Helmikuun höpinät :)

Täällä on nyt useana päivän poitsu "hylkiny" tissiä. Tai siis syö kyllä tosi hyvin ku saa sille nännin huijattua suuhun. Tutilla tai sormella pitää toista höynäyttää. Näkee että nälkä on, mutta kitisee vaan ja kääntää päätä pois. Mistähän se johtuu?
muoks. Yöllä ei tuollasta ole ollenkaan.
 
Heipsan kaikille, 

täällä on mennyt aivan loistavasti. Leevi jokeltelee jo hurjasti, kun pikkuherra tykkää keskustella ja tykkää hirmuisesti seurasta ja ihmisistä ympärillään. Ekasta rokotteesta ei onneksi tullut mitään sivuvaikutuksia ja ei olla viel päätetty otetaanko mitä rokotteita sitte lisäksi. Toisaalta kiinnostaisi kun tuli kysely yhdestä tutkimuksesta, että osallistuttaisiinko siihen. Siinä olisi  a-hepatiitti lisänä ja musta se kuulosti tosi hyvältä. Pitäis nyt osata päättää. 

Meillä poika myös istuu jo kovasti, tykkää siitä niin paljo. Mitähä huonoa siitä vois olla? Sitten meillä on alettu tarttua käsin nyt 2kk vanhana. Leevi ottaa kovasti kiinni sormista ja kun tahtoo syliin niin ojentelee käsiään. Toistaa myös perässä joo ja e :D

Yöt menee myös hyvin. Nukkumaan mennään yleensä 8-10 välillä ja illalla ja herätään syömään 12-2 aikaan  ja sitte 4-5 aikaan ja sitte 6-7 aikaa. Sitten Leevi tahtoisikin seurustella puolisen tuntia ja nukkuis taas lisää. Itkua tai kitinöitä ei oikeastaan ole. Herää vain syömää pienellä tuhinalla ja jatkaa ihanasti unia kun on syöny. Äiti toivoo kovasti, että yöt jatkuisi samalla tavalla tai vielki harvemmin sais herätä :)

Carina79, meillä Leevi on ainaki tosi tarkka tuon syömisen suhteen, että ei tahdo syödä, jos on liian nälkäinen tai liian vähän nälkäinen. Voisko olla tuollaisia syitä? Kirjoitit ennemmin myös, että nukkuis pidempään, jos söis kerralla enemmän. Oletko koittanu pumpata ja antaa välillä iltaisin pullosta lisäksi omaa maitoa? Meillä nukkuu tosiaan yöt tosi hyvin, mutta unijaksot on pidempiä, kun on tankattu kunnolla. Ollaankin tehty niin, että annetaan pullosta lisäksi aina välillä omaa maitoa, kun tuntuu että toisina päivinä on ylitarjontaa ja toisina päivinä poika taas syö ihan yli paljon. 

Säde, kurja tuo rintatulehdus. Toivottavasti paranee pian ja vauvan vattaki vois jo paremmin.

Miimi, Kiitos noista ohjeista, meillä ei ole sanottu mitään, mutta tykkään Leevin kanssa jumppailla. Olen kyllä itsekseni aina pojan kanssa jumppaillu tai pikemminkin leikkiny. Lauletaan ja heilutellaa käsiä ja jalkoja. Oli muute hauska lukea, että teilläkin on unirätti. Mä olen itse käyttäny imettäessä aina semmosia pahmoisia liinoja, että ei mene maitoa omille vaatteille eikä pojan vaatteille. No sitte ku poika ei ole enää rinnalle, niin se tykkää pitää sitä rättiä ittellään ja vetää sen usein naamansa päälle, kun alkaa nukkua. Minä vaan vaihtelen aina niit rättejä, kun alkaa niin nopeesti haista, ku niihi kuitenki tulee maitoa, mutta Leevi varmaa tykkää juuri siitä, kun se tuoksuu tuoreelta maidolta.

Peukaloinen, minä en viel malta laittaa poikaa omaan sänkyynsä nukkumaan. On niin ihana katsoa ku toinen tuhisee vieressä ja sitte noi syötöt on niin kamalan helppoja, kun saa vain kiskaista sen tissille. (Leevi nukkuu pienen peiton päällä, niin on helppo siirrellä.) 

No mutta siin oli kuulumisia tällä kerralla. Nyt taidan juoda teetä, Leevi nukkua tuhisee vierellä, isukki hiihtolenkillä ja kun se sieltä tulee niin minä menen saunomaan :) Ihana ilta tulossa tästäkin. Toivon kaikille kaikkea ihanaa!
 
Tarunen heh, arvaa vaan onko Siltsu nukkunu vielä yhtään omassa sängyssä, toissailtana muutaman tunnin ;) En vaan raski laittaa pois vierestä! Meilläkin on pikkupeitto tytön alla, sillä vaan siirrän kun vaihdetaan tissiä. Kyllä sitä ehtii opetella vielä omaankin sänkyyn, joskus sitten...kun eihän tuo vielä itsekseen pyöri että ei tarvii pelätä että kierähtäis alle.
 
Löyty syy tuohon "hylkimis" hommaan. Pikku herra on kyllästyny syömään selällään maaten :) Nyt on syöty kyljellään niin ei mitään häikkää. Kaikenlaista sitä onki. No samapa se on miten päin syö ku vaan syö :)
Tarunen: En oo pumpannu ja en meinaa edes siihen kierteeseen alkaa ku muutenki on ylituotantoa lähes joka päivä. En usko että meillä siitä ruoan määrästä kiinni on ku kuiten jäpikkä painaa päälle 7kg ja huomenna tulee 3kk täyteen :) Nukkuu vaan lyhempiä pätkiä, mutta oon ajatellu että kyllä ne unet siitä joskus pitenee ja sitte joskus alan antamaan velliä tai puuroa ku en enää ite jaksa herätä niin useasti.
Taas lykkäs pakkaset päälle ja ei pääse pirtistä ulos. Eilen mentiin kipurajoilla ku 15 oli pakkasta ja pikku vinkka kävi. Kyllä meinas mammalle jäätyä kestohymy naamaan :) Poika rievulla ei liikkunu muutaku silmät ku oli niin hyvin pakattunu vaunuihin. Ja hyvinhän toinen siellä nukkuki. Sais tuo kyllä vähän lauhtua niin ei olis ihan extremeä tuo ulkoilu.
Huomenna olis 3kk neivola ja piikkiläjä. Saa sitte nähä kuin kipeäksi kaveri tulee.. Ja kuinka ite selviää siitä piikin pistämisestä. Ajatuski jo itkettää emoticon
 
Tarunen, kiva kuulla, että teille kuuluu kaikkea hyvää :) Ilmeisesti opiskelun ja vauva-arjen yhdistäminenkin on sujunut hyvin.

Carina, ootko kokeillu imettää kaksi kertaa peräkkäin samasta rinnasta? Oonkohan mä sanonu tän jo... no mut se auttaa tasaamaan, jos maitoa tulee hirveesti. Joskus voi olla, että vauva ei syö rintaa tyhjäksi, jää rasvainen takamaito saamatta ja on nälkäinen useammin.

Onko muille tullut rotavirusrokotteesta vauvalle levottomuutta ja kärttyisyyttä? Ihmetellään, mistä toi johtuu, kun poika on tosi kiukkuinen heti kun väsähtää. Ei suostu nukkumaan kun sylissä päivällä ja silloinki saattaa vaan otsa kurtussa pitää silmiä kiinni. Mietin, että vois tulla myös siitä mun antibioottikuurista.. tai sitten vaan siitä kuuluisasta "jostakin". Nyt on jo kolmatta päivää.
 

Säde,  meille tuli tai ainakin luulen, että Rota-rokote oli syynä siihen, että sen jälkeen Aleksi on ollut kärttyisempi. Saa nähdä kuinka sitten käy kun saa rokotteet tuossa 3kk:n kohdalla.
Carina, meillä Alekis on myös hylkinyt rintaa ja varsinkin tuota toista. En tiedä mistä johtuu vai syötänkö sitten päiväsaikaa liian usein? Mä luulen, että meillä noi yöheräämiset johtuu just siitä, että joko mulla ei maito riitä, tai sitten Aleksi ei jaksa imeä niin kauan että paksu takamaito ehtis tulla. Nyt sitten annan pullosta ensin ja sitten rintaa päälle, jos haluaa. Näin saatiin ensimmäisen kerran yö, milloin herättiin vain klo: 02! Aivan luksusta siis.

Huh, mulla on ihan järkyttävän paha mieli, kun tuli otettua oikein huolella yhteen esikoisen kanssa! Se oli superväsynyt samoin kuin minä ja sitten ärsytti mua koko ajan kiukkuamalla kaikesta. Ensin ei suostunut tulee autoon, kun hain päiväkodista, ilman itkua siis. Huusi koko kotimatkan. Sitten ei suostunut riisumaan, koska on vauva (mustis siis Aleksista). Ei suostunut syömään iltapalaa ja sitten huusi ja raivos lattialla, kun ei halunut nukkumaan. Silloin mulla kilahti. Tuli oikeesti riuhtastua vaatteet sen päältä ja raahattua väkisin nukkumaan ja paiskattua ovi kiinni ja jätettyä yksin omaan huoneeseen. Lopulta tuli itelle itku samoin kuin pojallekin. Aivan kamala fiilis. Onneks saatiin pyydettyä anteeks, nukuttua kaulakkain, suukoteltua ja yhdessä itkettyä. Mutta ei voi muuta kuin olla paska äiti fiilis. Tätä en kyllä halua kokea enää koskaan.

 
Säde, meilläkin poika oli rotan jälkeen pari päivää kärttyinen. Oli ilmavaivoja, kakka oli vihertävämpää ja haisi enemmän.
Mulla meinaa vuorostaan kaatuu seinät päälle :/ Kaikki on tosi hyvin ja oon onnellinen vauvelin kanssa, mutta en meinaa yhtäkkiä kestää tätä kotonaoloa. Yks päivä oli jo ikävä töihin! Nyt kun on toi kova pakkanenkin, tuntuu, et on ihan vankina kotona. Näen kyllä silloin tällöin kavereita ja käyn salilla, mut tällä hetkellä yksikin päivä vaan kotona on tuskaa. Eilen aloin huutaa miehelle heti kun tuli kotiin...haukuin aika pahasti :( Onneks se on sovittu ja hän tietää, mistä tuulee. Kiukku vaan räjähtää päälle ilman syytä. Mietin myös, voiko hormonitkin vaikuttaa tässä vaiheessa? Oon väsyneempikin ja hieman semmosta huonoa oloa välillä. 
 
Moikka!

Mulla on ollut oksennustauti. Nyt toivon kovasti, että vauva selviäisi ilman! Ja on kyllä ollut rankkaa hoitaa vauvaa, kun on itse ihan lopen uupunut taudin takia :/.

Me saatiin keskiviikkona se 3kkn yhdistelmärokote. Maha oli vähän sekaisin pikkuisella sen jälkeen, mutta muuta kummallista en huomannut.

Tosta yöllä sängyssä imettämisestä. Ootteko kokeilleet niin, että ette siirtele vauvaa, vaan imetätte toisesta rinnasta samalla kyljellä, mutta käännytte ikään kuin vatsalleen vauvan "päälle". Niin ei tarvitse vaihtaa kylkeä eikä siirrellä vauvaa (olipas sekava sepostus)?
 
Voi ei Miimi, Myttö ja Naadja! Tsemppiä teille!

Muistan kuulleeni jostakin, että kolmen kuukauden kohdalla joku tietty hormonitaso on alimmillaan ja silloin fiilikset on kaikista surkeimmat. Joku paremmin tietävä voi valaista, jos muistaa mikä se hormoni just oli. Se kyllä auttaa, että tietää tavallaan sen olevan asiaan kuuluvaa.

Muoks. Mä oon ilmettäny samalla kyljellä maaten molemmat rinnat muutaman kerran, mut en yöllä tee niin kun puoliksi nukun imetyksen ajan niin en jaksa kannatella itseäni vauvan päällä (pienet rinnat).
 
Täällä nosti pojalle kuumeen nuo tämänpäiväiset 3kk rokotteet. Raukka ollu ihan vetämätön. Supon laitoin niin laski kuumeen ja nukku tunnin ihan tyrmässä ja sitte oli niin pirteä poitsu. Nyt taas iltaa kohti nous taas mutta onneksi nukahti yöunille ilman että olis pitäny uus suppo laittaa. Kattoo nyt kuin yö menee niin laitan sitte uuden. Kyllä se sydäntä riipii kattoa pientä kipeänä ku tutti suussa valitti sillee voivoivoivoivoi. Pikku kulta reppana emoticon
Onko muuten muilla alkanu hiusten lähtö? Täällä on ja ihan tosissaan. Suihkusta ku tuut niin ihan hiuksissa on joka paikka. Toivottavasti muutama haiven jäis päähänki..
 
Peukaloinen, mullaki ollu välillä ajatus, että nukuttaisin Leeviä omaan sänkyyn, mutta eihän siit ole mitään tullu. On niin ihanaa ku pikkuinen nukkuu vieressä. Ja me viel ostettiin kaksi pinnistä, toinen kotiin ja toinen mökille :D Nyt on jääny sitte molemmat käyttämäti :D  Olen sitä mieltä, että ehtiihän tuo nukkua viel liiankin monta yötä elämässään yksin, joten niin kauan, ku tuntuu hyvältä nukuttaa viereen, niin niin kauan annan nukkua vieressä.

Säde, juu on onnistunu hyvin tämä kotielämän ja opiskelun yhdistäminen. Mies on niin hyvin mukana, että ei oikein paremmin vois enää mennä. Tulevat aina joka päivä koululle tissulle ja minä saan aina välil nukkua aamuisin oikein pitkään. Aivan ihanaa elämää tällainen, sopii sekä mulle, että miehelle hyvin. Mieskin saa olla töistä poissa niin tulee sillekin arkeen muutoksia. Itse vaan kaipailen välillä koulusta Leevin viekkuun, mutta yritän sitte ottaa kiinni menetetyt hetket ku kotona olen :) 

Tässä pohdin juuri, että tuleekohan pojasta musikaalinen vai epämusikaalinen, ku olen päättäny oppia soittamaan pianoa ja joka päivä nyt harjoittelen, tässä vaiheessa tulee liuta eiku kappaleita :D

Myttö78, Ei muuta kuin liikkeelle, jos fiilis on sen mukainen. Päivät tuntuu yli pitkiltä, jos kaipaisi muita ihmisiä ja on vaan kotona. Täysin ymmärrettävää. Mulla oli samanlaista jo ennen vauvaa :) 

Mutta nyt taas poika kutsuu, taidamme mennä viel hetkeksi nukkumaan. 

Jaksamisia kaikille, lähettelen energiaa, hyviä fiiliksiä ja onnellisuutta <3
 
Carina: Mulla on myös alkanut hiustenlähtö. Järkyttävä tunne, kun lähtee niin suuri määrä kerralla! Mutta se kuuluu asiaan, niin ei tarvitse huolestua.

Onko kenenkään vauvalla ollut naamassa pieniä näppylöitä (ei hormooni), vaan sellaisia minimaalisia vesikellon näköisiä? Meillä on muutama otsassa ja pari poskessa. Ne ovat mitaltaan n. 1/2-1mm, eli tosi pieniä. Mikäköhän auttaisi!?
 
Mulla on hiukset pysyneet ihan hyvässä kunnossa. Ei mulla kyllä ekassakaan lähtenyt hiuksia imetyksen aikana. Naadja, en kyllä osaa sanoa noista näpyistä mitään. Ei kai se voi olla mitään rokkoakaan?
Mä alan olee kyllä niin väsynyt näihin öihin! Taas meni yö päin honkia. Aleksi heräsi klo: 21.00, 00.30, 01.30, 03.30-06.00 valvoi kokonaan. Nälkää se ei ollut, koska annoin vielä lisäksi korviketta eikä syönyt sitäkään kovin paljoa rinnan lisäksi. Touhu on kova, mutta en saa kapaloitua niin tiukasti, että Aleksi ei rimpuilis siitä pois. Myöskään unipussi ei oo auttanut asiaa. En enää tiedä, mikä auttais. Meillä on koko tämän 2,5 kuukauden aikana nukuttu pisimmillään 5h (varmaan pari kertaa) ja sitten 3-4h yhtäjaksoisia unia muutaman kerran. Muuten mennään kahden tunnin unijaksoilla ja yleensä valvotaan aamuneljästä kuuteen tai seiskaan.
Mua on vain ihmetyttänyt kun aleksi selkeesti hankaa tota naamaansa. Altistuisko se jollekin mun syömälle ruoka-aineelle, vaikka allergisia oireita (iho-oireita, painonlaskua ym) ei olekaan. Osaisko joku neuvoa mitä tehdä? Ne haluis vielä siirtyä korvikkeelle, kun oma maito riittää.
ootteko muuten ulkoillu näillä pakkasilla? Meillä oli pakkasta 15 astetta ja laitoin Aleksin ulos nukkumaan pariks tunniksi. Vaunuissa näytti olevan 7 astetta pakkasata. Oli kyllä Aleksillakin posket hieman kylmät, mutta mun mielestä siellä ei ollut liian kylmä.
 
Joo kampaaja käly sanoki että kuuluu asiaan tuo hiusten lähtö. Raskausaikana ei lähtenykkään niin nyt ottaa takas.
En tiiä mistä johtu, mutta meillä tuo naaman hiuttaminen ja hankaaminen loppu ko aloin taas pistään nukkumaan kyljelleen. Ei oo pitkään aikaan pysyny kyljellään ollenkaan ku välittömästi vängänny ittensä selälleen. Kait se ei pysty niin huitomaan ku on siinä asennossa. Sama huitominen alkaa välittömästi ko on selällään. Eikä se naaman hinkaaminen neuvola lääkärin mukaan voi johtua mistään vakavammasta allergiasta ku olis enemmän iho-oireita silloin. Mutta joku yliherkkyys se sitte voi olla. Melkonen Nikke Knattertton saa olla vauvan kans :)
 
Miimi: Mikäköhän Aleksilla tuo levottomuutta? Oisiko A:n sun maidon kautta mahdollista saada jotain allergisoivia aineita? Kaverin vauvalla oli paha muna- ja soija-allergia pienenä. Hänellä meni naama ihan punaiseksi ja suolisto oireili. Toivottavasti teillä yöt rauhoittuvat, mutta toi kyllä kuulostais joltain suolisto-jutulta. Ne vaivat tuppaa esiintymään juuri aamuyöstä. Voimia!!!!
 
Miimi, meidän poitsu tekee ihan samaa. Ähkii ja hieroo naamaansa niin et lopulta herää kunnol. Tää on mun antibioottikuurin ja rotavirusrokotteen jälkee kestäny nyt viikon. Viime yö oli parempi vaihteeks. Mä oon yöllä ottanu syliin, nukkuttanu ja laittanu vatsallee nukkumaan vaikka neuvolas sano, et ei vatsallaa sais, mut nukkuu paljo paremmin. Jostain syystä päivälläkin nukahtaa parhaiten pystyasentoon vatsa vatsaa vasten eli kantoliina on hyvä. Eilen löhösin sohvalla vauva vatsan päällä nukkuen. Gefilustipat ehkä myös auttanu kun oon antanu illalla ja itekki syön maitohappoja.. mut kandee soittaa neuvolaa ja kysyy, jos se jotenki selkeesti alko tiettynä ajankohtana.
 
Täällä viikko alkaa vähän paremmalla mielellä. Viikonloppuna tuli nähtyä kavereita ja liikuttua ihmisten ilmoilla, nostaa heti mielialaa!
Me lenkkeillään max -12 pakkasessa ja nukutan poikaa lasitetulla parvekkeella. Sen kylmemmässä en oo uskaltanut. Huomenna painellaan kyllä neuvolaan vaikka ois -20 (!).
Nonni, se tiheä imu alkoi meilläkin. Kolme yötä on nyt menty lyhyemmillä pätkillä, eka nukutaan 3 h ja sit 1,5-2 h pätkiä. Ja tuttia ilman ei aamuyöllä nukuta, pyöritään ja ähistään. Onneks tähän osaa ite nyt suhtautua paremmin kuin edelliseen kauteen. Täytyy mennä vauvan kanssa samaan aikaan nukkumaan, ettei univelka ala kasaantumaan. Onkos jollain tää imukausi ohitettu, kuinka kauan kesti? 
 
Meillä on varmaan se tiheän imun kausi jääny päälle. Aika vakio, että eka nukutaan 4-6h pätkä ja siitä eteempäin 2h välein syönti..
 
meillä pahin kesti pari pv, sitten harveni ja tuli taas takaisin. Yhteensä n. 2 vk. Nyt syödään tasaisesti 3-4 tunnin välein koko yö. Noh, se on oikein hyvä kun tietää mitä se voisi pahimmillaan olla :/.
 
Niinpä, toi 3-4 tunnin välein on hyvinkin siedettävä tahti...meillä oli ennen tätä juuri noin. Huomenna 3 kk neuvola, meneepä rokotusoireilut samoilla valvomisilla :)
 
Takaisin
Top