Herkästi tulee se tunne, että miksi päästäisin jonkun ihmisen osalliseksi onnestani, jos hän ei kestä olla vierellä ja tukena silloin, kun olen ihan rikki. Nyt tuntuu tosiaan siltä, että en halua kertoa kenellekään ennen alkuraskauden ultraa, joka on seuraavassa raskaudessa tarkoitus varata 7+0 hujakoille. Sen jälkeen, jos kaikki on hyvin, voisin kenties kertoa niille parille ihmiselle, jotka ovat mua eniten tukeneet keskenmenon jälkeen. Esimiehelle on myös mahdollisesti ilmoitettava melko aikaisin, koska tuuraan häntä hänen loma-aikoina töissä ja hän joutuu näin ollen alkaa kouluttamaan siihen hommaan jotakuta toista. Sitten ehkä nt-ultran jälkeen uskaltaisi kertoa muille... vaikka edelleen houkuttaa ajatus kertoa vasta, kun on pakko.
Me ei käyty keskenmenneessä raskaudessa ollenkaan ultrassa ennen nt-ultraa 13+0. Järkytys oli ihan hirveä, kun kohdusta löytyikin silloin sitten pikkuinen vastaten 6+3 ilman sykettä. Mulla oli ollut pientä vuotoa ensin viikoilla 7-8 joinakin päivinä ja olin huolissani yhteyksissä neuvolaan pariinkin kertaan. Siellä vain rauhoiteltiin ensikertalaista olemaan huoletta, pienet vuodot liittyvät alkuraskauteen ja jos raskaus menee kesken, niin sen huomaa kyllä varmasti kivuista ja vuodon määrästä. Kukaan ei puhunut keskeytyneen keskenmenon mahdollisuudesta. No, vuoto loppui ja sitten sitä taas oli viikoilla 11-12. En enää niin huolehtinut, koska vuotoa oli ollut aiemminkin vähän, mitään kipuja ei ollut ja viimeksikin vuoto loppui itsestään. Vuoto oli siis koko ajan sellaista pientä tiputtelua joinakin päivinä. Monesti olen miettinyt, olisiko keskenmeno tuntunut jotenkin vähemmän pahalta, jos se olisi todettu silloin heti, kun se tapahtui. Nyt kuitenkin kannoin 6,5 viikkoa kuollutta alkiota luullen sitä eläväksi vauvaksi, rakastuen ja kiintyen päivä päivältä enemmän häneen.
Seuraavassa raskaudessa mennään aivan varmasti alkuraskauden ultraan, kun on ohitettu tuo 6+3. Sen opin myös, että harmitonta vuotoa ei ole olemassa ennen kuin muuksi todistetaan. Tulen vaatimaan jatkossa ultraan pääsyä, mikäli vuotoja on ja jos eivät kunnallisella ota ultrattavaksi, niin sitten pitää käydä yksityisellä, maksoi mitä maksoi.