Joulukuun jupinat!

En oo jaksanu lukea teidän tekstejä. Anteeksi. Siis en vaan oo oikeasti jaksanu. luen jahka saan voimia.

Lyhyesti kuulumisia:

-synnytysmasennus iski kun vauva oli 3 viikkoa
-kotona on parisuhde- ja perhekriisi.
-lähdin ensikotiin vauvan kanssa, mies tulee ensi viikolla kans tänne, aluks vaan vierailee. Imetys ei suju niinku pitäis. Maitoa kyllä tulisi mutta vauva ei jaksa imeä. Vaakassa näkyy et ennen ja jälkeen syönnin vauvan paino on noussu aina maks 60 grammaa. Saan aina pumpata rintamaitoa, ja antaa sitä pullosta, kun poika ei jaksa syödä rinnalla. TAi  jos se syö mahansa täyteen ( noin 120 g puntarin mukaan) niin siinä kestää 1,5-2 tuntia. Kellään vastaavaa imetyskokemusta.

väsyin niin totaalisesti arkeen,että nyt oon täällä ensarilla.

Vauva on ihana, mutta elämä on muuten kyllä aikamoisen mustaa.
RAskauskilotki pysyy, jäljellä 5.
Pahinta on tää masennus.
 

Taitaa olla muillakin kiireistä arkea emoticon 

Tää uusi systeemi on tosi huono, mä varmasti unohdan kaiken mitä piti kommentoida kun ei pysty samalla selaamaan kirjotuksia.. 

Rechakalle kovasti voimia ja piristystä! Toivottavasti arki alkaa sujumaan pikkuhiljaa paremmin... 
Mulle puhuttiin neuvolakäynnillä synnytyksen jälkeisestä masennuksesta. On kuulemma todella yleistä. Kai siihenkin jotenkin vaikuttaa hormoonit ja ainakin se että tosiaan menee unirytmit aivan uusiksi ja väsymys painaa ihan väkisin! Ja jos vielä on itse asettanut jonkinlaisia mielikuvia siitä kuinka täydellistä ja helppoa eläminen on niin varmasti tippuu kovaa ja korkealta.. Mulla on ollut vähän työtä siinä etten asettais tollasia mielikuvia päähäni... Täytyy oikein tosissaan välillä keskittyä siihen ettei ota stressiä siitä jos oma maito ei riitäkkään tai jos en saa siivottua kotia tai pyykkejä pestyä.. Pitää vaan ajatella niin että mä oon nyt vauvaa varten ja kaikki muu saa odottaa! 

Arki on kyllä ihan kivasti lähteny pyöriin. Ollaan käyty jonkunverran kaupoilla pyörähtämässä ja kyläilemässäkin. Ostosreissut tosin on sen verran aiheuttanu ressiä että sielä ei aina kaikki suju niinku ois aatellu... Onnistuin sekoileen ravintolassakin oikein kunnolla, mutta mitäpä tuosta emoticon

Vieraita meillä on käyny harva se päivä ja välillä tuntuu ettei jaksais yhtään ketään. Yritän kuitenkin toimia vauvan tahtiin ja siinä kyllä ärsyttää jos joku tulee just sillon käymään kun pitäs imettää ja vaihtaa vaippaa tai on vatsanväänteitä... 

Vaunuttelemassa ollaan käyty tällä viikolla joka päivä, tänään ekan kerran oltiin tunti. En oo vielä uskaltanu pitempiä aikoja olla kun on ollu niin kylmää (-7*) ja olin yhtenäkin päivänä ihan paniikissa että vauva jäätyy ja melkein juoksin kotiin! Mutta kotona sitten huokasin helpotuksesta kun vauva oli aivan lämpöinen emoticon

Raskauskiloista... Mulle ei jääny mitään.... ois ollu ihan suotavaa että ees jotain olis jäänyt, mutta ei.. Yritän joka päivä keskittyä siihen että tulis syötyä mutta jotenkin se vaan tuppaa unohtuun.. Mutta mä oon ihan varma että jokaiselta ne kilot tääläkin karisee pikkuhiljaa! Älkäähän ressatko! 

Petipuuhista... Ei oo käyny mielessä ees yrittää! Ensinnäkään ei ees jaksais ja toiseks mä kans repesin niin pahasti että nyt vasta, siis lähes kolmen viikon jälkeen voi ajatella että on melkein parantunut. Eniten kipua tuntui tuottavan ne tikkaukset! Vieläkään ei oikein kykene käymään isommalla hädällä, mutta muuten on jo aikas ok. Mulle tehtiin myös välilihan leikkaus ja siihen jatkoks repeämä, myös emättimessä.. Mutta loppu hyvin kaikki hyvin ja palkinto tästä kaikesta on mitä mahtavin!

Fjansku ja dinsku on matkalla kohti synnytystä! Kohta on teidänkin marrasmurut sylissä! 

Tuli aika omanapainen teksti.... 

 
Myttö78: Meillä oli myös 3vkn iässä tiheän imun kausi. Taisi tilata lisää maitoa, joten anna imeä vaan... Rauhoittui noin viikon päästä. :)

 
Pikaseen kerkesin käymään täällä ja paljon on tapahtunu asioita itse kullakin.
Mulle tuli rintatulehdus! Nousi kuume ihan yhtäkkiä tosi korkealle eilen illalla ja rintaan tuli pahkura. Ja voin sanoa, että on muuten kipiä... ! Tänään ei oo sitte ollu kuumetta yhtään. 10 päivän antibiootti kuuri menossa ekaa päivää siis.
Huomenna ristiäiset. Jänskättää... Nyt kakkujen tekoon..
 
Heippa kaikille!

Täällä on saatu oma käärö syliin ja onnellisia ollaan!

Poika on nyt 4pv vanha, syntyi tiistaina 7.12. klo.19.45 raskausviikola 41+1. Synnytys käynnistyi maanantaina illalla supistuksilla. Olo on aivan ihana, vaikka pojan rytmi onkin ihan päälaellaan. Nukkuu koko päivän ja valvoo noin 5h yössä. Onneksi päästiin perjantaina sairaalasta kotiin niin saa nukkua enee, kun isukki hoitaa vauvaa :) 

Eilen mentiin myös pojan kastajaisiin, eli sankari ehti syntyä ajoissa ja sai eilen nimen. Poika on Leevi Matti Aleksanteri. Kastajaiset sujui oikein hyvin. Oli ihanaa mennä valmiisiin juhliin, kun ei tarvinnut itse kuin saapua paikalle :)

Imetyskin on lähtenyt hyvin käyntiin ja maitoa tulee vaikka muille jakaa. Saisi poika vähän enee haluta maitoa, ku rintoja pakottaa ihan hulluna koko ajan. No olen sitte lypsäny, josko alkais pakastaa tuota, jos sen tulo vaikka yhtäkkiä loppuiskin.

Siinä lyhykäiset kuulumiset, huomenna lisää. Nyt nukkumaan kun poika nukahti taas hetkeksi :) 
 

Rechaka, ensinnäkin voimia masennuksen keskelle. Onneks nykyään tunnistetaan synnytyksen jälkeinen masennus ja siihen saa apua. Ja hienoa, että olet löytänyt ensikodin heti, etkä jäänyt yksin murheiden kanssa kotiin.

Mulla oli esikoisen kanssa paljon ongelmia imetyksen kanssa. Juuri tuo monen tunnin imetysmaratonit olivat yhtä tuskaa eikä maito siltikään noussut kunnolla. Siksi mä päädyin suosiolla pulloruokintaan, jolloin myös isä pääsi osallistumaan hoitamiseen.

Nyt tämän toisen kanssa on ollut paljon helpompaa. Ainut sama mikä nyt on, että vauva ei jaksa syödä pidempää pätkää vaan nukahtelee tissille. Mä teen nykyään niin, että heti kun aktiivinen syöminen loppuu, otan rinnalta pois ja nostan pystyasentoon. Hetken päästä sitten jatketaan taas joko samasta rinnasta tai toisesta. Näin oon saanut imetysajan pienenemään. Eli en anna enää nukahtaa rinnalle syödessä.

Kyllä harmittaa, kun on näin kylmä. Koskakohan me päästään ulkoilemaan. nyt on siis kaksi viikkoa täynnä, mutta pakkanen paukkuu sen verran kovasti, että ei vielä tohdi mennä ulos.

Taruselle paljon onnea vauvasta!

Mun pitäis puhua tuolla jälkitarkastuksessa ehkäisystä. Mä ajattelin nyt tehdä sterilisaation, mutta se kyllä tuntuu aika lopulliselta, vaikka meidän lapsiluku onkin täynnä ja ikää on jo sen verran, että en enää halua kolmatta lasta.... Mutta......on se silti kova päätös....

 
Taruselle kovasti onnea poitsusta! Tiukille meni omiin ristiäisiin ehtiminen, mut ehtipäs kuitenkin ja hienon nimen sai pienimies! :)

Rechakalle voimia suuresti!! ..masennus jo yksistään tekee elämästä todella vaikeaa, saatika jos vielä sen lisäksi joutuu taistelemaan parisuhteensa eteen. Upeaa kuitenkin, et oot apua hakenu! Vaikkei paljoa lohduta niin muista, että myrskyn jälkeen paistaa ihan aina aurinko - ennemmin tai myöhemmin! ♥

Melelalle toipumisia rintatulehduksesta!

..ja kaikille muillekin kaikkea hyvää! :D

Me käytiin miehen kanssa juttelemassa lääkärissä ihanan psykiatrian sairaanhoitajan kanssa. Päädyttiin nyt alkuun siihen ratkaisuun, että mies jää mun kanssa kotiin vielä vuoden loppuun asti. Eli mä olen sairaslomalla ja mies pitää pari viikkoa vanhempainvapaata.. onneks tuli ukon työpaikalta joustoa ja ymmärrystä, vaikka ilmoitus tulikin tosi viime tipassa ja olivat ehtineet jo työvuorotkin tehdä. Jotenkin helpotti jo kummasti oloa tieto siitä, että tässä saa vähän lisäaikaa oman pään kuntoon saamiseen ennenku joutuu yksin jäämään. Lisäks tietty käyn yksin vielä juttelemassa siellä niin monta kertaa kun on tarvis ja jos vielä parin viikon päästä tilanne ahdistaa, niin aletaan harkitseen masennuslääkkeitä.. olis tyrkyttäny niitä jo heti, mut onneks lääkäri oli sitä mieltä, et katotaan nyt vielä vähän aikaa kun ei synnytyksestäkään ole kulunu ihan kauheesti vielä aikaa. Ehkäpä tää tästä helpottaa.. ainakin ruoka alkaa jo pikku hiljaa maistumaan taas, eikä ihan kokoaikaa elämä ahdista. Pikkumiehestäkin olen oppinu jo jotenkin nauttimaan, eikä sen hoitaminen tunnu ihan niin raskaalta kun aiemmin. Miehelle nostan edelleen hattua, että on pystyny pitämään oman päänsä kasassa.. ♥
 
Hei kaikille

Meillä on heti aluksi käynnissä vauvan rytmin kääntäminen ja onnistuneelta näyttää. Poika on heränny yön aikana kax kertaa syömään ja on muuten nukkunu. Pojan paappa ja mumma oli illalla kylässä ja tekivät kovan työn saadakseen pojan pysymään hereillä vähän pidempään :) No poika nukkuu, mutta äitin rytmi on vielä päälaellaan :D

Täällä pumpataan taas maitoa. On noussu tosi hyvin ja saan pari pulloa päivässä pumpata. Toi hyvä tämä ainun sähköpumppu :) saa vaan pistää päälle ja antaa olla. Mainiota. Ajattelin aluksi pakastaa, jos tulee joku tulehdus tai muu syy etten voi antaa omaa pojalle, niin on sitte pakkasessa varalla. 

Ihanaa täällä ollu. Olen itkeny monta kertaa, että kyllä sitä ihminen voi saada jotain hienoa ja suurta maailmaan. <3
 
Hirmu paljon onnea Tarunen!

Melela, mulla meinasi myös tulla rintatulehdus, mutta sain onneksi sen pahkuran sulamaan ahkeralla saunomisella ja rinnan pumppaamisella ja maidon virtaamaan kaalinlehdillä - rinnoille vaan liivien alle. Kannattaa kokeilla jos meinaa joskus uusia ;) Ja onnittelut pikkumiehelle komeasta nimestä!

Satu`kuulostaa siltä että asiat teillä alkaa järjestyä, hienoa!

Meillä on vaihteeksi tämmöinen päivä, että mamma saa tehdä kaiken yhdellä kädellä vauva kainalossa :) vuorotellen syödään, puklataan, kakitaan ja kun näyttää että vois vaikka uni tulla niin kohta on taas nälkä ja karuselli pyörähtää taas alusta liikkeelle. On jo soitettu Jenni Vartiaisen Seili kahdesti läpi että pysyy hyvä pössis, ja kohta taidetaan taas laittaa levy pyörimään... ;)

 

Satu, hieno homma, että miehesi jää tueksesi loppuvuodeksi kotiin. Ja hyvä, että miehen työpaikalla ymmärrettiin asia. On tämä raskaus, synnyttäminen ja hormoonit ihme asia, kun koskaan ei tiedä kenelle babyblues tai masennus iskee. Meillä myös mies on pääsääntöisesti kotona loppiaiseen asti mikä on kyllä suuri helpotus.
Meillä on taas valvottu kaksi yötä vatsavaivoja. En tiedä sitten johtuuko vaivat D-vitamiinista vai jostain mun syömisistä. Ainut paikka missä vauvalla tuntuu olevan hyvä olla on vatsalleen mun vatsan päällä. tosin siinä asennossa ei paljon nukuta.
Huomenna on esikoisen joulujuhla tarhassa. Miten mä selviän siitä itkemättä!!! nykyään kun kaikki asiat itketyttää ja herkistää.
 
Ahistaa syyä tota antibioottia, koska näyttää vaikuttavan niin voimakkaasti myös vauvaan :/ Vielä 9 päivää kuuria jäljellä. Piti vaihtaa toiseen antibioottiin koska ensimmäinen ei mulle passannu, pe-la välinen yö oli jotain ihan kamalaa kun oksennin ja maha oli kipeenä. Rankka viikonloppu on onneksi kuitenki takana..
Oli ihana ku sain nukkua viime yönä 24-05.30 välisen ajan heräämättä. Mies huolehti pojan nukkumaan, olivat valvoneet johonki 1 saakka. Mulla ei oo mitään muistikuvaa siitä että ovat tulleet nukkuun jossain vaiheessa. Pikkumieski nukku sinne 6.30 saakka ennenkuin heräsi syömään.. :)
Jahas, enempää en kerkiä kirjotteleen, ähinä puhina ja ärinä alkaa kuulua siihen malliin että pikkusella ukkeliinilla on tisun tarve :)
 

Täälä alkaa vauvat saamaan nimiä, mielenkiintoista seurailla emoticon Meilläkin on nimi jo päätettynä ja oon todella tyytyväinen siihen! Nyt vaan odotellaan ristiäisiä. 

Meillä on nyt viikko sitten alkanu D-tipat ja nyt on sitten muutamia päiviä menny niin että vauva syö, pulauttaa ja pulauttaakin sitten niin paljon että tuntuu ettei sinne masuun jää mitään! Välillä lentää niin kaaressa että siinä ei harsot tai mikään auta ku lentää pitkin sänkyä ja lattioita.. Tosi kurjaa seurata vierestä kun toisella vielä lisäks vääntää vatsaa ihan hirveesti.... :( 

Onkohan tuohon mitään apukeinoa...? Tuntuu jotenkin niin kauheen pahalta kun välillä meinaa koko vauva tukehtua pukluun!

Tuosta maidon tulosta... Mä en yhtään tiedä paljonko multa tulee maitoa... En oo pumpannut ollenkaan enkä osaa muuten päätellä.. Toi pumppaaminen on ollu kyllä mielessä mutta sit en olekkaan uskaltanu ettei käy niin et sitten ei vauvalle ookkaan tississä enää mitään.. Siis kun olis kiva saada pakkaseen.. Kai se maidontulo lisääntyiskin jos kulutusta olis enemmän? Välillä tuntuu olevan päiviä jolloin tulis vähemmän ja välillä tulee paremmin... 

 
Hei taas kaikille, 

Täällä vaihdellaan kakkavaippoja ahkerasti, kun pojan mielestä on aina mukava kakata juuri puhtaaseen vaippaan. 

Kuinka kauan teillä, joille on tehty välilihan leikkaus, on mennyt että se on parantunut ja kuinka hyvin on parantunut? Kyselee yksi, jollekka istuminen on hivenen hankalaa :D

Melelan poika sai oikein hienon nimen! Onneksi olkoon!

Satu' tosi hienoa, että miehesi on tukena täysin ja ymmärtää. On hienoa, että hän saa olla myös kotona loppuvuoden. Meillä mies töissä ja tammikuussa aloittaa isyyslomalla ja jatkaa siitä vanhempainvapaalla. Kovaa vain hälle, kun poika herättelee öisin. Viime yönä mies antoikin vauvalle maitoa ja minä nukuin. Nyt yritän jaksaa itse syöttää yöllä, niin mies sais nukkua, kun kuitenkin hän joutuu aamulla töihin. Nyt meillä myös yritetään pitää poikaa illalla hereillä, että nukkuisi yön paremmin. Hankalaa tosin, kun tuo on niin sitkeä nukahtamaan halutessaan :D Tosi hyvin on muuten imetys lähtenyt käyntiin ja maitoa tulee hurjasti. Olenkin ollu tosi tyytyväinen ainun sähköpumppuun ja emman käsipumppuun. Ensi käytin käsipumppua, mutta nyt tyhjään toisen rinnan aina sähköpumpulla kun poika syö toisesta. Saa sitten yöllä antaa pullosta ja kaupungilla niin on helpompaa :) Kun en tohdi rintatulehduksen pelossa imettää yhtään viileemmässä ja yöllä imetys on välillä tosi raskasta. Helpompi pumpata ja antaa sitten pullosta välillä. 

Iines, kannattaa pumpata, niin tietää kuinka paljon tulee ja kuinka paljon vauva juo. Mulla tulee tällä hetkellä noin 75ml yhdestä rinnasta kerralla ja sen verran tuo tykkää juoda. Toisesta ei enää sitten jaksakaan. 

Mutta sitten vielä kysymys kaikille minkä väristä kakkaa teidän vauvoilta tulee? Hassu kysymys, mutta kun tämä on esikoinen niin ihan paniikissa tutkin kaikki tuon vaipat, että onko tämä ja tuo normaalia. Huomenna tulee onneksi neuvolatäti käymään kotona niin saan siltä kysellä. Epätoivoisesti olen ottanu kuvia tuon kakkavaipoista, jotta tiedän näyttää :D Varmaan ihanaa olla neuvolatäti :D

Mutta tuossa vieressä jälleen pörisee sen verran, että meillä vaihdetaan kolmas vaippa 15minuutin sisään :D Onkohan tämä sitten normaalia :DDDD




 
Tarunen: aluksi vauvan kakka voi olla keltasta ja vähän vihertävääkin. seassa voi olla myös ns."ryyniä" :D sit ku se kasvaa niin kakan väri vaihtuu taas. ainaki meillä on käyny niin...
meillä poika pöristelee kokoajan, sais olla 5min välein vaihtamassa vaippaa. ja niin, sitä kakkaa on ihan joka vaipassa, tarunen :) eli normaalia on :)
tosin nyt on vähän vähentyny tuo kakkiminen. toivottavasti ei mee pieni massu jumiin !

oon yleensä tehny niin, että kun poju syö päivisin n.2,5-3h välein niin oon vaihtanu vaipan aina ennen syöntiä. joskus ukkeli on niin raivona että oon jättäny vaipan vaihdon suosiolla syönnin jälkeen.
vaihattako te muut öisinki joka syöttöä ennen vaipan?mä nimittäin vaihan, ja mietin et onkohan se aivan välttämätöntä vaikka pieni pieru vaipassa oliski..? poika tahtoo virkustua liikaa vaikka monesti pyyhinki kakat pois niillä puhdistuspyyhkeillä.

klo nyt 1.45 ja meillä valvotaan täyttä päätä :) tämä oli odotettavissaki koska poika nukku melkein koko päivän. kovasti pojalla olis asiaa äidille ja hymy irtoaa vähän väliä :) <3 ihanan tomera tää meijän benkku <3 :)
 
Satu, ihana kuulla että alkaa näyttää jo valiosammalta ja että miehesi pystyy auttamaan.

Rechakalle paljon voimia!

Mulla on pikkasen pinna kireellä, miehelläni on edellisestä liitosta ihana 3 vuotias tyttö joka on meillä joka toinen viikko (siis viikon äidillään ja sit viikon meillä). Tyttö oli tullut kipeeksi loppuviikosta, yritettiin että tytön äiti ois voinut hoitaa häntä, kun on kotona työttömänä, mutta eihän joustoa sieltä todellakaan tullut. No haimme sairaan tytön meille sunnuntaina. Eilen mieheni kävi lääkärissä lapsen kans ja sai 3 päivää sairaslomaa, mutta työnantaja ilmotti ettei maksa palkkaa sairaslomalta, koska minä voin hoitaa mieheni tytärtä. Onneks minulla on niin ihanat vanhemmat jotka tuli mua auttamaan, en ois eilisestä yksin pärjänny. Tänään onneks miehel on vapaata, mut en sit keskiviikosta tiedä mitä teen, kun mulla on pojille neuvola aika enkä mä voi sairasta lasta sinne mukaan raahata... noin nyt on saanu taas vähä purkaa tänne, kyl ees vähä helpotti;)

Kaikille ihanaa joulun odotusta!!!
 
Meillä vaipat vaihdetaan sitten kun muksu siitä ilmoittaa, etenkin öisin. Ellen sitten ole sattunut kuulemaan, että tavaraa on tullut. Niistä äänistä ei voi erehtyä :) Meillä on muutenkin syötävä ensin edes vähän ja sitten vasta vaipan vaihtoon. Muuten huutaa kuin hyeena. Mies tuntuu tekevän asiat toisin päin ja huudattaa vauvaa yöllä ja herättää koko kerroksen samalla... Se siitä mun levosta sitten:) Meillä harvemmin herätään muutenkaan kuin kerran yössä syömään.
Pissavaippaahan ei tarvii välttämättä yöllä edes vaihtaa, ellei ole ihan märkä eikä lapsi itse siitä ilmoittele mitään. Tai näin meille ainakin on neuvolassa opastettu.
 
melela: Ei tarvitse vaihtaa vaippaa yöllä, jos ei ole ihottumaa. Näin meille synnärillä sanottiin. Turhaa herättää vauvaa. Meidän poika virkistyy jos vaihdan vaipan yöllä. :)
 
Meillä vaihdetaan vaippa päivisin muutaman tunnin välein, joskus tunnin välein, jos tavaraa tuntuu tulevan runsaasti. Iltaisin ei tarvii usein vaihtaa kuin kerran ja yöllä vain, jos poju sitä kitisee, yleensä kerran aamuyöllä. Sen jälkeen on nukahtaminen tosiaan paljon työläämpää.
Jaksamista Rechakalle! 
 

Tarunen mulla alko tikkaukset parantuun kahen viikon jälkeen :) Kauan siinä siis meni mutta nyt kolme viikkoo synnytyksestä on paikat kondiksessa :D 

Ja kakkakysymykseen.. Meillä tuli ihan tummanvihreetä kakkaa sairaalassa ja sen jälkeen ollu keltasta tai oranssihtavaa :) Ja kuulemma on ihan normaalia ja normaalia on aikas monenlainen :) Mutta voithan hyvin tosiaan kysyä neukkutätiltä niin eipä tarvi murehtia!

Meille sanottiin neuvolassa että yöllä ei tarvi vaihtaa vaippaa, ei edes vaikka olis pienet kakat, koska nykyvaipat on niin imukykyisiä.. Ite kyllä kakkavaipan käyn vaihtamassa yölläkin hämärässä enkä ala paljon jutteleen ettei vauva liikaa virkisty. Ja kyllä me välillä vaihdetaan sitä pissavaippaakin ihan vaan koska vaippa sattuu oleen aika täys välillä niin ei tartte märäsä olla eikä siten pääsis vuotaan sänkyynkään. 

Miten pitkään teillä vauvat nukkuu päivän aikana? Musta tuntuu että meidän tyttö ei muuta teekkään kun nukkuu!Aamusta jaksaa ehkä parisen tuntia olla hereillä ja sitten menee koko päivä nukkuessa ja ehkä illalla on hetken hereillä... Toki herää syömään mutta sekin on vartti ja taas nukutaan.... :/ 

En tiä johtuuko D-tipoista vai mistä mutta tyttö myös pulauttaa ihan mielettömät määrät oikein kaaressa jokaisen syötön jälkeen... En tiä ihmettelinkö tätä jo viimeks täälä mutta kun kyllä se pikkasen huolettaa kun tuntuu että toinen oiken oksentaa..... :(

Ootteko muuten näillä pakkasilla menny ollenkaan ulos? Mä en oo uskaltanu... 

 
Takaisin
Top