Yli 35 kuumeilevat

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kirbycat
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
@pääskyläinen pääsittekö siis jo puolen vuoden jälkeen kunnalliselle puolelle tutkimuksiin? Tuo taitaa vähän vaihdella alueittain ja kaikkialla ei yli 35vkään pääse kuin vasta sen vuoden jälkeen 🙁

Täytin ite äskettäin 35 ja yk4 käynnissä. Kävin omakustanteisesti verikokeissa ja niissä selvisi aika alhainen ferritiini ja amh oli vain 0,96. Tuo numero kuulosti minusta tosi alhaiselta 😔 ensi viikolle varattu gyne.
 
@pääskyläinen pääsittekö siis jo puolen vuoden jälkeen kunnalliselle puolelle tutkimuksiin? Tuo taitaa vähän vaihdella alueittain ja kaikkialla ei yli 35vkään pääse kuin vasta sen vuoden jälkeen 🙁

Täytin ite äskettäin 35 ja yk4 käynnissä. Kävin omakustanteisesti verikokeissa ja niissä selvisi aika alhainen ferritiini ja amh oli vain 0,96. Tuo numero kuulosti minusta tosi alhaiselta 😔 ensi viikolle varattu gyne.
Päästiin. Varmasti on joo alueellista vaihtelua 😕 Minullakin matala AMH ni hyvä, ettei tarvinnut vuotta odotella.. Myös ferritiini oli matala, 26, ja oon syönyt lisärautaa huhtikuusta. Kuukautiset on sen jälkeen runsastuneet, jospa liittyis rautalisään eikä muuhun 🙏
 
Päästiin. Varmasti on joo alueellista vaihtelua 😕 Minullakin matala AMH ni hyvä, ettei tarvinnut vuotta odotella.. Myös ferritiini oli matala, 26, ja oon syönyt lisärautaa huhtikuusta. Kuukautiset on sen jälkeen runsastuneet, jospa liittyis rautalisään eikä muuhun 🙏
Mulla oli ferritiini vain 16. Pitää varmaan itsekin ottaa rautalisät käyttöön ja toivoa parasta 🥴
 
@pääskyläinen mulla on liian korkea painoindeksi... Ja oli lähete lihavuusleikkaukseenkin, mutta en päässyt edes jonoon 3 vuotta sitten kun ei ole muuta ongelmaa kuin paino ja PCOS... Ja neuvolasta vain ohjeistivat samoin kuin ennenkin... Samat ohjeet heillä kuin yli 10 sitten ravintoterapeutilla kulkiessa.. ei auttanut silloinkaan.. kuljin yli vuoden... Ja sit sain sokeritauti lääkkeet ne auttoi vähän... Sit olin vhh ruokavaliolla ja Cambridgellä... Sillä combolla sain -28kg vuodessa... Ja pysyi poissa yli 3 vuotta kunnes iski burn out...
Ja nyt ei tunnu edes nuo vanhat konstit tepsivän... Liekö iässä vika... Tai sit voisin vielä kokeilla ihan nolla hiilareilla 1-2 viikkoo ja katsoo auttaisko se... Sain 2 vuotta sitten 10kg pois.. mutta muutama tuli sinnikkäästi takaisin keskenmenon yhteydessä ja niistä en meinaa millään päästä eroon... 🤯

Joten ajattelin, että nopeampaa saa tiedot yksityiseltä, että onnistuuko mikään painosta huolimatta.
Sitä varten on nyt säästetty rahaa.. ja ruokavaliota oon yrittänyt myös noudattaa... Enpä oo onneksi lihonut.. sekin jotain 🙈

Eiköhän sitä ens viikolla tiedä sitten että pitääkö laittaa rahat ensin lihavuusleikkaukseen vai mihin... 🤔 Vai eikö mihinkään.. jos sanovat että vaihdevuodet jo alkaneet, tai joku muu iso syy... sit sama keskittyä laihduttamiseen, täteilyyn ja töihin... Vaikka varmasti romahdan ensin joksikin aikaa totaalisesti, jos sanotaan ettemme omia lapsia saa... 😖
 
@pääskyläinen mulla on liian korkea painoindeksi... Ja oli lähete lihavuusleikkaukseenkin, mutta en päässyt edes jonoon 3 vuotta sitten kun ei ole muuta ongelmaa kuin paino ja PCOS... Ja neuvolasta vain ohjeistivat samoin kuin ennenkin... Samat ohjeet heillä kuin yli 10 sitten ravintoterapeutilla kulkiessa.. ei auttanut silloinkaan.. kuljin yli vuoden... Ja sit sain sokeritauti lääkkeet ne auttoi vähän... Sit olin vhh ruokavaliolla ja Cambridgellä... Sillä combolla sain -28kg vuodessa... Ja pysyi poissa yli 3 vuotta kunnes iski burn out...
Ja nyt ei tunnu edes nuo vanhat konstit tepsivän... Liekö iässä vika... Tai sit voisin vielä kokeilla ihan nolla hiilareilla 1-2 viikkoo ja katsoo auttaisko se... Sain 2 vuotta sitten 10kg pois.. mutta muutama tuli sinnikkäästi takaisin keskenmenon yhteydessä ja niistä en meinaa millään päästä eroon... 🤯

Joten ajattelin, että nopeampaa saa tiedot yksityiseltä, että onnistuuko mikään painosta huolimatta.
Sitä varten on nyt säästetty rahaa.. ja ruokavaliota oon yrittänyt myös noudattaa... Enpä oo onneksi lihonut.. sekin jotain 🙈

Eiköhän sitä ens viikolla tiedä sitten että pitääkö laittaa rahat ensin lihavuusleikkaukseen vai mihin... 🤔 Vai eikö mihinkään.. jos sanovat että vaihdevuodet jo alkaneet, tai joku muu iso syy... sit sama keskittyä laihduttamiseen, täteilyyn ja töihin... Vaikka varmasti romahdan ensin joksikin aikaa totaalisesti, jos sanotaan ettemme omia lapsia saa... 😖
Voi että, olet joutunut kamppailemaan.. 💔 Olet varmasti tehnyt kaikkesi, painonhallintaan ei vain toimi kaikille ne samat ravintoterapeutin keinot.
Siinäpä vielä yksi eriarvoistava tekijä, paino. Niin tyypillistä, ettei mitään tehdä ennaltaehkäisevästi (lihavuusleikkaus) vaan odotetaan ongelmia 😫 Fertiili-ikäisen naisen, jolla lapsihaaveita olisi pitänyt jo sillä perusteella päästä jonoon. Olen pahoillani puolestasi ☹️
Hienoa, että olette saaneet säästettyä ja ensikäynti tulossa, niin saatte selvyyttä asioihin. Tsemppiä kovasti ❤️
 
Kiitos @pääskyläinen ❤️ se on varmaankin tämä pcos joka aiheutti painon nousun alkamisen jo 9 vuotiaana... Se oli joka kouluterkkarin käynnillä aiheena.. yläasteella kasvupyrähdys helpotti vähäksi aikaa painon nousua ja terkkari oli ihana.. totesi, ettei kannata liikaa katsoa vaakaa tai mittanauha, vaan ennemmin peiliä... Ettei oo mitään hätää.. lukiossa sain painoa pois... PCOSn diagnoosin sain 23 -vuotiaana...
mutta onhan tää elämä pelkkää painon hallintaa kun nousee hiilareilla hetkessä... Esim. Yksi 7vrk lomareissu vanhempien kanssa 20+ vuotiaana, söin samaa kuin he... +6kg ja 3kk meni et sain salaatilla ja kuntosalilla ne pois.. 😖
Et minuun ei todellakaan päde se, että eihän se vähä haittaa 🙈 vielä kun se uppoaisi kalloon asti... 🤯🙈
Mutta pitää jatkaa taistelua.. jospa vaihdevuosien jälkeen helpottaisi 🤔🙈
 
Lihavuusleikkauksen jälkeen ei saa tulla vuoteen raskaaksi. Oon tutkinu, koska itse miettinyt näitä kans, koska paino vaan nousi hoitamattoman kilpirauhasen vajaatoiminnan vuoksi. Nyt se on noussu tässä 1,5 vuodessa 10kg kun nää hoidotkin lisää nesteitä, vielä alle 40BMI, mutta ei se kaukana ole. Mulla kyllä inbodyn mukaan lihasta 68kg… Maksimi lihasmassa testeissä…mutta on sitä rasvaakin.

Tässä on se ristiriita että aika loppuu näiden hedelmällisyysasioiden kanssa, mulle sanottiin jo viime vuonna että laihdutuslääke ei tuu kyseeseen, koska on lapsitoive. 😔Tässä olis ollu aikaa kyllä laihdutella lääkkeen avulla….. Mutta siis ihan kamala dilemma. Toivottavasti saat hyviä neuvoja lääkäriltä @Kesäheinä85! ❤️ Kuulostaa siltä, että sä oot kans yliherkkä hiilareille… kerää nestettä. Oon tullu siihen tulokseen itseni kohdalla…

Mulla oli tosiaan 11/23 AMH 0.32 tms, mutta nyt se oli 0.62 kun sain DHEA-kuurin (lääkäriltä resepti). Sitä kannattaa pyytää jos menee hoitoihin ja on aikaa syödä sitä 2-3kk ennen hoitoa. Sehän kertoo vaan sen hoidon vastineen tavallaan, se ei kerro sitä etteikö voisi tulla luomusti raskaaksi. @minttutuuli Toki se ferritiini olis kai hyvä olla 30> jostakin muistaisin lukeneeni.
Mulla ferritiini 89, mutta aikaisemmin paljon päälle 100. Toki sekin voi johtua jostakin syystä x. Oon vetäny tässä jo pari purkkia Mama monivitamiinia ja siinä on vähän rautaakin. Samalla vedän 3mikrogrammaa foolihappoa (tai 3,5 koska mamassa on kans) koska lääkäri käski. (Paino vaikuttaa tähän)

Mä pääsen tänään alkion siirtoon! Tai en usko ennen kun se on tehty! 🥹🤞🙏🏻
 
Heippa kaikki pitkästä aikaa!

@Sandra84 kovasti tsemppiä ja lämpimiä ajatuksia alkionsiirtoon! 😍

Mä en saanut julkiselta lähetettä lapsettomuuspolille, vaikka ikää 38 ja selkeä syy. Pitää yrittää vuosi. Yksityinen gyne sanoi, että kirjoittaa heti lähetteen.

Meillä nyt siis yk 4, mutta kierrot mennyt aivan miten sattuu ja vuodot vähentyi olemattomiin. Kävin tänään gynellä ja VIIMEIN kaikkien näiden vuosien jälkeen oli lääkäri, joka tarttui siihen, että hedelmättömyyden syynä on pcos. Helpotti, ettei ollut kystia eikä vaihdevuosia, mutta turhauttaa ku 10v eri lääkäreillä rampanneena ja pcos keskusteluja käyneenä aina oon saanut vastauksen "pco tyyppiset munasarjat, mutta ei täytä diagnostisia kriteerejä, niin ei hoideta". Kp 18 tänään ja ei merkkiäkään oviksesta, limis oli kans ohut. Nyt sain metformiinit ja myo-inositolit. Letrot on puhelinsoiton päässä heti, kun vaan siltä tuntuu 🤞🏻🤞🏻 Ehkä tämä tästä vielä (taas) iloksi muuttuu 😊
 
Liityn joukkoon, mukava löytää tällainen yhteisö ja paikka näille pohdinnoille.
Pitkällisen vatvomisen jälkeen on annettu mahdollisuus yhteiselle lapselle, mulla ennestään esikoinen joka on kohta jo 10-v. Esikoisen kohdalla tärppäsi heti mutta tuosta on tosiaan aikaa…

Viime kierrossa poistatin kuparikierukan kp8, mutta eipä tullut tulosta vielä ensimmäisellä yk:lla. Nyt kp4 ja aivan hämmentävän niukat ekat menkat kierukan jälkeen, mietin onkohan limakalvo ollut aivan onneton. Kuparikierukan kanssa menkat oli todella runsaat.

Kierto on säännöllinen ja ovuloinkin ainakin suurimmassa osassa kiertoja, joten lähtökohdat toivon mukaan hyvät. Eilen kuitenkin tein jossain mielenhäiriössä FSH-kotitestin, johon piirtyi heti 2 viivaa :( Ei ne onneksi aivan tasavahvat olleet, mutta säikähdin kyllä kunnolla. Toki olin ollut juhlimassa ja lyhyt yö takana, käsittääkseni tuollainen voi vaikuttaa FSH:n määrään. Toista kertaa en tuota testiä tee ainakaan lähiaikoina, tulee vain lisästressiä.

Koko ajan tämä yrittäminen pyörii päässä, miten ihmeessä sitä pystyisi keskittymään normaaleihin asioihin. Kamalan pitkältä tuntuu aika seuraavaan ovikseen ja sitten taas odotellaan tuliko tulosta vai ei. Luulen että katsotaan nyt muutaman kierron ajan mitä tapahtuu, ja jos ei tapahdu niin jo ensi vuoden alussa voisi edistää asiaa yksityisellä puolella.

Kovasti plussatuulia tähän ketjuun, ihana että saa jännätä muiden testailuja kun omassa kierrossa on ns. turhat päivät meneillään.
Hei mä kanssa sorruin tohon fsh-kotitestiin ja ei ollut mitään muuta ku aivan turha monen viikon itku vaan, kun kaks viivaa tuli samantien!! En suosittele tota kyllä kellekään 😁
 
Hei mä kanssa sorruin tohon fsh-kotitestiin ja ei ollut mitään muuta ku aivan turha monen viikon itku vaan, kun kaks viivaa tuli samantien!! En suosittele tota kyllä kellekään 😁
Teitkö toisenkin kerran sen testin? Ilmeisesti pitäis kp3 ja kp8 tehdä mutta enpä kyllä oo tekemässä, pelkkää stressiä vaan aiheuttaa 😑
Mieluummin nyt tosiaan muutama kierto kokeillaan luomusti ja sitten yksityiselle jos tarpeen.
Ehkä tuosta testistä nyt kuitenkin se pienoinen hyöty oli, että ei tule liian kauan odoteltua asiantuntijan puoleen kääntymistä, kun on jonkinlainen indikaatio siitä että kaikki ei välttämättä ole ok.
 
@Sandra84 Mahtavaa, että pääsitte alkion siirtoon! 😍 Toivon niin että kaikki menee hyvin 🤞✨

Heippa kaikki pitkästä aikaa!

@Sandra84 kovasti tsemppiä ja lämpimiä ajatuksia alkionsiirtoon! 😍

Mä en saanut julkiselta lähetettä lapsettomuuspolille, vaikka ikää 38 ja selkeä syy. Pitää yrittää vuosi. Yksityinen gyne sanoi, että kirjoittaa heti lähetteen.

Meillä nyt siis yk 4, mutta kierrot mennyt aivan miten sattuu ja vuodot vähentyi olemattomiin. Kävin tänään gynellä ja VIIMEIN kaikkien näiden vuosien jälkeen oli lääkäri, joka tarttui siihen, että hedelmättömyyden syynä on pcos. Helpotti, ettei ollut kystia eikä vaihdevuosia, mutta turhauttaa ku 10v eri lääkäreillä rampanneena ja pcos keskusteluja käyneenä aina oon saanut vastauksen "pco tyyppiset munasarjat, mutta ei täytä diagnostisia kriteerejä, niin ei hoideta". Kp 18 tänään ja ei merkkiäkään oviksesta, limis oli kans ohut. Nyt sain metformiinit ja myo-inositolit. Letrot on puhelinsoiton päässä heti, kun vaan siltä tuntuu 🤞🏻🤞🏻 Ehkä tämä tästä vielä (taas) iloksi muuttuu 😊
Käsittämätöntä! 🤯 Argh minuu niin suututtaa tuommoinen epäreiluus ja eriarvoisuus, että jossain saa julkiselta lähetteen lapsettomuustutkimuksiin kun kävelee sisään ja toisaalla sitä pihdataan viimeiseen asti vaikka syitäkin löytyy. Yritä siinä sitten kantaa kortesi kekoon synnytystalkoissa, saatana 🙄 Ja tuo, että joutuu ravaamaan lääkärissä ja kärsii oireista ja lapsettomuudesta 10 v u o t t a ennen kuin joku lääkäri havahtuu asiaan niin.. voi jee. Hiljaiseksi vetää. Hienoa, että nyt on vihdoin apuja luvassa ja toivoa horisontissa 🙏

ON: Kp10 ja ultrassa näkyi jo 13 mm möllykkä! Ekassa inssikierrossa tässä kohtaa kaikki oli alle 10 millistä eikä mitään voinut nimetä johtofolliksi. Viimeinen Gonal-F satsi pistetty ja huomenna oviksen tikutukseen. Toivottavasti plussa tulis aikaisintaan sunnuntai-iltapäivällä ni inssi vois olla maanantaina 🙏 Pahimmassa tilanteessa ovis+ tulis lauantaina iltapäivällä, silloin maanantain inssi ois jo aika myöhään.
 
@Sandra84 samaa mietin silloin 3 vuotta sitten, että en voi odottaa vuotta leikkauksen jälkeen.. ah jälkiviisaus... Aivan hyvin olisi ollut aikaa.... 😖
Hienoa, että hommat etenee! 🤩 Kerro taas väliaika tietoja!
Mullakin muuten lihasmassaa oli ainakin aikoinaan se 68kg.. ja luustoa oli melkein 8kg, että kuulemma vastaa miesten luuston määrää ei naisten.. naisilla kilo vähemmän tämän mittaisella... Että joo.. 🙈 onneksi on pituuttakin niin en oo ihan yhtä leveä mitä pitkä..

@Fi-ia voi että... Mulla kesti silloin 16-17 vuotiaasta sinne 23 vuotiaaksi saada edes jonkinlainen diagnoosi... Mut sit yleensä lääkärit eivät ole pitäneet sitä minään... Täällä oli yks ihana gyne entisessä työterveydessä, joka työskenteli myös lapsettomuuspolilla jne.. hänen kauttaan sain vielä viime syksynä apuja.. nyt hän on siirtynyt muualle töihin ja ilmeisesti yli 200km päähän... Joten pitänee yrittää löytää uusi auttaja...
Tsemppiä, toivottavasti auttaa! Mulla metforemin avulla aikoinaan silloin 25 vuotiaana kierto säännöllistyi ja painokin tippui vähän.. mutta silloin ei ollut perheenlisäys toiveissa, niin jäi sivuoireiden vuoksi pois.. myoisonotolia oon syönyt kolme vuotta, on mielestäni auttanut pcos oireisiin! Ja letrozol aikaisti ovista ja kuurin jälkeen saatiinkin eka plussa. Joka valitettavasti ei tuottanut toivottua lopputulosta. Mutta elämäni eka plussa kuitenkin. Toivottavasti teillä riittää jo nuo lievemmät keinot!

@pääskyläinen toivotaan, että plussa tulee niin että inssin saa sovitettua optimaalisesti 👌🏻

Tsemppiä kaikille ja plussatuulia! 🌬️
 
@pääskyläinen toivotaan että ovis tulee sopivana päivänä ja että inssi onnistuu ja tuottaa tulosta 😍

@Fi-ia tuntuu kyllä tosi epäreilulta ettei julkiselta heru lähetettä. Mutta onneksi saitte nyt yksityiseltä!

Mäkin aloitan miettiä tuota fsh-kotitestiä. Ois mielenkiintoista tehdä. Jos ei tästä kierrosta tärppää niin taidan ostaa ja tehdä. MUTTA mä oon kyllä aivan varma että tästä kierrosta tärppää tai ainakin vähintään tulee kemiallinen! Mulla on dpo 5 ja ovulaation jälkeen alavatsassa semmosta supistelun omaista tunnetta lähes koko ajan ja etenkin kävellessä. Jospa nyt tärppäisi 😍 Sunnuntaina aion tehdä ekan raskaustestin 🤭
 
Heippa! Otettu taukoa yritykseen jotta saan yhden terveysasian hoidettua pois tieltä. Mutta sitten se mutta: huomasin toissapäivänä että mua sattuu rintaan lasta kantaessa, siis kun siihen osuu. Sitten kopeloin ja tuntuu maidon kertymiseltä! Mulla on maitoa kokeillessa tullutkin muutama tippa, vaikka edellisen imetyksen lopetuksesta jo kauan aikaa, mutta nyt tosiaan toinen rinta on alkanut mennä pinkeäksi! Ja maitoa tulee kun puristaa. Todella vahva raskauden oire? Tai sitten on jotain vialla tisseissä tai hormonit todella sekaisin?

Edellisestä petipuuhasta on aikaa jo toista kuukautta, niin että yhdet menkat on tulleet siinä välissä. Ennen niitä tein testin, joka oli nega. Unohdin koko asian kunnes nyt tissiä kipeänä ja maidon tuntuista pingotusta.

Huhhuh? Kp29 tänään eli menkat pitäisi pian alkaa mutta taidan jokatapauksessa tehdä testin. Mitä sanotte?
 
Heippa! Otettu taukoa yritykseen jotta saan yhden terveysasian hoidettua pois tieltä. Mutta sitten se mutta: huomasin toissapäivänä että mua sattuu rintaan lasta kantaessa, siis kun siihen osuu. Sitten kopeloin ja tuntuu maidon kertymiseltä! Mulla on maitoa kokeillessa tullutkin muutama tippa, vaikka edellisen imetyksen lopetuksesta jo kauan aikaa, mutta nyt tosiaan toinen rinta on alkanut mennä pinkeäksi! Ja maitoa tulee kun puristaa. Todella vahva raskauden oire? Tai sitten on jotain vialla tisseissä tai hormonit todella sekaisin?

Edellisestä petipuuhasta on aikaa jo toista kuukautta, niin että yhdet menkat on tulleet siinä välissä. Ennen niitä tein testin, joka oli nega. Unohdin koko asian kunnes nyt tissiä kipeänä ja maidon tuntuista pingotusta.

Huhhuh? Kp29 tänään eli menkat pitäisi pian alkaa mutta taidan jokatapauksessa tehdä testin. Mitä sanotte?
Oi miten jännät ajat siellä! Mä todellakin testaisin jo kovaa vauhtia 😄 Voidaan täällä sitten yhdessä analysoida miltä viivat näyttää!
 
Heippa! Otettu taukoa yritykseen jotta saan yhden terveysasian hoidettua pois tieltä. Mutta sitten se mutta: huomasin toissapäivänä että mua sattuu rintaan lasta kantaessa, siis kun siihen osuu. Sitten kopeloin ja tuntuu maidon kertymiseltä! Mulla on maitoa kokeillessa tullutkin muutama tippa, vaikka edellisen imetyksen lopetuksesta jo kauan aikaa, mutta nyt tosiaan toinen rinta on alkanut mennä pinkeäksi! Ja maitoa tulee kun puristaa. Todella vahva raskauden oire? Tai sitten on jotain vialla tisseissä tai hormonit todella sekaisin?

Edellisestä petipuuhasta on aikaa jo toista kuukautta, niin että yhdet menkat on tulleet siinä välissä. Ennen niitä tein testin, joka oli nega. Unohdin koko asian kunnes nyt tissiä kipeänä ja maidon tuntuista pingotusta.

Huhhuh? Kp29 tänään eli menkat pitäisi pian alkaa mutta taidan jokatapauksessa tehdä testin. Mitä sanotte?

Siis meinaatko että olisit jo viikon 8 tienoilla menossa, jos olisit nyt raskaana? Jos on menkatkin tulleet edellisten petipuuhien jälkeen. Voihan ne valemenkatkin tietty olla, ei testaamisesta haittaakaan ole!
 
Täällä nyt on vähän sellanen fiilis et olis ovis ihan täs joko tänään tai lähipäivinä. En ole tikutellu ollenkaan, mut pari sovellusta ennustaa ovista tähän näille päiville ja on sellasta pientä tuntemusta alavatsalla. Tuli eilen talleteltuakin mutta toi yks on tässä kuulemma harrastanut omaa kivaa viime päivinä, että katsoo onko sitten uimareita tarpeeksi että nappais.. 😐 Mut koitan edelleen olla miettimättä liikoja. Kuitenkin se keväinen km vielä ehkä hieman varjostaa ajatuksia.
 
Siis meinaatko että olisit jo viikon 8 tienoilla menossa, jos olisit nyt raskaana? Jos on menkatkin tulleet edellisten petipuuhien jälkeen. Voihan ne valemenkatkin tietty olla, ei testaamisesta haittaakaan ole!
Ihan vähintään rv8 menossa jos olen paksuna 🫢 Mutta oon hieman huolissani… 🔥
 
Takaisin
Top