Ylipaino ja raskaus

Piitzu

Jostain jotain jo tietävä
Mä pläräsin noita sivuja ja kokeilin haullakin, mutta en löytänyt tälläistä ketjua. Jos tälläinen jo on olemassa, pahoitteluni siitä, että en ollut tarpeeksi "Neiti Etsivä". Mutta siis asiaan....

Mulla on ylipainoa paljon (+90kg) pituus 166. Lihoin n. 4:ssä kuukaudessa aloittaessani seurustelun vaavin iskän kanssa 8KG!!!!!!(Pikkusen ravinteli-iltoja, punaviiniä kynttilänvalossa..herkkuja, herkkuja ja pusuttelua sohvalla jne.) KÄÄÄKS! Tarkoituksena oli aloittaa laihis nyt kesällä jne. -> mennä vhh:lle. Mutta kuinkas kävikään, testi plussaa, joten laihis haaveet tyssäs siihen sen saman tien. Ja nyt mua ahdistaakin, että mitä jos ja kun mä lihon myös tän raskauden aikana tod. näk. sen 10- 10+ kg, ni huh huh..

Eikä tuossa vielä kaikki, vaan mulla on ollut aikoinaan veritulppa pohkeessa ja lääkitystäkin siihen saanut, ni olisin tiedustellut, että onko kenelläkään mitään tietoa, mikä on se painoraja odottavalla äidillä, että terveys todella altistuu ja on pakko laihduttaa? (joskus jostakin palstalta lukenut, että raskaana oleva nainen sai neuvolasta luvan laihduttamiseen).

Ja olisi kiva kuulla myös muita, keillä voisi olla sama patti-tilanne.
 
Täällä toinen.
Mulla pituutta 170cm ja painoa tällä hetkellä jonkun 88kg.
Paino kävi reipas vuosi sitten 97kg, mutta tiputtelin päälle 10kg pois.
Nyt ollu paino pitkään 86kg ja tää pari kiloa on nyt turvotuksia päällä.
Sama mulla oli, suunnitteilla tiputtaa painoa, että peilikuva miellyttäisi.
Ja kun mulla on ihan kauhea kammo etten halua enää yli 90 painaa,
haave vaan, taidetaan mennä yli satasessa sitten...
Ärrrrsyttää.
Vaikka olenkin enemmän kuin onnellinen plussasta, melkein kaksi vuotta siinä meni,
ja kaksi KM.

Niin ja tulpasta, mulla on siskolla ollut myös jalassa.
Antavat raskauden ajaksi verenohentajia, piikkeinä,
joita sitten pistellään raskaus aika ja vähän päälle.
Soita heti lääkärille, tärkeä aloittaa heti !
Sisko painoi alkaessaan odottaa jonkun 106kg.
Lopuiksi liki 130kg.
Mutta tosiaan, soitappa lekurille heti[:)]
 
mulle ei ainakaan ole vielä sanottu että pitäisi laihduttaa vaikka "iso luinen" olenkin.. Sanottiin vain että jos on ylipainoa niin painoa ei saisi tulla kuin sen mitä lapsi vesineen ja rintojen muutos painaa, muistaakseen n.7kg? Että sitä tarkkaillaan enemmän ja tarvittaessa tehdään jotain toimen piteitä (eli "Nyt irti siitä suklaasta!"[:D])

Mutta kaveri (en tiedä paljon hänen paino indeksi oli alussa) laihdutti 10kg alkuraskaudessa. Ilmeisesti ihan luvalla. En kyllä sitäkään tiedä että miten se käytännössä onnistui.. Kai jos on paljon ylipainoa niin se lähteekin kohtuu helpolla pois. Luulisi että saa tiputtaa muutamia kiloja jos on siihen tarvetta ihan vaan terveellisellä ruokavaliolla ja vaarantamatta tarvittavien ravintoaineiden saantia. Suosittelisin kyllä keskustelemaan asiasta neuvolassa. Itse ainakin ajattelin suosiolla siirtää tuon operaation raskaus ajan jälkeiseen aikaan ellei toisin määrätä. [:)]
 
moikkis!
Itsellä raskaushaaveet, ja ylipainoa kans kohtuullisesti. Vaikka oonkin ollut aikamoinen neiti etsivä, kuitenkaan tämmösiä juttuj hirveesti ei oo vissiin tutkittu, muuta kun se, että lihominen tai sairaalloinen lihavuus saattaa heikentää hedelmällisyyttä.
Ja tietty siis lukenut myös siitä, että laihduttaminen raskausaikana ei sinänsä oo sallittua, siinähän raskaudessa keho muutenkin on rasituksella, ja sitten laihduttaminen (riippuu niin paljon tavasta) lisää keholle rasitusta, ja keskenmenon riskihän siinä voi kasvaa... Mutta siis missään tutkimuksissa ei kuitenkaan vissiin tämmöstä ei oo todettu. Mut stressin vaikutus elimistöön yleensä, ja raskaudesta joillakin jo pienoinen stressitila saati sitten laihduttamisesta.
Kuitenkin jos ite maalaisjärjellä ajattelen, niin silleen painon lievä tiputus raskausaikana ei oo varmaankaan paha juttu. Silleen jos ei stressaa ja kato kauheena kiloja vaakassa, että haluis pudottaa paljon. jos normaalille ei raskaana olevalle ihmiselle suositellaan sitä, että laihtua saisi 0.5-1kg viikossa, raskausaikana korkeintaan varmaan se kilo.

Kunnostahan ylipaino ei kerro mitään. samoin kuin ei laihuuskaan sano suoraan että on hyvä kunto. Ja muutenkin sitten liikunnan lisääminen (huom. pikkuhiljaa) on ainakin yks hyvä keino saada paino pysymään kurissa. Raskauden aikana painon kuuluu nousta, mutta sitten se, että kun kilot lähtee rasvakudoksesta ja istukka ja lapsivesi yms paino nousee, niin sitten painon pitäminen tasaisena olis järkevintä varsinkin OIKEASTI ylipainoisille.

Hyvänä neuvona, joka maalaisjärjelläkin käsitetään, on se, että pienentää annoskokoja, syö hitaasti (vatsasta välittyy signaali että oot täynnä paljon nopeammin kuin hotkiessa), syö terveellisesti ja siihen lisäksi vitamiinilisät ja sitten juo paljon (muutenkin raskausaikana suositellaan paljon juomista joku 3-4l muistaakseni?) siten nesteet pääsee periaatteessa kiertämään, ei tapahu sitä, että keho keräis nestettä, mistä esim. turvotukset johtuu. Vähentää suolaa, huolehtii kaiken tarpeellisen saannista, niin eiköhän siinä vaiheessa painon kurissa pitäminen oo helpompaa. Ja liikuntana rasvanpolttoliikuntaa esim. kävelyä (joka parantaa kuntoa muutenkin synnytystä ajatellen) ja kevyttä liikuntaa (siinä määrin miten pystyy, jaksaa, ei mitään liian extremeä)...
Joo ja se, että syö vähän ja usein normaali painonhallinta vinkki. Nälkä pysyy kurissa, tulee harvemmin syötyä herkkuja ja paljon yhdellä kertaa. herkkujen jättäminen minimiin on hyvä keino, mutta jotta henkisesti jaksaa, on sallittava itselleen ns. repsahtaminen mutta sitä ei kannata repsahtamisena ajatella, vaan silleen, että pitää viikossa yhden päivän jollon sallii itelleen vähän lepoa ja herkkua. Tai sitten vaan kävelee sen verran että kalorit jostain suklaapatukasta kuluu (mitä en suosittele, koska aika runsaasti saa kävellä yhden patukan polttoon). Ite oon näin ajatellu mennä, elämäntapojen parannuksella paino tippuu terveellisesti, eikä tuu haittoja sikiölle eikä äidille. [:D]

tulipas tekstiä.... [:D]
 
Ylipainosta[:o] Raskauden alussa painoin 81kg, pituutta 170. Heti tuli ensimmäisessä neuvolassa noottia ylipainosta ja uhka sokerirasitukseen ja ruokavaliovinkkejä. Aloin kuitenkin tarkkailemaan syömisiäni heti, koska tarkoitus oli myöskin aloittaa laihduttaminen, mutta raskautuminen ehti ensin. Taustalla samanlaisia "rakkauskiloja" kuin Piitzukin kertoi+ masennuksen jäänteitä. Enhän nyt ole hirveästi ylipainoinen, mutta kuitenkin.painoindeksin mukaan olen. Asetin raskauden alussa itselleni tavoitteeksi, että max. 10kg saa tulla painoa lisää raskauden aikana. Tällä hetkellä ollaan vielä oman tavoitteen sisällä, eli rv. 30, niin sellainen 8kg on tullut lisää tähän mennessä.

En usko, että neuvolassa annetaan sen suuremmin lupaa laihduttaa raskauden aikana, mutta jos ruokavalio on todella epäterveellinen (annoskoot suuria, rasvaa ja hiilihydraatteja liikaa), niin paino putoaa kuin itsestään oikeanlaisen ruokavalion myötä. Alkuraskaudessa paino voi pudota myös esim. pahoinvoinnin seurauksena. Ei varmaankaan ole mitään painorajaa asetettu odottaville äideille, mutta painon nousua toki seurataan tarkasti. Lisäksi, jos tuntuu, että ruokavalion noudattaminen/ oikeanlaisen ja riittävän ravintorikkaan ruokavalion muodostaminen ei itseltä onnistu, niin neuvolasta kannattaa kysyä, jos pääsisi ravitsemusterapeutin opastukseen, josta saisi sitten tarkat ohjeet, että millainen ruokavalio itselle on tarpeellinen ja missä huomioidaan myös muut mahdolliset sairaudet tai riskit saada vaikka esim. se veritulppa. Ylipainoisillahan tuo painonnousu suositus on sellainen 7kg raskauden aikana. Enkä todellakaan yrittäisi yksin laihdutella, vaan ottaisin asian puheeksi neuvolassa.

Niin kuin monesta paikasta saa lukea, niin monipuolinen normaali ruokavalio (oikean kokoiset annokset+ ateriaväli riittävän pieni, kuten edelläkin mainittu) + mahdollisimman paljon liikuntaa. Liikunta kannattaa tosiaan aloittaa vähitellen, jos sitä ei ole aikaisemmin harrastanut, eikä raskausaikana kannata suunnitella minnekään maratonille menoa, mutta jo kävelylenkit auttaa pitämään peruskunnon yllä ja sitten uiminen ja vaikka pyöräily jopa kohottavat kuntoa. Suosittelen jonkinlaista liikkumista joka tapauksessa, koska jo pienikin kunnon kohotus auttaa kuitenkin synnytyksessä+ vauva-arjen aloittamisessa jaksamaan paremmin.

Itse oon yrittänyt käydä kävelyllä joka päivä vähintään sen 30min. ja syön raskausdiabeetikolle suositellun ruokavalion mukaisesti. Ja tosiaan herkuttelen aina silloin tällöin henkisen hyvinvoinnin ylläpitämiseksi, mutta ennen raskautta syödyt 400g megakarkkipussit on kyllä vaihtuneet satunnaiseen suklaapatukkaan tai jäätelöön marjoja ja hedelmiä menee päivittäin (huom. niissäkin on sokeria, ettei niitäkään suositella määrättömästi syömään). Täytyy sanoa, että olokin on paljon parempi tällaisella liikunnalla ja ruokavaliolla kuin ennen raskautta.

Tässä linkki tuohon ruokavalioon, kalorimäärät on sen mukaan ettei liikkuisi ollenkaan, itse syön vähän enenmmän kuin 1800kcal, koska liikun päivittäin, niin muuten en jaksaisi (vähän tarkoittaa paria ruisleipää): http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/naytaartikkeli/tunnus/nix01029

Edit. 3-4l nestettä taitaa olla vähän liikaa, ellei lämpötila nouse sinne 30 paremmalle puolelle. Eiköhän se suunnilleen 2l oo ihan passeli+ sen päälle ruoasta tulevat nesteet.
 
Yleensähän se ylipaino alkaa karisemaan raskauden aikana ihan sen takia, että äiti rupeaa tarkemmin katsomaan syömisiään ja syömään terveellisemmin kuin aikaisemmin. Neuvolat oikeastaan kannustaakin tähän ja itse ainakin olen sellainen herkkusuu että ei mikään muu motivaattori toimi terveelliseen elämään niinkuin tää raskaus [:)] Itse en ole ylipainoa ajatellut koskaan mitenkään tarkemmin raskauden kannalta vaikka sitä itsellä onkin vaihtelevasti tässä vuosien varrella ollut 10-25 kg, mutta nyt kätilöopiskelujen myötä olen perehtynyt aiheeseen hieman enemmän ja kyllähän se ylipaino komplikaatioriskiä lisää, mielenkiintoista myös oli että noilla pienemmillä 'kunnansairaaloilla' on rajoitukset että kuinka obeesi äiti saa synnyttää siellä, jos menee bmi yli niin lähetetään yliopistosairaalaan synnyttämään. Onneksi itse olen saanut pidettyä kilot kurissa raskauden aikana ja painoa ei ole lisää tullut vaikka puolivälissä mennään, voi kun loppukin sujuisi yhtä hyvin...
 
Mulla ylipainoa erittäin paljon. Itse olin huolissani että miten jaksan ja miten saan vauvan kasvatettua edes mahassa kun olen itse tällainen possu... MUTTA!! Raskauden heti lalusta lähtien mulla on kaikki arvot parantuneet huomattavasti. Verenpaine ei ikinä ole ollut huono, nyt se on loistava. Hemoglobiini on aina ollut kamalan korkea, nyt se on hyvä. Ja se PAINO.. aina ollut korkea ja nyt hiukan lähtenyt jopa ekasta neuvolasta. Mulla oli siis paino tippunut 700g. Aika hyvin, ja tosi terveellisesti.
Ja minen ole mitään syömisiäni niin katsonut, enkä oksentanut että sekään ei selitä sitä. Mutta vaan lyhyesti sanottuna: raskaus sopii mulle pirun hyvin [:D]
 
Itse olen kans ylipainoinen ollut tuon synnytyksen jälkeen ja näköjään paino nousee vain kokoajan ja on pahoinvointia yms niinkuin esikoista odotellessa..Mutta en tiedä olenko kuitenkaan raskaana kun menkatkin on täällä ollut kyläilemässä ja on pikkuhiljaa loppumaisillaan,mutta testailen kuitenkin kun lämmöt pysyny 37,0 asteessa..Ja tuota huonoa oloa on ollut jo pari viikkoa..Jos olisin raskaana niin viikkoja olisi vasta tänään 3+5..
 
Ang1:n tavoin, raskaus sopi mulle ihan hirveen hyvin. Ainaki tonne viikoille 30+ saakka ;)
Ylipainoa on, raskaus ei tilannetta oikeestaan muuttanut, kiloja tuli 6. Kaikki arvot ihan huippuluokkaa koko raskauden, synnytys tiputti hemoglobiinin tosi alhaseks (88) ja nyt sitä saanut tässä puolisen vuotta nostella, ennen raskautta mulla oli tuolla 155-160 tienoilla normi... Eli vähän turhan paljon.

Mutta niin, komplikaatioiden riski on ylipainoisella suurempi, senpä takia viimestään raskausaikana olisi hyvä sitä painoa tarkkailla. Ei välttämättä laihduttaa, mutta itellä ainakin vauva söi vähän munkin vararavintoja... Jos on tarvetta, niin neuvolan kautta pitäis päästä ravintoterapeutillekin!

Onnea odotukseen teille kaikille!
 
Kiitos kaikille hyvistä kommenteista!! [:)]
Mulla tänään 6+1 rv menossa ja huomasinkin aamulla vaa'alla käydessäni, että pikkuisen oli tippunut (-1kg) maanantaisen aamupainosta.

Ja jotenkin nyt tuntuukin siltä, ettei enää niin kauheesti turvota.

Pelästyin niin kauheesti silloin ihan raskauden alussa, kun aina kun menin aamulla vaa'alle, niin aina oli tullut 100-500g lisää edellisestä punnituksesta ja olen kyllä yrittänyt tarkkailla syömisiäni. Hieman hankalaa vaan tuo säännöllisen ruokarytmin pitäminen, koska teen 3-vuorotyötä ja rytmit vaihtuu aina [&:] Mutta tänään alkoi 3:n viikon kesäloma, jolloin pakotan itseni ruokaremonttiin!
 
Minä en ole varsinaisesti laihuttanut raskauden aikana enkä niin hirveesti tarkkaillukkaan mitä syön. Pyrkiny vaan jonkin laiseen rytmiin kuitenki. [:D] Minulla siis on tosi paljon ylipainoa. Olen 157cm pitkä ja ku tulin raskaaks niin ekassa neuvolassa puntari näytti 108.8kg. [:@] [&:] On kuitenkin siitä puonnut n. 4.5kg. [:)] Välissä junnaa kuitenkin samassakin että ei ole kuitenkaan puonnut koko ajan. Mulle sanottiin heti alussa että olis parempi vain jos mun paino putoais eikä nousis. [:)]
 
Moikka,

Täällä kanssa yksi reilusti ylipainoinen, painoindexi on 40, kaksi aikaisempaa raskautta mennyt todella hyvin. Ekasta tuli kaikkinensa painoa 8,5kg, toisesta 1,9kg ja nyt tää kolmas raskaus näyttää menevän samoilla toisen kanssa. Nyt paino tippunut n.4kg lähtötilanteesta. Syön normaalisti, liikun päivittäin vähintään 30min. Ei vaan ole tehnyt mieli mitään herkkuja, kasviksia ja hedelmiä sekä maitotuotteita kylläkin.
Neuvolassa ollaan oltu ihan tyytyväisiä tilanteeseen. Sokerirasitukseen joudun joka tapauksessa painon takia, mutta kahdesta aikaisemmasta oli kaikki arvot niin hyvin kuin vaan voisi olla.
Muutenkin olen voinut/jaksanut raskausajat aina todella hyvin...voisin sanoa olevani elämäni kunnossa [:)]

Kaikille oikein paljon tsemppiä odotukseen ja älkää murehtiko liikaa painosta, se on haitaksi vauvalle kun on kovin stressaantunut.

Tsuba
 
Täälläkin löytyy ylipainoa, painoindeksi about 32. Ekassa neuvolassa se terkkari marmatti siitä mulle valtavasti ja kuinka pitää raskauden jälkeen pudottaa painoa ja yhtään ei saa lihoa ennen viikkoa 20.

Sen jälkeen se epäili et oon jotenkin huijannu kun kaikista kokeista tuli ihannearvoja. Eihän läski nyt voi olla terve [8|]

Älä ota nyt raskauden aikana turhia paineita laihtumisesta, sen ehtii tekemään kun mönkiö on mönkinyt pihalle. Monille vaan kyllä maistuu kuidut, hedelmät ja kasvikset paremmin paksuna ollessaan. Että ei siitäkään tarvitse huolestua. Itellä lähti ruokahalu melkeen kokonaan pois.

Tarkkaile omaa oloa ja jaksamista, ja jos joku rupeaa rääpimään päätään niin istu se lyttyyn.
 
Eipä tämäkään tyttönen ole koskaan laiha ollu..Siltipä läskin keskeltä pullahti ulos iso vauvamaha ja liikkeet näkyy vielä erittäin hyvin mahan päältä:) Kyllä joka kerta neuvolassa "hävettää" nousta vaa´alle ja kertoa paino,mutta onneksi ei ole painosta vielä kertaakaan sanottu mitään vaikka BMI tais olla jtn 30 ekalla neukkukäynnillä
 
^mun ensimmäinen neuvolatäti oli ihan hirveä. Sitä tuns olonsa aina joksikin rikolliseksi kun nous vaa'alle. Nyt se on lomalla-lomautettuna ja tilalla toinen. Joka ei valita koko ajan painosta. Nyt ei esimerkiksi pelota mennä punnittavaksi. Tän edellisen kohalla kun jätti aamulla sen puol litraa vettä juomatta ja syömättä ennen kun meni sitä tapaamaan. Ja valkkasi kevyitä vaatteita.

Että ei sen semmostakaan kuulu olla, että vituttaa jo pari päivää ennakkoon mitä marmatusta saa osakseen. Selvä, on ylipainoa. Se on nyt käsitelty. Tarviiko siihen joka kerta palata, luuletko että oon unohtanu parissa viikossa sen?
 
Joo, no miehän olin ennen kun tajusin olevani raskaana S-kokoa.. Sitten kun sain tietää että masussa on asukki, niin varmaan olin niin onnessani, että rupesin syömään vaikka mitä ja vaikka miten paljon [:D]. Nyt sitten kun käyn kaupassa niin pitää ostaa minimissään M-kokoisia vaatteita, kylläpä hävettää joka kerta mennä kassallekkin [:o] Housuista sitten puhumattakaan...ennen oli kokoa 34, 36 ja nyt 40, 42...että sellaista perkule..
Neuvolassa viimeks kun kävin, niin sanoin että en halua mennä vaa'alle, niin onneks oli nevolatäti sen verran ymmärtäväinen että sano että nyt ei ole pakko punnita, et ensi kerralla sitten :)
Mutta meidän aitien ei pitäisi ajatella negatiivisesti, vaikka välillä kyllä tulee jopa itku silmään kun ajattelee miten paljon on lihonnu [X(].
Lihominen kuuluu raskauteen, lapsukainen tarvitsee nyt kaikkea mitä meissä on, joten syökää, nukkukaa, ja nauttikaa elämästä ja tulevasta vauvelistä :>
 
Täähän on selkeestin mun ketju... Painonpudotuksen tarve on ollut koko aikuisiän, mutta tuumasin viime syksyllä, että ikää (nyt 32-v) saattaa tulla liikaa ennen kun painoni saan putoamaan, että raskauden yrittäminen on paree aloittaa. Pituus 160 cm ja painoa niin et painoindeksi on about 36. Nyt rvkolla 18+6 paino pyörii muutaman sadangramman tarkkuudella samoissa luvuissa. Herkut jäi plussaamisen jälkeen alkuun ihan minimiin ja tietysti saunasiiderit jäi automaattisesti pois. Lenkillekin pakottauduin arkiliikunnan lisäksi kolmesti viikossa. Päättelin, että nyt vielä, kun liikunta on mahdollista niin ei kun menoks kohtuutahdilla niin ei kasva juuret sinne sohvaan [;)] Huoli oli kuitenkin iso, kun olin hieman ennen plussausta (oli jo raskaana, mutta en vielä testannut...) käynyt työterveystarkastuksessa ja paastoverensokeri oli hieman koholla. Vkolla 14 sitten sokerirasituksen kaikki arvot oli onneksi erinomaiset ja se huoli haalistui sentäs. Sekä syömisen että liikunnan suhteen nyt hieman ote lipsunut, mutta painon kehitykseen olen itse tyytyväinen, kun puoliväliin ei oo enää pitkästi [:)] Koko ajan kuitenkin pyrin syömään "järki kädessä", nälkää ei ole näkynyt ja varsinkin alkuvaiheessa, pahoinvoinnin ollessa kukkeimmillaan, syötävää oli saatava parin tunnin välein [:D]

Tuntuu, et ylipainoinen odottaja saa kyllä elellä melko ristiaallokaossa... Välillä painosta syylistetään muuten vaan, mutta sitten taas nyt kun paino ei nouse, alkaa marmatus, ettei lahduttaa saa... Yrittäppä siinä vakuutella, että ihan vauvan ja itsensä parasta ajatellen syö ja vieläpä ihan järkevästi, huoh!!!!



ALKUPERÄINEN: Piitzu

Mä pläräsin noita sivuja ja kokeilin haullakin, mutta en löytänyt tälläistä ketjua. Jos tälläinen jo on olemassa, pahoitteluni siitä, että en ollut tarpeeksi "Neiti Etsivä". Mutta siis asiaan....

Mulla on ylipainoa paljon (+90kg) pituus 166. Lihoin n. 4:ssä kuukaudessa aloittaessani seurustelun vaavin iskän kanssa 8KG!!!!!!(Pikkusen ravinteli-iltoja, punaviiniä kynttilänvalossa..herkkuja, herkkuja ja pusuttelua sohvalla jne.) KÄÄÄKS! Tarkoituksena oli aloittaa laihis nyt kesällä jne. -> mennä vhh:lle. Mutta kuinkas kävikään, testi plussaa, joten laihis haaveet tyssäs siihen sen saman tien. Ja nyt mua ahdistaakin, että mitä jos ja kun mä lihon myös tän raskauden aikana tod. näk. sen 10- 10+ kg, ni huh huh..

Eikä tuossa vielä kaikki, vaan mulla on ollut aikoinaan veritulppa pohkeessa ja lääkitystäkin siihen saanut, ni olisin tiedustellut, että onko kenelläkään mitään tietoa, mikä on se painoraja odottavalla äidillä, että terveys todella altistuu ja on pakko laihduttaa? (joskus jostakin palstalta lukenut, että raskaana oleva nainen sai neuvolasta luvan laihduttamiseen).

Ja olisi kiva kuulla myös muita, keillä voisi olla sama patti-tilanne.
 
Minä myös olen runsaasti ylipainoinen. Ihmettelen vaan suuresti kun neuvolantäti ei ylipainosta puhunut mitään. Sokerirasitus testiinkin joudun vain koska olen jo sen ikäinen. Tuli vain kumma olo kun ikä muka oli ainoa syy asiaan vaikka lueskeli ja tutki lappusta pitkään.. Olin saanut aikoinaan painon putoamaan lähelle normispainoa kunnes erosin. Sinkkuelämä ja uuden rakkaan myötä paino rupesi kuitenkin nousemaan vähitellen siihen samaan mistä olin aloittanut laihduttamisen. Koko aika on pitänyt aloittaa se laihis mutta missään vaiheessa en saanut kunnolla aloitettua sitä ja sitten kävikin jo niin että raskaus yllätti. Hauskinta koko raskaana olossa on se että luulin että minulla nuorena todettu PCOn syndrooma olisi vaikeuttanut raskaaksi tuloa ja olisimme joutunueet käymään kaikenlaisia hoitoja läpi, mutta toisin kävi. Onneksi on pari koiraa niin niiden kanssa joutuu ulkoilemaan ja saa sitä liikuntaa. Pitäisi silti ottaa itseään vielä enemmän niskasta kiinni ja katsoa mitä suuhun laittaa.
 
Mulle neuvolatäti sano, että painoa sais tulla raskauden aikana enintään 4-5kg. Ärsyttää hirveesti tuommoset rajat. Painoindeksi pyörii reilussa kolmessakymmenessä. Ahistaa seuraavan kerran mennä sinne, jos paino on noussu. Pääsee taas valittamaan mulle. [8|] 
 
Takaisin
Top