Äitioloja / synnytyksestä toipuminen

helvetin vuoto ritkuttaa edelleen... ja varmaan ku loppuis niin alkaa menkat heti = hyvästi uiminen o_O

oliks muuten joku juttu et piti oottaa jälkitarkastukseen ennen ku voi alkaa kunnolla treenaileen?
 
Mulla jälkivuotoa oli aika niukasti kokoaikana,mutta ne on kokoaikana vähän niinkuin tullu ja menny.nyt ei oo ollu enää viikkoon,että jospa ne ois nyt kärsitty?ettei vaan taas yllätä alkamalla uudestaan..
Milloinkan sitä uskaltais sektion jälkeen mennä salille??kova polte olisi jo!!


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Mulle sanottiin neuvolassa että jälkitarkastuksen jälkeen voi alkaa käymään kuntosalilla tai ainakin harkita asiaa. :)
 
Juu siis ennen jälkitarkastusta ei saa tehdä kuin niitä kevyitä jumppaliikkeitä mitä sairaalasta (ainakin mulle) ohjeistettiin, ja tietty kävelylenkillä voi käydä.
Jälkitarkastuksen jälkeen sitten vasta saa omien olojen mukaan alkaa enempi treenailemaan.
 
Mie tuolta fb:ssä Jutan fitfarm sivuilta joskus bongailin et 4kk llis sellanen hyvä raja aloittaa treenaus :) varsinnii jos imettää..
 
Varmaan semmosta kunnon treeniä päivittäin ei kannata tehä imetyksen aikaan, mutta kyllä uskoisin, jälkitarkastuksen jälkeen voi käydä hikitreeniä tekemässä :) ainakin mä haluun kunnon jumpalla käydä mahdollisimman pian, kun ei raskaudenkaan aikana voinut! :grin
 
Joo kyllä miullakin on suhdettani kahvakuulaan jo aika ikävä :grin joutunu tässä aika kauan katkolla olemaan :wink
 
Harrastan aktiivisesti seinäkiipeilyä jonka lopetin saman tien kun raskaustesti näytti plussaa, olisi jo himo seinälle, jälkitarkastus parin viikon päästä. Vieläkin hieman jälkivuotoa :mad:
 
Sektiosta toipuminen vielä aavistuksen kauemmin kuin alatie. Siinä kun ollaan siirrelty lihaksia yms. 2-3 kk on aika hyvä toipumisaika. Itse ainakin maltillisesti odotan vaikka polte olis hurjan suuri ja kunto antais reenata. Tiiän ihmisiä jotka into piukeena lähteny liian ajoissa sektion jälkeen jumpalle / salille, eipäs olekaan vatsalihakset menny takas oikein paikoilleen ja siinä sitten ollaan ihmeissään. Malttia niin hyvä tulee.
 
Juu sehän siinä pelko on niiden lihasten kanssa, että palautuvat oikein. Vaikka sektiotakaan ei olisi tehty niin raskausaikana muutenkin vatsalihakset vaihtavat paikkaa. Plus liian kova ponnistelu saattaa aiheuttaa kohdun ja virtsarakon laskeumaa, ja ne taas aiheuttaa sit virtsanpidätysongelmia.
 
Ainiin, mä olin kiipeilyn ehtiny unohtaakin! Oon käyny boulderoimassa, ja varmaan vuos sitten viimeksi käyny. On mahtava harrastus :)
 
Sektiosta toipuminen vielä aavistuksen kauemmin kuin alatie. Siinä kun ollaan siirrelty lihaksia yms. 2-3 kk on aika hyvä toipumisaika. Itse ainakin maltillisesti odotan vaikka polte olis hurjan suuri ja kunto antais reenata. Tiiän ihmisiä jotka into piukeena lähteny liian ajoissa sektion jälkeen jumpalle / salille, eipäs olekaan vatsalihakset menny takas oikein paikoilleen ja siinä sitten ollaan ihmeissään. Malttia niin hyvä tulee.
Voin kertoo että sektiosta toipuin paris viikos!! Kuukauden päästä alotin jo jumpat ja tanssitunnit... Tästä epparista ja tikeistä en varmaan toivu ikinä. Kivut vieläkin tuskaa. Särkylääkkeitä menee coctailina 3g+1g .sektion jälkeen ei menny ku sairaalas kipulääkettä 5vrk ja tässävaiheessa olin shoppaillur, vaunulenkkeillyt, ja lähössä reissuun toiselle puolen suomee... nyt en pysty vieläkään kävelee ku kotona vähän. Istuminen yhtä helvettii. Tästä ei oo blues kaukana. Vituttaa ihan törkeesti. Mitään ei voi tehä ja kotona olo tympii. sen kerran ku oisin oikeesti tarvinnu kotona apuja niin en oo saanu. Mummi mökil, täti töis, toinen mummi sidottu työjuttuihin ja mies uudes duunis eikä voi olla pois ennenku toinen työnjohtaja palaa lomilta... tikit on hienosti revenny, eivät kuulema ompele niitä uusiks. Mahtava arpi jää tästä synnytyksestä kun sektiosta ei jääny mitään jota tässäki synnytyksessä lääkäri ja kätilöt ihaili..... kyllä mä oon niin oikeesti kipee että itkettää vaan välillä. Jälkivuoto on tosi rynsasta ja senkään takia ees lähikauppaan ei kiinosta mennä... ehkä mä sit ennen joulua ulostaudun jouluostoksille..........
 
hani tarkoitin tuolla toipumisella sitä ettei suositella sektion jälkeen 2-3 kuukauteen jumppailuja vatsan seudulle. Sektion käyneenä myös, voin kertoo, että leikkauksesta ei ollut tietookaan viiden päivän jälkeen (ja seuraavana päivänä jo henkilökuntakin ihmetteli kuinka reippaasti liikun yms.). Hyvin pystyisi toimimaan niin kuin ennenkin, mutta kun on kuullut niitä kauhutarinoita, niin ei uskalla ottaa riskiä.

Uskon, että noi alapää tikkaukset ja repeämät ON PALJON PALJON kivuliaimpia ja pidempi kestosimpia toipumia! Tsempit ja sympatiat kaikille revenneille!
 
no mulla tällä viikolla jo hieman helpompaa.. synnytyksestä se 5 viikkoa.
 
Hitto, en taaskaan muistanu neuvolassa kysyä... Lasketaanko trampoliinilla pomppiminen liian rajuksi "treeniksi"?
 
En kans usko että trampoliini aiheuttaisi mitään kauheata jos kerran ei tunnu pahalta :)
 
Viikko sektiosta ja olo on jo aika loistava. Ainoa miinus, että näillä keleillä leikkaushaava pääsi tulehtuun, vaikka suihkuttelin ja yritin pitää ilmakylpyjä. AB-kuurin sain eilen tikkien poiston yhteydessä ja pelkästään se tikkien poisto jo helpotti painetta ja tulehdusta, onneksi!

Sektion jälkeen nostivat jo heräämössä eka kerran jaloilleen, toisen kerran nousin illalla ja kätilö vaihto mun lakanat. Seuraavana aamuna sit käpsyteltiin vessaan ja otettiin katetrit ja kanyylit pois. Imetys lähti tosi hyvin käyntiin (Jes!) ja kolmantena vuorokautena synnytyksestä meidät kotiutettiin.

Maito nousi jo sairaalassa ja nyt sitä tulee samaan tapaan, ku esikoiseltaki. Tuossa just aamuimetyksen jälkeen lypsin 200ml.. Eli taidampa ottaa äidinmaitokeskukseen yhteyttä, että alan luovuttaan. Viimeksi meni usein ihan viemäriinki ylimäärästä maitoa ja aina mulle tuli hienoinen paha mieli niiden keskosten takia, joilla äidinmaito on kortilla..

Tänään ois ohjelmassa eka vaunukävely. En kyllä aatellu, ku ihan pienellä vartin kävelyllä alottaa. Yläselkä ja hartiat kipeytyy jostain syystä, ku on pidempään jaloillaan. Varmaan jotenki alitajusesti varon kävellessä tota mahan seutua, vaikka ei se kipeä enää edes ole.

Mutta fiilis on todella hyvä. Babybluesista ei tietokaan ja vauva on tosi ihana ja helppo tapaus. Niin oli kyllä esikoinenki, mutta tästä oon osannu nauttia jotenki paljon enemmän. Toivottavasti tämä lääkekuuri ei nyt ala aiheuttaan mahavaivoja. Alotettiin relatipat varalta.
 
mietin tässä uskaltaisko tai lähinnä kehtaisko ruveta tanssimaan.. niin paljon telkkarista löytyy kaikenmaailman tanssiohjelmia ja niin mie kuin isompi tyttö ollaan tosi innokkaita tanssijoita niin vois olla kiva 20 minuutin tanssahtelut pitää.
Pikkuhiljaa alkaa taas tottumaan ns normielämään tuota alapäätäkin. säikähti yhtenä iltana kun käytiin mustikoita keräämässä, oltiin vaan joku puol tuntia mut tuollanen enempi jalkojen nostelu pehmeessä maastossa aiheutti vähän sellasta ärsyttävää painostavaa tunnetta sitten illemmalla :confused:
Mut tuo tanssihomma tosiaan, tässä kuitenki sais ite säädeltyä niin hyvin liikkumistaan, niin taijanpa joku päivä kokeilla miltä tuntuu...
 
Oi tanssii jooo!! ..paitsi etten jaksa. Mittäään. Mullois vaikka mitä hetkuttajaisia xboxilla ja kaapissa mut nope, eeei jaksa. Ai että ottaa kaaliin.
Ostin NIILLE lihaksillekin jo junppapallurat koska aivastusmaksimus ja ukko hekottaa ittesä tärviölle jokakerta ku kiemurtelen jalat ristissä aivastellessa kun teinix ettei tu vahinkoa :D


Sent from my GT-I9195 using Vau Foorumi mobile app
 
Takaisin
Top