Elokuun rupattelut

Vähän jännittää, meillä alotti lapset eilen päiväkodin harjottelu jakson ja oltiin viimeviikolla jo tutustumassa siellä, ne pärjäsi siellä eilen ja viimeviikolla niin hyvin että tänään jo ne jää sinne syömään ilman mua, vähän jänskättää miten menee, oon niitä kyllä valistanut että äiti ei siellä ole teidän kanssa vaan äiti tulee viemään ja hakemaan ja ihan innoissaan ne kyllä hokee että ne menee sinne yksin, mutta silti vähän mietityttää miten sujuu, tosin ruoka kun kyseessä ni poika ainakin jää mielellään :D meillä siis poitsu rakastaa syödä :D ja nimenomaa ruokaa, herkuista ei niinkään välitä, mutta ruokaa vetää ison miehen annoksia :D
 
Mä kävin tänää naistentautien poliklinikalla varhaisultran kontrollissa , jonka mukaan kaikki ok. Lääkäri totes ,että toisilla naisilla alkuraskaus aiheuttaa koviakin vatsakipuja. Panadolia saa ottaa. Juu, mulla ei vaan oikein panadoli tepsi et saapa nähdä kuin kärttyseks tässä muutun, jos mahaa oikein juilii. Tänää kyllä saa taas ottaa rauhallisesti, kun maha möyhitty ultralla kipeeks jälleen :inpain:
 
Hei!
Kyselisin vähän vinkkejä että kuinka pitkään uskaltaa harrastaa pallopelejä ( fudis,sähly) ? Käyn miesten kanssa pelaamassa ja tulee aina väännettyä aivan tosissaan. Ja yllättäviä iskuja ja äkkikäännöksiä voi tulla.
 
Me ei olla kerrottu vielä kenelläkään, vaikka mieli tekisi ja pari hyvää paikkaakin on ollut. Yksi päivä äitini haaveili lapsenlapsista ja tokaisi "hienovaraisen" suorasti, että jospa se vauvakuume teille tulisi... Oli pokassa pitämistä :happy7. Kerrotaan varmaan syyskuun puolella? Haluaisin kovasti nähdä ensin, että kaikki on ok.
 
Itse en ole kertonut vielä, kuin 2 hyvälle ystävälle ja mies ei vielä kelleen. Kerrotaan nt-ultran jälkeen.
Silleen huomaa meissä miehen kanssa, että iän ja jo 3:n hyvin sujuneen raskauden/synnytyksen ja parin keskenmenon jälkeen on tullut varovaiseksi ja enemmän jännittää kaiken hyvin meneminen.
 
Hei!
Kyselisin vähän vinkkejä että kuinka pitkään uskaltaa harrastaa pallopelejä ( fudis,sähly) ? Käyn miesten kanssa pelaamassa ja tulee aina väännettyä aivan tosissaan. Ja yllättäviä iskuja ja äkkikäännöksiä voi tulla.

Hyvä kysymys. Itselleni lääkäri anto kiellon heti alussa tehdä mitään raskasta nyt, mut mul onki ollu kovia alavatsakipuja heti raskauden alussa ja epäily kohdunulkoisesta. Harrastan ite puurarhanhoitoa, joten kaikki raskaat nostot ja kaivuut on nyt no no. Pitää jättää ens kesään.
 
Varasin varhaisultran perjantaille, jolloin on 6+5/6+6/7+0, toivottavasti ei oo liian aikaisin sydänäänten näkymiselle.
 
Hyvä kysymys. Itselleni lääkäri anto kiellon heti alussa tehdä mitään raskasta nyt, mut mul onki ollu kovia alavatsakipuja heti raskauden alussa ja epäily kohdunulkoisesta. Harrastan ite puurarhanhoitoa, joten kaikki raskaat nostot ja kaivuut on nyt no no. Pitää jättää ens kesään.

Voi ei. Kuulostaapa ikävälle. Mut parempi ottaa nyt kunnolla sit iisiä.
Kävin eilen vielä pelaamassa, mutta tulin siihen tulokseen että miesten kanssa en enää pelaile. Naisten kanssa voin mennä höntsäämään kun tempo on sen verran matalampi.
 
Mä en oo kertonu raskaudesta vielä ku muutamalle ihmiselle mutta en kellekkää muulle lähipiiristä kun mun miehelle. Äitille tekis mieli kertoa jo ku edellisistä tullu kerrottua 6+, jotenkin vaan niin epäuskonen olo vieläkin :D

Me ei mitenkään suunniteltu tätä raskautta mutta ei meillä oo myöskään ehkäisyä ollu, ainoastaan keskeytetyllä menty nyt. Mies ei järin innostunu ollu asiasta kun ilmotin et nyt kävi näin mutta se on tienny että vahinko saattaa tapahtua :D
 
Ainiin ja tosiaan kun ei vielä ollut suunnitelmissa raskautua niin kerkesin jo myydä vaunut, turvakaukalon ja matkarattaat :D Tosi kiva :grin Noh tää on mitä todennäköisimmin mun viimeinen vauva niin voin nyt sit hankkia kaikkea niitä mitä olisin halunnu hommata jo edellisille muksuille :wacky:
 
Hyvä kysymys. Itselleni lääkäri anto kiellon heti alussa tehdä mitään raskasta nyt, mut mul onki ollu kovia alavatsakipuja heti raskauden alussa ja epäily kohdunulkoisesta. Harrastan ite puurarhanhoitoa, joten kaikki raskaat nostot ja kaivuut on nyt no no. Pitää jättää ens kesään.

Toivottavasti kaikki olisi kuitenkin niin kuin pitääkin :Heartred Koska pääset ultraan?
 
Toivottavasti kaikki olisi kuitenkin niin kuin pitääkin :Heartred Koska pääset ultraan?

Kiitos kysymästä, mulle on tehty jo 2 ultraa. Ensimmäinen samana päivänä kun tein raskaustestin ja masukivut niin kovat. Koska tää on mun ensimmäinen raskaus ni soitin terveusneuvoo, kun kävin miettii, ettei kait näin kovat masukivut oo normaaleja. Hikikarpalot otsalla olin ja välil kaksinkerroin lattialla. Mul on kivuliaat kuukautiset (endoepäily) ja tää sattu melkeempä enemmän kuin ne (en tiedä kun yleensä syön menkkojen läpi miranaxia ja nyt piti selvitä ilman).
Terveysneuvos kehotettii menee äkkiä lääkärii ja lääkäris terveyskeskukses halus sit laittaa mut vielä lähetteellä gynelle joka kattois tilanteen. Kävin sielä sit viel samana päivänä ja ne otti pissanäytteet , verikokeet ja teki sen ultran, mut ultrauslaite oli joku halpa *aska eikä gyne nähny sillä kunnolla(gyne pahoitteli, että ei saanu kunnolla selkoa ja että taas säästetään naisten terveydestä kun ei voi hommata kunnon laitteita). Siksi sain kontrolliajan viikon päähä naistentautien osastolle. Sain myös seuraavalle päivälle uudet verikokeet ja hoitajan soittoajan testituloksista. Raskausarvot oli noussu hyvin ja hemoglobiinikin oli 143 mikä viittas ettei ainakaan kesken olis menos. No sit siellä kontrolli ultrassa näkyikin ruskuaispussi ja semmonen väreilevä myky siinä kiinni. Sinä päivänä sain luvan ottaa yhteyttä neuvolaan ja kaikki kuulemma näyttää tähän mennessä hyvältä.
Eka neuvola on nyt 24.8
Että tämmönen alku täällä.
 
Muokattu viimeksi:
Mulla oli ekassa raskaudessa aaltoilevaa, mutta ihan tosi kovaa vatsakipua raskauden alussa, ihan veti kaksinkerroin lattialle hetkeksi. Olin varma että nyt mulla on jonkin sortin kuolemantauti mutta kun hoksasin tehdä raskaustestin niin selvisi syy kivuille. [emoji173] Ne eivät kestäneet kuin pari viikkoa. Nyt ei ole ollut mitään sellaista, pientä nippailua ja menkkakipujen tyylistä vain.
 
Mulla oli ekassa raskaudessa aaltoilevaa, mutta ihan tosi kovaa vatsakipua raskauden alussa, ihan veti kaksinkerroin lattialle hetkeksi. Olin varma että nyt mulla on jonkin sortin kuolemantauti mutta kun hoksasin tehdä raskaustestin niin selvisi syy kivuille. [emoji173] Ne eivät kestäneet kuin pari viikkoa. Nyt ei ole ollut mitään sellaista, pientä nippailua ja menkkakipujen tyylistä vain.


Tiedätkö, minä jo aattelin siinä kun hikikarpalot otsalla vatsaa koski, että ai että jos se synnyttäminen joskus sattuu viel enemmän kuin tämä , niin mie en kyllä selviä siitä hengissä. Mullakin kivut jo hellittäneet siitä mitä ne oli mut 2 viikkoa ne oli kyllä tosi kovat. Nyt jo helpottanu ja saan öisin nukuttuakin. Välil tulee niitä nippailuja ja ihan semmosia kovimpien kuukautiskivun kaltaisia vatsakramppeja. Saa nähdä koska loppuu.
 
Tietääkö joku oliko silli kiellettyjen listalla? Ite en muista, enkä nyt löydä tietoo mistään. Jonkunlainen muistikuva, että säilötty silli ois ok jos ei oo pyydetty itämerestä? :wacky:
 
Thl:n dokkarissa mainitaan, että raskaana olevien tulisi välttää haukea koko raskauden ajan korkean elohopeapitoisuuden takia. Listaa on päivitetty 2016, ja löytyy https://www.thl.fi/fi/web/elintavat...aika/raskausaikana-valtettavat-elintarvikkeet

Toki tuossa on huomioitu koko väestö. Ja esim. Paras ystäväni saa lapsen marraskuussa ja asuu varsinais-Suomessa ja hänellä oli paperisena suht kattava lista koskien pelkästään odottavia. Kun taas itse Pirkanmaalla sain muutama kuukausi sitten oman lappuni sähköisenä, oli siinä kielletyllä listalla vain murto-osa mitä tuossa thl:n lapussa. :D
 
Nuo vaihtelee aika hyvin paikkakunnittain. Joillekin annetaan kattavammat infot ja toisille vaan ne tärkeimmät. Nää thl:n suositukset on aika hyvässä muistissa vielä, kun esikoinen vasta 7kk :) Sillistä ei vaan lue missään thl:n sivuilla ja siellä puhutaan vaan vakuumipakatusta lohesta, graavilohesta ja että kalan oltava aina kypsää. Esim. sushi kielletty. Viime raskaudessa en uskaltanu silliä syödä, mut nyt kuulin, että purkissa säilöttyä silliä saisi syödä.... :rolleyes:
 
Hmm. Uskoisin ite, että jos et nyt koko purkkia paljaaltasi vedä huiviin, niin miksei? Saahan maksamakkaraakin syödä pikkuisen :D
 
Takaisin
Top