Kielletyt asiat ja ruuat raskausaikana

Mä muutenkin vältän noi avoimet salaattibaarit ja buffetit :/ meni joskus ruokahalu ku olin eka kattonu salaattibaarista mitä haluan ja aloin kippoa ottamaan ja sivusilmällä huomasin toisen asiakkaan täyttävän omaa kippoaan ja niiskutti ja aivasti sinne salaattibaariin useasti päätä kääntämättä ja välillä nosti sen kauhakäden suun eteen. Ostan salaatit valmiiksi ns pakattuna tai sit kokoan itse kotona itse huuhdelluista raaka-aineista.

Hesen salaatit usein kyll olleet huonosti huuhdeltuja mitä oon aiemmin itse syönyt.
 
Minua kiinnostaa, miten suhtaudutte kosmetiikkaan raskausaikana? En itse käytä kovin laajasti kosmetiikkaa, meikkaan kyllä ja käytän kosteusvoiteita ja puhdistustuotteita kasvoille, samoin kuorintaa sillon tällöin. Haluaisin käyttää mahdollisimman vaarattomia tuotteita näin raskausaikana ja olen sitä mieltä, että kosmetiikan kautta saadulla kemikaalialtistuksella ihan varmasti on vaikutuksia, etenkin jos kosmetiikan käyttö on runsasta. Ihon läpi kuitenkin imeytyy kaikenlaista ja asiaa tutkitaan kovasti. Esimerkiksi Tanskassahan suositukset kosmetiikan käytöstä raskausaikana ovat melkoisen tiukat. Mitenkään hysteerinen en tämän asian kanssa mielestäni ole, mutta tuntuu että tässä menee vähän sormi suuhun kun alkaa tutkia eri vaihtoehtoja: luonnonkosmetiikka mieluusti mainostaa itseään turvallisena vaihtoehtona raskausaikana, mutta monissa luonnonkosmetiikkatuotteissa taas on eteerisiä öljyjä, joita ei suositella raskausaikana: sitä paitsi voimakkaat hajut ja hajusteet aiheuttavat itselläni ainakin tällä hetkellä kuvotusta, joten ei sikälikään kovin toimiva vaihtoehto.
 
Minua kiinnostaa, miten suhtaudutte kosmetiikkaan raskausaikana? En itse käytä kovin laajasti kosmetiikkaa, meikkaan kyllä ja käytän kosteusvoiteita ja puhdistustuotteita kasvoille, samoin kuorintaa sillon tällöin. Haluaisin käyttää mahdollisimman vaarattomia tuotteita näin raskausaikana ja olen sitä mieltä, että kosmetiikan kautta saadulla kemikaalialtistuksella ihan varmasti on vaikutuksia, etenkin jos kosmetiikan käyttö on runsasta. Ihon läpi kuitenkin imeytyy kaikenlaista ja asiaa tutkitaan kovasti. Esimerkiksi Tanskassahan suositukset kosmetiikan käytöstä raskausaikana ovat melkoisen tiukat. Mitenkään hysteerinen en tämän asian kanssa mielestäni ole, mutta tuntuu että tässä menee vähän sormi suuhun kun alkaa tutkia eri vaihtoehtoja: luonnonkosmetiikka mieluusti mainostaa itseään turvallisena vaihtoehtona raskausaikana, mutta monissa luonnonkosmetiikkatuotteissa taas on eteerisiä öljyjä, joita ei suositella raskausaikana: sitä paitsi voimakkaat hajut ja hajusteet aiheuttavat itselläni ainakin tällä hetkellä kuvotusta, joten ei sikälikään kovin toimiva vaihtoehto.

Itse olen myös tätä paljon miettinyt ja olen jättänyt raskausaikana pois hiuslakan, kynsilakan ja "ryppyvoiteet", ripsiväriä käytän vain juhlissa esim nyt jouluna ja uutenavuotena. Luomivärit, eyelinerit ja puuterit oon jättänyt arkimeikistä pois. Meikkivoidetta ja kulmaväriä käytän päivittäin sekä hajusteettomia puhdistustuotteita ja kasvorasvaa. Hiukset värjäsin joskus rv 3, mutta en aio värjätä raskausaikana enkä tuolloinkaan olisi värjännyt jos olisin tiennyt että tärppäsi..

Saippuan vaihdoin kans hajusteettomaan, mutta hiuksia pesen ihan normaalisti koska en usko niistä päätyvän juuri mitään sikiölle. Hiuslakassakin pahin on se mitä hengityksen mukana leviää.

Uskon silti että riski kosmetiikan suhteen on pieni, mutta itse helposti pystyin jättämään muutamia kauneudenhoitotuotteita pois, joten ei pois jättämisestä ainakaan haittaa ole vauvalle :rolleyes:
 
Niipernaakkeli, minkä merkkisiä tuotteita oot ajatellut, että ois suht turvallisia raskausaikana? :)
 
Niipernaakkeli, minkä merkkisiä tuotteita oot ajatellut, että ois suht turvallisia raskausaikana? :)

No sepä se just, kun tuntuu, että itselläni ei ehkä ole tarpeeksi tietoa asiasta, jotta voisin valita mahdollisimman hyviä tuotteita. :) En muutenkaan ole mikään kosmetiikkahirmu, niin ei ole tullut perehdyttyä haitallisiin aineisiin juuri parabeeneja ja flataatteja enempää. Suositukset ovat siis tervetulleita, jos jollain on tiedossa jokin hyvä sarja.
 
No sepä se just, kun tuntuu, että itselläni ei ehkä ole tarpeeksi tietoa asiasta, jotta voisin valita mahdollisimman hyviä tuotteita. :) En muutenkaan ole mikään kosmetiikkahirmu, niin ei ole tullut perehdyttyä haitallisiin aineisiin juuri parabeeneja ja flataatteja enempää. Suositukset ovat siis tervetulleita, jos jollain on tiedossa jokin hyvä sarja.

Oon ihan samaa mieltä, etten riittävästi tiedä asioista ja siksi kans kysyin jos olisit löytänyt jonkun hyvän :shy:
 
Olen värjännyt raskausaikana hiuksia ja tulen nytkin värjäämään. Muussa kosmetiikassakaan en varmaan mitenkään rajoita käyttöä. Niissä tuotteissa ehkä tarkempi joiden kuuluu imeytyä ihoon eli voiteet jne. Harvoin käytän kyllä meikkiäkään kun paljon tulee vain kotona oltua. Käsittääkseni kosmetiikka tutkitaan erittäin tarkoin ennen myyntiin tuloa ja niihin tehdään myös ns pistokokeita, niin sen mukaan luotan niihin kyllä. Mahdollisimman luonnollisista aineksista tehdyt tietysti omaan makuun mieleisempiä, mutta en ole oikein sellaista sarjaa vielä löytänyt joka vakuuttaisi puhtaudellaan ja se että kertoisi siitä myös suorasanaisesti. Muutamiin verkostomarkkinoinnin sarjaan tutustunut ja aina löytyy jotain mistä ei suostuta puhumaan suoraan mitään piilottelematta.
 
Täällä olisi anopin joulupöytä vielä tältä vuodelta kokematta. Graavilohen jätän väliin, mutta anopin tekemää maksalaatikkoa maistan vähäsen. Harmi, ettei A-vitamiinin takia uskalla isoja määriä syödä, se on jokavuotinen suosikkini. :)
 
Itse käytän kosmetiikkaa ylipäätään todella vähän perus pesuaineita, shampoota ja hoitoainetta ja kasvorasvaa lukuunottamatta. Meikkiä tai hiuslakkaa käytän harvoin, joten eiköhän tuota uskalla ihan normisti käyttää. :) Tuota hiusten rjäystä pitää vielä miettiä. Pää kyllä tarvitsisi kerran ainakin tässä raskauden aikana!
 
Miä värjään hiuksia hennalla, se kestääkin paremmin kuin normaalit hiusvärit (ainakin tässä tukassa). Niitäkin on monia eri sävyjä, voin kyl ehdottomasti suositella :)
 
Miä värjään hiuksia hennalla, se kestääkin paremmin kuin normaalit hiusvärit (ainakin tässä tukassa). Niitäkin on monia eri sävyjä, voin kyl ehdottomasti suositella :)
Mulla ihan sama juttu. En ees pysty niitä kemiallisia värejä käyttään kun tulee niin paha allergia
 
Mulla tuli nyt suuri huoli ja pohdinta näistä joulupöydän juustoista. En ottanut homareita, mutta söin onnellisesti kaikkia muita juustoja, jotka oletin koviksi. No tajusin että en tiedä noista, oliko valmistettu pastöroidusta maidosta vai ei ja että oliko edes kovia, vaikka ne siis koostumukseltaan oli kuivia, mutta noi ohjeet on niin sekavia... Toivotaan nyt ettei tuu mitään ja pitäis olla todella huono tuuri jos tulis. Mut ärsyttävää.
 
Mulla tuli nyt suuri huoli ja pohdinta näistä joulupöydän juustoista. En ottanut homareita, mutta söin onnellisesti kaikkia muita juustoja, jotka oletin koviksi. No tajusin että en tiedä noista, oliko valmistettu pastöroidusta maidosta vai ei ja että oliko edes kovia, vaikka ne siis koostumukseltaan oli kuivia, mutta noi ohjeet on niin sekavia... Toivotaan nyt ettei tuu mitään ja pitäis olla todella huono tuuri jos tulis. Mut ärsyttävää.

Tämä on ihan tiedostavan maallikon mutua, mutta riski saada listeria juustoista ja ylipäätään raskauden ekalla kolmanneksella taitaa olla lähinnä teoreettinen. :) Oliko se nyt Duodecimin julkaisussa, jossa todettiin, että listeria ylipäätään raskauden aikana on todettu yleensä viimeisellä kolmanneksella olevilla odottajilla. Ja niitäkin tapauksia on olemattoman vähän. Juustoissa listeriariski ei sitä paitsi ole ymmärtääkseni ollenkaan samalla tasolla kuin tyhjiöpakatuissa kalatuotteissa, joista listeriaa on löytynyt pistokokeissa pieniä määriä melko useinkin. Juustoissa esimerkiksi valmistuksessa tapahtunutta kontaminaatiota on paljon harvemmin. Koska niitä joskus harvoin kuitenkin on, täytyy suosituksissa ottaa tämä huomioon.

Edit. Ja vaikka kova juusto olisikin tehty pastöroimattomasta maidosta, ei listeriariski siinä ole kovin kummoinen, koska listeria ei elä tai lisäänny kuivissa olosuhteissa.
 
Tuli tässä mieleen kysyä, että vältättekö raakaa kananmunaa? Jotenkin tuntuu, että tosi moni odottaja välttää, vaikka sellaista suositusta ei ole Suomessa tietääkseni viranomaisten taholta annettu. Ainakaan Eviran listalla se ei ole? En välttänyt itse viime raskaudessa enkä ajatellut välttää tässäkään. Salmonellaahan suomalaisessa siipikarjassa todetaan erittäin harvoin ja ilmeisesti muiden bakteerien riski on varsin matala, kun ei asiasta virallista suositusta ole annettu. Korjatkaa, jos olen väärässä ja on mennyt vaan silmien ohi Eviran sivuilla. :grin
 
Tuli tässä mieleen kysyä, että vältättekö raakaa kananmunaa? Jotenkin tuntuu, että tosi moni odottaja välttää, vaikka sellaista suositusta ei ole Suomessa tietääkseni viranomaisten taholta annettu. Ainakaan Eviran listalla se ei ole? En välttänyt itse viime raskaudessa enkä ajatellut välttää tässäkään. Salmonellaahan suomalaisessa siipikarjassa todetaan erittäin harvoin ja ilmeisesti muiden bakteerien riski on varsin matala, kun ei asiasta virallista suositusta ole annettu. Korjatkaa, jos olen väärässä ja on mennyt vaan silmien ohi Eviran sivuilla. :grin

En vältä eikä ole suomalaisissa munissa riskiä :)
 
En vältä eikä ole suomalaisissa munissa riskiä :)

Näin olen tosiaan myös ymmärtänyt. :) Mietin vain, mistä se mahtaa johtua, että niin moni tuntuu niitä välttävän. Ulkomaillahan tilanne on monessa maassa aivan erilainen, mutta Suomessa ja Ruotsissa tietääkseni ei varoiteta raa’asta kananmunasta raskausaikana juuri tuon kurissa pysyneen salmonellatilanteen takia.
 
Mä oon välttänyt, oon jostain syystä luullut ettei niitä saa syödä :oops: tai oon luullut että majoneesit on kielletty raa'an kananmunan vuoksi, siis jos muna ei pastöroitua. Raakaa piparitaikinaa tuli kyllä itsekin syötyä.
 
Mutta onpa kiva kuulla, että on yksi rajoitus vähemmän, vaikkei tuo mulla kauheasti vaikuta :happy:
 
Minäkin oon välttänyt raakaa munaa. Mutta mukava kuulla että ei haittaa vaikka söiskin, oon paistanut niin hyvin munia ettei oo vahingossakaan raakaa :D
 
Takaisin
Top