Joulukuun jupinat!

pulauttelussa on se sääntö jos paino nousee niin yleensä pulauttelu on ihan normaalia...meillä pojat kans pulauttelee aikas paljon, mutta sekä lääkäri että neuvolatäti sanonu ett on normaalia...
 
Meillä ei vaihdeta öisin vaippaa, ellei oo kakkaa/ääriään täynnä oleva vaippa. Tyttö kun virkistyy niin helposti.

Miten mahtavaa, täällä on menty nyt 3 yötä yhellä syötöllä! Ja sekin syöminen on kestänyt 10min, joten ei siinä oo kerennyt edes itekään herätä :)

Tarunen, mulla eppari parantui n. puolessatoista viikossa. Tosin, pystyin istumaan jo samana päivänä kun viillot tehtiin.

Nyt on ollut ihanaa, kun lähin omien vanhempieni luo pohjanmaalle pariks päiväks. Ei oo tarttenut kun suunnilleen vaan syöttää tyttöö välissä, kun nuo "vanhukset" on niin täpinöissään tuosta pikkuisesta :D Oon saunonut, lenkkeillyt, nukkunut, nähnyt vanhoja kavereita... Ihanata :)
Tosin, tänään keho tais tajuta, että nyt mun pitää levätä mahdollisimman paljon kun on mahdollistakin, nostatti kuumeen perskule. Mä oon nyt sitten nukkunut ja nukkunut vaan. Välillä tytön kanssa ja välillä yksin. Olis parempi ettei huomenna enää oo kuumetta, kotiinlähdön paikka :D

Kivaa joulunodotusta kaikille :>
 
Ihana kakkakeskustelu :)

Meidän neidin kakka on sitä ihteensä sinappia eli keltaista, yleensä voidemaista jos on saanu enemmän korviketta ja sit ryynimäistä jos on pääsääntöisesti saanu rintamaitoa. Kerran päivässä rusauttaa oikein kunnon lastin vaippaan ja joinakin päivinä vielä pikkuekstrat :)

Vaihdan vaipan joka syötöllä kun tuota pissaa tulee niin paljon. Paitsi yöllä vaihdan vaan jos on kakat, onneksi kakkiminen osuu viimeistään iltasyötölle niin yön saa mennä ilman vaihtoja. Pysyy vauvakin unisena kun ei tarvi alkaa vellomaan vaatteistaan...

Mulla eppari parani noin viikossa, enkä ite edes näe mistä on leikattu, viilto tuli sen verran "sisälle". Jokin mulla vaan tuolla emättimessä kiristää, kun harrasteltiin rakkautta tässä taannoin niin kävi vähän kipeää...piti ottaa tositosi varovasti. Jälkitarkastus on vasta joulun jälkeen...jospa siellä ei olis mitään arpeutumia :/

Oli muuten jännä fiilis tuon rakastelun aloittamisen kanssa. Vaikka paikat ei hirveesti muuttunu synnytyksessä niin oli ihan semmoinen "eka kerta" -olotila...hassua :)

Eilen ja tänään on taas ollu ihana fiilis imetyksen kanssa, aamulla ja illalla vaan on tarvinnu antaa korviketta, päivät on menny rintamaidolla :) Hommasin minäkin sitä imetysteetä niin siitä näyttäis kyllä olevan apua tuohon maidon erittymiseen ja virtaamiseen. Tää tee ei ollu sitä Weledan, vaan Apteekkari Pomoellin Mammateetä, tosi hyvänmakuista, vähän kuin nää "tiikerin päiväunet" tms. maustetut...

Ja se joulukin vielä...perjantaina pitäis melkein saada lahjat ostettua niin ens viikon vois vaan fiilistellä ja valmistella...jouluvalot on ollu jo kuukauden ikkunoissa ja muu sälä odottaa vintissä esillepanoa. Miten tää aika on menny niin nopeesti? En meinaa ollenkaan tajuta että viikon päästä on jo melkein joulu!
 
Kiitos teille ihanat vastauksista! 

On mukava, kun saa kysellä täällä, kun on esikoinen niin on huolissaan jokaisesta asiasta. No nyt saan sitten olla ihan huoletta, vaikka kakassa onkin ryynejä, koska poika syö vain äidinmaitoa, jota sitten tuleekin oikein kunnolla. :D Olen tosin alannut tekemään niin, että imetän osan ja osan annan pullosta, kun poika ei oikein jaksa olla rinnalla niin kauan, kun sillä ois nälkä. Yölläkin se joi rinnasta noin 40ml (pumppailen joka välissä, niin suunnilleen tiiän, mitä niissä on maitua :D ) ja sitten se joi viel 50ml pullosta. Nyt se on olllu hirmu tyytyväinen, kun on saanu enee ruokaa. Nukkuukin paremmin ja ei kitise. 

Meillä poika nukkuu noin 2-5h unia ja päivällä ollut nyt hereillä välillä jopa kahta tuntia, mutta sitten nukutaankin jo taas tosi sikeesti. Jos nukkuu, niin ei sitä kyllä millään kesken unien hereille saa :D

Toivottavasti tuo haava paranis pian, ku olen siitäki niin huolissani. Tunteet hirmu pinnassa ja eilen kun katsoin sitä, niin ei ollu mun mielestä menny kiinni viel yhtään ja yli viikko jo synnytyksestä. Sitten itkinkin miehelleni, että siitä tulee varmaan ihan huono.. ja mies yritti lohdutella, ettei varmasti tule. Sais nyt parantua.. Oletteko muute syöneet paljo kipulääkettä? Mun pitäisi varmaan alata syömään, ku neukkatäti sanoi, että paranis nopeempaa ja en ole syöny..

Vaipan vaihdosta... mä vaihdan yöllä useammin ku päivällä, kun poika nukkuu paremmin kuivissa vaipoissa. Vaihdan päivällä myös aina ku olen kuullu, että satsi on tullu :D Jotenkin en halua pitää märissä vaipoissa yhtään, kun pelkään että sitten iho menee huonoksi tai jotain. 

Te jotka ette kestoile, niin mitä vaippoja käytätte? Itselläni on ollu kokeilussa nyt pamppers ja libero ja liberosta en tykänny yhtää. Ne on jotenki hirmu kovia ja tuntuu, ettei poika saa edes kunnolla jalkojaan liikutettua... 
 
Huutelen joulukuisista..Meille sanottiin sairaalassa että jos esim vaipassa vähän pissaa tai kakka ja vauva kuitenkin nukkuu tyytyväisenä ei sitä tarvitse välittömästi vaihtaa..Meillä ainakin iho pysyny hyvänä vaikkei jatkuvasti vaihdakaan..Et sillon pitää heti vaihtaa jos iho huono..Mut meillä vaihdetaan n.tunnin välein koska muuten on pissat läpi:D
 
 Taurunen, noista vaipoista kyselit, niin Muumivaippa on Suomessa valmistettu ja mun mielestä tosi hyvä... Me on vähä yritetty noissa ostoksissa katsoo sitä kotimaisuutta ja vaippojahan menee kuitenkin aika paljon :D

Vaipan vaihdosta sen verran, että meillä taitaa poika kyllä itse ilmoittaa milloin on vaihdettava ja äkkiä.
 

Tarunen mä söin kipulääkkeitä vaan muutaman päivän kun ajattelin etten halua et lääkkeet kulkeutuu vauvaankin. No, neuvolasta sanottiin mullekkin että paranis paremmin kun söis buranaa, kun se on tulehduskipulääke. Mä tosin söin sit kumminkin antibiootit kun tuntui haava olevan tulehtunu.. 

Ja vaipoista, mä oon kans kokeillu nyt pampersia ja liberoa ja jotain mitä ne nyt oli, jotkut ns luontoystävällisemmät... ja ehdottomasti paras on pampers! Pitää paljon paremmin ja on selvästi pehmeempi! Kestoilua mun on ollu tarkotus kokeilla mutta ne on vielä niin suuria... Saas nähdä tuleeko kokeiltua kuitenkaan kun tää on niin helppoo :)

Käytättekö te muuten talkkia? Mä oon sillontällön laittanu. Mutta en oo löytäny vielä hajusteetonta.... 

 
Kiitoksia taas vinkeistä :) Minä kans olen aatellu, että seuraavaksi kokeilen muumivaippaa. Pampperssista olen kyllä tykänny, kun se on niin pehmoinen ja tuntuu, että poika pääsee potkuttelemaan sen kanssa hyvin. Libero kun on jotenkin niin iso ja kankea. 

Itse pohdin, että otan nyt varmaan sitten sitä buranaa muutaman päivän, kun tuntuu, että kivut kasvanu yllättäen. Jos vaikka säästyttäisiin, ettei tarvis antibiootteja alata ottamaan. Vitsi kun ne ei pistäny mitää kontrollikyntiä, enkä viitis turhaa mennä tuota kellekään näyttämääkää, mut toisaalta haluisin, ettei se vain ole menny huonommaksi. Pitänee katsella fiiliksiään huomisen ja päättää sitten...
 
Taas uusi kysymys :D 

Puuhuitte tuolla yhdellä palstalla hormoninäpyistä. Mitä ne on ja millaisia? Itse olen ollu huolissani tänään kun pojan naamassa alkaa olla jotain pieniä punaisia näppylöitä. Tai ne on sellaisia läikkiä tai jotain....
 
Meijän pojun hormoninäpyt on niinku finnejä, pieniä sellasia :)
Meillä käytetty vain Liberon vaippoja. Oon ollu ihan tyytyväinen niihin mutta voispa ihan uteliaisuuttaa kokeilla jotain muutaki merkkiä välillä :)
Täällä pari ihanan hyvää yötä takana.. mutta päikkäreitä pitää kuitenki välissä osata ja malttaa nukkua.
 
Tarunen, mulle ohjeistettiin synnärillä, että 1000mg panadolia ja 600mg buranaa kolme kertaa päivässä niin sillä parantuu. Tollasta satsia en kyl aina ottanut. Kerran-kaks päivässä n. puolentoista viikon ajan. ...Mut sillähän parantu :)

Täällä käytetään Pampersia ja "muka-eko-vaippoja" olikohan natural babycare. Ne on kyllä aika kovaa materiaalia, maissista kun on tehty. Mut Liberot on kamalia.

Mun vaavillakin on hormoninäppyjä. Ja ne näyttää niinkuin pieniltä finneiltä. Katoaa päivässä ainakin täällä.
 
Mulla kans parani eppari+repeämä alle kahdessa viikossa, vaikka en pysty tulehduskipulääkkeitä astman takia syömään. Laitoksella kokeiltiin ketorin+panadol, mut kotona vain panadol. Leikannut lääkäri suositteli lantionpohjalihasliikkeitä heti, kun vain pystyy. Verenkierto vilkastuu ja nopeuttaa paranemista. Repeämän jäljiltä oli tosiaan kämmenen kokoinen mustelma, oli viikon ihan helvetin kipeä :/
Meillä ollut käytössä sekä pampers että libero. Pampersista tykkään enemmän, liberot falskannu monta kertaa. Epäilen, että nykyisessä paketissa on valmistusvirhe, toisella puolella tosi lyhyet pitsit (?). Täytyisi varmaan laittaa palautetta. Voisikin kokeilla Muumi-vaippaa kotimaisuuden vuoksi, eivät varmaan ole sen kalliimpiakaan...?
 
Noista särkylääkkeistä.. multa meinas tippua sairaalassa silmät päästä, kun pyysin saada särkylääkettä jälkisuppareihin ni kiikuttivat aina ihan kauheen satsin. Yhellä kertaa olis pitäny ottaa 1000mg panadolia ja 2kpl 600mg buranaa (vai miten noi milligrammat ny menikään).. ja näitä satseja sai aina vähintään kaks, että voi seuraavan ottaa sit muutaman tunnin päästä! :D ..mä naukkailin sieltä kyllä vaan yhen tabletin kerralla, oisin ollu ihan pöhnässä tommosen satsin jälkeen :D
 
Täällä kans pampersit käytössä. Kokeillu 2 kokoa, mut vielä pikkusen liian suuri. Kohta varmaan käyvät.
Tarunen: Meän poitsulla on kans semmosia punasia läiskiä ja näppyjä. Hormoninäpyiksi ne neuvolassa nimes, mutta joku sano et ennemmin olis vauvaihottumaa ku on niin karheaa ja kuivaa. On tosiaan kasvoissa, päänahassa, korvissa ja olkapäissä. Tosi inhottavan tuntuista ku on iho ko hiomapaperia :( Mulla tuo leikkaus haava aristaa vieläki vaikka on synnytyksestä jo päälle kuukausi. Ihan vasta on kunnolla menny kii ja tikit sulanu. Mietin kans tuossa kolmen viikon jälkeen, että onko normaalia et niin kauan menee ennen ku kiinnittyy. Mut nyt näyttää ihan normaalilta. Ny vaan on vähän aristanu ku piti kokeilla, että kestääkö aikuisten hommia harrastaa ;) Ei sattunu eikä mitään.
Just soitti nauvolasta et on jälkitarkastus 13.1. Sielläpä sitte kuulee, et onko kunnolla parantunu. Tuntuu vaan itestä, että ihan ko sinne olis ilmestyny semmonen "kieleke" tuohon sivulle ku pariin kertaan leikkoivat haavaa suuremmaksi :( Jää ihan ku semmonen "tasku" sinne. Olipa selkeästi selitetty :)
Kyllä Tarunen täälläki on huolta vähän joka asiasta ku eka lapsi on. Kaikki pitää mietiä et onkohan tämä ja tämä normaalia :)
Ootteko muuten antanu vettä vauvoillenne? Ite oon vään juottanu et saa kaikkien rela tippojen ja d-vitamiinien pahat maut pois suusta.
 
Kiitos taas vastauksistanne :) Tämä on kyllä ihan parasta kun tiedätte heti vastata, niin ei mun tarvi täällä ressata turhia :D Elikkäs meidänkin pikkuisella on sitten hormoninäppyjä myös :) Eli ei hätää senkään kanssa.

Ja taidan tosiaan ottaa tuohon eppariin + repeämään buranaa ja odotella vaan, josko se siitä paranis sitte ajan myötä. Hyvä kuulla, että kaikilla ei ole iha viikossa parantunu, niin en taas senkää kanssa turhaa stressaa :D

No nyt annetaan taas vauvalle maitoa :) Kiitos teille <3
 
Heippatihei!

Mä en oo antanu meijän ukkelille vettä, aina maidon kans antanu tipat samalla kerralla ku oon syöttäny..
Ootteko muuten maistanu miltä esim jekovit tipat maistuu? IHAN JÄRKYTTÄVÄLTÄ! ei mikään ihme ku benjamin ainaki aina hirveesti äimistelee...
Täällä maito maistuu, jäpikkä tyhjentää päivittäin molemmat tissit!! ;D toivottavasti riittää maito piiiiiitkään...
 
Höh! Kävin sitte vahingossa kirjottaa tonne vinkkejä vauvanhoitoon ketjuun kun piti tänne kirjottaa! Noh sama kait tuo mihin sitä kuulumiset laittaa!

Sellasta jäi vielä sanomatta että meillä on sellaset D-vitamiini tipat jossa on maitohappobakteeri seassa. On vähän kalliimmat mutta tulee vissiin vähän halvemmaks tai ainakin saman hintaseks kun relat ja d-vitamiinit erikseen ostettuina, mutta eipä tarvii antaa montaa eri lientä!

Miten kauan teillä muilla on muuten jälkivuoto kestänyt? Mulla tuli tänään kuukaus täyteen ja nyt vasta taitaa loppua! On ollu jo pitkään sellasta vaaleenruskeeta. Repeämä on kyllä jo täysin parantunut!

Oletteko ulkoilleet paljon? Ite ei ole päästy vielä kun pari-kolme kertaa vaunuilemaan ulos kun on ollut tuota pakkasta niin paljon ja kiirettä on piisannut ihan muutenkin! Toivottavasti loppuis nuo kovat pakkaset! Jouluostoksille on sentään päästy ja kaikki on jo hommattu! Mitenkäs teillä muilla? Tänään rakennettiin esikon kanssa piparitalo ja tuli muuten hieno! Vielä jos jaksais pullia vääntää pakastimeen niin sitte olis kaikki tehty! Hyvää joulunodotusta teille keikille, ei olis enää kuin viikko!
 
Kaikkea kivaa vauvakuulumisia teille kuuluu :)
Tulin juuri vaunulenkiltä. Me ei myös olla voitu ulkoilla kovinkaan, kun pakkasta ollut niin paljon. Itse olen EDELLEEN aika kipeä! Eli koska eppari repesi ja sitten vielä repesi vähän muualta ja vähän sisältä niin paraneminen kestää. En todella ollut varautunut! Vedin Burana Panadol settiä kaksi viikkoa ja nyt on kulunut neljä viikkoa. Neuvolasta sanottiin, et pitää levätä, koska jaloilla oleminen lisää painetta alapäähän ja paraneminen hidastuu. Tämä siis neuvoksi, jos on pahasti revennyt. En osannut varautua, että paraneminen kestää näin pitkään! Nyt toivon, että kuudessa viikossa olisin jo kunnossa ja pystyisin istumaan. Buranaa kannattaa ottaa vaikka imetettäessä muuten ei suositella, koska se ehkäisee tulehdusta ja parantaa jo alkanutta sellaista. Kivun kanssa ei kannata kärvistellä ettei jää kipu päälle (krooninen). Tän kaiken "lepäämisen" ansiosta mulla issias vihottelee, polvinivelet kipuilee ja selkä kramppaa. Vaik oon aina ollu niin hyväs kunnossa! Lisäksi en voi kantaa vauvaa pitkään, koska ylävatsa kipeä, kun sitä painettiin synnytyksessä kovasti.

Sori tämä vuodatus!! emoticon Mun mieli on kuitenkin mitä virkein! Olen äitini luona maalla. Makaaan ja imetän. Ei tarvitse laittaa ruokaa eikä siivota :D Kivaa! Poika heräilee kahden tunnin välein syömää.

 
Heips, harmillista että esim. Säde olet ollu niin kauan kipeä. Tuo tuo kuitenkin hirmuisesti lohtua mulle, kun olen aatellu että tämä on epänormaalia. Tosin vasta alle 2viikkoa synnytyksestä, mutta aattelin itsekin, että en ole kipeenä ku viikon. No viellä ei istuta hetkeen. Haava on ihan täysin auki viel. No kaveri joka on leikkaussalissa töissä sanoi, että noi pitääkin ommella aika harvaan, ettei ne tulehdu. Joten olen siis siltä osin nyt huoletta. 

Isukki ja vauva nukkuu päikkäreitä. Jotenkin ihana pieni hiljainen hetki. Pesen vähän pyykkiä ja saan katsoa nettiä rauhassa. Tosin mieli tekis vaavin viereen kovasti. On se niin suloinen. :) 

Tänään oltiin kaupoissa, mutta vaunuteltu ei olla viel. Itelle tekee toi käveleminen vähä kipeetä.

Oletteko vahvistaneet lantiopohjan lihaksia jo paljon? Ite meinasin aloittaa sillo heti, mut tuntuu, että tekee vain huonoa... Joten oottelen parantumista enemmän... Vatsalihaksiakaan en ole viel uskaltanu treenata, kun olen testaillu niin ei ole viel täysin yhessä noi pitkittäislihakset.. 
 
Jälkivuodosta... itselläni on nyt kestänyt yli kuusiviikkoa. :( Tosin viimeisen viikon on ollut todella pientä, ihan pikkuhousunsuojalla pärjää mainiosti, mutta ootan sitä hetkeä, että se loppuisi viimein kokonaan... No, kait se sit joskus... Tosin mulla oli lisäksi se hematooman leikkaushaava emättimessä.

Onko teillä kellään muuten ongelmia nukkua sen takia, että rinnat valuu maitoa? Mulla on ollut koko ajan enemmän tai vähemmän märkä sänky... Herään sitten aina viimeistään siihen. Jos rinnat joudun imettämään parin tunnin välein yöllä, niin sitten tuota ongelmaa ei ole, mutta kun yleensä se syöttöväli on 3-4h yöllä, niin pariin kertaan yön aikana herään kun lakana ja peitto ovat märät. Tosi tylsä ongelma... Nukun t-paidassa ja allani on pieni käsipyyhe, liiveissä en pysty nukkumaan.
 
 
Takaisin
Top