Yli 35 kuumeilevat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kirbycat
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meille tehtiin myös tuo NIPT. Siinä oli perusteena ainakin ikä. Mehän käytiin miehen kanssa myös lapsettomuusklinikalla teettämässä tutkimuksia, niin siellä jo käytiin erinäisiä riskejä läpi. Lisäksi neuvolassa ja äippäpolilla on ikään liittyviä riskejä raskautumisen ja raskauden kannalta käyty lävitse. Itsestä tuntui, että jossakin vaiheessa alkoi olla jo hieman liikaa ne ikään liittyvät kommentit, kun oli niin moneen kertaan kuullut sen ettei ole enää mikään keskiverto odottajan ikäinen. Raskauden edetessä ne kommentit ainakin neuvolassa onkin vähentyneet. Ne oli itsestä jotenkin semmoinen inhottava muistutus kokoajan itselle, joka jo valmiiksi sen ikänsä tietää ja tietää myös siihen liittyvät riskit. Niitä ei vain kaipaa kokoajan muistutettavan itselle, vaan on ollut kiva käydä neuvolassa ja äippäpolilla niitä käyntejä kun on saanut ikäänkuin sivuuttaa sen asian raskaana ollessa ja kohdeltu kuin muitakin raskaana olevia. En tiedä osasinko kiteyttää tuon ajatukseni. Mielestäni riskit on hyvä tiedostaa, että sikiöllä VOI olla jotain, mutta aivan hyvin voi olla olemattakin ja raskaus voi sujua tosi hienosti, eikä ikä siinä näy mitenkään; ei raskauden aikana, ei synnytyksessä eikä vauvallakaan mitenkään. Voin kertoa, että ainakin minä osaan stressata jo ihan tarpeeksi kaikkea ilman mitään buustausta. Mies on muutaman kerran ollut vähän tuohtunutkin, kun on käyty jossain, niin sen jälkeen sillä on ollut kestettävänä hysteerinen nainen kotona. Monta kertaa hän on todennut, että "miksi niiden pitää pelotella sut aina tuohon tilaan kaikella".

Nyt kun raskaus on pidemmällä, NIPT oli ok jne., niin olen huomannut, että vähemmän mietin itse niitä riskejä. Ehkä enemmän yritän pysyä tässä hetkessä ja ajatella niin, että suureellisemmin murehtii jos tulee murehdittavaa. Jatkuva stressikään ei ole vauvalle hyväksi. Ja ompa tässä ollut muita stressaamisen aiheita kyllä. (verenvuotoa, antibioottikuureja, koiran sairastuminen, sykkeiden metsästystä koti-dopplerilla yms. :No Evil Monkey: )

Okei, no en minäkään mitään pelottelu keskusteluja kaipaa vaan ehkä jotain positiivista/kannustavaa kylläkin, edes sen jälkeen jos tuo NIPT ja muut tulis puhtaana.
Tuntuu että kaikkialla mediassa kirjoittelu on niin negatiivista (hedelmällisyys romuttuu 30v jälkeen, riskit kasvaa jne) että oma pään sisäinen negatiivinen oravanpyörä vaan saa niistä vettä myllyyn..

Hienoa @Betta ja @MrsAmyP 🥳 kovasti tsemppiä että pysyy matkassa 🧡

@Cordelia olisit vaan kommentoinut, että laske nyt uudestaan päivät 😅😁

Pitkältä aika tuntuu odotella, mutta ei sentään nyt vapun yli tarvitse 😆

@Pionina lasketko luteaalin miten, ovisplussasta heti dpo1 vai, että testissä kun on ovisplussa niin on dpo -1? Vai menetkö tuntemusten mukaan?
Toki en ole kuullut tässä viiden vuoden aktiivisen yrittämisen aikana mistään, että pitkä luteaali olisi huono.. yleensä ongelmat tulee lyhyestä... Jos on alle 10 päivää ja joillakin riittää se 10 päivääkin vielä... 🤔
Enkä nyt ajattelisi että 15-16 päivää olisi vielä erityisen pitkä... Mulla on luteaali vaihdellut tässä yrityksen aikana 10-15 päivän välillä... Pääsääntöisesti on siinä 12-13 päivää 🤔

@Kesäheinä85 Olen laskenut dpo:n ovisplussa dpo -1. Alkanut pohtimaan, että jos omat munasarjatkin jo ehtoon puolella, niin hengailekoohan ne munasolut siellä vaan laiskanpulskeena, kun luteaali niin pitkä, etteivät jaksa edes yrittää 😅 Gynellä kun kävin niin tuntuuhan se masentavalta kuulla, että mahdollisuudet luomuna on huonot ja matalalla amh-lla myös hoitoennuste on heikompi. Mietityttää myös, miksi kierto on alkanut heilahtelemaan ennen niin tasaisesta kierrosta,mutta kaiketi se ikä on kaiken takana. Tiedostan toki että oma kierto edelleen suht ok, mutta vaikuttaahan se ovikseen ja kykyyn ajoittaa, kun nykyään tuntuu että välillä sen bongaa ja toisinaan taas ei 🫠 5-vuotta on kyllä pitkä aika yrittää ❤️💔 Toivottavasti sieltä vielä se palkinto teille tulee. Toki varmasti ajan myötä asiaa on prosessoinut matkan varrella.

Muokattu viimeksi:
Sekin on ihan normaalia kait ettei aina ovuloi, toki jos kierto on kohtuu säännöllinen, kyllä se ovis silloin yleensä tapahtuu, voi vain jäädä huomaamatta... Jos ovulaatio siirtyy, silloin yleensä myös kierto venyy..

minulla oli alta 20 vuotiaana välillä kierrot jopa 90 päivää kun ovulaatiota ei tapahtunut.. vasta n. 23 vuotiaana diagnosoitiin PCOS. Ja silloin jo sanottiin, että en välttämättä omia lapsia koskaan saa 💔 joten onhan se pelkona ollut takaraivossa jo kauan.. mutta toisaalta asiaa on tullut käsiteltyäkin..

Mutta en heitä vielä kirvestä kaivoon. 😇

@Kesäheinä85 miulla vähän samanlainen tilanne endon kanssa. Olin aika hämmentynyt, kun esikoinen tuli pyytämättä ja yllättäen. Olin jo silloin 20vuotiaana varautunut siihen, että jään lapsettomaksi. Olin päättänyt, että mihinkään lapsettomuushoitoihin en kuitenkaan lähde, mutta tässä sitä vaan ollaankin kovasti matkalla niitä kohti. 😂
Toisaalta juuri tuon takia, että on kasvanut sen ison lapsettomuusriskin kanssa niin tuo esikoinen tuntuu maailman suurimmalta ihmeeltä ja pystyy tämän toisen yrittämisen ollessa vaikeaa kuitenkin paremmin nielemään pettymykset kuin jos olisi pitänyt lapsensaantia itsestäänselvyytenä.
Toki, kun esikoinen ilmoitti tulostaan yllättäen ja todella huonoon elämäntilanteeseen niin kävin kyllä kriisin siitäkin läpi. 😅😂 Onneksi päädyin pitämään hänet! 🥰

Täällä testattu herkällä nega. Ei kyllä kovin yllättävää ottaen huomioon takunneet treenit ja pms-mielialan. Jahka vuoto alkaa niin aukkaria kohti!

Positiivisuuden kautta, ei tässä elämässä muuten jaksaisi.
Minulla on molemmat isoäidit saanet lapsia vanhalla iällä, toki aloittaneet jo nuorina.. ja toisaalta on lapsettomuuttakin suvussa... Osalla syynä endo, osalla mahd. sikotauti yms... Serkkujen syistä en ole niin perillä, mutta useammalla on ollut haasteita.. enkä kysy, jos eivät itse halua kertoa.. sen verran vaikeita aiheita...
Äiti ja hänen siskonsa ovat kaikki olleet yli 30-vuotiaita esikoisen saadessaan.. ja vähän alle tai yli 40 viimeisen kohdalla.. isoäideistä toinen sai nuorimmaisen 45-vuotiaana ja toinen 47-vuotiaana.. toinen 50-luvulla ja toinen 60-luvulla... 🙈
Että jospa olis edes siinä mielessä perittynä muitakin geenejä kuin tää PCOS 🙈

@Pilkki24 joo kohtuu uusien tutkimustulosten... Kohta 10 vuotta 😅🙈 mullekin soitettiin naistentautien poliklinikalta, kun hain mukaan testi ohjelmaan.. ja kun jo silloin oli ylipainoa liikaa, niin en päässyt mukaan... Siinä sanoivat että pcos munasarjat näyttää rauhoittavan siinä 35v jälkeen, et on tullut jotkut luomuna raskaaksi, vaikka on ollut 10 vuotta tuloksetta hoidoissa.. että sinällään joo.. mutta kun tulee kesällä 40v täyteen.. toki kaksi plussaa on tullut edellisen kahden vuoden aikana.. että niin... 🤔
Mulla kierto heitteli miten sattuu.. söinköhän 3-5 vuotta pillereitä 19-23 vuotiaaksi... Sitten taas heitteli miten sattui vuoden.. meni hermot.. sain metforemin avulla kierron tasoittumaan.. mutta muut lääkkeestä tulleet oireet pakotti lopettamaan vuoden jälkeen... sit taas kierto sekaisin... sit homeopatian avulla tasoittui kierto ja on sen jälkeen ollut ok.. mitä nyt tässä yrityksen aikana on ollut vaikka ja mitä välillä 😅
Että kierto nyt sinällään toimii ja ovis tapahtuu.. en tiedä sit estääkö ylipaino, ikä vai kaikki yhteensä...turvotukseen ja aineenvaihduntaan oon hakenut apua hieronnasta ja akupunktiostakin.. ja nyt metforem käytössä aiempaa pienemmällä annoksella eli aamuisin 500mg... Siitä kierrosta kun marraskuussa aloitin, niin plussasin.. mutta eipä ole taas sitten sen jälkeen plussaa näkynyt... 🤷🏻‍♀️

En tiedä liittyykö Terolutin annostuksen nostoon vai mihin, mutta mulla on alaselkää särkenyt pari päivää oikein kunnolla. Ei siis normaalisti kuulu mulla luteaalivaiheen oireisiin. Onko muilla ollut samaa vaivaa? Positiivista kuitenki se, että nyt on tiputteluvuodot pysyny vihdoinkin poissa. Edellisissä kierroissa ne oli jo tässä vaiheessa vaivana.
Huomenna onneksi jo pääsiäisen viettoon, saa ajatukset muihin juttuihin, eikä ehdi kropan jokaista kolotusta ylianalysoimaan. Jospa sitten loman jälkeen intoutuis testailemaan😊

Omaa pohdintaa vaihteeksi taas...
Tänään illalla lämmön tunnetta alavatsassa ja vähän aikaa oli tunne, että alkaakohan menkat... Dpo5 kait.. viikon päästä vasta olis alkamassa... Voisko olla kiinnittymistä... 🙏🏻 Tai sit vaan ilma kiertää... 😁 Mutta ei kyllä tunnu sieltäkään... 🤭 Toissa aamuna 4.30 heräsiin kamalaan kipuun, silloin oli ilmaa jossain ja nyt on ollut kohta viikon ummetusta... Että liekö keltarauhanen sekoittaa aineenvaihduntaa... Noissa kahdessa plussassa on ollut kyllä vatsa kovalla.. mutta ei kyllä ehkä ihan vielä tässä vaiheessa.. ruokavaliotakaan en ole muuttanut 🤔 saapahan piinailla 😅

Herranjestas, täällähän on hirrrveesti keskustelua! Ihanaa! Mä oon täällä aika kauan roikkunu, mutta tässä ollut suvantovaihe kun piti pudottaa painoa, joka onnistui vähän huonolla tuloksella. Tässä kuivattelen endoa ja vapun jälkeen kun alkaa kierto niin sit pääsen 0-ultraan ja sit jos munasarjat on hiljaiset niin aloitetaan lääkkeellinen kierto ja siirretään ainoa 6-päivällinen testaamaton alkiomme. 🙏🏻
Nyt on ihmeellisiä tuntemuksia munasarjoissa, ne siellä varmaan ihmettelee, että häh jaa että hiljaa pitäs olla 🤭
Otin kuukaudeksi jumppiin jäsenyyden ja ostin sähköpyörän. Sit kun PAS on tehty niin pitää katsoa miten sitä sitten jatkaa itsensä liikuttamista.
Astmaa ei ole, mutta toiminnallinen ongelma ehkä kurkussa. Onneks ei tarvi vetää astmapiippua. Allergialääkkeitä kyllä.
Ja kaikenmaailman vitamiinit.
Omanapailin nyt.
Ihanaa pääsiäistä!

Hei @Sandra84 kiva kuulla kuulumisia! Jänniä aikoja tulossa! 🤩
Täälläkään ei ole painonpudotus onnistunut... Vielä on reilu viikko aikaa työterveyden kontrolli käyntiin... Tällä hetkellä vaaka näyttää ostohetkeen +1,8 kg 😁😆🙈 hieman väärään suuntaan menossa... Mutta jos saisi edes takaisin lähtötilanteeseen.. edellisten menkkojen jälkeen ei turvotus/paino lähtenytkään... Mutta jospa se tästä... 🤔

@Yrttiteetä tekisi mieli toivottavasti onnistui ajoitukset!

Mulla kans suunnilleen samat päivät, Kp17 ja ekan kerran ikinä sain kiinni ovisplussa kunnolla eli testiviiva tosiaan oli vahvempi kuin kontrolli. Aina ennen oon lopettanut tikuttamisen aiemmin ja ollu vaan et kai se tässä on kohta. Luulen et muut kierrot on talleteltua siis liian aikaisin ja puhti loppunut. Saatiin nyt aamusta talleteltua ja uudestaan ois mahis vielä ma illalla, mut se voi olla jo myöhäistä. Eli nyt pitäs olla ajoitus ainakin nappiin.

Hyvä @Kyfi7 ja @Yrttiteetä tekisi mieli nyt piinailut alkakoon! Toivottavasti selviätte helpoilla piinailulla, että saatte muutakin ajateltavaa 👍🏻

Täällä on kp27 ja öö... Dpo10 tai jopa dpo11 🤔 viime viikolla olikohan torstaina sellainen olo, että alkaakohan menkat..ei onneksi alkanut ja tuntemukset meni ohi. Rintoja on vähän aristanut oviksesta lähtien, että se taisi olla tuntemusten mukaan silloin yli viikko sitten perjantaina illalla, onneksi talleteltiin jo torstaina ja sitte vielä lauantaina.. 🙈

Muutama yö on mennyt pätkissä nukkuen, liekö progesteronin syytä vai piinailun.. 🤷🏻‍♀️ alavatsaa hieman kiristää.. mutta niin, malttaisikohan lauantaiaamuun testaamisen kanssa, jos ei menkat ala... Perjantaina olis jo kp30 ja niin pitkää kiertoa ei ole ollut vuosiin... 🤔 Olisi vain helpompi käsitellä vapaapäivän aamuna tunteet suuntaan tai toiseen... 🤔

Noh, pitää koittaa hillitä.. enää pari päivää niin selviää testaanko tässä kierrossa vai en... 🤪🙏🏻

Takaisin