Ylipaino ja raskaus

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Piitzu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Moikka TMJ,

tänne ketjuun on aika harvakseltaan kirjoiteltu niin kiva jos saataisiin vähän aktivoitua tätä :)

Kuinka teidän eka neuvola meni? Oliko hoitaja eri ja puuttuiko hän painoon?

Toivon ihan hirveästi, että kunhan saataisiin vauva maailmaan, että se motivoisi painonpudotuksessa. Olen isoimmillani ollut 115 kg ja muuttamalla hieman ruokailutottumuksia sain painoa tiputettua sen kymmenen kiloa. Heikko kohtani on ehdottomasti kaikenlaiset herkut. En vain osaa olla ilman vaan joka päivästä tahtoo tulla karkkipäivä, kun kaupassakin tulee käytyä melkein päivittäin. Silloin sitten tarttuu mukaan patukkaa ja pussia.

Sokerirasitustestissä hoitaja kysyi kun otettiin toista verinäytettä, että heräsikö vauva, kun kuulemma usein heräävät kun saavat sokeria. Mutta en minä vielä mitään liikkeitä ole tuntenut niin en osannut sanoa. Kyllä sitä jo odottaa, että koska pienen liikkeet tuntee, varsinkin kun alkaa taas olla viimeisimmästä lääkäristä sen verran aikaa eikä mistään näe onko siellä kaikki hyvin. Mutta mitä olen muiden ajatuksia lukenut, niin epävarmuus on kaiketi melko normaalia ja toisaalta ei ole syytä olettaa etteikö kaikki olisi hyvin, kun ei ole mitään kipuja tai vuotoja ollut.

Samaten hyviä vointeja :)

Hei! oon sitä mieltä kun syö vähän ja monta kertaa päivässä n. 2 tunnin välein niin paino pysyy kurissa plus että juo vettä paljon. herkut yms pois ja jotain liikuntaa joka päivä. liikunta helpottaa myös synnyttämistä niin senki takia kannattaa hyvissä ajoin ns valmistautua...se on kuin maratoonin vetäis se synnytys, niin se on jo selvä, että ei ihan rapakuntosena kannata tietosesti sinne mennä :)
ylipainosella ei ihan samanlai kuiten se paino nouse jos syö järkevästi ja liikkuu...

Tammi: Yritetäämpä kirjoitella tosiaan että jotain elämää tänne saadaan :D Neuvolareissu meni itseasiassa yllättävän mukavasti. Eri terkka oli nyt kun tarkoituksella varasin ajan hänelle. Hyvin tultiin juttuun ja parasta oli se että ei jäänyt sellaista tunnetta että pitäisi hävetä itseään siksi että painoa on liikaa. Sain perus ohjeistukset tietty siitä että painon ei juurikaan tarvis nousta ja sokerirasitus on jo rv 12. Mulla on jo edellisen raskauden jäljiltä verensokerimittari kotona niin sovittiin että silloin tällöin voisi paastoja ja aterian jälkeisiä arvoja tsekkailla. Juteltiin mun työstä kans, sairaanhoitaja kun olen ja töissä huonokuntoisten ja muistamattomien vanhusten kanssa. Siellä kun voi tulla potkua yms joskus niin pitää sit sumplia juttuja kun maha alkaa näkyä. Mahdollisimman pitkään tietty haluan töissä olla mutta vauvan hyvinvointi on kuitenkin tärkein asia. Semmoista. Mulla tais esikoisesta liikkeet tuntua ekan kerran joskus rv 18 paikkeilla. Kyllähän niitä potkuja nytkin jo kovasti odottelee :) Mä saan kaverilta lainaksi sen kotidopplerin, sillä voi sit sydänääniä kuulostella ihan kotosalla kunhan viikkoja on tarpeeksi. Palaillaan :)

Heippa,

en nyt niin hirveästi toki ole lukenut mitään foorumeita, mutta sen verran mitä olen niin tuntuu, että hirveän monelta löytyy noita kotidopplereita ja joka ilta kuunnellaan sydänääniä. Olisi sellainen varmaan ihan rauhoittavaa, kun niin usein käy mielessä, että miten siellä masussa menee.

Eilen sain postissa ulkomailta tilaamani kahdet äitiyshousut, masutuubin ja tukivyön. Hiukan hermoilin etukäteen, että miten kokojen kanssa mahtaa käydä, mutta housut olivat aivan sopivia ja vieläpä hyvin istuvia. Olin oikein tyytyväinen vaikka hintaa niille tuli kun sain vielä alv:it maksettavaksi tullille. Toivon, että paitoja en tarvitse, että nykyiset venyvät sen verran, että riittävät, mutta niitä voi sitten ostaa myöhemmin jos on tarvis. Omat housut vaan ovat alkaneet tuntua hiukan tiukilta niin voipi olla, että äitiyshousuihin täytyy siirtyä jo aika pian.

Tänään käytiin miehen kanssa kivalla iltakävelylläkin. Kyllä siellä nyt kelpaa marssia, kun tiet ovat sulat ja hiekoitussoratkin on harjattu pois. Lenkkaritkin tuntuvat niin ihanan kevyiltä kun pitkän talven olen pitänyt kömpelöitä talvisaappaita.

Reippailuterveisin :)

Heipsan! Mitenkäs Tammi jakselee? Täällä etsitään edelleen kadonnutta motivaatiota liikkumiseen, väsy on edelleen kova ja työt & esikoinen vie voimat. Etova olo jatkuu myös edelleen :S Lieneekö aika kullannut muistoja kun en muista että esikoisen aikana ihan näin kurja olo olisi ollut. Koko ajan pitää jotakin mutustaa, vaaka kiittää.. No, 3.6 menen sokerirasitukseen että kyllä tässä nyt vaan täytyy ruveta ryhdistäytymään :) Syömisten ja liikkumisten osalta. Kesälomaankaan on enää kuukausi aikaa! Jee :D Aurinkoista kevään jatkoa sinne :)

Täällä jaksellaan ihan hyvin. Tai noh, meillä oli neuvolakäynti viikko sitten ja veren rauta-arvo oli laskenut ensikäynnistä aika paljon, melkein liiankin alas jo. Olin ajatellut että väsymykseni on johtunut vain pitkistä aamuvuoroista, mutta näin jälkeenpäin mieleen on tullut, että vapaapäivinäkin on ollut vaikea saada mitään aikaiseksi. Ostin rautakapseleita viikonloppuna ja toivottavasti ne auttavat virkistymään ja jaksamaan paremmin. Hoitaja oli oikein mielissään, kun painoni on tähän mennessä noussut vasta 200 grammaa :) Ja sokerirasituksen tuloksetkin olivat hyvät. Testi kuitenkin uusitaan vielä myöhemmässä vaiheessa mitä en ollut tiennytkään.

Ensi viikolla olisi tiedossa rakenneultra ja siitä taas viikon päästä neuvola. Ihan mukava, kun on näitä käyntejä tässä hieman taajemmin niin kuulee ja näkee miten siellä masussa menee. Välillä olen masulle tässä höpötellytkin, mutta eipä sieltä minkäänlaista vastausta vielä saa.

Hauskaa vappua!

Tätä ketjua on etsitty ja nyt se löyty! Täällä on tilanne tämä: vaikka ennen raskaaksi tuloa pudotin painoa n.10kg niin silti olin 158cm/86kg. Nyt rv28 ja painoa tullut lisää suunnilleen tuo 10kg. Neuvolassa ei ole puututtu painoon ja se on mielestäni aika maltillisesti noussut. Asetin itse tavoitteen, että pysyttäisiin kaksinumeroisessa luvussa mutta saa nähdä..

Tervetuloa juttelemaan Psykoenkeli :) Aika hiljaista täällä tuntuu olevan. Taitaa vaihdella jonkin verran neuvoloiden ja paikkakuntien välillä tuo että miten kärkkäästi painoon puututaan. Nyt tällä toisella kertaa tosin itse sanoin että kun mä kerta tiedän olevani ylipainoinen ja pyrin pitämään painonnousun kurissa niin ei siitä tarvitse saarnata joka käynnillä. Nyt alkaa olla viikkoja kasassa 10 ja paino ei oo noussut vielä yhtään. Verensokereita olen myös jo mittaillut, viime raskaudessa mulla oli dieettihoitoinen raskausdiabetes niin mittari oli jo valmiiksi. Kaikki on ollu toistaiseksi kohdillaan. 27.5 on eka lääkärineuvola, sielläpä sitä sitten kuulee että mitenkä jatketaan. Sokerirasitukseen menen jo 3.6 juurikin tuon viime raskauden vuoksi. 4.6 oliskin sitten jo alkuraskauden ultra, viikkoja 13+6 tuolloin. Nopsasti tuntuu aika menevän taas :D Hui. Kirjoitelkaahan kuulumisia! :) Aurinkoista kevättä!

Heippa, täällä viikkoja 21+5 eli puolivälin paikkeilla. Toisaalta odotus tuntuu pitkältä ja haluaisin sen jo olevan ohi, mutta toisaalta en ole vielä yhtään valmis. Töissä pitäisi jaksaa vielä kesäkuun loppuun, sitten tiedossa lomaa ja sen jälkeen alkaa varhennettu äitiysvapaa. Yläselkä on vaan alkanut kipuilla kun töissä istuu, että katsotaan nyt miten tässä pystyy siellä olemaan.

Ensi viikolla olisi taas neuvolakäynti tiedossa. Hävettää jo etukäteen, kun kotivaa'an mukaan on tullut ihan reilusti painoa lisää, ainakin kaksi kiloa, kun viimeksi sain kehuja kun siihen mennessä oli tullut vasta 200 grammaa raskauden alusta. Toivottavasti veriarvot ovat parantuneet sitten viime kerran. Ainakin tuntuu, että viimeisen viikon olen ollut virkeämpi ja jaksanut taas paremmin - toisaalta ihanat kelitkin ovat ehkä vaikuttaneet.

Ihanaa kesää, kyllä sen nyt voi sanoa alkaneen :)

Moikka! Oonkin jo odotellut kirjoituksia tänne :D Voi kurja kun selkä kipuilee :/ Mulla oli viime raskaudessa melko aikaisin ongelmaa alaselän kanssa. Oli issiasta yms. Se vaiva oli kyllä enemmän ja vähemmän läsnä synnytykseen asti. Koitahan jaksaa :) Ja ei muuta kuin sairaslomaa hakemaan jos liian kipeeksi äityy. Saanko kysyä että mimmosta työtä teet kun varhennetulle äippälomalle jäät? Itse olen sairaanhoitajana vanhuspuolella. Saapa nähdä kauanko jaksaa \ pystyy töissä olemaan. Aggressiivisiakin hoidettavia on... Esikoiselta jäin saikulle reilu 1,5kk ennen äippälomaa. Mutta sepä on sitten sen ajan murhe. Sulla on kyllä ihanan paljon viikkoja :) Mulla vasta 11 :D Ja varmaan on paino noussu mullakin jo :P En vaan jaksa murehtia sitä. Koitan pitää kilot kurissa mutta jos niitä tulee niin ei se ole maailmanloppu. Odottelehan rauhassa. Kokemuksesta voin sanoa että loppujen lopuksi se synnytys koittaa jumalattoman äkkiä :D Ja se palkinto on maailman ihanin <3 Mutta ihanaa kesää sullekkin, täällä olis vielä muutama työvuoro ja 29.5 sitten vapaiden kautta lomille!

Heippa, kaupan töitä teen. Minulla on jo entuudestaan ongelmia selvitä töistä kun ei paikat tahdo kestää ja kasvava maha ei varmasti tule tekemään töistä yhtään helpompia. Olen nyt monessa paikkaa lukenut ja kuullut ettei missään nimessä pitäisi ottaa äitiysvapaata varhennettuna, että olisi sitten sairaslomalla jos on tarpeen, mutta uskon, että tämä on minulle parempi ja stressittömämpi vaihtoehto kun ei tarvi miettiä omaa töissäjaksamistaan.

Ok :) Mutta eikös se kuitenkin taas syö sitä äippälomaa sitten lyhyemmäksi toisesta päästä jos varhennettuna aloittaa? Kannattaisko kuitenkin kysyä neuvolalääkäriltä ensin? Kyllähän se heidänkin etu on että äiti voi hyvin hyvin koska sitten vauvakin voi hyvin :) Mä jäin esikoiselta 1,5kk ennen äippälomaa saikulle. Ihan vaan siksi kun lääkäri kyseli mun jaksamisesta, sanoin että työpäivä menee ok mutta kotona ei jaksa mitään sitte. Ei mitään sen kummempaa. Saas nähdä miten tällä kertaa menee. Monesta asiasta toki riippuu :D Mutta en jaksa murehtia etukäteen. Hyviä vointeja sinulle :)

Hei niin, unohdin ihan kokonaan kysyä että miten teillä rakenneultra meni? Kysyittekö vauvelin sukupuolta vai jännäättekö loppuun asti? Toivottavasti kaikki oli pienellä hyvin :)

Juu, rakenneultrahan meni siis oikein hyvin, ei näkynyt mitään poikkeavaa. Kysyttiin sukupuolta ja selkeä poika se oli. Haluttiin tietää, että voi sitten hankinnoissa ottaa huomioon. Ollaan kyllä jo aika paljon osteltu vaatteita jotka sopivat kummalle tahansa ja toisaalta monet poikien vaatteet menisivät kyllä tytölläkin, mutta nyt kun tiedetään pojaksi niin tietää ettei jatkossakaan osta mitään liian tyttömäistä.
Me on jo kuukausia sitten koluttu kirppareita läpi ja osteltu kaikenlaisia vaatteita ja jotenkin laantunut täysin kaikki ostohalut, mikä on ihan hyväkin, koska niitä vaatteita on jo melko paljon ja toisaalta ensikertalaisina meillä ei ole kokemusta siitä minkälaiset sitten lopulta on niitä käytännöllisimpiä vaatteita. Aiotaan ottaa vielä äitiyspakkauskin, kun se tuntuu jotenkin jännältä kun ei semmoista aiemmin ole ollut, vaikka sekin on enempi sitä vaatepuolta.
Lämpimin terveisin.

Ihana kuulla että ultrassa oli kaikki hyvin :) Ja onnea poikalupauksesta :) Itsellä ainakin esikoista odottaessa juurikin tuo rakenneultra teki koko vauvan paljon todellisemmaksi. Mä aijon ottaa nytkin äitiyspakkauksen. Siinä on tosi paljon hyviä vaatteita ja niitä tarvikkeita vauvalle. Eikä sillä 140€ rahavaihtoehdolla semmosta tavaramäärää sais lähimainkaan. Kaikki tuli kyllä käytettyä esikoisella, paitsi kestovaippa kun en niistä jaksanut innostua. Jokainen tyylillään. Huih. Mulla kolkuttelee eka lääkärineuvola ens maanantaina. Jännittää että kuuluuko sydänäänet. Täällä kotona saatiin syke kuuluviin sunnuntaina ekan kerran, rv 11+2. Ihanin ääni<3 Vielä kun saadaan se niskaturvotus-ultra käytyä niin ajateltiin esikoiselle kertoa mitä äitin masussa on:) Hui. Hyviä vointeja sinulle :)

Heippa, mitäs tänne kuuluu? Onko kaikki hyvin? Meille tuli eilen postissa tuo äitiyspakkaus. Olin kyllä kuvissa sen nähnytkin, mutta oli sitä silti kiva purkaa, nyt on sitten ensisänkykin hommattu :) Vaatteet oli väriensä puolesta mielestämme ihania.

Toinen sokerirasitustesti on tulossa juhannusviikolla ja samalla viikolla lääkärineuvola. Tuntuu jotenkin varmemmalta olo tuon sokerirasituksen suhteen kun viimeksi arvot olivat hyvät, niin ehkä ne ovat edelleen hyvien arvojen rajoissa. Mutta sittenhän sen näkee.
Miehelläkin oli sokerirasitustesti ja hänellä oli liian korkeat ne toisen ja kolmannen verikokeen arvot ja hän saikin eilen kotiin testilaitteen ja ruokavalio ja liikuntasuosituksia. Hänelläkin on suvussa diabetestä ja harmittaakin kun vauvalle siirtyy meiltä moinen sukurasite.

Vauvan liikkeitä on alkanut jonkun verran tuntua (24+2) aina silloin tällöin pari kolme tönäystä. Päältäpäin liikkeitä ei vielä tunne, mutta eiköhän ne siitä voimistu. Mies ei vaan malttaisi odottaa :)

Moikka! Mä jo aattelin ettei tänne taida kukaan kirjotella. Ihan hyvää kuuluu. Kiirusta pitelee vaikka kesälomaa vietelläänkin :D Pojalle remontoidaan omaa huonetta että sais tuleva isoveli pikkuhiljaa opetella omassa huoneessa nukkumaan :) Eka sokerirasituskin mulla oli tossa viikko sitten, rv 13+3. Arvot oli oikeinki hyvät :) Mutta mullahan on kans uusinta sitten rv 26-28 ton edellisen raskauden raskausdiab. takia. Ultrassakin käytiin, rv 13+4 oli viikot. Siellä se joulutonttu kölli <3 Koko vastasi 14+0 viikkoja mutta laskettua aikaa ei muutettu eli edelleen se on toi 6.12. Heinäkuun lopussa meillä on sitten rakenneultra :) Saapa nähdä kumpi sieltä on tulossa. Tuleva isoveli on sitä mieltä että äitin masussa on pikkusisko :) Saapa nähdä, molemmat on ihan yhtä tervetulleita. Huh. Heinäkuun alussa olis töihinpaluu ja äippäloma alkais sitten 31.10 näillä näkymin. Saapa nähdä miten kauan pystyy töissä olemaan. Toki sitten kun ei hyvältä enää tunnu niin haen sairaslomaa, vauva menee kaiken muun edelle. Mites sinulla Tammi, meinaatko edelleen jäädä varhennetulle äippälomalle? Miten olet muuten jaksellut? Voi sitä äitiyspakkausta olis ihana päästä hypistelemään! Ja vauvan liikkeitä odottelen kovasti! Esikoiselta tunsin ekat tökkäsyt joskus rv 19 paikkeilla. Nyt on siis rv 14+2 menossa että jonku aikaa pitää vielä malttaa odotella. Onneksi on tuo doppleri niin voi sillon tällön sydänääniä kuulostella. Nekin kuuluu tosi lujaa jo <3 Kait se pitää ruveta tajuamaan että tuolla masussa oikeasti on joku :) Hyviä vointeja! :)

TMJ:pljon onnea odotukseen.Tiistainna on mulla jännät paikat kun mehiläisessä sitten saapi varmuuden onko elämää vai ei koti doplerilla kun ei vielä kuulu kun on vasta vko 9+2 pv menossa javasta kuunloppussa oneka ultra.

Kiitos Emmuliini :) Hyvin on mennyt ainakin tähän asti. Toivottavasti saat hyviä uutisia ultrasta! :) Kyllä siellä noilla viikoilla pitäis hyvinkin asukkaan näkyä. Me käytiin 6+3 jo varhaisultrassa vuotojen takia, jotka siis ilmeisesti johtui istukasta. Oli tossa nt-ultrassskin vielä vähän niinku kohdunsuun päällä niin se kai siellä tihkutteli. Rakenneultrassa tsekkaavat vielä onko istukka noussut oikealle paikalleen.

Takaisin