Yli 35 kuumeilevat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kirbycat
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä oon koittanut nyt elintavoilla ja ravinnolla alottaa hormonitoiminnan tukemista. Tietoisesti tehdä enemmän hyvän mielen asioita, kun stressihormonit ilmeisesti tehokkaasti vähentää progesteronia. Lisätä unen määrää, enemmän ulkoilua, syödä säännöllisemmin ja monipuolisemmin (tää on ollu mulla retuperällä). Paino on ihan normaali, mutta sokerin määrää yritän nyt vähentää huomattavasti. Sokeri ja muut nopeat hiilarit ilmeisesti lisää estrogeenidominanssia, joka muuten alkaa yleistyä jo yli 35-vuotiailla. Ravintolisänä syön multivitan raskaus-monivitamiinia ja sen lisäks vielä erikseen magnesiumia.

Vois siis sanoa, että ihan täysin terveyden perusasioihin satsaan nyt huomattavasti enemmän. Juttua aiheesta löytyy esim. täältä ja täältä. Mulla on myös iltalukemisena nyt Kaisa Jaakkolan kirja Reipas, rakas raskaus.

Ja jos munarakkulan kaikki kehitysvaiheet kestää sen 3 kiertoa, niin täytyis tosiaan vaan jaksaa odottaa mahdollisia vaikutuksia.. Vaikeaa on, kun täytyis tapahtua kaikki heti😄

Kuopus syntyi vajaa pari vuotta sitten ja se raskaus alkoi ilman varsinaista yritystä ajatuksella tulee jos on tullakseen. Alotettiin samalla rentoudella myös tämä raskaushaave, mutta keskenmeno ja kemiallinen heti perään muistutti siitä, ettei tällä iällä välttämättä kaikki ihan niin helposti käy. Nyt kun siirryttiin yrittämällä yrittämään, ei tärpin tärppiä.
Hyvin samoihin asioihin itsekin kiinnitän huomiota, erityisesti tuohon ravintoon huomion kiinnittäminen on ollut syksystä lähtien itselläni prioriteetti. Erityisesti proteiinin saannissa itselläni tajusin ongelmia (naisen tulisi saada 20g/ateria proteiinia) sekä aterioiden säännöllisyydessä. Stressin vähentäminen myös tärkeää, mutta väkisinpä sitä aina vähän on.

Toivottavasti näillä asioilla olisi kuitenkin meille molemmille vaikutuksia ❤️

Te jotka raskaana millasia teillä oli kierronpituudet? Voiko raskaakaksi tulla jo kierto on esim 32? Puhutaan että yli 35 ei yleensä ovulaatiota tapahdu
Hei! Aiemmin olen vain sivusta seurannut keskustelua, mutta tähän voisin vastata:D mulla alkoi raskaus 2023 syksyllä, kierto ennen raskautta oli 42-47pv. Positiivisen r testin tein rv3+6 kp51. Ei ole mulle siis normaali kierropituus, imetin silloin se varmasti vaikutti.

Tänään dpo 5 menossa. Voisko päivät kulua vähän nopeammin et pääsis testaileen? 😁 Odotukset on korkeella, kun hommailutkin onnistui niin hyvin (mm. dpo -2, -1 ja ovispäiväkin). Jos ei plussaa näy, niin ajattelin suunnata jonkinmoisiin tutkimuksiin keväällä. Aiempiin onnistumisiin verraten jotenkin niin outoa, ettei ole parin vuoden yritysaikana tapahtunu yhtään mitään.

Mulla on ollut runsaat, mut runsasta vuotoa onneksi vain sen 1-2 vuorokautta.. ja kokonaiskesto nykyään sen 4-5 päivää... Harvemmin enää tuo 5... Keskenmenot tietty asia erikseen

Tänään olis kp16 ja ovistesti melkein posi... Huomenna ehkä sit ihan tasavahvat viivat... Pitänee kohta houkutella mies hommiin.. totesi et nythän voisi olla hyötyäkin... 🙈😁
Jos latais mun putket tänään ja huomenna... 😁

Sinällään ihan jees marras/joulukuun plussassakin ovisplussa tuli kp17 🤔

Joo tästä se piina sitten taas alkaa... 🙄

Onko täällä muita joilla runsaat tai pitkään kestävät menkat?
Kp 7 eikä loppua näy
Mulla ei noin pitkiä menkkoja ole ollut mutta on ollut runsaita (varsinkin ennen raskauksia) ja kestänyt sen 5 pvä. Oli myös tosi kivuliaat. Raskauksien jälkeen menkkakivut helpottui mutta oviskivut paheni selkeästi.

Tsemppiä kaikille piinailijoille! Mä edelleen odottelen menkkoja. Nyt on kp 37. Mulla ei oo vuosikausiin ollut näin pitkää kiertoa. En tiedä mitä tästäkin pitäis ajatella, että normaalisti on tarkasti 30 päivän kierrot mutta nyt pahimmassa vauvakuumeessa kroppa päättää heittää tällaisen kierrepallon. Mutta eipä tässä auta kun odotella...

Joo, testit on ollu negoja, viimeksi perjantaina testasin. Selkeää ovisplussaa en saanut mutta melko vahva testi oli kp 16. Kp30 oli oviskivun kaltaista kipua mutta silloin oletin että olisi liittynyt alkaviin menkkoihin. Stressiä on kyllä ollut jonkin verran mutta ihan terveenä olen ollut. Voihan se olla, että vanhuus vaan vaivaa. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Ostin sitten ovulaatiotestit eilen kp 14,ja tein heti ensimmäisen ja se oli positiivinen. Vai miltä teistä nöyttää? Ylin on eilen aamupv, joka ovisplussa?Keskellä kp 14 iltapäivällä ja alimmainen tämä aamu kp 15. Eilen illalla oli oviskivut ja heti talleteltiin.

Liitteet

• IMG_2599.jpeg
    IMG_2599.jpeg
    954.7 KB · Katsottu: 151
Mites kun täällä osalla tuota ubikinolia menee, niin missä vaiheessa lopetatte sen kun luin että ei raskaana oleville? Heti kun plus tulee vai? 😊

Heipä hei! Liityn jo nyt joukkoon, vaikka kierukka poistetaan ja lisähormonit lopetetaan vasta huhtikuun alussa. Olen 39v ja lapsi olisi ensimmäinen. Taustalla voimakasoireinen endo ja paljon muita sairauksia. Vähän epäuskoisin fiiliksin lähden tälle matkalle. Onko tässä järkeä ja onko mun edes mahdollista raskautua (enää tässä iässä)? Toisaalta katuisimme, jos emme edes yrittäisi. Vuosi sitten munasarjojen tilanne oli vielä ultrassa hyvä, nyt "yllätyksenä" näyttivät nukkuvilta. Toivottavasti hormoneiden lopetus saisi niihin vielä eloa.

Heipä hei! Liityn jo nyt joukkoon, vaikka kierukka poistetaan ja lisähormonit lopetetaan vasta huhtikuun alussa. Olen 39v ja lapsi olisi ensimmäinen. Taustalla voimakasoireinen endo ja paljon muita sairauksia. Vähän epäuskoisin fiiliksin lähden tälle matkalle. Onko tässä järkeä ja onko mun edes mahdollista raskautua (enää tässä iässä)? Toisaalta katuisimme, jos emme edes yrittäisi. Vuosi sitten munasarjojen tilanne oli vielä ultrassa hyvä, nyt "yllätyksenä" näyttivät nukkuvilta. Toivottavasti hormoneiden lopetus saisi niihin vielä eloa.
Mulla myös endo ja vahvat hormonit käytössä joulukuuhun asti. Tammikuussa ultrattiin ja munasarjat olivat täysin lepotilassa. Yhdet menkat ollut nyt teroluteilla, jotta päästiin katsomaan tapahtuuko mitään ilman lääkkeitä.

Nythän täällä on monella jännät päivät alkamassa, piinapäivät 🙈
@Sandra84 @Emilia1983@ ja oliko vielä muita meidän kolmen lisäksi suht samoilla päivillä?

Tsemppiä kovasti @Zebra ❤️ kannattaa yrittää ettei sitten tarvitse harmitella ainakaan sitä ettei ollut edes mahdollisuutta.

Ja @Nukkelapsi myös tsemppiä, toivottavasti apukeinot löytyy tälläkin kertaa 👍🏻

@Luciana toivottavasti joku vastailee..
itse söin aikoinaan (yöivi vuosi sitten) vain yhden purkillisen, enkä sinä aikana raskautunut... Varmaankin olisin plussaan lopettanut.. vaikka eihän nekään elimistöstä hetkessä poistu... 🤔
Mutta eihän monet tiedä olevansa raskaana pitkään aikaan ja syövät ja elävät ihan miten sattuu ja lapset ovat silti terveitä.. että niin.. ei ehkä kannata näistä lisäaineista ja ravinteistakaan liikaa stressata, jos mietityttää kovasti, niin jättää kokonaan pois hyvissä ajoin...pahinta myrkkyä tälle yrittämiselle taitaa olla liika stressi ja yli yrittäminen 🤔🙈

Mulla myös endo ja vahvat hormonit käytössä joulukuuhun asti. Tammikuussa ultrattiin ja munasarjat olivat täysin lepotilassa. Yhdet menkat ollut nyt teroluteilla, jotta päästiin katsomaan tapahtuuko mitään ilman lääkkeitä.
Hurjasti tsemppiä @Nukkelapsi! Toivottavasti kierto lähti käyntiin noilla avuilla. Miten sulla kävi endokipujen kanssa kun hormonit jäi pois?

Mulle jouduttiin pariksi kuukaudeksi vaihtamaan vielä vahvemmat hormonit Slindan tilalle Mirenan lisäksi, kun alkoi olemaan järkyttäviä läpilyöntikipuja viikottain. Se kiputilanne on nyt rauhoittunut onneksi, mutta pelkään kovasti millaiset kivut ilman hormoneja iskeekään, että kestänkö mä niitä ylipäätään.

Ja kiitos @Kesäheinä85! Juuri näin, katsotaan tämä kortti niin ei tarvi sit jossitella.

@Luciana Mulla paljon lääkkeitä ja lisäravinteita käytössä. Kävin neonatologin luona juttelemassa ja tosi moni niistä jätetään pois vasta kun testissä näkyy plussa. Näin aion myös tehdä MitoQn (ubikinolin vahvempi muoto) kanssa, vaikka juuri tuosta en neonatologin kanssa keskustellut, kun ei ollut silloin käytössä.

Oon ihan pihalla mitä on ubikinoli :Smiling Face With Open Mouth And Closed Eyes: täytynee tutustua! Gelee royalen ja macan oon testannut, mutta ei ollu mun juttu. Mama-vitskuja syön, lisäksi extra foolihappoa ja d-vitamiinia, myös rautaa kun pitäisi ferritiini saada ylemmäs.

Muutaman päivän ollu sellaista menkkamaista kramppailua ja kummaa painon tunnetta alamahalla. Dpo 8 menossa. Merkkikö jostain, jaa'a? Kunhan ei nyt uutta kiertoa enteilisi :No Evil Monkey: Torstaina ajattelin testailla ekan kerran.

@Riama Ubikinoni ja ubikonoli ovat antioksidantteja, jotka tehostavat solujen energiantuotantoa ja vähentävät kehon tulehdusta. Niiden määrä yleensä vähenee ikääntyessä ja tietyissä sairauksissa. On tutkimuksia, jonka mukaan noista olisi apua raskautta yrittäessä ja ne ehkä ehkäisevät keskenmenoja, mutta on myös tutkimuksia, joiden mukaan korkeista arvoista on voinut olla haittaakin raskaudessa tai synnytyksessä.

Takaisin