IVF/ICSI kokemuksia

Tunnistan tuon negatiivisuuden itsestänikin. Edellisessä kierrossa olin ihan satavarma, että ei varmasti tärppää kun ei ole aiemmissakaan (letro)kierroissa antanut mitään merkkiä siitä, että jotain edes yrittää tapahtua. Lääkäri yritti puhua folliultrassa jotain siitä, että peli ei todellakaan ole menetetty siihenkään kiertoon ja toivoa on vaikka miten, mutta olin saanut päähäni ettei taaskaan onnistu. Eikä kyllä onnistunutkaan eikä tämä muutenkaan tainnut olla sellainen kokemus, jota kaivattiin, mutta kyllä se jotain itselle opetti. Olen yrittänyt järkeillä tätä niin, että kai sitä jotenkin yrittää itseään suojella taas uusilta pettymyksiltä, joten helpompaa on suhtautua pessimistisesti kuin joutua tippumaan korkealta ja kovaa. Itsellä tuossa oli taustalla myös tietoisuus siitä, että kevyemmät hoidot oli sitten siinä ja seuraavaksi ivf. Samallahan sitä tiesi joutuvansa käsittelemään myös sitä asiaa, että omassa kropassa on todennäköisesti jotain muutakin vikaa kuin se, mikä oli jo tiedossa (meillä lapsettomuuden syyt pelkästään minussa).

Jotenkin tämän ensimmäisen ivf:n myötä olen saanut kaivettua itsestäni toivon ja positiivisemman suhtautumisen koko hommaan, vielä vähän aikaa sitten olisi tehnyt mieli vaan luovuttaa kokonaan. Kelailin pelkästään kaikkia mahdollisia asioita, jotka voivat epäonnistua ja mietin miten voi ylipäätään olla mahdollista onnistua kun todennäköisempää on epäonnistua. Olen lukenut viime aikoina paljon eri ihmisten kokemuksia lapsettomuudesta ja hoidoista, osa tosi rankkojakin juttuja. Kaikkien tarinat eivät suinkaan ole päättyneet lapsen saamiseen, vaikka onnistumisiakin on tietysti tullut. Luulen, että jotenkin näidenkin tarinoiden myötä jokin ajatuksissa on napsahtanut toiseen asentoon tai sitten tämä on vaan ensikertalaisen hupsua optimismia, mutta nyt pitkästä aikaa on rauha, vaikka perjantaina tuleva punktio pelottaakin paljon ja tosi moni asia voi vielä mennä totaalisesti pieleen senkin jälkeen. Itselleni olen yrittänyt sanoa, että kaikki tunteet on sallittuja ja ääripäästä toiseen meneminen on sekin ok. Pitää tuntua jossain, jos asia on tärkeä ja jotta asiaa voi käsitellä omassa päässään. Olen kyllä miettinyt sitäkin, että ainakin omalla kohdalla sortuu negailuun helpommin silloin kun on vaikeuksia käsitellä ja hyväksyä joitakin lapsettomuuteen ja oman kropan viallisuuteen liittyviä juttuja (näitä tuntuu tulevan ihmeellisinä aaltoina aina vähän yllättäen). Voi olla, että oma fiilis kaiken suhteen muuttuu muutaman pettymyksen jälkeen taas ihan toiseen suuntaan, mutta yritän pitää kiinni varovaisesta toivosta, yritän uskaltaa toivoa.
 
Hulbertiina, toivottavasti pääsette siirtoon! Sinun taustallasi voin vain kuvitella stressin määrää jos plussa tuleekin. Kumpa saisitte vielä nyytin syliin asti. :Heartred

Carris, komppaan muita: jokainen stressaa enemmän tai vähemmän lapsettomuushoidoissa. Meillekin lääkäri sanoi yhdessä siirrossa, että mikään mitä itse teet nyt tai jätät tekemättä, ei voi estää alkiota kiinnittymästä. Ja jos ajattelee toisin päin, jos stressi tai negatiiviset ajatukset olisivat ehkäisykeino, ei mitään ei-toivottuja raskauksia olisikaan. Mulla itsellä ei tärppikierrossa ennen siirtoa ollut mikään erityisen negatiivinen (tai positiivinen) olo, mutta piinapäivien aikana tuli varma olo että en voi olla raskaana. Testipäivänä pissin tikkuun ja painuin takaisin sänkyyn. Käskin vaimon odottaa tulosta, tuntui etten jaksa katsella enää yhtään negaa. Kaikissa aiemmissa kierroissa olin sentään itsekin ollut mukana tuijottamassa tikkua. Muutaman minuutin päästä tulikin varovainen huuto tulla katsomaan...

Kookos, tsemppiä hurjasti viimeisiin raskauspäiviin! :) Muillekin raskaana oleville tsemppiä.

Louhitar, hyvin sanottu. Minustakin usein tuntuu ja tuntui että on vaikea yrittää uskaltaa toivoa. Ihana kamala toivo, se on jotenkin ollut pahinta odottelussa.
Tsemppiä punktioon!

Tervetuloa myös Suskille ja tsemppiä sullekin punktioon. Sinne saa kyllä hyvät lääkkeet. Mulla itellä sattui aukiolotutkimus pahemmin kuin punktio. Punktiosta tuli kyllä vähän kipuja jälkeenpäin.

Cranberry, hyvä kuulla että kysta on hävinnyt.

Nasukka, hyvä että annoksen nosto toimi ja pääsitte punktioon. Tsemppiä piinapäiviin! Joko tuli tieto saitteko toisen alkion pakkaseen?

Matkalla, voi kurjaa että vain yksi alkio saatiin. Toivon kovasti että tarraa kiinni!

Mörkö, tosin hienot tulokset sulla tikuissa! :)

Tervetuloa mukaan, Mette!
 
Meillä ei tosiaan ollut siirtoa tässä kierrossa, vaan viime perjantaina tehtiin era-testi. Vaimo sanoi että sattui ihan pirusti, enemmän kuin punktio tai aukiolotutkimus. Hänkin on kyllä kipuherkkä. Testi otettiin samana kp:na kuin normaalisti olisi ollut blaston siirto. Ja lääkkeellinen kierto menossa. Lääkäri sanoi että nyt ei pitäisi menkkojen puskea läpi, mutta niin vaan alkoi sunnuntaina runsas tiputtelu. Se oli aika järkytys; jos olisi ollut siirto niin mikä mahdollisuus on alkiolla jos vain kaksi päivää sen jälkeen menkat puskee läpi? Onko kellään muulla täällä puskenut menkat läpi lääkkeellisessä kierrossa? Lääkäri sanoi kyllä että toimenpide voi aiheuttaa vuotoa, mutta siitä tuli vain pikku tippa silloin perjantaina ja lauantaina ei mitään. Vaikea uskoa että johtuisi enää testistä kaksi päivää myöhemmin, kun lauantaina ei tullut mitään.

No, jos jotain positiivista pitää hakea niin koska oli lääkkeellinen kierto ilman siirtoa, ei ollut mitään syytä jatkaa lääkkeitä kovin pitkään. Lääkärin ohje oli että sunnuntaihin asti, että tulokset ehtivät varmasti tulla ennen seuraavan kierron siirtopäivää. Eilen ei ollut vielä kunnon vuotoa, mutta tänään kp1. Ultra on ensi viikon keskiviikkona. Pitää silloin kysellä tarkemmin lääkäriltä onko tavallista, että menkat alkaa kesken lääkkeellisen kierron. Nyt puhelimessa oli vain hoitaja eikä hän osannut sanoa varmasti.
 
Meillä ei tosiaan ollut siirtoa tässä kierrossa, vaan viime perjantaina tehtiin era-testi. Vaimo sanoi että sattui ihan pirusti, enemmän kuin punktio tai aukiolotutkimus. Hänkin on kyllä kipuherkkä. Testi otettiin samana kp:na kuin normaalisti olisi ollut blaston siirto. Ja lääkkeellinen kierto menossa. Lääkäri sanoi että nyt ei pitäisi menkkojen puskea läpi, mutta niin vaan alkoi sunnuntaina runsas tiputtelu. Se oli aika järkytys; jos olisi ollut siirto niin mikä mahdollisuus on alkiolla jos vain kaksi päivää sen jälkeen menkat puskee läpi? Onko kellään muulla täällä puskenut menkat läpi lääkkeellisessä kierrossa? Lääkäri sanoi kyllä että toimenpide voi aiheuttaa vuotoa, mutta siitä tuli vain pikku tippa silloin perjantaina ja lauantaina ei mitään. Vaikea uskoa että johtuisi enää testistä kaksi päivää myöhemmin, kun lauantaina ei tullut mitään.

No, jos jotain positiivista pitää hakea niin koska oli lääkkeellinen kierto ilman siirtoa, ei ollut mitään syytä jatkaa lääkkeitä kovin pitkään. Lääkärin ohje oli että sunnuntaihin asti, että tulokset ehtivät varmasti tulla ennen seuraavan kierron siirtopäivää. Eilen ei ollut vielä kunnon vuotoa, mutta tänään kp1. Ultra on ensi viikon keskiviikkona. Pitää silloin kysellä tarkemmin lääkäriltä onko tavallista, että menkat alkaa kesken lääkkeellisen kierron. Nyt puhelimessa oli vain hoitaja eikä hän osannut sanoa varmasti.

Kiitos Beisla, kun tulit päivittämään teidän kuulumisia :Heartpink Mielenkiinnolla kuulisin sitten myöhemmin, mitkä olivat tulokset ja mitä lääkäri oli mieltä tuosta menkkojen alkamisesta lääkkeellisessä kierrossa... Jos meillä ei huomisesta PASista raskaus ala, niin lääkäri suosittelee ERA-testiä ennen vikaa siirtoa. Varmaan ainakin aloitetaan sit mahdollisesti lääkkeellinen kierto, niin voi sit vielä menkkojen alettua vielä muutaman päivän rauhas miettiä, tehdäänkö ERA vai PAS.
 
Mikäs juju tuossa kahdessa eri irroituspiikissä oikein on ja millä perusteella valitaan sopiva? Vanhan tutun ovitrellen lisäksi pitäisi huomenna tuikata myös gonapeptyl. Sain reseptin seitsemälle gonapeptylille, mutta tämä kai johtuu vain pakkausteknisistä syistä? Yhden apteekista kuitenkin vain antoivat matkaan.
 
Louhitar, meillä oli tokassa ivf:ssä kaksi irrotuspiikkiä. Muistaakseni syy oli siinä, että lääkäri sanoi irrotuspiikkien myös kypsyttävän folleja. Ekassa yrityksessä suurin osa folleista oli raakoja ja saatiin vain yksi siirto. Ehkä teilläkin kun viikonloppu painaa päälle, haluttiin varmistaa follien kypsyys.

Carris, kuulostaa hyvältä suunnitelmalta. Toivottavasti teillä kuitenkin nyt tärppää eikä tarvitse miettiä seuraavaa kiertoa.
 
Beisla huomiseen asti joutuu vielä tuota toisen alkion kohtaloa jännittämään. Ainakin lupasivat tortaina laittaa viestiä omapolulle. Eli kun ei oo mitään kuulunu vielä, ni voi kai olettaa, että vielä siellä elossa ollaan tai ainakin ite päätin että oletan:rolleyes:
 
Teen pikkuhiljaa paluuta tänne kesätauon jälkeen. :) On ollut sen verran menoa ja meininkiä muuton ja uuden työn kanssa, etten ole käynyt täällä edes lueskelemassa, mitä ihmisille kuuluu. Onnittelut kuitenkin kaikille, jotka on tässä välissä saaneet pitkään odotettuja iloisia uutisia. :Heartred

Me muutettiin tosiaan heinäkuussa pääkaupunkiseudulle. Helsingissä ei kuitenkaan julkisella puolella anneta kuin yksi hoitokerta tämän ikäisille (39-vee, täytin kesällä 40), joten meidän hoitoa ei voida tehdä Helsingissä. Hoito tehdään siis Turussa ja tää lienee viimeinen mahdollisuus julkisella puolella. Miehen kanssa on mietitty, et mitä tehdään, jos nytkään ei onnistu. Kovin suuria haluja ei kummallakaan ole yksityiselle puolelle mennä, mut päätöksiä ei olla tehty suuntaan eikä toiseen. Nyt on siis menossa viimeinen julkisen puolen hoitokerta ja suunnitelmien mukaan ensi viikolla olis punktio. Pitkällä kaavalla mennään ja huomenna on follikkeliultra. :)
 
Louhitar, mulla oli kans noi samat kaksi irrotuspiikkiä ennen punktiota. Ja syynä oli just se kypsyttely. Ja yhden piikin kerrallaan Gonapeptyliä oon tuikannu. Passeissa oon pistänyt Gonapeptylin siirron jälkeisenä päivänä, eli jotkut lääkärit saattavat määrätä semmoisenkin kiinnittymisen tueksi :)

Nasukka, toivottavasti saatte sen pakkaseen! Mites ekat piinapäivät ovat sujuneet?:wink

Beisla, me nyt sit kuitenkin sovittiin lääkärin kanssa, että päätettäisiin se ERA asia jo ennen tämän kierron loppua ja ilmoitetaan asia hyvissä ajoin. Haluaa, että viimeinenkin PAS tehdään letrozoleilla, jos ei tehdä tutkimusta. Eli lääkkeellinen kierto vain, jos tehdään ERA/sen jälkeisiin kiertoihin, ei muuten... Noh, toivottavasti ei tarttis tuota kohta enää miettii :rolleyes:

Seesamille kovasti onnea tähän hoitokertaan!! Jospa tämä olisi teidän "the hoito" :happy:

Mä sain tänään kyytiin pikkuisen huurunenän :happy:Biologi sanoi vielä alkiota katetriin pyydystäessään, että tää on virkeä kaveri, kun oli jo alkanut availemaan alkionkuortaki :grin Toivottavasti se nyt ois oikein tahmanen ja tarrais sit kovasti kiinni!!:smiley-angelic001
 
Louhitar, mulla oli kans noi samat kaksi irrotuspiikkiä ennen punktiota. Ja syynä oli just se kypsyttely. Ja yhden piikin kerrallaan Gonapeptyliä oon tuikannu. Passeissa oon pistänyt Gonapeptylin siirron jälkeisenä päivänä, eli jotkut lääkärit saattavat määrätä semmoisenkin kiinnittymisen tueksi :)

Nasukka, toivottavasti saatte sen pakkaseen! Mites ekat piinapäivät ovat sujuneet?:wink

Beisla, me nyt sit kuitenkin sovittiin lääkärin kanssa, että päätettäisiin se ERA asia jo ennen tämän kierron loppua ja ilmoitetaan asia hyvissä ajoin. Haluaa, että viimeinenkin PAS tehdään letrozoleilla, jos ei tehdä tutkimusta. Eli lääkkeellinen kierto vain, jos tehdään ERA/sen jälkeisiin kiertoihin, ei muuten... Noh, toivottavasti ei tarttis tuota kohta enää miettii :rolleyes:

Seesamille kovasti onnea tähän hoitokertaan!! Jospa tämä olisi teidän "the hoito" :happy:

Mä sain tänään kyytiin pikkuisen huurunenän :happy:Biologi sanoi vielä alkiota katetriin pyydystäessään, että tää on virkeä kaveri, kun oli jo alkanut availemaan alkionkuortaki :grin Toivottavasti se nyt ois oikein tahmanen ja tarrais sit kovasti kiinni!!:smiley-angelic001

Piinapäivät on toistaseks menny sujuvasti.. 12h työpäiviä tehty pari ja pari vielä jälellä. Eiköhän tuo ala vähän enemmän ajatuksissa pyöriä kun tahti ihan vähän hellittää..

Toivottavasti tein huurunenä tarraa tiukasti kiinni ja sisustaa itselleen mieluisan pesän, jossa viihtyy useammankin kuukauden:)
 
Onko kellään muulla täällä puskenut menkat läpi lääkkeellisessä kierrossa? Lääkäri sanoi kyllä että toimenpide voi aiheuttaa vuotoa, mutta siitä tuli vain pikku tippa silloin perjantaina ja lauantaina ei mitään. Vaikea uskoa että johtuisi enää testistä kaksi päivää myöhemmin, kun lauantaina ei tullut mitään.
Beisla, mulla romahti keväällä yks lääkkeellinen kierto läpi kp 17, ja hoito keskeytettiin. Synarelaa alle, ja tämä ei enää seuraavassa kierrossa toistunut. Mutta mulla ei ole muutoin tippunut läpi mitään, toki kovilla annoksilla olen vetänyt Lugesteronia alakertaan.
Tsempit kovasti kaikille ketjuun, toivotaan plussia ja onnekasta jatkoa sen perään!
 
Eipä jaksanu alkio pakkaseen asti. Eilen oli ollu vielä ihan hyvissä voimissa, mut yön aikana tiputellu soluja kyydistä. Toivottavasti tää kyydissä oleva piiperoinen on sitkeämpää sorttia. Yritän nyt hetken luottaa siihen, ennenku alan siirtää ajatuksia seuraavaan hoitoon..
 
Tsemppiä piinailijoille! :Heartred

Täällä vihdoin osastolla laparoskopiaan menossa. Luultavasti toinen munasarja poistetaan kun endo sen syöny kokonaan ja munanjohtimet lähtee kans jos ovat huonossa kunnossa. Lisäksi selvis, että mun AMH on vaan 0,36. Otettu e-pillereiden aikana, mutta ei se ilmankaan kummonen ois. Pari kk pistellään Procrenia tän jälkeen ja sitten munafarmin kasvatukseen ilmeisesti taas Gonalilla, mutta isommalla annoksella. Miten jaksan odottaa! :excited001
 
Toivotaan Nasukka, et kyytiläinen tarraa kiinni. :Heartred

Nää follikkeliultrat on mun kohdalla kerta kerralta masentavampia. Nyt näyttää todennäköiseltä, et punktioon asti ei päästä lainkaan. Oli ainoastaan yksi isompi follikkeli, yksi pieni ja yksi ihan minikokoinen. Jatkan Menopurilla vielä maanantaihin asti kuitenkin ja sen jälkeen ultrataan vielä kerran. :sad001
 
Nasukka, pahoittelut toisen pikkuisen kuukahtamisesta :Heartpink Hyvä, että ajattelet positiivisesti! Ja nythän näyttää siltä, että se vahvempi yksilö on siirretty sulle :wink Monesti oon lukenut näistä "yksi siirrettiin ja enempää ei tarvittu" -tarinoista! :happy:

Triana, kovasti tsemppiä ja pikaista paranemista! Jospa tää ois sitten se ratkaseva juttu ja seuraavan hoidon tulos ois loistava!! :happy119

Seesam, voi kurjuus :sad001 Toivotaan, että tulisi kunnon loppukiri folleilla ja pääsette punktioon! Niitäkin tapahtuu! Ei kai tässä kuitenkaan sitten ole riskiä, että yksi hoitokerta "tuhlaantuisi"? Sittenhän kannattaisi punkteeraa edes se yksi folli o_O Voitteko ikäänkuin aloittaa hoidon alusta, jos punktioon asti ei tällä kertaa päästä?
 
Carris: En tullut ees ajatelleeksi, et tätä ei laskettais hoitokerraksi, jos punktioon ei päästä... Oon jotenkin ajatellut, et tää oli julkisten puolelta tässä meni miten meni. Pitää maanantaina kysellä vielä jatkosta. Katsoin uudelleen tuon lapun, minkä sain ja oli siellä näköjään sittenkin neljä follikkelia. Sen minikokoisen lisäksi kaksi 6-7 millistä ja yksi 12 millinen. Mulla on kyllä aikaisemmissakin hoidoissa käynyt niin, että ne pienehköt on vetäneet loppukirin, joten en heitä vielä kirvestä kaivoon. :)
 
Takaisin
Top