Yritystä keskenmenon jälkeen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja j.n
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Pauveli, mulla tyhjennyskierron jälkeiset kuukautiset alkoi tuhrulla (samanlaista ruskeaa klimppistä vuotoa, jota oli km-vuoto lopussa). Tuhrua kesti 5 päivää, jonka jälkeen alkoi "normaali" vuoto, jota kesti mulle normaalit 7 päivää. Vuoto oli hieman normaalia runsaampaa. Uuden kierron laskin alkaneeksi vasta ekasta kunnon vuotopäivästä. Seuraavassa kierrossa ovis tuli kierron puolivälissä kp 13 ja 14. Ovulaatio oli todella kivulias ja limaa järkyttävä määrä. Nännit olivat 3 päivää ovulaation jälkeen tosi kipeät. Plussaa ei voimakkaista ovistuntemuksista huolimatta tullut ja kierto jäi 26 päivän mittaiseksi.

Voikohan keskenmeno jotenkin vahvistaa ovistuntemuksia ekoissa km:n jälkeisissä kierroissa? Viime kierrossa siis yllä kuvailemani tosi kivulias ja selkeä ovis (en kuitenkaan tikuttanut) ja nyt vain pientä nipistystä vasemmassa muniksessa kp 13 ja 14 ja pientä epämääräistä juilimista koko alavatsan alueella kp 14 ja 15. Limoista ei voi päätellä oikein mitään, kun mitään selkeää muutosta niissä ei ole ollut. En ole tikuttanut ovulaatiota tässäkään kierrossa ja olen nyt ihan puulla päähän lyöty, oliko ovis jo vai onko se tuloillaan vai mitä ihmettä?

Voi Mimmu! Toivotaan, että hormonitoiminta palaisi pian raiteilleen! Todella epäreilua mielestäni, jos tuota teidän ensimmäistä tosi varhaista keskenmenoa ei lasketa keskenmenoihin mukaan. Siellä kuitenkin oli kuitenkin joku, joka tarrasi kiinni, mutta ei kuitenkaan pysynyt mukana. Toki toivon koko sydämestäni, ettette joudu enää kertaakaan kokea keskenmenoa ja siten ei tule tarvetta tutkia, mistä toistuvat keskenmenot johtuvat!! Mun mielestä toi kolme keskenmenoa on muutenkin jo iso määrä, ennen kuin aletaan tutkia, mistä toistuvat keskenmenot johtuvat. Ymmärrän tietysti, ettei julkisella tervedenhuollolla ole resursseja riittävästi, että heti ensimmäisen keskenmenon jälkeen pyrittäisiin selvittämään mistä se johtui. Mutta silti, keskenmenon kokeneelle se on joka ikinen kerta menetys. Itse toivoisin, että jo kahden perättäisen keskenmenon jälkeen olisi mahdollisuus päästä tutkimuksiin. Psyykkinen kuormitus toistuvien keskenmenojen kohdalla on kuitenkin varmasti todella kova.

Olen ollut tällä viikolla jotenkin todella alakuloinen ja masentuneenkin oloinen. Varmaan näillä epämääräisillä ovistuntemuksilla on osansa asiassa. On tuntunut, ettemme me saa omaa lasta ikinä, vaikka eihän tässä ole yritystä takana kuin puoli vuotta, jonka aikana siis tämä yksi menetetty pieni. Tuntuu, että olen ihan lopussa ja että en jaksaisi enää yhtään pettymystä. Juttelin miehenkin kanssa ja kadehdin hänen putkiaivoisuuttaan tässä asiassa. Hän sanoi, että hän ei yksinkertaisesti ajattele asiaa vaan miettii muita juttuja, jolloin pettymys ei ole niin suuri. En voinut kuin itkeä, että omassa mielessä tämä lapsen kaipuu on joka ikinen päivä enkä voi olla päivääkään ajattelematta asiaa.

Jos plussaa ei vuoden vaihteessakaan kuulu (mistä olen ihan varma), niin en oikein tiedä... Olen miettinyt, että otan ehkä etäisyyttä tästä foorumista, jos se edes vähän helpottaisi omaa oloa. Jos pystyisin irrottautumaan edes vähän tästä kaipuun tuntemuksesta ja vauvakuumeesta.

Olen seurannut teidän juttuja tässä sivussa, niin kuin viime aikoina muidenkin juttuja. Toiseen ketjuun tosin juuri kirjoitin, että alan olemaan ylhäällä keskenmenon aiheuttamasta suosta. Tajusin siinä samassa myös sen, että itselleni enää ei ole "yritystä", vaan se on nimenomaan "yritystä keskenmenon jälkeen". Se on lyönyt aika vahvan leiman tulevalle yritykselle. Onneksi tässä elämässä on koettu jo paljon muutakin ja kaikesta on tähän mennessä selvitty, joten jospa keskenmeno menisi ikään kuin listan jatkoksi ja odotuskin vielä palkittaisiin :)

Hei,
minäkin tässä kovasti mietin, et koska voisi alkaa yrittämään km:n jälkeen. Menen maanantaina jälikatarkastukseen, yksityiselle, kun kunnallista ei tarjottu.Mulla oli jo ennen lääkkeellistä tyhjennystä ( 2vkoa sitten)raskaushormonit niin alhaalla ettei sanottu muuta kun että tee raskaustesti 3-4 vkon päästä, Oli keskeytynyt keskenmeno.Uudesta yrittämisestä en kysynyt. Silloin ajattelin että tämä oli tässä, nyt kuitenkin kovasti ollaan eri mieltä. Vuoto kesti 10 pvää. Tuntui että kyllä tyhjeni kokonaan, mut haluan asian varmistaa. Ehkäisy tuntuu naurettavalta, mutta huolimatta iästäni 41v olen tullut aina heti raskaaksi eli pelottaa kyllä jos raskaudun heti ja sekin menee kesken. Ihan kun mulla olisi ollut pari päivää sitten ovulaatio, testejä en oo ikinä käyttäny. Kierto on mulla muutenkin kysymysmerkki, kesällä otatin pois hormonikierukan joka oli mulla 13v ja sen jälkeen tuli yhdet menkat ja sitten tulin raskaaksi, joka siis meni kesken. Mut ennen ehkäsyä kierto on ollut 27pvää. Vielä kuitenkin ollaan kiltisti käytetty ehkäsyä, haluaisin ne yhdet kuukautiset tähän väliin. Muuta maanantain jälkeen olen varmaan viisaampi.

Tsemppiä Pauveli ja muut!

ps. vaihdoin nimimerkkiä ( ent. kesäkolmonen)

Rosann, mulle sanottiin, että jälkitarkastuksen jälkeen saa alkaa yrittään.

Tervetuloa tälle puolelle, vaikka tätä ryhmää ei olekaan perustettu minkään iloisen asian takia.

Mulla tulee jotain vaaleanpunaista valkkarin seassa. Ihan minimääriä mutta vähän ihmetyttää, kun ei sen ohuen limakalvon pitäisi vuotaa. Mahaolot on kuitenkin aika menkkamaiset. No ihmetellään.

Ääh, nämä ensimmäiset menkat kestää vaan! Nyt jo kolmatta päivää yli normaalin. Onneksi sentään vuoto on vähentymään päin.

Muuten mieliala on hyvä. En tiedä johtuuko joulutouhuista vai mistä, mutta voisin ehkä antaa vaan elämän kuljettaa enkä yrittää kontrolloida kaikkea... Ehkä... :wink

Hyvää ja stressitöntä joulua kaikille! :santa

Muoks. Ja hienoa Mimmu, että elimistö päättikin käynnistyä näinkin nopeasti!

Ekaksi kaikille keskenmenon kokeneille pahoittelut ja lämpimiä ajatuksia. Toivon, että kaikkien asiat järjestyvät parhaalla tavalla :Heartred

En ole aiemmin kirjoittanut tälle puolelle vaan vain tuonne keskenmeno-ketjuihin. Lyhyesti kerrottuna sain keskeytyneen keskenmenon, joka todettiin ylimääräisessä ultrassa 29.10. Silloin olisi pitänyt olla koossa reilu 9 vkoa, mutta kävi ilmi, että pienen elämä oli loppunut noin kaks vkoa aiemmin, hyvin pian alkuraskauden ultran jälkeen. Lääkkeellinen tyhjennys piti tehdä kotona.

Fyysisesti kaikki meni onneksi hyvin. Kohtu tyhjeni melkein kerralla (mistä kertoivat kovat supistukset) ja ekat menkat tuli tasan neljä vkoa tyhjennyksestä. Aiemmin en ollut tehnyt ovulaatiotestejä (oli meidän eka yrityskerta tuo raskaus), mutta nyt rupesin tekemään, että tiedän missä mennään. Oi sitä onnen pöivää, kun sain hymynaaman digitestiin! Oma kroppa toipui siis nopeasti, ja haluan antaa muille kannustusta ja kertoa, että kaikki ei aina mene vaikeimman mukaan. Ja samalla tietenkin sympatiat niille, jotka ovat joutuneet taistelemaan tulehdusten ja muiden ikävien asioiden kanssa.

Nyt sitten odottelen kuumeisesti seuraavia menkkoja, jotka kai ovat ensimmäset ns. normaalit menkat. Tyhjennyksen jälkeen mulla oli kovin niukkaa vuotoa. Jälkivuotokin oli mulla muuten vähäistä.
Yritän kovasti psyykata itseäni ajattelemaan, että asiat menee omalla painollaan etten alkaisi stressata liikaa seuraavaa yrittämistä. Meillä mies on ulkomailla ja seuraava yrityskerta siirtyi väkisellä tammikuulle. Sitten nähdään, tapahtuuko mitään... Jännittää kyllä jo nyt!!

Kaikille rauhallista joulunaikaa :santa

Niin muuten, mistä voi estää niiden vaun uutiskirjeiden tulon? minäkään en oo löytäny sitä paikkaa..

Otin yhteyttä ylläpitäjään ja seuraavana päivänä ei kirjeitä enää tullut. Löysin sen tiedon aika helposti, mutta en nyt tarkalleen ottaen muista mistä .

Olin tosiaan eilen samalla gynekologilla joka teki varhaisultran lokakuussa. Hän vähän ihmetteli keskenmenoa, tutki vielä ultrakuvia ja sanoi että oli kirjannut et alkiolla oli ollut hyvä syke ja vastasi hyvin viikkoja. Tuli vähän kurja olo sen jälkeen vaikka hän sanoi ettei syytä voi varmasti tietää. Hän varovaisesti epäili keskenmenon johtuneen siitä, että istukka ei ollut oikein lähtenyt kehittymään. Joskus käy kuulemma niinkin. Kun juuri tuossa vaiheessa kun minun keskenmeno oli tapahtunut (7+1) istukan pitäisi alkaa ottaa niitä tehtäviä joita keltarauhashormonilla siihen saakka oli. Mutta voi olla tietysti joku kromosomihäiriökin, kun ikää on.keskenmeno niistä syistä sattuu useimmin iäkkäämmille kuin tyyliin parikymppisille. Ultrasi ja kaikki oli tyhjentyny, jotain ihan pientä viirua siellä oli, mutta se kuivuu kuulemma itsestään. Se nyt oli ainakin hyvä tieto. Limakalvo oli kuulemma hyvin ohut... mitähän se nyt sitten oikein tarkoittaa. Mutta ennen tammikuuta kuukautisia on kuulemma turha odottaa. Hän sanoi, että kyllä vähintään yhdet kuukautiset pitäisi väliin jättää... Tämä gynekologi työskentelee myös HUS naistenklinikalla. Hän kuitenkin ehdottomasti kannusti yrittämään uudelleen ja toivoi näkevänsä minut taas pian..

Halusin vielä toivottaa meille kaikille hyvää joulua ja tosiaan mukava et kirjoitella tuntemuksistaan jonnekkin! Ja Think Positive: me jotka emme toistaiseksi ole raskaana saamme syödä jouluna graavilohta, mätiä, homejuustoa jne jne ja nauttia punaviiniä ja ihan hyvällä omalla tunnolla. Eks niin?!! Itse lähden puolison kanssa joulun jälkeen myös kahdestaan pienelle laskettelureissulle Alpeille, sekin ehkä piristää.

Rosann, myös mulla oli ultrassa limakalvo hyvin ohut. Mutta niin vaan alkoi menkat kolme päivää myöhemmin ja ikinä ei ole ollut näin runsaat menkat. Että kuka niistä tietää :)

Mitenkäs teillä on joulu mennyt, ja mikä on kierron tilanne? :)

Minä haluaisin nyt 100 kappaletta vastauksia siitä että kuinka pitkä kierto kelläkin on ollut km jälkeen :D sitten voisin tehdä jonkun keskilukeman :D
täällä kp 36 tuulimunan jälkeistä kiertoa. Yleensä kierto ollut n. 30 päivää, mutta ikinä en ole näin pitkälle päässyt. Raskausoireita ei ole, enkä uskoisi rakaana olevanikaan.. Tietysti toivoisin sitä, mutta.....en usko ihmeisiin :)

Napa täynnä jouluherkkuja, ja kp 13 / 27(-29). Ovulaatio lähipäiville tiedossa limoista ja haluista päätellen. Tuntemukset yllättävän vähäiset.

Tyhjentymiskierto oli pituudeltaan normikierron mittainen eli 27 päivää. Kohtu tyhjenty km:ssa spontaanisti viikon tuhruilun jälkeen "kerta rysäyksellä" (rysäyksestä lasken "kierron" alkaneen) ja jälkivuotoa kesti viikon. Itselle enemmän pohdintaa on nyt aiheuttanut tämän ensimmäinen normikierto, kun menkat kesti 3-4 päivää pidempään, mitenkähän limakalvon muodostumisen kanssa käy...? Siis ehtiikö riittävään paksuuteen ennen ovulaatiota. Jos vaikka kävin jokin ihmeellisyys ja hedelmöittyminen tapahtuis, olis paikka missä lähtee kasvamaan. Kaikkee sitä miettiikin...

Kyllä mä pauveli veikkaan että limakalvo ehtii muodostumaan suht normaalin paksuiseksi, vaikka vuoto olikin vähän pidempi kestoinen. Juot greippimehua, jollainhan se auttaa lomakalvon paksuuteen :)

Ja haluista sen verran, mulla on nyt ollut puoltoista viikkoa sillai ettei ole tippaakaan tehnyt seksiä mieli, ja se ei ole mun tapaista..

Timbe, Mimmullehan lääkäri oli puhunut elimistön lepotilasta, liittyisköhän tollanen haluttomuuskin siihen..? Toivottavasti pian elimistösi on levännyt tarpeeksi. Itsestä tuntui tyhjentymiskierron aikaan, että oli jotenkin välitilassa.

Mulla eka kierto km jälkeen oli muistaakseni 33, normaalisti 28. :)

Täällä tosiaan plussattu eilen, yk 2:sta. Oon tosi onnellinen, mutta kyllä kieltämättä myös pelottaa. Yritän päästä eroon turhasta jännittämisestä ja nauttia tästä kaikin tavoin..

Pauveli, se voi olla. Tuntuu että tämä kierto on ollut vuoden kestävä, viikot matelee. Kaippa sitä vaan toivoo pääsevänsä äkkiä takaisin yrittämään ja aloittamaan ne clomit.. Ajattelin testailla nyt viikon välein, kun mulla raskaustestejä tuolla kaapissa monta on.. Maanantaina testaan, ja sitten tarvittaessa sitä seuraavana maanantaina :)

Onnea miuk! Nauti raskaudesta, ja koita olla murehtimatta :)

Takaisin