Yli kolmekymppiset ensimmäistä kuumeilevat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Satsa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Dolcetti, hyvältä kuulostaa!

Suvetar, maanantaina 1.2. joka on kp 13 eli ihan rajalla onko mulla just jo ovulaatio silloin.

Mulle ei ole gyne koskaan vilauttanut ultratessa näyttöä, ei siis edelleenkään mitään hajua miltä näytän sisältä. ;)

MrsBee, tervetuloa! Tämä ketju on yleensä rauhallisempi, nyt vaan on käynyt kuhina pari päivää kun on plussia ja ivf:n aloituksia.
Varmasti hyvä oli käydä gynellä jo, jos sulla noin pitkään tiputtelee. Lugejen pitäisi olla hyvä lääke siihen, toivottavasti toimii. Mulla on tiputtelua vaan 1-3 päivää ennen menkkoja ja sillä ei pitäisi olla merkitystä, mutta pidempi voi kai jo kertoa ongelmista. Tuosta geleestä muuten, normaalisti mulla tosiaan tiputtelee vain maks. kolme päivää, mutta se ainoa kierto kun kokeilin geleetä niin tiputteli neljä päivää. Toisessa ketjussa eräs toinenkin jolla tiputtelee muutenkin, sanoi että geleet lisäsivät ongelmaa. Kaikille se ei vaan sovi. En tietenkään yhden kierron perustella voi sanoa että varmasti johtui siitä, mutta kalliiden pillereiden kanssa en halunnut kokeilla uudestaan, ja ainakaan ongelma ei ole toistunut.

Suvetar, kiva kuulla että digi näytti sen mitä pitikin. Ainakin hormonit nousee nyt niin kuin pitäisikin. Hyvä kun sait polin kautta ultran, ei ole kovin pitkä aika. :)

Dolcetti, johan on high-tech-kynä. :grin Näyttää kyllä tosi kätevältä; mulla oli vaan mielessä sellainen eläinten matolääkeruisku jossa on pyöritettävä kiekko. No joo, tuolla hinnalla on varmaan varaa tehdä kunnon mittalaite kynään.
Ihan hyvältä kuulostaa sun follien kasvu, eiköhän sieltä jo saada useampi hedelmöittynytkin. Harmi kun joudut nyt pistämään kahdesti päivässä, mutta onneksi se on nopea toimitus. Meille lääkäri sanoi vaan että ei ole väliä mihin aikaan päivästä pistää (kunhan on sama aika aina tietenkin) mutta ilta on "ehkä kätevämpi". En sitten kysynyt miksi kun ajattelin itse että pistän illalla, ettei tarvitse herätä tiettyyn aikaan joka päivä. Aika jännää jos punktio olisikin jo maanantaina! Ainakin saisit sen pian pois alta. Mutta jos punktio on maanantaina, eikö se nimenomaan ole 5-päiväinen lauantaina? Siirretäänkö sitten kolmepäiväinen vai kuinka?

radioboca, kysy vaan seuraavassa ultrassa saatko nähdä. Mulle on ainakin näytetty pyydettäessä.

Täälläpäs on kuhinaa. :) Hyvä niin.

Mrs. Bee, tervetuloa joukkoon.

Mielenkiintoista kuulla ivf-hoidon vaiheista ja etenemisestä. Siinä on monenlaiset lääkkeet käytössä ja kullakin tietyllä tapaa oma kaavansa. Koetteko, että olette saaneet hyvät ohjeet lääkäriltä?

Itse en tiedä, mitä voisi odottaa perjantaina ultrassa. Ehkä kahta follia. Ovuloin siis luomusti ja hyvän kokoinen folli viimeksikin näkyi, kun lääkärillä oviksen tienoilla käytiin. En sitten tiedä, mikä tässä mättää ja olen sinänsä skeptinen, että letroista mun tapauksessa apua. No tuleepa tämäkin kokeiltua.

Erikoista, jos lääkäri ei ole näytöltä selittänyt mitä näkyy. Mulle on lääkärit kääntäny näytön niin, että itse näen myös ja kertoneet mitä näkyy.

Onkos teillä muilla puolisot miten aktiivisesti käynneillä mukana? Meillä mies ollut sekä yksityisellä & julkkarilla ensikäynneillä mukana. Muilla käynneillä olen ollut yksin. Ivf-suunnitteluun sitten kaksin, koska hyvä että molemmat kuulee asiat ja tehdään yhteisiä päätöksiä. Esim. punktioon ajattelisin taas, että menen yksin. Mies toki paikanpäälle, kun meillä pitkä matka ja häneltäkin oma osuus tarvitaan. ;) Jotenkin helpompi ajatuksena, että olen yksin sen kivuliaan tilanteen vain lääkärin & hoitajan kanssa. Yksilöllistä varmasti tämäkin.

Kun miettii tätä asiaa, niin tulee mieleen, että missä vaiheessa se jännääminen ja odottelu oikein loppuu? Ensin jännää ovista, erinäisten kokeiden tuloksia, plussaa... ja sitten jos ja kun plussaa alkaa jännittämään ja odottamaan ultria, synnytystä jne. Suvettarelle siis kärsivällisyyttä näihin pariin viikkoon ennen ultraa. Mahtavaa, että digikin vahvisti asian! :)

Minun lääkärilläni on aina ruutu käännettynä minuun ja mieheeni päin. Oletin aina olevan näin! Mutta tänään tosiaan ruutu oli käännettynä hieman eri suuntan, mutta koska toisella pöydällä on toinen ruutu, näin sitä kautta koko ajan sen miltä sisällä näytti. Ilman muuta siis pyydät näyttämään RadioBoca! Ihmettelen edelleen, että mikseivät ole näyttäneet aiemmin. Suurin osa on kuitenkin kiinnostunut ja jos ei ole, nin eihän sitä tarvitse katsoa.

Minulla ei ole kokemusta tiputtelusta, joten en osaa sanoa asiaan juuta enkä jaata. Ja edelleen jaksan ihmetellä mitä virkaa royal gelee näissä asioissa oikein toimittaa. Eipä sillä, saahan sitä käyttää, mutta tutkimusten mukaan sillä ei ole minkään valtakunnan vaikutusta raskautumiseen.

Alkioiden siirrosta.. enpä tullut tuota ajatelleeksi Beisla. Olen kyllä lääkäriltäni ymmärtänyt, että he kyllä tulevat usein töihin lauantaina, mutta sunnuntaita yrittävät välttää viimeiseen saakka. Eli jos siirto osuisi lauantaille, niin sitten he vain tulisivat silloin töihin.

Munasolut voivat muuten hedelmöityessään kypsyä blastokystivaiheeseen vasta 6. tai 7. päivänä. Hitaammiin kypsyvät alkiot laitetaan ymmärtääkseni pakkaseen odottamaan seuraavaa kiertoa, koska kohtu voi olla jo sulkeutunut kun hitaat alkiot saavuttavat blastokystivaiheen. Joillakin ihmisillä lapsettomuus johtuu nimenomaan alkioiden ja kohdun limakalvon eriaikaisuudesta. Selitinpä muuten harvinaisen epäselvästi... toivottavasti ymmärsitte! :)

Lisäys: Enpä muistanutkaan miten inhottavaa Orgalutranin pistäminen on Ovitrelleen/Gonal-F:ään verrattuna :inpain: Tuntui ettei piikki painu millään sisään ja loppuun saakka, ja piikittämisen jälkeen tunnen vatsassa edelleen kutinaa/nipistelyä ja piikityskohdan ympärille on muodostunut punainen kutiseva läntti.

"Muista hengitys, muista hengitys" sitä pitää itselle tavata kun jatkossa Orgalutrania pistää.

Gynestä ja ultrasta: En ole (vielä) käynyt kuin tämän yhden kerran, mutta musta oli tosi kiva kun näin itsekin ruudun ja vaikken siitä mitään tajunnut, niin gyne selitti mitä missäkin on. Siellä oli muistaakseni itseasiassa 2 ruutua, toinen lääkärille ja toinen seinällä. Sain jopa kuvat munasarjoista/follikkelista mukaan..vähän oli toisenlaiset ultrakuvat mitä vielä pari vk sitä ennen odotin.

Tiputtelusta: Mulla on tiputellut ja tuhrutellut muistaakseni pillereiden lopettamisen jälkeen (muutama vuosi sitten) on ja off 0-3 päivää ennen menkkoja. En osaa sanoa voisiko johtua gelee royalista/vehnänalkioöljystä, tässä kierrossa niitä oli vain n. viikon verran jäljellä. Voisin toki kokeilla jättää pelkän vehniksenkin pois, mutta luultavasti aloitan kuitenkin ne luget seuraavaksi. Enemmän oon ehkä pelännyt, että mun munasolut/-rakkulat on jotenkin huonoja ja niistä ei tule kunnon keltarauhasta tms..

Gelee royalin bongasin näiltä foorumeilta ja vaikken poppaskonsteihin oikein uskokaan (esim. että greippimehulla, punkulla tms olisi todistettavasti hyötyä) ajattelin ettei liene haittaakaan. Ja kuumeilun vuoksi tuntuu välillä että on valmis kokeileen vaikka mitä. Mutta lähinnä siis uskon, jos jotain vaikutusta on, niin niiden sisältämällä vehnänalkioöljyllä kohdun limakalvoon.

Ainiin, Preseed on meillä kans nyt käytössä. On vaan pirun kallista, mutta en uskalla enää vaihtaa takaisin tavalliseenkaan :rolleyes:

Jännää lukea teidän hoidoista yms. Itse yritän vielä olla ajattelematta liian pitkälle, sillä ei olla vielä keskusteltu mitä tehdään, jos puolen vuoden sisään ei mitään tapahdu ja mihin ollaan valmiita ryhtymään. Toistaiseksi ainakin mies on ollut ihan mukana mun höpötyksissä ja halusi tulla mukasn gynellekin ym. Alkoi nauttimaan monivitamiinia mun pyynnöstä ja vihdoin (toivottavasti) sai jätettyä nuuskankin pois...

Mä käyn YTHS:llä gynellä, ehkä sillä on erilaiset laitteet (?) ja erilaiset toimintatavat muutenkin kun kuvittelisi ettei hirveästi lapsettomuushoitoja tee... Tai mistä sen tietää? Mulla ei oo mies ollut ikinä mukana, tuntuis vaan oudolta kun hoidot toistaiseksi koskee vaan mua, eli mä otan lääkkeet ja mies tekee samaa mitä muutenkin tekisi.

Oletan että Dolcetti oot geleistä sen verran perillä että tiedät mihin se perustuu että ihmiset niitä syö sikiämisen toivossa. Mua taas kiinnostaa, onko niiden tehosta oikeasti tehty "tutkimuksia"? Yleensähän luontaistuotteissa on just se ongelma, ettei niistä ole luotettavia tutkimuksia, koska sellaisia rahoittaa lääkefirmat, joilla ei ole kiinnostusta rahoittaa luontaistuotteiden tutkimusta, koska menestyksekkäät tuotteet on lääkemyynnistä pois. En mä oo mikään geleeuskovainen, vasta toinen kierto niitä menossa, mutta kun nopeasti googlaa kokemuksia, löytyy tosi monia joilla geleet on heti tuoneet kunnon ovislimat. Niihin heti tärppäsi kun otin geleitä -tarinoihin ei voi mitään sanoa kun voi olla sattumaakin, mutta kunnon ovislimojen ilmaantuminen niin monille on musta rohkaisevaa, koska niitä limoja tarvitaan että siittiöt jaksaa uida ja elää siinä. Mäkin löysin viime kierrossa tosiaan kunnon limat ekaa kertaa puoleen vuoteen ja vaikka uskon että gluteenittomalla oli siihen vaikutuksensa niin määrä oli ihan ennenkuulumaton. Jännittää nyt jo löytyykö eggikset tässä kierrossa myös.

Greippimehulla ei oo ikinä ollut muhun mitään havaittavaa vaikutusta. Poppakonstit on kyllä tullut kokeiltua monipuolisesti, on tää niin epätoivoista turhaan ähertää vuosikausia.

Kai täällä ainakin kiinnittymispunkkua harrastetaan? :)

Radioboca: Nyt kun mainitsit, niin tässä kahdessa viimeisimmässä kierrossa bongasin myös nuo "ovislimat" tosi selkeästi ja just sellaset mitä olin lukenu, mut en aikasemmin ikinä huomannu, en vaikka heti syksyllä yritin enemmän asiaa tutkia. Ja tuli just ovisplussan aikoihin. Oliko sitten sattumaa vai noiden geleiden/vehniksen vaikutusta...ehkä se selviää nyt kun ne kapselit on poissa tän kierron.

IMG_20160126_153716.jpg

Oh hoh, eilen tulivat testit, jotka tilasin maanantaina. Iltasella testailin tämmösen.. mutta edelleenkin ans kattoo ny, kui täs käyp! :)
Ja ei siis mitään käsitystä dpo:sta, kun en oo tikutellu tässä kierrossa, mutta kp:t 32/30. Melkein vuosi meni kkm:a, joten todella iloinen uutinen tämä tähän väliin on!

Rinttis

Täällähän on mahtavia uutisia, onnea <3

Itselläni on toinen clomipläjäys kohta vedettynä kierron 3-7 päivät 3tbl eli maksimimäärällä, mikä toimi ainakin viimeksi. Folliultra 4.pv.

Meillä on yhdessä käyty liki kaikki lekurikäynnit. Ainoa poikkeus taitaa olla nämä folliultrat. Yhteinen projekti, joten molemmille oli alusta asti selvää, että kaikkeen osallistutaan yhdessä :)

Tsemppiä kaikille :)

Rinttis, tuon selkeämmäksi ei tuon testin plussa muutu, paljon onnea! :wav Toivottavasti pysyy kyydissä tällä kertaa. Raskaana ainakin kunnes toisin todistetaan. :) Miten teillä, aiotteko mennä varhaisultraan?

Mollukka joo, lääkäri selitti todella selkeästi IVF:n kulun, tosin varmasti helpotti sekin että olin perehtynyt aiheeseen jo etukäteen. Mutta tuli siellä myös uutta tietoa.
Mulla on puoliso halunnut olla kyllä kaikessa mukana, vaikka pari kertaa ei ole päässyt. Yhteinen projekti tämä on, ja hänelle toisaalta vaikeaa kun ei ole varsinaista pakollista fyysistä osuutta, joten hän on mielellään mukana kaikissa "tukitoimissa". Ja usein on ollut hyvä kun on voinut varmistaa toiselta että sanoihan se lääkäri näin?

Dolcetti, oon ymmärtänyt että plussatestistä se jännääminen vasta alkaa, ja syntymän jälkeen helpottaa noin 18 vuoden päästä. :wink
Ultrissa tämä nykyinen lääkäri yleensä aloittaa niin että ruutu on vain häneen päin, mutta kääntää sitten ja selittää mitä näkyy.
Hyvä jos tekevät siirtoja myös lauantaina; pelästyin ensin että koko viikonloppu on pannassa, että vaikeampaahan siinä on saada sopiva siirtopäivä. Ja tuota en tiennytkään että joillakin kestää pidempään kuin viisi päivää päästä blastokystivaiheeseen. Meille lääkäri puhui vaan että siirto on yleensä kolmantena tai viidentenä päivänä, koska neljän päivän alkiosta on vaikeampi sanoa mikä on laadukas. Kuulostaa loogiselta että hitaammin kypsyvät saavat odottaa, kun emme sitä yhtä enempää halua kerralla kohtuun laittaa kuitenkaan.

MrsBee vähän saman täällä, että varsinaisesti en usko poppaskonsteihin, mutta yrityksen pitkittyessä on kyllä muutama tullut kokeiltua. Tuskin niistä tosiaan haittaa on. Itse olen greippejä syönyt muutamassa kierrossa, ja olen kyllä huomannut paremmat ovislimat niissä kierroissa. Ja jos ei greipeistä johtunut niin saahan niistä ainakin vitamiineja. :) Geleestä en tosiaan huomannut mitään hyötyä, haittaa vain jos se nyt niistä johtui.
Hoidot ovat isoja päätöksiä, mutta onneksi ei tarvitse tietää heti alussa mitä on valmis kokeilemaan. Julkiselle jos menee niin jonokin on usein niin pitkä (puoli vuotta) että sinne melkein kannattaa ilmoittautua kun voi, vaikka sitten päättäiskin että haluaa pelkästään tutkimukset, ei hoitoja.

radioboca, mä olen juonut "kiinnittymispunkkua" parissa kierrossa, mutta enemmän tekosyynä juoda punaviiniä kuin mitenkään siinä uskossa, että siitä olisi apua. :wink Se on meillä ollut enemmän sisäpiirin vitsi. En todellakaan usko, että sitä kannattaa juoda jos omasta mielestä punkku on tosi pahaa. Ei sillä nyt niin suurta vaikutusta voi mitenkään mahdollisesti olla.

TK, toivottavasti ultrassa tulee hyviä kuulumisia.

Täällä ei ihmeempää, huomisen ultraa odotellessa. Välillä kyllä jomottelee munasarjojen tienoilla niin, että uskon kyllä että jotain siellä tapahtuu. Kp5/IVF-kierto.

Onnea Rinttis. Hienot viivat. :)

Joo tekosyynä juoda punkkua sitä meilläkin käytetään ja mies horii mukana. Onpahan jotain mitä odottaa loppukierrosta.

Mahtavaa Rinttis! :) Hyvältä näyttää.

RadioBoca:
olen kyllä perillä mihin geleen uskotaan vaikuttavan, mutta kun kuulin geleestä ensimmäisen kerran yritin googlettaa tutkimustuloksia aiheesta ja kysyin geleestä myös lääkäriltäni. Hän ei tiennyt geleestä yhtään mitään ja tutkimustulokset kertoivat tuotteen olevan hyödytön ja jopa haitallinen. Tarkoitus ei ole toki arvostella ja tuskinpa tuotteesta miktään isoja haittojakaan on. Mutta itse pidän tuotetta kyllä rahojen haaskaamisena :) Greipeistä tykkään muutenkin, mutta en silti syö niitä säännöllisesti. Punaviiniä tulee litkittyä KP:n numerosta riippumatta. D-vitamiini on toki ollut käytössä jo monta vuotta ja foolihappoa olen syönyt tämän yrityksen alettua.

MrsBee,
puolison mukana olo on hienoa. Tuntuu surulliselta lukea kuvauksia pareista. joissa mies pistää hanttiin ja negailee. Yhteinen juttu tämä on ja kävi lopulta mitä kävi, niin pariskunta voi tukea toisiaan. Iloita kaksinverroin ja jakaa huolet ja murheet puoliksi.

Ollaankohan Beisla huomenna samaan aikaan klinikalla? :joyful: Minultakin kysyi lääkäri keskiviikkona, että onko ollut minkälaisia tuntemuksia. Mitään en osannut siihen sanoa, vaikka alavatsassa olikin hieman nipistellyt. Sanoin vain, että vatsa on ollut hieman sekaisin pistosten alettua, mutta koska minulla on IBS, niin en osaa automaattisesti yhdistää pistoksiin.

TK, folliultra helmikuun neljäs päivä? Toivottavadti siellä näyttää hyvältä ja käyhän sitten kertomassa tulokset.

Minulla menossa kuudes piikityspäivä ja Gonal-F satsi meni helposti ja kivuttomasti aamulla. Orgalutran läikkä hävisi jo eilen illalla ja olen säilynyt mustelmitta edelleen *koputtaa puuta* Huomenna toinen ultra ja lisätietoa punktiopäivästä. Toivottavasti oikealla puolella olisi tapahtunut jotain lisää! Toisaalta vasen puoli näytti paremmalta kuin odotin (lääkärini arvioi ennen prosessin alkua potentiaaliseksi saaliiksi 5-10 follikkelia/munasolua) ja toivottavasti näkymä on edelleen samanlainen. Jostain nimittäin luin, että follikkelit voivat "tippua matkalla". Ihmeellisen rauhallisena olen pysynyt, mutta veikkaan että viimeistään huomenna alkaa jännittämään todenteolla, jos punktiopäivä onkin maanantai...

Beisla: Toivottavasti ultrassa hyvät näkymät huomenna. :) Kerrohan kuulumiset ultran jälkeen.

Dolcetti: Lupaavalta vaikuttava follimäärä. Jännää, jos punktio jo maanantaina. Kyllä aika menee nopsaan, etenkin tuossa ivf-kierrossa kun koko ajan tapahtuu.

Mullakin huomenna ultra. Joten kolme ketjulaista syynissä huomenna. TK:lla tais olla ens viikolla?

Radioboca: Mulla kans tuo punkku oli pitkään mukana. Nyt oon ollu tammikuun täysin juomatta. Uutena vuonna tuli nollattua tilanne sen verran totaalisesti, ettei ole maistunut ollenkaan... ;D

Mollukka, miten siellä meni ultra?

Dolcetin kanssa osuttiin tosiaan samaan aikaan klinikalle, oli hauska törmätä. :) Sait varmaan jo punktiopäivän ja loput pisto-ohjeet? Mietin tässä että kuinka monta päivää ennen punktiota pistetään viimeinen jarru? En älynnyt kysyä sitä lääkäriltä, joten ostin apteekista vain yksittäisinä kolme annosta Orgalutrania, kun en ollut varma onko viidelle käyttöä.

Ultrassa meni ihan hyvin. Oikealta aloitti, ja katsoin ensin että eipä siellä nyt hirveän monta näy, mutta papereissa lukee 4kpl 6-8 mm ja 2 11-12mm, yhteensä 12 kun pienetkin lasketaan mukaan. Vasemmalla tilanne oli toinen, pelästyin vähän kun ruudulla näkyi runsaasti folleja ja niinhän siellä oli yhteensä 11kpl 6-12mm ja kokonaisluku 20 pienten kanssa. Kuulemma jos kaikki pienetkin lähtevät kasvamaan, voi olla hyperin vaara, mutta vielä ei sitä voinut ennustaa. Ei myöskään laskenut Menopur-annosta. Sain kuitenkin ohjeen aloittaa sittenkin Orgalutran (jarru) vasta huomenna, kun suurin folli ei ollut tuon isompi. Toinen ultra ensi tiistaina ja punktio joko torstaina tai perjantaina.

Kysyin luovuttajan tuloksista ja olivat viimein kaikki tulleet, ja myös kunnossa, eli voimme sen suhteen huokaista helpotuksesta. Kysyin myös urheilusta, ja sain ohjeen että huomenna voisi vielä kiipeillä mutta ensi viikolla ei kannata haaveilla liikunnasta, kun on kuulemma (ymmärsin että varsinkin näin suurella follimäärällä) kiertymän riski.

Beisla, mitä tarkoittaa kiertymän riski? :O

Mollukka, mäkin oon pitänyt tipattoman tammikuun. Kiva kyllä kun se loppuu kohta. ;)

Hei kaikille! Pikaisesti ennen syntymäpäiville lähtöä kopioi tämän alun toisesta ketjusta ja kirjoitan loppuun vähän lisää ja vastauksia Beislalle. Hauska oli törmätä ja kiva, että ehdittiin edes hetki juttelemaan! :) Lääkärini jäi tosiaan taas suustaan kiinni ja esitteli jälkeen tohkeissaan uusimpia tutkimustuloksia ja seminaarijuttujaan :) Ja lopuksi piti vielä käydä varaamassa punktio ja siirtoajat ja saamassa ohjeita punktiota varten. Mahtava tulos sulla, mutta toki vähän riskialtis. Toivottavasti hyperiä ei kuitenkaan tule. Sormet ristissä ja peukut pystyssä täällä.

Kävin tänään toisessa ultrassa ja oikea puoli oli edelleen unessa. Toinen edellisessä ultrassa näkynyt follikkeli oli kadonnut jonnekin ja toisenkin koko oli vajaat 10 mm. Vasemmalla puolella oli sentään 6 x 12-14 mm follikkelia ja 3 x 8-10 mm follikkelia. Ei siis hurrattavaa ja odotusarvona on 5-8 munasolua punktion saaliina. Optimistisena odotusarvona omasta mielestäni. Limakalvo oli sentään kasvanut millillä 6 millin paksuuteen ja kerrosrakenne oli kuulemma jälleen selvä ja erinomainen. Hmmm... Minä ja mieheni tulkitsimme tuloksia taas ihan eri tavalla: minä olen pettynyt ja mieheni ilahtunut sekä optimistinen. Odotin toki vieläkin huonompaa tulosta, mutta toisaalta toivoin parempaa.

Oikean ja vasemman puolen erilaisuudesta on kuulemma vaikea sanoa mitään. Lääkärini sanoi, että joillakin toinen munasarja dominoi joka kerta ja toisilla munasarjojen puolet dominoivat vuorotellen. Joillakin naisilla molemmat ovat puolestaan yhtä aktiivisia... tai lamaantuneita. Ei näillä määrillä kuitenkaan kannata suurta munasolusaalista odottaa, enkä pidättele hengitystä senkään suhteen, että mitään jäisi henkiin siirtoa saatikka pakastusta varten. Mutta näillä mennään ja toivotaan parasta.

Pistokset jatkuvat siten, että Orgalutran jatkuu iltaisin sunnuntaihin asti. Kaksi pistosta jäljellä siis (juuri pistin edellisen ja myöhäistän seuraavat kaksi siten, että huomenna pistän puoli kahdeksan maissa ja sunnuntaina yhdeksän maissa). Gonalia pistän huomenna hieman pienemmän annoksen (150 iu) ja sunnuntaiaamuna saman verran. Koska Gonal-F kynässäni on enää 225 iu jäljellä, niin sain lisäksi Bemfola 75 iu piikin (tulee halvemmaksi kuin ylimääräisen Gonal-F 300 iu:n ostaminen, josta jäisi yli). Tuo Bemfola on siis käytännössä sama kuin Gonal ja helppo piikittää (joskaan ei niin helppo kuin Gonal). Tulen siis piikittäneeksi Gonalia yhdeksän päivän ajan ja Orgalutrania viiden päivän ajan. Ovitrelle menee maanantai-iltana klo 22.20, tiistai on piikitön päivä (jee!) ja keskiviikkona punktio kymmenen jälkeen aamulla (äää...)

Niin, Beisla, viimeinen jarru menee tosiaan kaksi päivää ennen punktiota. Tai kolme päivää, miten se nyt sitten lasketaankin (viimeinen piikki sunnuntai-iltana ja punktio keskiviikkoaamuna)

Mites Mollukan ultra?

Kivaa viikonlopun aloitusta kaikille! :)

Mun ultrakuulumiset: yksi folli 19mm ja just sillä tod.näk. huonolla puolella. Limakalvo 9mm. Sinänsä siis ei uutta. Nämä näkymät on normikierrossakin. Olisin toivonut kahta follia, että olisi vähän parempi todennäköisyys. Soittelin tulokset klinikalle ja päättivät, että Pregnyl pistetään. Tässä kohtaa homma muuttuu vaiherikkaaksi. Töissä menee myöhään ja ehdin juuri apteekkiin ja saankin apteekin viimeisen Pregnylin.Sitten hoksaan, että entäs ruisku & neulat?! En ole saanut niitä klinikalta enkä ultrassa käydessäni. Apteekissa ei tiedetä, minkä kokoiset pitäisi antaa. Kysyy minulta, enkä tosiaan tiedä. Oikeasti melkein itku tuli. Näyttää jotain paperia, jossa eri neulakokoja. Näyttääkö tutulta? Juu ei. Mietin, voiko tää olla todellista. Kaikki näköjään pitää itse selvittää. Ostan lääkkeen ja menen kotiin. Saan selvitettyä sopivat neulakoot. Mies löytää suunnilleen sen kokoiset työmatkoille tarkoitetusta ensiapulaukusta. Mies avasi lasiampullin, jonka pää hajosi pieniksi siruiksi pitkin pöytää ja lattiaa. No eihän sitä uskaltanut nahkaansa laittaa. Sitten päivystävään apteekkiin ja takaisin... Tunnin reissu. No nyt on pistetty. Mies sekoitti lääkkeen ja itse pistin. Huh, että oli vaikean takana, mutta tulipa tehtyä. Pregnylistä meillä yksi kokemus ennestään, mutta siitä on jo aikaa. Silloin saatiin neulat lääkäriltä ja meni koko homma helpommin. Yhtäkaikki odotukset tätä kiertoa kohtaan 0%. Mutta tosiaankin täysillä yritetty. ;)

Hyvältä kuulostaa Dolcetin & Beislan kuulumiset. Ootte tosi reippaita. Mulle tuo pistäminen on vaikeaa ja jo etukäteen jännään sitä, punktiosta puhumattakaan. Kannattaa Beisla varmaan ottaa lunkisti kiertymäriskin takia. Dolcetille tsempiksi, että lopulta vaikka yksikin voi olla se juuri oikea ja riittävä. <3 Ivf-hoitoon on ainakin itsellä aika kova usko. Siinä kuitenkin pystytään ohittamaan niin monta mutkaa.

Rentouttavaa viikonloppua! Ja tsemppiä tottakai.

Muokattu viimeksi:
radioboca, en itse asiassa varmistanut mitä lääkäri tarkoitti kiertymällä, oletin sen vaan tarkoittavan sitä jos munasarja pääsee jotenkin kierähtämään. Joka tapauksessa ajatus tuntui niin epämiellyttävältä etten kysellyt enempää.

Dolcetti, eiköhän lääkärit siellä kerro kuitenkin enemmän realistisia kuin (liian) optimistisia arvioita tulevasta, tuskin haluavat luoda asiakkaille vääriä toiveita. Se ei olisi eduksi kummallekaan osapuolelle. Heillä on pitkä kokemus taustalla ja osaavat varmaan arvioida sen perusteella kuinka paljon munasoluja saa kerättyä. Vaikka ovat lääkäritkin väärässä välillä, uskoisin että arvio todennäköisesti pitää.
Hyvä tietää viimeisen jarrun pistosta, siinä tapauksessa tein apteekissa oikean valinnan kun otin viiden sijaan kolme, vaikka viiden paketti olisi maksanut vähemmän kuin viisi yksittäistä. Mutta tuon laskelman mukaan joudun ostamaan korkeintaan vielä yhden, mahdollisesti en sitäkään jos punktio on torstaina, joten voiton puolelle jäädään.

Mollukka, kyllä nousi minun kulmakarvat hiusrajaan asti kun luin sun kertomusta. Siellä on tapahtunut jokin kardinaalivirhe, sinuthan olisi pitänyt viedä hoitajan luokse (tai niin ainakin meidän klinikalla) joka näyttää miten pistetään, ja miten ampullit avataan! Ja ehdottomasti olisi pitänyt saada neulat klinikalta, tai vähintäänkin ohje mitä neuloja pitää ostaa. Me kyllä saimme neulat ja myös terävien esineiden roskiksen. Olisin varmasti itsekin ollut yhtä hermostunut tuossa tilanteessa. Kannattaa kyllä antaa palautetta. Suututtaa sun puolesta, vaikka mahdollisesti kyse olikin vain inhimillisestä virheestä.
Oliko sun huonompi puoli siis se, mistä ei aukiolotutkimuksessa saatu virtausta läpi? Toivottavasti munasolu nyt kuitenkin löytää tiensä, varsinkin jos lääkärin mielestä Pregnyl kannatti pistää. Tuosta pistämisestä vielä, tosiaan follien kasvatuksen lääkkeissä on pienemmät neulat kuin Pregnylissä ja niiden pistäminen tuntuu vähemmän inhottavalta. Eihän se kivaa ole, mutta kaikkeen tottuu.

Tänään illalla mulla menee sitten ensimmäinen jarrupiikki. Mennään kavereille kylään; jos ollaan siellä vielä kymmeneltä niin varmaan kerrotaan heille mikä on tilanne.

Samaa mieltä kuin Beisla. Eihän nyt ihmistä, joka ei ole aiemmin pistänyt, voi passittaa matkaan omin neuvoineen ja olettaa että tämä tietää minkä neulan ostaa ja miten pistää. Kyllä olisi minulta jäänyt piikittämättä, ellen olisi saanut kädestä pitäen opetusta klinikalla ja ellen olisi voinut kuivaharjoitella tyhjän piikin kanssa. Se helpotti, sillä sitten kotona tiesin mitä odottaa (mieheni oli silloin ulkomailla työmatkalla ja pystyi olemaan vain etätukena puhelimessa). Siitäkin huolimatta meinasi taju lähteä, kun jännitti niin enkö muistanut hengittää. Onhan se toki mahdollista, että hoitaja/lääkäri oletti sinun pistäneen jo aiemmin, mutta pitäisi sen kuulua heidän prosesseihinsa, että asia varmistetaan kysymällä.

Tarkista Beisla tuo jarru vielä klinikalta. Vastaavat mielellään puhelimeen ja kysymyksiin, jopa litaniaan sellaisia :) Hoitajat osaavat myös varmasti vastata tähän, sillä juuri eilen meidän hoitaja mietti piikitysaikataulua ja ynnäili lukuja. Ettekö te saaneet tarkkaa lukujärjestystä, jossa näkyisi päiväohjelma? Sellainen ainakin minulla on ja joka kerta sitä päivitetään. Orgalutranin piikitykseen sellainen vinkki, että neulaa kannattaa pitää pienessä kulmassa (45 astetta). Menee helpommin sisään siten, eikä tosiaan ole niin kamalan kamalaa, vaikka neula keskimääräistä paksumpi onkin (siitä on tehty useita valituksia lääketehtaalle).

Muokattu viimeksi:
Takaisin