Meille tehtiin myös tuo NIPT. Siinä oli perusteena ainakin ikä. Mehän käytiin miehen kanssa myös lapsettomuusklinikalla teettämässä tutkimuksia, niin siellä jo käytiin erinäisiä riskejä läpi. Lisäksi neuvolassa ja äippäpolilla on ikään liittyviä riskejä raskautumisen ja raskauden kannalta käyty lävitse. Itsestä tuntui, että jossakin vaiheessa alkoi olla jo hieman liikaa ne ikään liittyvät kommentit, kun oli niin moneen kertaan kuullut sen ettei ole enää mikään keskiverto odottajan ikäinen. Raskauden edetessä ne kommentit ainakin neuvolassa onkin vähentyneet. Ne oli itsestä jotenkin semmoinen inhottava muistutus kokoajan itselle, joka jo valmiiksi sen ikänsä tietää ja tietää myös siihen liittyvät riskit. Niitä ei vain kaipaa kokoajan muistutettavan itselle, vaan on ollut kiva käydä neuvolassa ja äippäpolilla niitä käyntejä kun on saanut ikäänkuin sivuuttaa sen asian raskaana ollessa ja kohdeltu kuin muitakin raskaana olevia. En tiedä osasinko kiteyttää tuon ajatukseni. Mielestäni riskit on hyvä tiedostaa, että sikiöllä VOI olla jotain, mutta aivan hyvin voi olla olemattakin ja raskaus voi sujua tosi hienosti, eikä ikä siinä näy mitenkään; ei raskauden aikana, ei synnytyksessä eikä vauvallakaan mitenkään. Voin kertoa, että ainakin minä osaan stressata jo ihan tarpeeksi kaikkea ilman mitään buustausta. Mies on muutaman kerran ollut vähän tuohtunutkin, kun on käyty jossain, niin sen jälkeen sillä on ollut kestettävänä hysteerinen nainen kotona. Monta kertaa hän on todennut, että "miksi niiden pitää pelotella sut aina tuohon tilaan kaikella".
Nyt kun raskaus on pidemmällä, NIPT oli ok jne., niin olen huomannut, että vähemmän mietin itse niitä riskejä. Ehkä enemmän yritän pysyä tässä hetkessä ja ajatella niin, että suureellisemmin murehtii jos tulee murehdittavaa. Jatkuva stressikään ei ole vauvalle hyväksi. Ja ompa tässä ollut muita stressaamisen aiheita kyllä. (verenvuotoa, antibioottikuureja, koiran sairastuminen, sykkeiden metsästystä koti-dopplerilla yms.)
Okei, no en minäkään mitään pelottelu keskusteluja kaipaa vaan ehkä jotain positiivista/kannustavaa kylläkin, edes sen jälkeen jos tuo NIPT ja muut tulis puhtaana.
Tuntuu että kaikkialla mediassa kirjoittelu on niin negatiivista (hedelmällisyys romuttuu 30v jälkeen, riskit kasvaa jne) että oma pään sisäinen negatiivinen oravanpyörä vaan saa niistä vettä myllyyn..