Helmikuun höpinät :)

IINes ks sellainen nettisivu kuin kantoliinakanava, löytyy paljon ohjeita yms

Oltiin eilen poitsun kanssa vauvakinossa, ainakin täällä pääkaupunkiseudulla on monissa leffateattereissa niitä. Suosittelen, leffaa ei välillä ehtinyt katsoa, kun käytiin vaihtaa vaippaa (oli siinä kankaan vieressä monta vaihtopistettä) ja mua kiinnosti enemmän muiden vauvat :D mut leffat onkin sellaisia ettei tartte koko ajan seurata. Nyt oli Burleski. lopuksi melkein puolet n.200 vauvasta itkeskeli kuorossa, eikä ketään haitannut. Teki hyvää päästä vähän kotinurkista keskustaankin välillä :)

Poika täytti 3 kk ystävänpäivänä ja tuntuu että vauva-arki vain paranee nyt kun alkaa vähän tulla säännöllisyyttä vauvalle ja tietää mistä mikäkin itku johtuu.

Tänään ollaan kyllä vaan sisällä, kun täällä etelässäkin -30astetta, jos vaikka leipois jotain hyvää :) (herkkulakko kesti mulla muuten 8pv, mut lähti melkein ne loput kilot jotka jäi kummittelemaan..)

Ihanaa vkl kaikille!
 
Iines riippuu minkälainen liina sulla on. Mulla on trikoinen (kimperin) ja sidon sen näin http://harkki.net/pemmikaani/sidonta.html Näyttää aluksi monimutkaiselta, mutta parin kerran jälkeen, kun oppii niin helppo ja tosi tukeva. Noi kuvalliset ohjeet on ainakin mulle tarpeen, kun en muuten millään käsitä.

Taruselle tsemppiä! Meilläkin oli jostain syystä yli viikon tauko kylpemisessä ja itku tuli. Sitten pidin huotlta, että kaksi kertaa viikossa käydään kylvyssä niin kyllä vauva sitten taas nautti!

Frjansku Tosi outoo, jos se neuvolan terkka oikein "painosti" että ottaisitte rokotteen. Mä en tykkää sellaisesta, kun sehän on jokaisen itsensä päätettävissä niillä tiedoilla mitä meille annetaan. Pelkään kans, että terkka suhtautuu jotenkin ynseästi meihin, kun sanon ettei haluta pneumokokkia.
 

Kiitti vinkeistä, pitää heti käydä kurkkaan noi ohjeet jotta saa liinan käyttöön! On ollu niiiiiiin vaikeeta viime aikoina kun meillä on tyttö taas kipeenä.. :( Ei oo oikein nukkunu eikä välillä kelpaa mikään muu kuin syli. Ensimmäistä kertaa edellisyönä tyttö heräs huutamaan ja huusi tunnin pari.. Luulen että korvaansa? Kaikkiaan ollaan tosi helpolla päästy kun normaalisti nukkuu yöt hyvin ja on aina niin iloinen, mutta nyt on mennyt päivätkin itkuisena ja kärttyisenä.. Kyllä siinä on äitiltäkin itku päässyt kun ei mikään auta.. Yhtenä aamuyönä kun piti nousta vaippaa vaihtaan, herätin mun miehen että jos hän vois välillä mennä kun ite aivan poikki ja päätä särki, no, kuulin kunniani sen vuoksi joten en pyydä enää apua.... Tosi kurja fiilis jäi.. 

Kurjaa on sekin että oikeesti tytöllä on jo toinen flunssa, reppana... Onneks se on jo parempi ja viime yö nukuttiin taas hyvin. Tiedä sitten oliko muutenkin jo parempi vai oliko siinä syy että laitoin tytön koko yöksi tyynyn päälle niin että pää oli selvästi ylempänä. Ja äitin kainalossa on taas menny kaikki yöt. Tulee itellee vaan niin älyttömän paha mieli kun välillä hampaita kiristellen yrittää lohduttaa eikä mikään auta... :( 

Viikon päästä pitäis antaa tyttö hoitoon ekaa kertaa, tosin vain ehkä kuudeksi tunniksi tai jotain, mutta mulle sekin on jo iso asia. En oo hetkeekään vielä ollut erossa vauvasta :) 

Sitten piti kommentoida taas ties mitä.. :)

Musta on tosi outoa jos neuvolassa painostetaan ottaan rokote. Sen pitäis olla nimenomaan puolueeton ja antaa tietoa ja kannustaa vanhempia itse päättään asiasta. Mä luulen että meiän neuvolantäti alkaa pitää meitä jotenkin kummallisina kun eka saatiin silmätipparesepti, ei haettu, sit ei oteta rotarokotetta, sit ei haettu antibioottia koska lääkäri määräs sen ihan vaan varmuudenvuoksi näkemättä onko tulehdusta vai ei, no nyt ei sit oteta sitä pneumokokkirokotettakaan :D Kai se pitää meitä jonain hihhuleina :D no joo..... 

Naamasta pitää muistaa ens kerralla siä kysyä, luulen kyllä että tosiaan on ihan vaan jotain hikinäppyä, mutta on paikotellen aika pahan näkönen ja nyt on tullu enemmän ympäri kehoa sellasta ihottuman näköstä kuivaa länttiä.. Toivottavasti olis vaan talven kuivattamaa.... Liberon öljyä laitoin päähän kun se edelleen hilseilee, mutta muutamassa päivässä tuntu tilanne vaan pahenevan ja tuli ihan kuin karstaa. Vaihdoin natusanin öljyyn takasin ja heti taas parempi, vaikka hilseileekin..

Istumisesta.. Mä oon siinä käsityksessä että alle puolivuotiasta ei sais istuttaa paitsi jos on siihen itse valmis eli punkee vaan istumaan, mutta sillonkin pitäs olla joku tukemassa ettei kaadu ja kopsauta päätä. Onko muilla millasia tietoja asiasta? 

Nyt sais kyllä jo pakkanen laskea että pääsis ulos!! Mä en nyt ihan kahenkympin pakkasella viitti ulos lähtee, vaikka vauva pysyiskin lämpösenä. Jotenkin vaan arkailen sen hengitysilman kylmyyden kanssa. 

Tulipas tekstiä sitten oikein kaikkien päivien edestä :D Nyt, hyvää viikonloppua!! 

 
Heippa taas kaikille!
iines, tsemppiä jaksamiseen, toivottavasti flunssa menee pian ohi! Mun mielestä on kans aiheellista kyseenalaistaa lääkekuureja ja rokotteitakin, vaikka meillä on kaikki otettu. Toi antibioottien määrääminen varmuuden vuoks on ihan älytöntä.
Tilasin netistä Manduca-kantorepun ja on nyt ollut parina iltana käytössä. Mio tykkää ihan hirveesti olla siinä, varsinkin vähän unisena. Nukahtaa siihen ja on helppo siirtää sänkyyn. Tuossa manducassa voi kantaa sekä etu- että takapuolella ja "lonkalla". Tämä pikkuäiti ei kyllä jaksa tuota punkeroa kauaa edessä kantaa, keväällä sitten selässä kaupungilla :) Mies on innoissaan repusta, vierastaa edelleen vaunuissa työntämistä. Turvaistuinta kantaa kyllä kaupoissa niin polleana...onkohan se jotenkin miehisempää :D Käykö teillä miehetkin vaunulenkeillä?
Meillä on tiistaisen rotan jäljiltä edelleen pulauttelua...tulee vatsasta asti. Ekalla kerralla oli sama juttu. Muita oireita ei onneks enää ookaan.
muoks; Ai niin, meil oli 3 kk-neuvolassa puhetta, ettei selkä vielä missään nimessä kestä istumista.
 
Heipsan, 

Tosi kurja Iines, että sun miehes ei ottanu omaa vastuutaan yöllä, kun tyttö olisi tarvinnut vaipanvaihtoa. Olen monesti miettiny, että mitenköhän mä jaksaisin, jos mulla ei olis noin ihanaa miestä. Tänäkin aamuna se nousi seiskalta pojan kanssa vaipanvaihtoon, kun minä jatkoin unia viel ysin yli. Ei muuta ku sanot sille, että nyt ottaa kunnolla kans vastuuta. Ei se ole yksin äitin homma heräillä yöllä, vaikka sitte ois millaiset työt.  


Mulle on myös ollu hirmuisen rankkaa, kun pojalla on nyt nää tankokengät ja kun on niiden takia tullu itkua. On hirveetä olla äiti, kun ei voi poistaa toisen pahaa mieltä ja kipua. 
No onneksi Leevi on alannu nyt olemaan taas suunnilleen oma ihana itsensä. Kylpyä taas tänään koitetaan, jos se vaikka nyt ois mukavempaa. 12.3 kun alkaa vauvauinnit, niin pitäis saada poika siihe mennes tottumaan veteen uudestaan. Ostin nyt sellaisen tuenkin punkkaan, jos poika vaikka tykkäis ku on jotain selkeetä alla :) 

Itte en tiiä yhtään mitään tuosta istumisesta, mutta Leevi punkee ittensä istumaan koko ajan ja on iha hermona, jos sen pitää vaan maata. Nyt lisäksi joudutaan miettimään autoon istuinta pojalle uusiksi, kun noiden tankokenkien kanssa se ei tahdo mahtua omaan istuimeensa. Olen ostanu ennemmin jo toisen joka menee sit 9-15kg, ja siihe noi kengät sopis, mutta ku pojan oma paino on vasta 5,5kg.... Pitää jutella asiasta varmaan neuvolassa ja siel missä istuimia myydään. Siihe asti vain yritetää olla autoilematta kauheesti. 

Meillä mies tykkää vaunutella, mut ku yhdessä vaunutellaan, niin minä olen se joka ehdottomasti haluaa koko ajan lykätä vaunuja :D 

Jaksamisia ja voimia kaikille!
 
Keljua iines* miten sun miehes suhtautu avunpyyntöön. Mä varmaan saisin semmoiset hepulit että oksat pois jos mun mies ilkeäis joskus kieltäytyä kun pyydän apuun! Onneksi se hoitaa hirmu mielellään Siljaa ja jaksaa loputtomasti kanniskella ja sylitellä.

Tarunen en voi kuin kuvitella miten eri tavalla haasteellista on hoitaa Leeviä noiden jalkavaivojen kanssa. Onneksi tilanne kuitenkin korjaantuu ajanoloon ja sun kirjoituksista kyllä huomaa että sä ja sun mies olette ihan sinut asian kanssa. Eiköhän se kylpeminenkin ala taas sujua :)

Mä olen myös ymmärtäny että vauvaa sais istuttaa vasta puolen vuoden ikäisenä. Selkäranka voi vissiin vaurioitua jos istuttaa aiemmin. Toki siis vauva voi punkea istumaan, meilläkin Siltsu  yrittää koko ajan sylissä kammeta ylös. Pidänkin usein tyttöä sylissä semmoisessa "sitteriasennossa". Niin ja nykyään Siltsu ilmoittaa pontevasti kun ei enää viihdy sylissä vaan tahtoo esim. lattialle :)

Huh, uskallettiin taas tuonne pakkaseen. Laitoin mittarin vaunuun ja tultiin sitten tuohon kuistille kun vaunun sisällä laski lämmöt -10 asteeseen. Ihan tajuton viima! Mulla karahti posket heti jäähän, olis pitäny olla kommandopipo :) Aurinko kyllä lämmittää jo selvästi, kun vaan ei tuulis koko ajan niin...ja kevättä kohti mennään, aatelkaa, kohta on jo maaliskuuuuu!!!!!

Ai niin ootteko käyneet tämmöisessä? Aika mielenkiintoinen!
http://www.vslk.fi/index.php?option=com_wrapper&view=wrapper&Itemid=17
 
Tuli morkkis melkein tuosta testistä. Ylivirittyny ulkoiluttaja ku lenkillä käy samalla ja alikehittyny virikkeissä. Ja syödäkkään ei lapsi riepu saa..
No eipä tuo 7.5kg pötkäle kyllä oo nälkää nähny :)
Ihana ko lauhtu keli. PÄässy ny kahtena päivänä vaunutteleen. Virkistyy kummasti itekki.
 
tarunen,tsemppiä, voi vaan kuvitella miten rankkaa on katsoa kun toista sattuu, mutta onneks helpottaa...

iines, inhottavaa toi ett miehesi ei voinut auttaa. meillä kanssa alkaa olee aika hankala tilanne, toinen pojista jo vierastaa omaa isäänsä. Mutta eipä se ihme kun tänäänkin isällänsä ollu vapaata mutta ei ole edes käynyt tervehtimässä poikia. Mulla alkaa olee puhti loppu asian suhteen.

Pojat sai rokotteet keskiviikkona ja vuorokausi meni  kuumeillessa, mut onneks meni sen jälkeen ohi. Ja seuraava rokote kuulemma vasta sit 1v neuvolassa. Pojat on kasvanu hyvin, kumpikin on n.7kg. Niko joka synty pienempänä päätti ett nyt ruvetaan syömään ja hurautti veljensä ohi=)

kisu2, meillä oli kans tarkotus mennä vauvakinoon mut rokotteen takia pojilla nousi kuume niin jouduttiin jättää väliin:(, mut ens kerralla sit.

tosta pakkasrajasta ollaan niin montaa mieltä, toinen neuvolatäti sano mulle ett -10astetta on raja, kun taas toinen sano ett kunhan vuoraa vaunut sisältä esim lampaantaljalla pukee vauvan lämpimästi makuupussiin ja laittaa tarpeeksi paksun harson kuomuun niin voi hyvin yli -20 asteessa kärrytellä...ett itse pitää päättää mitä tekee...
 
Carina minä olin kans ylikehittyny puettaja ja siivooja ja leikittäjä, mutta meilläki poika näkee tuon testin mukaan nälkää :D Tai mahtaiskohan vaan johtua siitä, että poika ilmoittaa itte aina niin painokkaasti koska on nälkä, niin eipä siinä sitten omat ajattelut paljon auta :) Ja väkisinkin noiden jalkojen kanssa menee vaatteet aina tarkkaan syyniin. Aluksi meni hirmuisen paljon vaatteita pois kipsien takia, kun niiden kanssa sopi vain tietynlaiset vaatteet. No nyt noiden tankokenkien kanssa sopii sitten vain tietynlaiset vaatteet, joten väkisinkin tulee syynättyä tosi tarkkaan mitä pojalle hankkii. Kaikki housut meni uusiksi, ku pitää olla nepparit alhaalla, muttei saa olla sukkaosuutta.... ette muute usko, sellaisia vaatteita on vaikea löytää. Onneksi löysin muutamat ja sit osasta puran ja ompelen neppareita. 

Täällä on ollut tänään ihana päivä. Ihanaa ku Leevi katselee innolla uusia kenkiään ja tankoaan ja alkaa olla sinut sen kanssa. Tanko painaa ihan hirmuisesti pojan painoon nähden, mutta kuinka ollakaan, poika jaksaa jo nostaa tangon ylös :D Kovasti harjoittelee koko ajan, oikein ähisten nostelee jalkojaan. Tulee kunnon vahvat jalkalihakset :D

Noista pakkasrajoista yms. uskon, että aika monessa asiassa, kun vaan pitää järjen päässä ja ajattelee lapsen parasta, niin pärjää oikein hyvin :) 

Kaikkea ihanaa kaikille, meillä nukutaan viel päikkäreitä ja iskä asentaa kehtokeinua kattoon :)
 
Tarunen, teillä on leevillä oma kotipunttisali noiden tankojen takia :). Ei kuule tiedä, millainen lihaskimppu siitä kasvaa :). Meillä ei taidakaan olla maito syynä tuohon yöriekkumiseen. Ei siis vielä mitään muutosta tapahtunut, vaikka ollaan oltu jo monta päivää maidottomalla. Luulenpa, että meillä vain Aleksilla on edelleen toi suoli hieman kehittymätön ja aika sitten auttaa asiaan. Sitä vain toivois, että edes joka toinen yö tai joka kolmas yö olis hyviä. Silloin tätä hulabaloota jaksais. Onneks meillä mies on tällä hetkellä kotona, kun nuo pakkaset rajoittavat raksahommia :). Meillä siis on vähän kuin toinen isyysloma menossa.
Onko teillä muilla jo menkat alkaneet? Mulla ei oo enkä muista yhtään, koska mulla alkoi esikoisesta ne. Alkaa vain jo kummastuttaa, kun synnytyksestä on 3kk eikä merkkiäkään menkoista.
 

Taruselle piti sanoa kylpemisestä että kyllä se siitä lähtee sujumaan ihan varmasti! Kun vaan muistaa olla ite rauhallinen ja iloinen ja koko ajan jutella vauvalle niin tuntee olonsa turvalliseks. 

Meillä alkaa nyt oleen flunssa selätetty ja sen huomaa, nukkuminen on paljon helpompaa ja tuttikin taas kelpaa :) Tiedä sitten mikä oli kun se ei kelvannu moneen moneen päivään.. Liekö sitä että tuo turvaa kun saa olla tissillä..nyt sitten tyytyy ns vähempäänki :) 

Huomautin mun miehelle siitä ettei hän mua auttanut, mutta pysyn päätöksessäni että apua en pyydä. Ja ihan huippua, siis hän ei ees ole ollut nyt töissä eli sillon kun yöllä apua pyysin ei hänkään joutunu ees aamulla herään aikasin!! 

Mutta voi miten ihanaa oli kun pääsi tänään vaunutteleen!! Käytiin miehen kanssa yhdessä pitkällä lenkillä kaikessa rauhassa. Onneksi se tykkää lykkiä vaunuja, ja yleensä hän niitä lykkiikin oltiin sitten missä tahansa :) On siinä siis paljon hyvääkin vaikka tuo yöhoitaminen mulle jääkin.. Laitoin muuten kans lämpömittarin roikkuun vaunuihin sisäpuolelle. Ulkona oli -10 ja vaunuissa puolentunnin jälkeen -5 ja tunnin kuluttua -8. Edessä oli sideharso ja hyvin nukkui vauva! 

Menkoista, mä oonkin miettiny et koska ne alkaa.. Ei oo näkyny. Tosin kun täysimetyksellä mennään niin eikös ne voi olla kauankin poissa? Kaverillani on nyt vauva jo 10kk eikä menkkoja oo näkyny vaikkei imetäkkään kun illalla kai kerran.. 

Ai niin, ootteko käyny vauvan kanssa itekseen uimassa tai kylpylässä? Mä haluisin mennä mutten tiedä saako niihin mennä ja uskaltaisinko ees..

 
Heipsan, 

ei näy täälläkään viel menkkoja, mutten niitä kyl kauheena odottelekaan, saavat olla pois niin kauan kun haluavat. :D Neuvolassa kyselivät myös niistä ja onko kuivuutta, mutta eipä täällä ole kuivuuttakaan, päinvastoin senkin kanssa. Hyvä vaan :) 

Iines* meille sanottiin ku vauva uinneista soittelin ja kyselin, että kyllä vauvan kanssa voi uimaan mennä tai kylpylään, mutta kannattaa kysyä jokaisesta uimahallista niiden omat säännöt ja vauvan tulee olla 3kk, että se tarkenee vedessä ja yli 5kg. Uimassa ei myöskään saa olla kauaa, max 20 min niiden ohjeiden mukaan, mutta ei välttämättä sitäkään ensimmäisellä kerralla. Sitten uimaan pitää mennä heti aamusta, kun veessä ei ole ollu viel muita, koska lapset ei tuo veteen likaa, vaan aikuiset. Uimassa pitää olla puntilliset uima-asut vauvalle (joissakin paikoissa uimavaippa, mutta joissaki sitä ei hyväksytä, kannattaa kysyä). Jos vauvalla tulee uidessa kakka, pitää vauva nostaa heti vedestä pois, eikä sen jälkeen voi enää uida. Kakka ei haittaa muita uijia, koska se pysyy kyllä uimahousuissa sisällä (vaikka onki lientoista), mutta vauvan hapenottokykyä haittaa jokin kakassa oleva aine, joten sinä päivänä vauvat ei voi enää uida siinä altaassa. Kyseisestä asiasta on myös heti tiedotettava uimahallin henkilökuntaa. Uimahallit painottavat, ettei asia ole kenenkään vika, sillä eihän vauvan kakantarvetta voi tietää. Mutta on ensiarvoisen tärkeää, että asiasta tiedotetaan, muiden vauvojen turvallisuuden takia. Kyseisessä altaassa voi kuitenkin uida kaikki muut, muttei enää vauvat. :) Joten ei muuta ku kyselemään vaan ja vauva mukaan :)  
 
Voi apua! Meillä on päiväunihulinat yltyneet aivan mahdottomiksi! Näillä pakkasilla kun ei aina pääse ulos, niin voi voi voi tätä elämää! Poika kun huomaa, että häntä ollaan laittamassa nukkumaan päiväunia vaunuihin, niin tulee aivan hirveä huuto. Äsken hyssyttelin sylissä n. tunnin ennen kun sain aivan puhkipoikkiväsyneen pojan uneen. Olen yrittänyt jo kaikkea, mutta mikään ei auta. Vaikeaa tämän tekee vielä se, ettei koskaan tiedä milloin on se "oikea" hetki laittaa lapsi nukkumaan. Jos hän ei ole tarpeeksi väsynyt, ei tule uni, ja jos hän on liian väsynyt, ei myöskään tule uni. Huhhuh, toivottavasti tämä ei ole pysyvää...

Meillä on myös alkanut maitoa mennä pojan nenään syödessä. Luultiin flunssaksi, mutta se onkin maitotukkoisuutta. Aina öisin kun imetän makuullani, niin vauva on ihan tukossa sen jälkeen. Nyt pitää nousta istumaan yöimetysten aikana. Tosi harmi, koska nukahtaminen on vaikeampaa sen jälkeen sekä mulle että vauvalle. Pikkuhiljaa oon alkanut jo odottaa sitä kiinteiden antamista ja sitä, että vauva selviää ravinnotta yön yli. Väsymys painaa...
 
Hyvinkin tuttua tuo maidon nousu nenään. Syntymästä asti meillä on läärätty suolatippojen kans ja reissuissaki pitää olla nenäimuri mukana. Tätä siis vaikka AINA syötän istuen,yölläkin!

Benjamin on löytäny itsestä uusia ääniä. Päivät pitkät kiljahtelee, karjahtelee ja huutelee isosti hymy huulilla :) Ihania aamut nykyään kun pinniksestä alkaa kuulua jokeltelua tai puhinaa niin tietää että Benjamin on heränny :) Sit nostan sen yleensä meidän viereen vielä lekotteleen. Siinä se sitte huitoo ja potkii jonku tovin.
Ihanaa aikaa nyt ku mies on vielä reilun kuukauden kotona!! Vois sanoo, et nyt sillä on se isyysloma, vähän sellanen pidempi ku n.2kk :) Mukava kun nyt voi osallistua enempi päiväs aikaan pojan hoitoon ja näkee kehitystä päivä päivältä,koska armeijaan lähtö häämöttää ja on sitten paljon pois kotoa :/
 

Mittari huutaa pariakymppiä pakkasta ja vaunuissa +6 :D Siis kyllä , plussan puolella, saas nähdä pakkasinko neidille liikaa päälle kun luulin sen jäätyvän :) Ihanaa kun aurinko lämmittää jo!

Kiitos Tarunen vauvauinti infosta :) Pitää kyll nyt ottaa oikein asiakseen selvittää oman paikan "säännöt" että päästään kokeileen! Ja sit vielä joku kaveri mukaan, yksin tuskin uskallan mennä..!

Menkoista vielä, en mäkään niitä todellakaan kaipaa! Ihan sama vaikkei tulis enää koskaan :D Multa ei oo neuvolassa kyselty asiasta lainkaan, tai mistään ylipäätään. Ylihuomena olis 3kk neuvola ja rokotus...kääk! Mä oon niiiiiin varma että mä itken sielä :( 

Toi on muuten niin totta että on tosi vaikee tietää koska on se oikea hetki laittaa vauva nukkuun. Sit jos laitat vähänkin väärään aikaan niin hirvee huuto eikä siihen auta sitten enää mikään... Eilen meillä nukahdettiin tosi hienosti taas omaan pinnikseen, mutta luulen että mahaa kipristi niin että heräsi itkemään ja muutenkin nukkui tosi levottomasti.. Oiskohan syynä se että mä söin eilen ruisleipää useemmankin palan...?? 

Ja toi maito, se menee meilläkin nenään öisin. Nyt sen vasta tajusinkin, ei meillä nuhaa ookkaan enää ollu :D Oon ihmetelly miks nuha on vaan öisin mutta se onkin sit maitoa :D 

 
Naadja, meillä on kans nyt kunnon päikkärihulinoita! Päivärytmi ihan sekaisin, kun ei voi nukuttaa ulkona. Lenkillä käydään, mut poika herää sen jälkeen. Ja sisällä ei nuku kuin max tunnin unia.  Äidillä ei oo sitä ihanaa muutaman tunnin vapaata :/  Joo, tosi vaikea tietää, milloin olisi valmis nukkumaan ja milloin ei vaan halua olla paikallaan. Illalla poju tahtois sitten ruveta iltaunille jo puol kasin-kasin maissa, ei hyvä...
Mä oon aatellu aloittaa kiinteät heti nelikuisena, jos ei yösyömiset siihen mennessä harvene. On edelleen aika tiheä tahti, eka syöttöväli on onneks 3,5 h, mut aamua kohti tihenee vaan. Ja mua on alkanut pikkasen tympimään, että joudun menemään pojan kanssa aina samaan aikaan nukkumaan, että saan nukuttua sen yhden pitkän välin. Ois kiva viettää iltaisin vähän aikaa miehen kanssa kaksistaan.
 
Meillä on maisteltu kiinteitä jo parin viikon ajan, ei oikein maito enää meinannut riittä pitämään nälkää poissa. Nykyään menee jo ihan kunnon satsi perunaa/porkkanaa tai maissia ennen nukkumaan menoa ja 8h unta putkeen. Ihanaa :) Ei ole tullut yhtään vatsanvääntelyitä, neidillä ei muutenkaan kovin herkkä vatsa ole.
Kai meidänkin pitäisi uimahalliin uskaltautua, tuntuu vaan niin monimutkaiselta mut kaipa se on totuttelukysymys.
 

Nimenomaan hankalalta tuntuu uimaan lähteminen.. kun ei koskaan tiedä miten edes kotona päivä sujuu! Mutta kai se kun ekan kerran käy niin sitten on heti helpompi lähteä.

Musta tuntuu tosi hurjalta että näin pienille annetaan jo soseita. En siis mitenkään halua arvostella ketään, vain oman mieleni kertoa :) Eiköhän ne ammatti ihmiset sielä neuvolassa osaa sanoa saako aloittaa, jotenkin omalla kohdalla vaan tuntuu kovin kaukaiselta ajatukselta vielä! Meillä kun laitetaan d-tipat lusikalla niin senkin meinaa työntää kielellä ulos :D

 
Mä en ainakaa oo noudattaas mitää noit suosituksii kiinteiden alotukses.Monet kaverini joilla on vauvoja/pieniä lapsia,ovat sanoneet että noilla suosituksilla olisivat saaneet vaan känkkäränkkää aikaiseksi.Itse aloitan kiinteiden tarjoamista,kun tuntuu että on sen aika.Joillekkin on jopa sanottu 3kk iästä että antaa mennä vaan jos maha kestää,,ja ennen ne kiinteiden alotukset oli 3kk mut Eu halus nostaa ne 4 kuukuteen..
 
Takaisin
Top