Äitioloja / synnytyksestä toipuminen

Ei se yks ykkönen maata kaada, ei siinä ole niin paljoo potkua että vaikuttas!
 
Ai, eikö se ykkösolut oo alkoholitonta? No, mut ajaa alkiholiton saman asian. Oluessa on paljon b-vitamiinia, ni se ilmeisesti on siinä se juttu.
 
Käsittääkseni itseasiassa se mallas on se juttu, mikä lisäisi maidotuotantoa. Ja siihen taas ykköset siinä mielessä huonoja, että niissä on kuulemma mallasta hyvin vähän. Kotikalja olisi siinä mielessä parempaa tavaraa. Ja ei ykkönen ole alkoholitonta, sen alkoholipitoisuus on jotain parin prosentin luokkaa. Mutta ei yhdestä ole vaaraa. Sairaala-aikana itseasiassa kysyin, uskallanko ottaa lasin viiniä ruoan yhteydessä vai meneekö seuraava maitosatsi hukkaan. Totesivat, että ei mitään haittaa yhdestä lasillisesta. Toki nyt ihan välittömästi lasillisen jälkeen ei ole tarkoituskaan pumpata maitoa :)
 
Tavallisen keskioluen voi juoda, jos maistuu. Äidin pitäisi olla vahvassa humalassa imetyksen hetkellä jotta promilleja siirtyisi äidin verenkierrosta äidinmaidon mukana lapsen verenkiertoon asti. Suomessa ollaan (tämänkin) alkoholin suhteen ihan vauhkoja. Johtuu varmaan siitä, että suomessa juomiskulttuuri humalahakuista ja ongelmia paljon niin parempi pitää nollatoleranssi odottavien ja imettävien äitien suhteen. Siis niitten jotka sitten katsoo vierestä kun miehet juo tyytyväisinä "muutamaa" saunakaljaansa.
 
Irlannissa terveydenhoitaja suosittelee Guinnesia imettäville äideille, saa kuulemma maidon herumaan :p
 
Ihan totta mitä Turhapuro kirjotti. Tästä ollaan muistaaksenki jossain aiemmassakin ketjussa juteltu. Mutta siitä promillemäärästä mitä äidillä on veressä alkoholia, maitoon erittyy vain promille. Eli tuhannesosan tuhannesosa. Pari lasia viiniä tai olutta ei haittaa imetystä. Maito ei myöskään varastoidu rintoihin eli viinanhuuruisen illan jälkeen voi seuraavana aamuna imettää oman voinnin mukaan. Ite oon yleensä ootellu sinne puolenpäivän yli, ku oma olo on helpottanu ja sitte imettäny. Vaikka maito ei huonoa oliskaan, ni en silti halua imettää vauvaa, ku haisen vielä eilisillalta:confused:
 
Irlannissa terveydenhoitaja suosittelee Guinnesia imettäville äideille, saa kuulemma maidon herumaan :p

niin joo, siinä sitä mallasta riittää. Ja tuore guinness on vähän erilaista, kuin purkkiversio ulkomailla. Siinä kun ei ole säilöntäaineita, kuten purkkiversiossa yms.
 
Kiitos Stardust tuosta kirjoituksesta, selvensi aika paljon, mie oon ollu yleensä juhlimisen jälkeen seuraavaan iltaan asti ímettämättä, ihan sillä pelolla ettei vaan ole maidossa promilleja ja sit myöskin pumppaillu pois sitä maitoo, kun muuten rinnat räjähtää...
 
Meillä onneksi on nuori ja oikein mukava lastenneuvola täti, ja viime kesänä kun mentiin naimisiin, niin kyllä mä ihan rehellisesti kerroin tuosta et aijon juoda omissa häissäni ja olla sit imettämättä sen ajan juurikin sen takia että juon, ja eipähän tuo mitään sanonu eikä saarnannu, kyseli vain jälkeenpäin et onnistuiko häät hyvin ym... Ja suositteli jotain aikaa mikä olla imettämättä...
 
Fyysisestä toipumisesta:
mun ainakin edelleen pitää pissalla käydessä suihkutella käsisuihkun kansssa, kun sattuu :confused: Synnytyksestä on nyt 10 päivää. Ja kakkosasialla käyminen on kanssa, öh, mielenkiintoista. En ole mitään ummetuslääkettä ottanut, olen yrittänyt pärjätä ilman. Jos jollakulla murhetta kakkosasian kanssa, niin vinkki: kannattaa "heijata" itseään ees-taas, se autta vähän...

Selkä on kamalan kipeä. Liekö johtuvan siitä, että vatsalihakset huitelee missä lienee, ja tulee kanniskeltua vauvaa ja imettäessä oltua välillä vähän huonossa asennossa pitkän aikaa...

Ja tuo mahanahka. Siis mun maha näyttää nyt samalta kuin se näytti silloin kun oli raskausviikko 19 meneillään... tosin ei vaan ole pinkeä, vaan löysä etureppu :confused:

Mutta periaatteessa siis mun vointi on ihan hyvä, ollut oikeastaan heti synnytyksestä saakka. Että kyllä tämä tästä kai :rolleyes:

Jälkivuoto on tällä hetkellä kuukautisvuodon luokkaa.
 
aa apua mun maha on just niinku oisin viidennellä kuudennella kuulla vieläkin raskaana. On pinkee ja pyöree ei siis mitään irto nahkaa. Kävästiin mummolassa poimimassa mansikat ja eiköhän mummokin kommentoinut et sullahan on vielä mahatallella vaikka vauva syntyi, alkoi kyllä ärsyttää :sad001
 
Mulla tulee alaselkä ihan hullun kiperks jo jonkun 10min seisomisen jälkeen, kun keskivartalon lihakset on ihan hukassa ja selkä+lantio pääsee virheasentoihin. Sit kipu heijastelee lantioon makuullakin, ihan tuskaa. :/ hankin tollasen tukiliivin (carriwell belly binder), toivottavasti auttaa! Ekat kokeilut tänään vaikutti ihan lupaavilta, oli vaan niin hikinen päivä ettei viittiny pitkään pitää. Onko muilla tota tai vastaavaa? Oisko mitään käyttövinkkejä?
 
^ Mulla oli kans selkä tosi kipee n. viikko synnytyksestä, ja tosiaan kyljellään makaaminen imettäessä oli hankala kun lantioonkin sattui. Mutta se meni sitten ohi kun vaan tein niitä varovaisia vatsa- ja selkälihasjumppia, mitä sairaalassa opastettiin.
 
Mullakin oli ehkä kahen viikon ajan selkä kipee, jos seisoi tai istui liikaa ja tuli kipeäksi myös kyljellään imettäessä (tyynyt auttoi tukemaan). En kuitenkaan hommannu tukiliiviä, vaan aloin etsiä ryhtiä uudestaan, että lihakset saa itse kehittyä. Piti vaan lepäillä makuuasennossa normaalia enemmän. En oo erikseen jumppia tehny (paitsi lantionpohjanlihaksia), kyllähän tossa tulee jumpattua ku vauvaa kanniskelee ym :grin
 
^ Joo en mäkään oo siis muuta jumpannut kuin ne kolmessa eri asennossa tapahtuvat vatsa- ja selkälihasjumpat. Ja ne on siis sellaiset tosi iisit, sain sairaalasta tosiaan ohjeet.
 
Mie en oo vielä uskaltanu jumppailla muuta kun just lantionpohjalihaksia. Kyl ne sairaalassa jotain kevyitä ohjeita anto vatsalihaksille mut en tosiaan oo raaskinu vielä :D tuossa ylempänä oli ryhdistä puhetta niin sitä oon tosiaan yrittäny ettiä ihekin ja tietoisesti olla selkä suorana.
 
Mä oon muuten nyt juonut kolmena päivänä alkoholitonta olutta tölkillisen, en oo kyl huomannut että olis vaikuttanut maidon herumiseen...
 
Takaisin
Top