Yli kolmekymppiset ensimmäistä kuumeilevat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Satsa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Omppulainen, sullahan tosiaan oli nyt "luomutilanne." Pääsi unohtumaan. Mahtavaa, että se ovis sitten lopulta löytyi!

Mun piti vielä tännekin kirjoittaa, että toisessa "vakoilemassani" ketjussa joku oli löytänyt tiedon, että inseminaatio ja/tai letrot parantaa jopa 6x mahdollisuutta tulla raskaaksi, jos on lievää endometrioosia. Halusin ton kirjottaa vähän kuin tsempiksi itelle, kun mulla on sitä lievää endoa epäilty. Eikö mollukka sullakin?
- Dpo 9 (noin)

Dolcetti, samaa sanoi punktiosta minunkin lääkäri. Olin jo etukäteen tosin päättänyt olla noudattamatta kaverini ohjetta. Ymmärrän myös sinun lääkärisi tarinan toisesta potilaasta joka ei enää halunnutkaan nukutusta. Vähän eri asia tämä, mutta itse en halua hampaita poratessa puudutusta kun kestän sen ilmankin ja miksi kulkea puoli suuta hervottomana? Sillä mun kaverilla oli tosiaan huono kokemus punktiosta. Mutta eihän muiden kokemukset johda siihen että minulle kävisi samoin. En tiedä että hänellä olisi endoa, pco:n tiedän hänellä olevan.

omppulainen, hyvä että ovis tuli kuitenkin lopulta. Jos tosiaan ovulaatio on eri aikaan kuusta kuin mitä laskurit ennustaa, hyvä testata kerran-pari niin jatkossa on helpompi ajoittaa tärppipäivät. Mäkin olin unohtanut että luomuilet, saisi tosiaan tulla sinne plussa pian ilman apuja. On mullakin useampi yli kolmekymppinen kaveri joiden lapset on tulleet ihan luomuna. Olipa hurja kertomus nukutuksesta, enpä tiennytkään tuollaista! En todellakaan haluaisi elää ilman hajuaistia.

Tervehdys kaikille! Täällä sitä mennään ihan luomuna eteenpäin, oltiin vuodenvaihteessa matkoilla, onneksi, alkoi sen viimekertaisen gynekäynnin jälkeen niin ahdistaa (ja kait se oli sen lääkärin tarkoituskin sit). Eli sehän antoi tuomion mun BMI 30:stä, että ei siitä mitään tuu, eikä siitäkään ollu keskustelussa mitään hyötyä, että koitin sanoa viime kevään raskaudesta, josta tosin tuli kkm. No, nyt osaan suhtautua tähän jo hieman paremmin ja kun ei kerta mitään hormoneja ollut mahdollista saada, niin eihän tässä oo oviksia tikulteltu lainkaan, suunnilleen oon kyllä kierron kulusta selvillä :shy:

Kävipä tässä vkloppuna niinkin, että kaveripariskunnan kanssa keskustelin ja heillä on yksi lapsi aiemmin ja nyt toista miettivät. Heidän ovat varanneet siittiöt pakastimeen inssiä varten (mies ei voi saada lapsia) ja tarkoitus on nyt seuraavasta kierrosta tämä tehdä. Yksi asia minua jäi siinä mietittyttämään, kun tämä rouva on minua vielä paaljon isompikokoisempi ja oli kyllä saanut letroja ja teroja ja muitakin hormoneja oviksen yms tueksi yhdellä käynnillä. Ja tilanne oli aikaisemman lapsen kanssa hänellä ihan samanlainen, mitä painoon ja kuntoon tulee...
Pitäisköhän hakea toinen asiantuntijan lausunto itellekin jostain muualta kuin Mehiläisestä... :anyone Ärsyttää maksaa ihan tuhottomasti "turhasta" kuten viimeksi (teki se sentään folliultran, mutta kuitenkin..)

Blaah, en tiiä. On kyllä niin luovuttajan fiiliskin tässä hetkessä. :stop

Rinttis, yk alk. 10/14

Rinttis, ihan varmasti kannattaa hakea se toinen mielipide. Olen satavarma, että kaikilla lääkäreillä ei ole niin äärettömän tiukka suhtautuminen painoasioihin. Anteeksi, kun en nyt muista, mutta oliko sulla kierto normaali?
Tsemppiä!

Hei vaan kaikki!

Täällä ei mitään ihmeempiä odottelen että alkaako kuukautiset tällä viikolla toivoisin että ne ei alkaisi ja olisin raskaana mutta jos alkaa niin täytyy sitten vain yrittää uudestaan. Päivä kerrallaan.

Rinttis, ilman muuta kannattaa hakea toinen mielipide! Voisitteko jopa hieman kartoittaa lääkäreitä, ennen kuin varaatte uuden ajan? Eli yrittää valkata sellainen lääkäri, jonka tietää suhtautuvan myönteisemmin painoasioihin?

Minulla on menossa KP 25 ja DPO 11. Terolut-kuuri loppui eilen ja olen tuntevani kuukautisten alkamisesta kieliviä alavatsatuntemuksia. Seuraava askel taitaa siis olla apteekki ja sitä seuraava piikki alavatsaan :depressed:

Tapojeni vastaisesti tein juuri äsken raskaustestin, vaikka varhaista onkin. Ajattelin, että entä jos sittenkin. Entä jos sittenkin ei tarvitsisi siirtyä IVF:ään ja pettyä siinäkin. Ja negatiivistahan se tietenkin näytti.

Olen ollut alusta asti skeptinen ja omasta mielestäni realisti mahdollisuuksieni suhteen. Mikään muu ei olekaan yllättänyt kuin se, että ovuloin säännöllisesti (vaikkei se pelkkä ovulointi mitään todista). IVF:n suhteen odotukset ovat aivan yhtä matalla. Veikkaan, että follikkeleita kasvaa 5-10, mutta että niistä saadaan kerättyä korkeintaan 2-5 munasolua, joista todennäköisesti vain 1-2 hedelmöityy ja ei yksikään jatka kehittymistään blastokysti-vaiheeseen saakka. Onpa masentavaa. Ja lopullista.

Rinttis, ulkopuolisena tähän ketjuun kuulumattomana haluaisin tsempata sinua, että kyllä ihminen voi tulla raskaaksi vaikka BMI olisi korkea. Mulla BMI oli 35 ja ikää 40 vuotta ja tulin raskaaksi luomusti viime huhtikuussa. Nyt olen viikolla 40+5 ja odottelen synnytystä. Mulla tosin oli ikäisekseni korkea Amh-arvo, mikä varmaan mahdollisti raskauden käyttämällä ovulaatiotikkuja.

Painoon liittyen olen itsekin käynyt keskustelua kaikkien lääkärien kanssa, joita olen asian tiimoilta tavannut. Nytkin viimeksi lääkäri mainitsi, että laihtua ei saa.Jo aiemmin kehotettiin lisäämään painoa, vaikken alipainoinen olekaan. Painoa olen jonkun kilon kesästä/syksystä lähtien nostanut ja liikuntaa keventänyt, mutta ei se ole asiaan vaikuttanut. Välillä tuntuu, että raskautuminen on jotakin salatiedettä, joka noudattelee kuitenkin ihan omia sattuman lakejaan. MIten ihmeessä ihmisiä voi olla niin paljon ja lapsia joka puolella, kun tämä on näin vaikeaa?!

Dolcetti: Sympatiat siihen suuntaan. <3 Jotenkin niin tuttu tunne tuo, että viimeiseen saakka kuitenkin joka kierrossa toivoo. Nythän teillä on ihan uudenlainen mahdollisuus ivf:n myötä. Tärppionnea!

Rinttis: Kannattaa ehdottomasti hakeutua toisen lääkärin juttusille.

Suvetar: Olipas mielenkiintoinen tieto OI:n mahdollisuuksista. Mullekin on sitä endoa veikkailtu, mutta tämä uusi lääkäri ei lähtenyt sitä ajatusta jalostamaan pidemmälle. Piti epätodennäköisenä. Mutta endohan voi olla piileväkin siinä mielessä, ettei siihen välttämättä liity kipuja - ainakaan lievässä endossa.

Beisla: Varmaan hyvä päätös mennä punktioon nukuttamatta, jos vain siltä tuntuu. Meidän klinikalla ei tosiaan ole edes mahdollista valita nukutusta, joten sitä ei sitten mun kannata haikailla. Useimmiten punktio on kuitenkin varsin lyhyt ja suhteellisen kivuton toimenpide, mutta yksilöllinen kokemushan se lopulta on.

Jännä juttu muuten, että luge-kiertoja seuraavissa kierroissa ei ole ollut juuri lainkaan kuukautiskipuja. Enpä tiedä, mistä johtuu moinen.

Hei kaikki. KP 1 ja IVF :eek:

Kiitos tsempeistä Mollukka! Tuota samaa mietin pari kuukautta sitten lääkärimme kanssa, joka sanoi, että ihmisen raskautuminen on on moniin muihin eläinlajeihin verrattuna erinomaisen hankalaa. Esim. hiirellä kohtu kasvaa itse hedelmöityneen alkion ympärille, kun taas ihmisellä alkio joutuu raivaamaan tiensä väkivalloin limakalvon pintaan kiinni. Moni asia voi siis mennä pieleen, mutta valtaosalla ihmisistä ei mene. Väestönkasvun kannalta katsottuna ei niin erinomainen juttu, mutta me kaikki tietenkin ihmetellään että miksi sen pitää olla niin vaikeaa juuri meille. Omalla kohdallani voin toki "syyttää" vain itseäni, sillä tilanteeni ei ole yllättävä tässä iässä ja kyllä minä olen sen tiennyt.

Mutta nyt alkavat siis rankemmat hoidot, joiden toivon menevän eteenpäin helposti ja kivuttomasti. Käymme tänään apteekissa ja haemme follikkeleja stimuloivan pistoslääkkeen (Gonal-F injektiokynä), jota alan pistämään alavatsaan huomenna (annos 200 / pv). Ensimmäinen vasteultra on keskiviikkona ja toinen todennäköisesti reilun viikon kuluttua maanantaina. Ensi keskiviikkona selviää miten munasarjani ovat reagoineet pistoksiin ja millä annostuksella jatketaan. Mukaan tulevat jossain vaiheessa myös jarrulääkkeet (alavatsapistoksina).
Pyysin vaihtamaan jarrulääkkeeksi Orgalutranin, jota ei tarvitse itse sekoittaa ja josta minulla on jo aikaisempaa kokemusta + yksi piikki varastossa (lääkäri määräsi Cetrotideä, mutta suostui vaihtamaan, koska kyseesä on sama vaikuttava aine ja Orgalutran on helpompi pistää).
Jos asiat menevät suunnitelmien mukaan, eli jos munasarjani reagoivat toivotulla tavalla, tulee punktio olemaan helmikuun ensimmäisellä viikolla.

Missä vaiheessa sinä menet Beisla? Päästäänkö jännittämään yhtä aikaa ja vaihtamaan kokemuksia?

Näillä mennään...

Aurinkoa ja iloa kaikkien perjantaipäivään!

Rinttis, suosittelen kyllä kysymään toiseltakin lääkäriltä. Olisiko sulla mahdollista kysyä siltä sun kaverilta kenen luona hän on käynyt? Oletettavasti siellä voisi olla parempi vastaanotto, niin ei tarvitsisi pohtia saako samanlaisen tyypin jos kokeilee käydä muualla.

Mollukka sanopa se, miten tää voikin olla niin vaikeaa?! Joskus tuntuu että on enemmän tuurista kiinni kuin mistään muusta.
Mainitsit kuukautiskivut, onko sulla siis alkanut uusi kierto? Pahoittelut jos ei tärpännyt taaskaan, mutta toivottavasti letroilla onnistuu paremmin. Millä annoksella niitä syöt, ja missä vaiheessa on seurantaultra?

Dolcetti harmi ettei tärpännyt letroilla. :sad001 On se ivf kuitenkin rankka kokemus (näin oletan) vaikka paremmat todennäköisyydet onkin. Jännittää täälläkin. Musta tuntuu että kohta hyppään kyytiin junaan, joka hitaasti ja raskaasti lähtee liikkeelle, mutta kohta ollaankin sellaisessa vauhdissa ettei pois enää voi hypätä. Toistaiseksi vielä odottelen asemalla että tuleeko se juna sieltä.
Jännä tieto hiiristä, tuosta en ollut kuullutkaan! o.O

Mä tulen sua pari päivää jäljessä. Tajusin että olen hölmönä laskenut vain suoraan että mulla on 14 päivän luteaalivaihe ja menkat alkaa lauantaina, mutta onhan mulla ollutkin letrojen alun jälkeenkin myös 15 päivän luteaalivaihetta, joten on hyvin mahdollista että menkkojen alku menee sunnuntaille. Olen kyllä kärsinyt jo kolmatta päivää ajoittaisista poikkeuksellisen kovista krampeista. Yleensä tällaisia tulee vain yhtä tai korkeintaan kahta päivää ennen menkkoja. Mutta eipä ole ensimmäinen kerta yrityksen aikana kun tapahtuu jotain "erikoista".
Päivällä katsoin että mulla alkoi minimaalinen tuhrun aavistus (joo, tosiaan :p) ja siitäkös meni mieli maahan. Nyt sitä ei taas ole näkynyt, mutta ei ole epätavallista että mun tuhrussa on taukoja. Melko varmasti uusi kierto on tuloillaan, mutta en usko että se alkaa huomenna. Päivää ennen menkkoja mulla tiputtelee aina jo selkeästi.

Dolcetti & Beisla: Tosi mielellään kuulen teidän kokemuksista ivf-hoidon osalta, joten kaikki tuntemukset ja kommentit kehiin kiitos. :)

Meikällä eka letropäivä ja kp3.

Dolcetille ja Mollukalle pahoittelut menkoista :sad001

Dolcetti, teillä on nyt sitten tositoimet edessä! Uskon, että pelottaa ja jännittää. Mutta onneksi ivf:ssä on kuitenkin hyvät onnistumisprosentit. Hurjasti tsemppiä ja onnea hoitoken aloitukseen! Mua kiinnostaa myös hoidon vaiheet, eli kertoile vain niistä.

Beisla taisi kertoa tuolla toisessa ketjussa, jota välillä lueskelen, voimistuvasta tuhrusta, eli pahoitteluni myös siitä :sad001 Teilläkin sitten ivf ajankohtainen, samat sanat kuin Dolcetille.

Mulla on ristiriitaiset tunnelmat täällä. Alkuviikosta olin sitä mieltä, että en takuulla ole raskaana, mutta viikon edetessä taas toiveet salakavalasti on nousseet. Meinasin jo eilen testata, mutta sitten jänistin. Aika todennäköinen menkkojen alkamispvä on kuitenkin vasta maanantaina. Nyt tänään taas näitä samoja "oireita", joita on joka kerta ja joiden niin toivoisin olevan raskausoireita, mutta eivätpä ole olleet ennenkään... Lähinnä siis tihentynyt virtsaustarve, jano, palelu (iltalämpö 37), etova olo ja oudot tuntemukset alakerrassa. Mutta se endo kummittelee mielessä. Se voi aiheuttaa esim. tuota pissalla ravaamista, jota mulla on enemmän tai vähemmän aina kierron lopussa. Ja mulla on myös kuumeinen olo usein ennen menkkoja. (Nyt voi tietty yrittää joku flunssakin päälle).
Lisäksi mulla on tosi voimakkaita nk. repäisykipuja aina loppukierrossa, aivan kuin vatsassa olisi jotain kireällä, ja se venyy aiheuttaen kipua, kun tekee äkkiliikkeitä tai venyttää vatsalihaksia.
Mä niin haluaisin tietää, mitä mun sisällä tapahtuu!!

No niin, tää oli nyt omanapailua. Pointtina, että inhoan tätä tunnetta, kun vielä elättelen toiveita, mut silti tiedän, että se on vähissä...

Tsempit kaikille :Heartred

Suvetar oijoi, onnea hurjasti! :wav
Jo oli aikakin saada plussa tähän ketjuun. Nyt en muista tai jaksa selata, mutta oliko tämä sun ensimmäinen letrokierto?

Täällä vastaavasti kp1 ja kivut sen mukaiset. Ennusteeni piti siis paikkansa, eilen tiputteli jo runsaammin ja tänä aamuna vielä sängyssä maatessa krampit eivät jättäneet mitään arvailujen varaan. Pahin masennus tuli jo tuhrun ilmestyessä, nyt on vain pettynyt olo. Vaikka missään vaiheessa en pitkin hampain ollut menossa ivf:ään vaan tiesin kokeilevani senkin, en vieläkään jaksa innostua siitä. Kun kuusi letrokiertoa ei tehonnut, mietin vaan mitä muuta minussa mahdollisesti on vikana kun ei tärppää.

Suvetar: Huippua!! Paljon onnea teille! <3 Varmasti tosi ihanaa. En edes osaa kuvitella, miltä se tuntuu, kun tärppi tulee.
Olikin vähän sellanen fiilis, että kohta joku kertoo plussauutisia! Nyt en muista, monesko letrokierto? Oliko yks vai kaks follia? Ja eikös kuitenkin sulla myös luomusti ovis, mutta nyt letrot tukemassa?

Beisla: Kirjotettiinkin perjantaina just yhtä aikaa. :) Mulla kolmas letropäivä nyt ja yks tbl päivässä viitenä päivänä. Eipä ole tullut kummempia oireita, toivottavasti ei tulekaan. Vähän kuumeinen olo välillä. Ei varsinaisesti kuumia aaltoja, mutta lämmönsäätelyssä häikkää... :) Ultra ens pe, jos ei ovisplussaa tuu jo aiemmin. Jotenkin ajatukset on mulla jo siellä ivf:ssä ja sen odottelussa. Mutta tämä ja seuraava kierto näin.

Tiedättekö muuten, miten ivf:n lyhyessä kaavassa se alkuvaihe menee siis siinä mielessä, että onko sen kesto yksilöllinen riippuen follien kehityksestä? Eli jollain vaikka 10 päivää ja toisella 14? Kysyinpä vaikeasti, mutta ehkä joku ymmärsi mitä tarkoitin. ;) Suunnittelukäynti joskus ens kuussa kai. En ole vielä varannut siihen aikaa. Pitääpä kysellä siitä, kun soittelen ultran tuloksia.

Mahtavaa Suvetar! Jo toinen näissä ketjuissa jolla on tärpännyt ekasta letrokierrosta tammikuun aikana. Olen puolestasi vilpittömän onnellinen, vaikka omaa säälittävän pientä optimismiani se nakertaakin. Te ette tarvinneet inssiä, ainoastaan hiukan laadukkaamman munasolun (olisihan teillä voinut tärpätä ilman letrojakin, eli sitä mikä täsdä kierrossa osui kohdalleen ei tietysti voi yhdistää letroihin takuuuvarmasti :) ) Mutta plussa kuin plussa! Onnea. Hyvä että tämä ketju pienenee, vaikka sut muuten onkin ikävä menettää :)

Mollukka: juuri noin. Kesto ja pistosten vahvuus määrittyy follivasteen mukaisesti. Eli ennakkoon ei voi tietää. Mulla punktio ilmeisesti KP 12-14 eli piikkejä sen mukaan.

Dolcetti, tottahan se on, että ei voi tietää, mikä merkitys letroilla on. Voi olla sattumaa, että ekasta letrokierrosta tärppäsi. Mutta toisaalta se oli kyllä heti esim. paksuntanut mun limakalvoa huomattavasti, eli onhan raskaudelle ollut paremmat lähtökohdat. Sinänsähän me ei tehty tässä kierrossa muuten mitään eri tavalla kuin edellisissä.

Mollukka, Mulla näkyi kolme follia ultrassa, mutta lääkärin mukaan ne kaks muuta oli "jäljessä" eli eivät todennäköisesti irtoamassa. Ainakin ovistestien mukaan ovuloin, mutta multa ei ole tarkistettu sitä verikokeella.

Nyt sitten vaan jännään, pysyykö tämä tällä kertaa matkassa.. Pitkät viikot on odottaa ultraa. Ja kun takana on keskeytynyt keskenmeno, ei osaa siihenkään luottaa. Mutta ei se auta kuin mennä päivä kerrallaan. Hitto että on ollut pitkä aika odottaa, edellinen plussa oli siis 9/14.

Takaisin