Helmikuun höpinät :)

Mä en uskalla olla ottamatta noita kaikkia rokotteita. Mun pikkusisko sairasti keuhkokuumeen vauvana ja taaperona monta kertaa josta sit jäi muistoksi aika paha astma...
 
Olisin voinut kirjoittaa melkein saman viestin peukaloisen kanssa. Jesse on aika samanikäinen, hauska et käyttäytyy ja unirytmi aika sama :)

En muista kuka kirjoitti mitäkin, nukkumisesta vierellä. Hyvä jos joku pystyy siihen, itsekin tykkään kyllä aamuisin nukkua poika vierellä, mutta hän yleensä heiluu unissaan ja pitää ihme ääniä. Mä herään jokaiseen liikkeeseen ja ääneen..sit heräilen alle puolentunnin välein, joten se ei mulle sovi.

Satu kun lähtee vaan lyhyellekin vaunulenkille niin sitä piristyy kummasti. Musta tuntui et alko ihan uusi elämä 3vk sitten kun alkoi vauvajumppa, muskari ja sit yx kerho parin viikon välein. Ihana nähdä muitakin aikuisia ja vauvoja. En uskonut et tykkään muskasrista, mut se onkin tosi kivaa! siellä on vauvahierontaa, tanssitaan salsaa (ainakin meillä) ja leikitään, ei pelkästään vaan rallatella :D ja ihana nähdä kuinka Jesse on selvästi kehittynyt :)
 

Tarunen sä kyselit herkkyyskausista, Montessoripedagogiikka tarjoaa yhden näkökulman aiheeseen:

Aistien kehittäminen
 alkaa syntymästä, ne herkistyvät tuntemaan, kuulemaan, näkemään, haistamaan ja maistamaan kaikkea, ensin valikoimatta, sitten tietoisesti valikoiden. Lapsi muodostaa maailmankuvaa aistiensa avulla.  

Kielen omaksuminen alkaa pian syntymän jälkeen ja päättyy noin viiden vuoden iässä.  Kielen herkkyyskausi mahdollistaa puhutun kielen oppimisen ja sen sisäisen kieliopin täydellisen omaksumisen. Lisäksi lapset ovat hyvin kiinnostuneita kirjoitetusta kielestä, sen ymmärtämisestä ja tuottamisesta, joten kautta kutsutaan myös lukemisen ja kirjoittamisen herkkyyskaudeksi.  Myös tämä kausi heikkenee kuuteen ikävuoteen tultaessa.

Liikkeiden koordinoinnin herkkyyskausi alkaa syntymästä ja jatkuu noin neljä - viisivuotiaaksi. Ensin opetellaan hallitsemaan laajoja liikkeitä, ja sen jälkeen hienomotorisempia tarkkuutta vaativia liikkeitä, kuten silmän ja käden yhteistyötä.

Järjestyksen herkkyyskausi
 
on noin yksivuotiaasta kolmen vuoden ikään. Tänä aikana lapsi tuntee tärkeäksi kaikenlaisten rutiinien toistumisen esim. ruokailun tai nukkumaan menon yhteydessä, samoin hän haluaa esineiden olevan oikeissa paikoissaan.

Ryhmään orientoitumisen herkkyyskausi alkaa noin kaksi- ja puolivuotiaana ja kestää noin kuuden vuoden ikään. Lapsi on valmis siirtymään kodista myös ulkopuoliseen ryhmään, ja hänellä on tarve tulla tämän ryhmän hyväksytyksi jäseneksi. 


 
Onpas täällä juttua.. Laiskuuttani en ole pitkään aikaan jaksanut mitään kirjoitella. Tosi inha väsymys on vaivannut jo monta viikkoa Toivon mukaan alkaa helpottamaan ettei tarttis alkaa miettimään meinaako puskea jotain masennuksen tynkää. Oletettavasti on vaan ihan jonkin sortin kevät väsymystä ilmassa.. Ainakin toivotaan niin.

Onko kenenkään muun lapsoselle tullut rota tokotteesta oireita?
Meillä nimittäin puhkesi mukavasti nokkosihottuma ja oli todella pahat masu kivut.. Mietityttää vaan että näinköphän uskaltaa ottaa niitä loppuja Rotateq annoksia kun jo ensimmäinen pisti näin kovat ihottumat...
Muuten ollaan kyllä Ronjan kanssa päästy helpolla kun Neiti pistelee menemään sellaisia 9-10h yö unia.. Tosin nukahtaa niille vasta 12- 02 välillä ja jostain kumman syystä se mukavin juttutuokio on neitin mielestä juuri silloin yöllä kun on hiljaista :) 
 

Miimi otan osaa suruusi..

Me ei oteta pneumokokkirokotetta. En näe sitä tarpeelliseks just siks ettei se todellakaan ESTÄ korvatulehduksia, joita ensinnäkin aiheuttaa useat eri virukset. Ja ne muut tosiaan nyt ei mitään yleisiä ole, verenmyrkytys esim :)

Ja kyllä niitä rokotuksia tulee ihan hurja määrä joka tapauksessa!

Jossain vaiheessa oli puhetta vauvan "treenaamisesta". Meillä ei treenata kääntymistä tai muutakaan mitenkään tarkotuksella. Masulleen vauvaa kyllä laitan ja siitä se itekseen yrittää punnertaa sitten suuntaan tai toiseen. Oon sitä mieltä että ne kyllä oppii kun on sen aika, ilman mitään treenejä :) 

Vauva-asento ei meilläkään oo vähään aikaan kelvannut, kai se vaan kyllästyttää toi katon tuijotus :D Pystyasennossa pitäs olla vaan. Istuvassa asennossa en pidä vauvaa ja välillä kauhistuttaa kattoo ku on muitten sylissä ja ne pitää ihan niinkun istuvassa asennossa.. eihän se voi olla selälle hyvä??

msj kurjaa kun ei muut ymmärrä että sulla on varmasti ihan tarpeeks hommaa omissa pikkusissa! Mulla on kädet täynnä yhdenkin kanssa :D Kannattaa ehkä ottaa asia puheeksi jos alkaa vielä tuleen kommenttia.. 

Mitähän vielä piti... Mä en vieläkään ole käyny missään viihteellä eikä tee mielikään mennä.. Muutaman viikon päästä pitää lähtee mutta ajattelin kyllä tulla kotiin ennen kun vauva menee nukkumaan :) Se on muuten nyt ihan hirveesti alkanu syödä käsiään! Ehkä se söis lelujakin mutta eipä se niitä vielä käsissä osaa pitää.. Toivottavasti ei nyt ihan vielä tule hampaita!

Totesin muuten senkin että kun me ollaan kyläilemässä päivä ja vauva on muitten sylissä niin se syö paljon harvemmin kun sillon kun me ollaan kotona kaksin... ? Niin, ja mistä tietää että vauvan maha on liian täysi?? 

 
Me ei myöskään oteta rotaa eikä pneumoa. On sitä ennenkin pärjätty ilman näitä uusia rokotteita. Eikä myöskään mitään kausi-influenssapiikkejä oteta. Meistä on parempi, että oma vastustuskyky kehittyy. En oikeastaan pelkää noita sivuoireita, vaan meillä periaatteena noiden rokotteiden jättämättä ottamiselle on ollut juuri toi vastustuskyky-juttu.

Joku ihmetteli vauvan raivareita ennen nukkumaan laittamista. Meillä on ollut samaa ilmassa. Pahimmillaan oli joulun tienoilla ja nyt on alkanut helpottaa. Poika huusi kuin syötävä aina kun huomasi, että hänet laitetaan nukkumaan. Huutaa vieläkin vähän, muttei enää onneksi niin pahasti. Toivottavasti se loppuu jossain vaiheessa.

Mä oon muuten huomannut, että vauva viihtyy vatsallaan parhaiten jonkin aikaa syömisen jälkeen (ainakin puolen tunnin tauko). Jos vatsa on täynnä, niin vatsallaan on kait ikävä olla.
 
Meille tuli viimisimmistä rokotteista parin tunnin kuume, ei muuta onneksi.

Tosta istuma-asennosta, kyl mä ainakin pidän useastikkin Nannaa sylissä niin et hän on istuma-asennossa. Tietty pidän molemmilla käsillä kiinni selkää tukien. Ei se voi vaarallista olla kun se on hänen lempiasento ja ite oikeen puskee istumaan.

Mutta haluisin tietää miten usein teidän vaavit syö? Eiks "normaali" syöttöväli oo n. 3 tuntia vai onko? Kun tuntuu et tolla on koko ajan nälkä, n. 1,5-2 tunnin välein täytyy syöttää.
 
Meilläkin poika tahtoo jäystää käsiään, etusormet meinaa rohtua! kattelin jo tota äippäpakkauksen purulelua kun vaan kädessä pysyis.
Meilläkään ei viihdytä yhtään vauva-asennoissa, pariviikkoisesta asti on halunnut pystympään. Telkkaria tykkää siitä toljotella, joskus pitkiäkin aikoja :)
Mun tekis mieli kans muskariin tms., vähän huonosti vaan nyt tarjolla. Täällä vaadittiin vuoden alussa alkaneeseen vauvajumppaan 3 kk ikää. Perhekerhoja ja vauvatreffejä ois, niissä vois alkaa käydä. Nyt kun tutut on kertaalleen käyny vauvaa kattomassa, alkaa tää arki olee turhan rauhallista :) 

muoks...

Meillä syödään päivisin noin 3 tunnin välein. Päiväunien aikaan on 3,5-4,5 tunnin tauko, jonka jälkeen tankataan pari kertaa tunnin välein. Ja illalla saattaa ruokailla 1-2 tunnin välein.
 
Täällä rintatulehduksesta ollaan jo voiton puolella. Kyllä voi olla väsyttävää sairastaa. Inhottaa, kun ilmeisesti nyt antibiootit alkaa käydä vauvan vatsaan. Ähkii hirveesti yöllä ja aamuyöstä aloitti valittavan itkun. Surkeeta kuunneltavaa. Ollaan annettu gefilustippoja heti kuurin alettua ja tänään aloitettiin cuplaton. Nyt onkin päivällä nukkunu enempi, kun on varmasti väsynyt.

Poika oppi vasta viikko sitten syömään tuttia.. jee! Ja nyt nukahtaa paljon helpommin. Ei olla mitenkään laitettu nukkumaan, jos ei vaikuta väsyneeltä. Väsyneenä nukahtaa helpommin yleensä 21.00-22.

Rintaa syödessä vauvahan ei yleensä voi syödä liikaa ja toi rytmi on kait tosi yksilöllistä. Tulehdusaikana huomasin, et pitää imettää tiheemmin kun maito on niin tiukassa ja nyt kun maitoa taas tulee vuolaammin imetysväli on takas 2h. Meidän poika syö kyllä tosi kellontarkasti 2h välein paitsi illalla 1h.
 
Kyllä täälläki tissitellään 1.5-3 tunnin välein. Vähän riippuu. Viimeyönä nukku pitkään aikaan 3.5h ku oon nyt alkanu kääriin kapaloon ku nukkuu tuon käsien huitomisen takia niin levottomasti. Mut muuten ei oo tuo väli koskaan kolmea tiimaa pitempi. Keskiverto on tuo 2 tuntia. Saattashan poika nukkua korvikkeella pitempäänki, mutta e halua antaa ko maitoa riittää. Mennään tällä rytmillä niin pitkään ko jaksetaan/maito riittää.
 
Mä oon nyt päättänyt jättää sen pneumakokkirokotteen ottamatta. Jotenkin se tuntuu niin turhalle. Meillä Aleksi on nyt ottanut fleesehuovan unirätikseen. Se painaa aina kasvoja sitä vasten ja nukahtaa helposti. Samoin sen nykyään ottaa itse tutin suusta käteen pitelee sitä nyrkissään :). Hauska seurata sitä nyt kun se löysi kätensä.
Ootteko te tehneet sitä vauvatusta? Meillä 2kk neuvolassa opetettiin ne jumppaliikkeet ihan kädestä pitäen ja oon tehnyt nyt sitä päivittäin. Nyt kun Aleksille antaa sormet, se alkaa jo tekemään melkein itestään niitä liikkeitä. Kun toistaa samat sanat päivästä toiseen, liikeradat menevät äänen mukana tosi hienosti. Muutenkin Alekis nauttii tuosta jumpasta. Heti alkaa hymyilemään ja tuijottaa herkeämättä.
Me sovittiin miehen kanssa, että mulla on nyt aina perjantai-ilta ja sunnuntai päivä omaa aikaa.  Kun hän tulee töistä kotiin perjantaina, mä lähden salille treenaa ja saunaa. Sunnuntaina taas käyn uintireissun kahvien kera (aikaa menee 4h). Nyt kun tietää, että näistä asioista ei tarvii keskustella, oma mieli on paljon parempi. Pienikin oma aika ilman lapsia ja miestä, saa itsensä jaksamaan taas arjessa paljon paremmin. Tiistaisin ja torstaisin käyn sitten päivisin salilla kun esikoinen on hoidossa ja Aleksi mun äidillä pari tuntia.
 
Miimi mitä vauvatusta? En ole kuullutkaan! Voitko valaista?

Ihana auringonpaiste taas vaan vaunuilemaan pakkasta aivan liikaa :( Sain sentään Siljan tuohon lasikuistille päikkäreille kun siinä mittarissa on vaan 9 astetta.

Meidän tiheät imut tais kestää tosiaan sen pari päivää:) Kaksi yötä on nyt nukuttu 7-8 tuntia putkeen, eli eka herätys on klo viideltä, ja esim. tänä aamuna kun Siltsu heräsi uudestaan seiskalta niin vaipanvaihdon jälkeen nukahti ilman syöttöä vielä reiluksi tunniksi.

Nyt olis sitten meininki alkaa harjoitella tosissaan tuota omassa sängyssä nukkumista, jos mä vaan raskin laittaa kultaa sinne :) On se vaan niin ihanaa nössöttää vierekkäin! No, en ota liian vakavasti, jos tuntuu että mielummin nukutan vieressä niin sitten niin, välillä voin sit tarjota omaa sänkyä...
 
Mäkin oon kiinnostunut, mitä on vauvatus?

Meillä on ollut koko perhe flunssassa viisi päivää. Ei nuhaa ja yskää pahempaa, mutta en oo uskaltanut ulkoilla pojan kanssa. Urheilemaankaan en oo uskaltautunut...vähän jo ahdistaa! Ja poika nukkuu sisällä max tunnin pituisia päikkäreitä.... Toivottavasti ei tuu pakkasia loppuviikolle, niin sit vaunutellaan ja touhutaan tukka putkella taas!
 
Eli meillä 2kk neuvolassa terkka opetti entistä vauvajummaa nykyistä vauvatusta kädestä pitäen. Tällä helpotetaan äidin ja vauvan välistä vuorovaikutusta ja helpotetaan myös vauvaa hahmottamaan omaa kehoaan ja raajojen liikkeitä. Siinä toistetaan liikesarjoja käsille ja jaloille noin viiden minuutin ajan kerrallaan. Tarkoitus olisi olla katsekontaktissa vauvan kanssa koko ajan.
Vauvatuksessa vauva on selällään lattialla tai sohvalla tai hoitopöydällä. Itse annat vauvalle peukalot kämmeniin. Ensin tehdään vauvan käsillä nyrkkeilyliikkeitä, senjälkeen viedään kädet suoraan sivuille ja takas rinnalle sen jälkeen "perhosen siivet" eli kädet sivukautta pään yläpuolelle suoraksi. Liikkeitä toistetaan jokaista 5-7 kertaa rauhallisesti. Jaloilla "Poljetaan pyörää"  ja sitten suoraksi ja takas koukkuun yhtäaikaa. Koko tämän session aikana pidetään katsekontakti lapeen ja jutellaan rauhallisesti. Mä aina aleksille laulan samalla mitä teen eli toistan mantraa nyrkkeile, nyrkkeile, kädet sivulle kädet sivulle jne. Nyt kun sanoo tuon kädet sivulle, hän tekee sen jo itse :) samaan aikaan.
Meillä on  jo viikko nukuttu vain tunnin jaksoissa!! Eli syödään 4-5 kertaa yössä. Jos tää ei viikossa tasaannu, niin sitten kokeilen illalla antaa pullosta maitoa. Jos multa ei sitten enää riitä maitoa yöllä. Tuskin ainakaa tiheä imunkausi kestä kahta viikkoa? Mä alan olee aika loppu tän valvomisen kanssa. Toivottavasti kohta palataan taas edes siihen 3-4h yhtäjaksoseen nukkumiseen.
Huomenna esikoinen menee mummulaan yöksi, saa taas yhden päivän elää vauvantahtisesti ja hengähtää.
 
Miimi: Meillä oli myös parin viikon todella levoton kausi. Vauva heräsi juuri lähes tunnin välein koko yön. Lisäksi hän oli tosi levoton. Olin juuri tuolloin päättänyt, että vauva nukkuu omassa sängyssään. Lieneekö syynä levottomuuteen. Nyt olen palannut takaisin järjestelyyn, jossa hän nukkuu osan yöstä vieressäni. Siten en edes herää, kun hän syö. Syönnitkin ovat harventuneet ja nyt vauva syö vain 1-2 kertaa yössä. Nukumme siis molemmat paljon paremmin. Ajattelin, että niin kauan kuin täysimetän, pidän pojan kainalossa nukkumassa. Ei tarvitse sitten stressata yöherätyksiä.
 
Pää kyllä kohta hajoaa tähän valvomiseen. Taas ollaan siinä pisteessä, että vaikka olis mahista nukkua, en saa enää nukuttua.
Nyt sitten mies hoitaa ensiyönä yhden imetyskerran, joten ensimmäisen kerran tässä yritän pumpata maitoa. Te jotka pumppaatte maitoa, paljon teillä tulee yhdestä rinnasta maitoa? Ja kuinka paljon pitäisi kerralla tämän ikäisen vauvan syödä (2kk,2vko)?
Mä sain nyt kerättyä tuohon pulloon 140ml, mutta arvelluttaa, mahtaako se riittää yhdelle syöttökerralle.
 
Meillä menee yö syötöllä ( ts. kun on nukuttu pidempi pätkä) 120-160 ml joten eiköhän 140ml piisaa. meidän vauvalla ikää nyt 2kk ja 2vko
 
Miimi jaksamisia! Toi, ettei saa nukuttua vaikka vois, on niin tuttua mullekin. Sit kun yks yö menee paremmin, se vähän rentouttaa. Meillä kans mies syötti muutamana yönä ekan syötön, kun tilanne oli päällä. Pitkien päikkäreiden jälkeen meillä syödään max 140 ml. Mies on kokenut kaikkein helpoimmaks lämmittää pussiin säilötyn maidon. Joko jääkaapista tai pakkasesta. Pussi lämpiää niin nopeasti.
Yks huonompi yö takana pitkän hyvän putken jälkeen...aamuyöllä poika heräili tunnin tai puolentoista välein. Toivo elää, että ois vaan yksittäinen yö...
 
Ai juu juu, siis tuo  vauvatus-termi oli vaan outo, meillä puhutaan vauvatanssista :) On tehty Siltsun kanssa, ja hän todella nauttii siitä! Osaa jo ennakoida liikkeet ja ihanasti rauhottuu jos vaikka olis känkkäränkkää alla...

Miimi luota siihen, että nuo valvomiset kestää vaan jonkin aikaa ja kyllä se elo siitä taas tasaantuu :)
 
Takaisin
Top