahollisuuttakaan.
Mutta sellanen asia jäi mietityttää kun tuttava joi koko raskausajan tankkimaitoa ja sano ettei siinä mitään vaaraa ole. No hänen vauvallaan todettiin syntymän jälkeen vakava kuulovaurio. Mietin olisiko se johtunut tuosta vaan sitä en tiedä. Pyrin olemaan todella tarkka kaikessa syömisissä.
 
Eviran sivuilta kannattaa kattoa. Sieltä löytyy ajan tasalla oleva lista. :)
 
Mä meen kyll melko lailla maalaisjärjellä. Salmiakit ja lakritsit nyt on jo muutenkin kiellossa kun verenpaine tuntuu olevan niihin herkkänä ja en kyll niistä oikein välitäkään. Alkoholi tietty ehdoton ei. Maksaruokia ei tuu syötyä muutenkaan. Sushia saatan syödä, mutta vain sellaisesta paikkaa mihin luotan tai itse tehtynä ja silloinkin valitsen ne turvallisimmat vaihtoehdot sieltä :)

Enemmän joudun varmasti kiinnittää ruokavalioon huomiota edellisten raskausdiabetes diagnoosien takia. Vaikka kolmessa raskaudessa se todettu ja kahdessa ollut lääkitys niin edelleen optimistinen ajatus jyllää että joskos nyt saisin tällä kertaa arvot pysymään ruodussa :D
 
Hyvä listaus, ainut mikä pisti silmään oli tuo juustokohta. Evira suosittelee nykyään, että mitään pehmeitä juustoja ei tule syödä ilman kuumentamista. Ei edes suomalaisia pastöroidusta maidosta valmistettuja.

Kiitos palautteesta. Laitan tiedon eteenpäin toimittajille niin saadaan artikkeli ajantasalle. :)
 
Noista juustoista on hirmupaljon eri tietoa eri lähteissä, että mitä kannattaa ja mitä ei kannata syödä. Muistaakseni jopa eviran tekstin voi ymmärtää kahdella eri tavalla, kun ystävän kans juteltiin tosta niin oltiin ymmärretty eri tavalla :eek:
 
Tuolla Eviran listauksessa ei näemmä mainita hunajasta mitään raskaana olevien ruokavaliossa. Jostain mulla kuitenkin on muistikuva, ettei se olisi suositeltavaa. Johtuneekohan siitä, että imeväisikäisille sitä ei suositella, vai onko suosituksiin tullut muutoksia viime vuosina? Mitä ajatuksia muilla on hunajankäytöstä raskaana olevalla?
 
Hunajan rajoitus muistaakseni koskee vain imeväisikäisiä.

Käytän siis itse kyllä hunajaa raskaana ollessa ja imettäessä.
 
Ainakin tällä hetkellä Eviran kanta noista juustoista on selvä.
 

Liitteet

  • Screenshot_20181105_223401.jpg
    Screenshot_20181105_223401.jpg
    207.9 KB · Katsottu: 49
En löytänyt rucolastakaan mainintaa, vaikka aiemmissa raskauksissani muistelen sitä suosituksen vuoksi välttäneeni. Kyllähän nuo suositukset toki elää jatkuvasti.
 
Ainakin tällä hetkellä Eviran kanta noista juustoista on selvä.

Hei ne on näköjään päivittäny sitä! Sillon ku luin niin oli tuo pastöroidusta maidosta valmistettu juusto niin, että sitä ei olisi vältettävä. Oi voi, mä kyllä söin tuorejuustokakkua ku oli valion juustoo ja niiden sivulla luki, että on turvallista. Harmittaa.
 
Hei ne on näköjään päivittäny sitä! Sillon ku luin niin oli tuo pastöroidusta maidosta valmistettu juusto niin, että sitä ei olisi vältettävä. Oi voi, mä kyllä söin tuorejuustokakkua ku oli valion juustoo ja niiden sivulla luki, että on turvallista. Harmittaa.

Sais olla aika huono tuuri jos siitä tulisi listeriaa! Ymmärrän et harmittaa, mut teit päätöksen sen hetken tietojen valossa. :Heartpink
 
Hei ne on näköjään päivittäny sitä! Sillon ku luin niin oli tuo pastöroidusta maidosta valmistettu juusto niin, että sitä ei olisi vältettävä. Oi voi, mä kyllä söin tuorejuustokakkua ku oli valion juustoo ja niiden sivulla luki, että on turvallista. Harmittaa.

Älä huoli :Heartred Tuskin siitä nyt mitään tulee, mutta hyvä että asia selvisi nyt niin osaa tulevaisuudessa välttää :)
 
Muuten pysyn tiukkana noiden kiellettyjen kanssa mutta salmiakkia on tosi vaikee olla syömättä. Ja kun en tienny olevani raskaana niin söin juhlissa kylmäsavulohivoileipäkakkua ja kahta eri juustokakkua. Kyllä harmitti kun seuraavana päivänä plussasin mutta neuvolastakin sanottiin että ei huolta.
 
Muuten pysyn tiukkana noiden kiellettyjen kanssa mutta salmiakkia on tosi vaikee olla syömättä. Ja kun en tienny olevani raskaana niin söin juhlissa kylmäsavulohivoileipäkakkua ja kahta eri juustokakkua. Kyllä harmitti kun seuraavana päivänä plussasin mutta neuvolastakin sanottiin että ei huolta.

Mulle kävi viime viikoloppuna juuri näin ^ Söin ihan hulluna maksamakkaraa, siemeniä, salmiakkia ja erilaisia pehmeitä juustoja (ei edes kotimaisia) ja maanantaina ilmestyi plussa :rolleyes:
 
Mä olin ekassa raskaudessa aivan liian tarkka näiden ruokien suhteen. Nyt varmaan huoletta syön vanhojen suositusten mukaan pehmeitä pastöroituja juustoja kuten tuorejuustoja.. graavilohta en uskaltais enkä vakuumipakattua kalaa.. salmiakki/lakritsijädeä ehkä silloin tällöin.
 
Meinaatteko juoda kahvia? Itselle aamukahvi on tosi tärkeä, mutta varauksella suhtaudun, vaikka viralliset suositukset sanovatkin, että voi juoda sen kaksi kuppia.

Graavilohi ja sushi tulee olemaan myös vaikeita, vaikkakaan ei yhtä vaikeaita kuin jokapäiväinen kahvi.
 
Meinaatteko juoda kahvia? Itselle aamukahvi on tosi tärkeä, mutta varauksella suhtaudun, vaikka viralliset suositukset sanovatkin, että voi juoda sen kaksi kuppia.

Graavilohi ja sushi tulee olemaan myös vaikeita, vaikkakaan ei yhtä vaikeaita kuin jokapäiväinen kahvi.

Olen juonut viime raskaudessa normaalisti eli 1-3 kuppia päivässä. En paljon juo muutenkaan. Varmaan kuppi päivässä menee, mutta jos joskus tarjotaan kylässä lisää niin saatan kyllä hyvillä mielin ottaa :)
 
Takaisin
Top