Kielletyt asiat ja ruuat raskausaikana

Keskustelun 'Heinäkuiset 2019' aloitti Auroora, 1 marras 2018.

Vaihda nimimerkki! | Näin pääset alkuun/apua! | VAUfoorumin sovellus puhelimeen! | Top 100
  1. Auroora Peruskäyttäjä Heinäkuun äidit 2019

Muistin virkistämiseksi jos listaisi asioita ja ruokia jotka on kielletty raskausaikana.

Itellä ruoista aurajuusto,maksa ja kylmäsavu sekä graavilohi! Niitä jään kaipaamaan. On varmaan paljon muitakin vaan nyt en tosiaan muista. En ole mitään lääkkeitäkään uskaltanut syödä vaikka kuin olisi pää kipeä.
    En uskaltaisi myöskään juoda tankkimaitoa, vaikka siihen ei ole mahollisuuttakaan.
    Mutta sellanen asia jäi mietityttää kun tuttava joi koko raskausajan tankkimaitoa ja sano ettei siinä mitään vaaraa ole. No hänen vauvallaan todettiin syntymän jälkeen vakava kuulovaurio. Mietin olisiko se johtunut tuosta vaan sitä en tiedä. Pyrin olemaan todella tarkka kaikessa syömisissä.
  2. niukku Tuttu foorumilla Helmimammat 2018 Marraskuun äidit 2019

Eviran sivuilta kannattaa kattoa. Sieltä löytyy ajan tasalla oleva lista. :)
  3. Vargynja Foorumi-vastaava Staff Member Administrator

• Tykkää Tykkää x 1
  4. saini Rakastunut foorumiin Heinäkuun äidit 2019 Syysmammat 2017 Joulukuunmammat 2015

Mä meen kyll melko lailla maalaisjärjellä. Salmiakit ja lakritsit nyt on jo muutenkin kiellossa kun verenpaine tuntuu olevan niihin herkkänä ja en kyll niistä oikein välitäkään. Alkoholi tietty ehdoton ei. Maksaruokia ei tuu syötyä muutenkaan. Sushia saatan syödä, mutta vain sellaisesta paikkaa mihin luotan tai itse tehtynä ja silloinkin valitsen ne turvallisimmat vaihtoehdot sieltä :)

Enemmän joudun varmasti kiinnittää ruokavalioon huomiota edellisten raskausdiabetes diagnoosien takia. Vaikka kolmessa raskaudessa se todettu ja kahdessa ollut lääkitys niin edelleen optimistinen ajatus jyllää että joskos nyt saisin tällä kertaa arvot pysymään ruodussa :D
  5. niukku Tuttu foorumilla Helmimammat 2018 Marraskuun äidit 2019

Hyvä listaus, ainut mikä pisti silmään oli tuo juustokohta. Evira suosittelee nykyään, että mitään pehmeitä juustoja ei tule syödä ilman kuumentamista. Ei edes suomalaisia pastöroidusta maidosta valmistettuja.
  6. Vargynja Foorumi-vastaava Staff Member Administrator

Kiitos palautteesta. Laitan tiedon eteenpäin toimittajille niin saadaan artikkeli ajantasalle. :)
    • Tykkää Tykkää x 1
  7. heispa Peruskäyttäjä Heinäkuun äidit 2019

Noista juustoista on hirmupaljon eri tietoa eri lähteissä, että mitä kannattaa ja mitä ei kannata syödä. Muistaakseni jopa eviran tekstin voi ymmärtää kahdella eri tavalla, kun ystävän kans juteltiin tosta niin oltiin ymmärretty eri tavalla :eek:
  8. Kara Tuttu foorumilla Heinäkuun äidit 2019

Tuolla Eviran listauksessa ei näemmä mainita hunajasta mitään raskaana olevien ruokavaliossa. Jostain mulla kuitenkin on muistikuva, ettei se olisi suositeltavaa. Johtuneekohan siitä, että imeväisikäisille sitä ei suositella, vai onko suosituksiin tullut muutoksia viime vuosina? Mitä ajatuksia muilla on hunajankäytöstä raskaana olevalla?
  9. saini Rakastunut foorumiin Heinäkuun äidit 2019 Syysmammat 2017 Joulukuunmammat 2015

Hunajan rajoitus muistaakseni koskee vain imeväisikäisiä.

Käytän siis itse kyllä hunajaa raskaana ollessa ja imettäessä.
    • Tykkää Tykkää x 1
  10. Mangolia90 Tuttu foorumilla

Ainakin tällä hetkellä Eviran kanta noista juustoista on selvä.

Attached Files:

• Tykkää Tykkää x 1
  11. Mangolia90 Tuttu foorumilla

Mä meinaan aina unohtaa sen, että meetvurstia pitäisi välttää :grin
    • Olen samaa mieltä Olen samaa mieltä x 1
    • Hauska Hauska x 1
  12. Kara Tuttu foorumilla Heinäkuun äidit 2019

En löytänyt rucolastakaan mainintaa, vaikka aiemmissa raskauksissani muistelen sitä suosituksen vuoksi välttäneeni. Kyllähän nuo suositukset toki elää jatkuvasti.
    • Tykkää Tykkää x 1
  13. heispa Peruskäyttäjä Heinäkuun äidit 2019

Hei ne on näköjään päivittäny sitä! Sillon ku luin niin oli tuo pastöroidusta maidosta valmistettu juusto niin, että sitä ei olisi vältettävä. Oi voi, mä kyllä söin tuorejuustokakkua ku oli valion juustoo ja niiden sivulla luki, että on turvallista. Harmittaa.
  14. Mangolia90 Tuttu foorumilla

Sais olla aika huono tuuri jos siitä tulisi listeriaa! Ymmärrän et harmittaa, mut teit päätöksen sen hetken tietojen valossa. :Heartpink
    • Tykkää Tykkää x 2
  15. niukku Tuttu foorumilla Helmimammat 2018 Marraskuun äidit 2019

Älä huoli :Heartred Tuskin siitä nyt mitään tulee, mutta hyvä että asia selvisi nyt niin osaa tulevaisuudessa välttää :)
    • Tykkää Tykkää x 2
  16. badumtss Tuttu foorumilla Heinäkuun äidit 2019 Huhtimammat 2017

Muuten pysyn tiukkana noiden kiellettyjen kanssa mutta salmiakkia on tosi vaikee olla syömättä. Ja kun en tienny olevani raskaana niin söin juhlissa kylmäsavulohivoileipäkakkua ja kahta eri juustokakkua. Kyllä harmitti kun seuraavana päivänä plussasin mutta neuvolastakin sanottiin että ei huolta.
    • Tykkää Tykkää x 1
  17. Auppa Tuttu foorumilla Syyskuun äidit 2019 Maalismammat 2017

Mulle kävi viime viikoloppuna juuri näin ^ Söin ihan hulluna maksamakkaraa, siemeniä, salmiakkia ja erilaisia pehmeitä juustoja (ei edes kotimaisia) ja maanantaina ilmestyi plussa :rolleyes:
    • Hauska Hauska x 1
  18. Diann Rakastunut foorumiin Heinäkuun äidit 2019 Joulukuun mammat 2017

Mä olin ekassa raskaudessa aivan liian tarkka näiden ruokien suhteen. Nyt varmaan huoletta syön vanhojen suositusten mukaan pehmeitä pastöroituja juustoja kuten tuorejuustoja.. graavilohta en uskaltais enkä vakuumipakattua kalaa.. salmiakki/lakritsijädeä ehkä silloin tällöin.
  19. Ksenia Aloittelija

Meinaatteko juoda kahvia? Itselle aamukahvi on tosi tärkeä, mutta varauksella suhtaudun, vaikka viralliset suositukset sanovatkin, että voi juoda sen kaksi kuppia.

Graavilohi ja sushi tulee olemaan myös vaikeita, vaikkakaan ei yhtä vaikeaita kuin jokapäiväinen kahvi.
  20. Diann Rakastunut foorumiin Heinäkuun äidit 2019 Joulukuun mammat 2017

Olen juonut viime raskaudessa normaalisti eli 1-3 kuppia päivässä. En paljon juo muutenkaan. Varmaan kuppi päivässä menee, mutta jos joskus tarjotaan kylässä lisää niin saatan kyllä hyvillä mielin ottaa :)

Jaa tämä sivu